Social Media Adverteren

Adverteren op social media is zeer interessant ongeacht je doelgroep. Het is een ideale manier om een boost te geven aan je social media campagne op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter of Youtube. Met social advertising kan je zeer gericht je doelgroep targetten en zo exact de juiste mensen benaderen die jouw advertentie moeten zien.

Wanneer je al weet hoe en waarom je moet adverteren op social media dan kan je ook direct doorgaan naar de adverterntiegidsen over specifieke social media platformen:

Zo niet, lees dan gerust hieronder verder. Waarom adverteren op social media?.

 

Waarom adverteren op social media?

Er zijn vele manieren om te adverteren maar social media biedt je de kans om zeer gericht te werk te gaan. Hierdoor voorkom je dat je veel geld uitgeeft aan bezoekers die totaal niet interessant voor je zijn. Dat maakt social media advertising een interessant platform. Geen ander platform heeft namelijk zoveel kennis over zijn bereik.

 

Unieke targetingopties social media

Met social media adverteren kan je namelijk op locatie, leeftijd, opleiding, taal, beroep, branche, relatie of interesses targetten. Hierdoor kan je precies uit kiezen wie jouw advertentie wel en niet te zien krijgt. zo voorkom je dan ook dat je geld investeert voor bezoekers waarvan je vooraf al weet dat het niks gaat opleveren.

Dit biedt dan ook een unieke kans voor segmentatie. Zet je social media campagne in per specifieke doelgroep. Dat betekent dat je voor elke doelgroep een aparte advertentie maakt. Door deze gesegmenteerde aanpak zal je rendement ook vele malen hoger zijn. Je schiet in feiten met scherp in plaats van met hagel.

Benieuwd op welke social media platformen je kan adverteren? We hebben ze hieronder voor je verzameld.

 

Adverteren op Facebook

Facebook adverteren is een van de bekendste vormen van social advertising. Dit komt simpelweg omdat Facebook het grootste social media platform is, zeker als je kijkt naar targeting mogelijkheden. Facebook weet ontzettend veel van haar gebruikers en daarom kan je hier super specifiek de doelgroep voor je campagne bepalen.

Op Facebook kan je adverteren met tekst, beeld en video. Met al die mogelijkheden die Facebook biedt is het soms moeilijk om het maximale eruit te halen.

Meer weten over Facebook adverteren?

 

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn is het zakelijke social media platform. Dit platform is vooral voor B2B organisaties erg interessant. Het laat je namelijk in een zakelijke omgeving prospects benaderen. Dit kan via advertentieteksten en sponsored updates maar ook door het versturen van betaalde berichten naar interessante profielen. Met de targeting mogelijkheden kan je heel gericht adverteren op functietitel, locatie, branche of bedrijfsniveau.

Lees alles over LinkedIn adverteren.

 

Adverteren op Instagram

Instagram is al jaren bezig aan een grote opmars en dat maakt van Instagram ook een heel interessant social media kanaal om op te adverteren. Met de data kennis van het moederbedrijf Facebook heb je ook op Instagram ontzettend veel targeting mogelijkheden. Het grote verschil tussen Facebook adverteren en Instagram adverteren is de vorm van de advertenties. Instagram richt zich heel erg op het visuele dus daar zet je ook visuele afbeeldingen of video in bij het adverteren.

Op Instagram zitten ook meer jongeren dan op Facebook. Ook dat is een belangrijke in de keuze tussen de twee. Meer weten over Instagram?

 

Adverteren op Twitter

Ook Twitter is een platform dat miljoenen bezoekers trekt. Dit medium is wat vluchtiger dan de andere platformen maar daarmee niet minder effectief. Ook op Twitter zijn er mogelijkheden om je doelgroep te targeten. Deze zijn niet zo uitgebreid als van Facebook maar je kan nog steeds je doelgroep aanspreken. Zelfs op accountniveau kan je hier te werk gaan. Zeer specifiek dus. Erg interessant als je de volgers van je concurrent wil bereiken.

Lees hier alles over Twitter adverteren.

 

Adverteren op Youtube

De grootste zoekmachine na Google is Youtube. De consumptie van online video blijft maar groeien en Youtube speelt hier een centrale rol in. Youtube kan je ook rekenen als social media platform vanwege het sociale karakter. De advertentie mogelijkheden zijn wel wat anders dan op de andere platforms maar dat is juist prettig. Andere doelstellingen vragen om andere advertentie methodes.

 

Adverteren op Snapchat

Snapchat is het social media kanaal waar je de jongeren kan bereiken. Een groot deel van de tieners in Nederland hebben een Snapchat account, dit terwijl het een moeilijk te bereiken doelgroep is. Met de advertentiemogelijkheden van Snapchat kan je vooral je naamsbekendheid vergroten onder deze doelgroep. De advertentiemogelijkheden zijn net even anders. Zo is er bijvoorbeeld video, Sponsored Lenses, GeoFilters en StoryTakeovers.

Targeting kan je binnen Snapchat ook doen op leeftijd, geslacht, locatie, thuissituatie, inkomen en interesses. Daarmee kan je je campagnes nog specifieker inzetten dan alleen op de tieners te richten.

 

Adverteren op Pinterest

Wil je vrouwen bereiken dan is Pinterest een platform waar je zeker even naar moet kijken. 80% van de gebruikers zijn namelijk vrouwen die Pinterest voornamelijk gebruiken voor nieuwe ideeën. Een ideaal kanaal dus voor de awareness fase in het aankoopproces.

Helaas is adverteren op Pinterest in Nederland nog niet mogelijk. De verwachting is dat dit in 2019 wel geïntroduceerd gaat worden. In een aantal andere landen kan je al wel adverteren op Pinterest.

 

Adverteren op Reddit

Reddit is misschien niet zo bekend, maar heeft toch 330 miljoen unieke gebruikers wereldwijd. In Nederland bezoeken gemiddeld 1,2 miljoen mensen Reddit maandelijks. Qua targeting mogelijkheden is het allemaal wat minder en ook gaan deze campagnes nog op CPM basis maar het is wel een interessant kanaal. Je kan namelijk targeten op subreddits, een soort subkanalen, en daarmee dus op onderwerp niveau zeer specifiek te werk gaan. De targeting biedt verder mogelijkheden op onder andere locatie, interesses en devices.

 

Doelgroepen op Social Media

Hoewel je met targeting dus precies kan aangeven aan wie je je advertentie wilt laten zien is het natuurlijk ook handig om te weten waar deze zich een beetje bevindt. Met onderstaand overzicht krijg je een indruk op leeftijdsschaal waar deze zich bevinden in het social media landschap.

 

Is adverteren op social media echt nodig?

Met social media kun je ook zonder adverteren je doelgroep bereiken. Helaas is het niet zo dat al je berichten aan al je volgers worden getoont. Daarnaast blijf je daar grotendeels in je bestaande vijver vissen en je wilt dat je groep met volgers, of suspects, groeit. Met social media adverteren kan je dat bewerkstelligen. Je kan je groep aan suspects laten groeien maar ook heb je de zekerheid dat je advertentie aan de juiste doelgroep wordt getoont.

 

Voordelen van social media adverteren

Dat social advertising een aantal voordelen met zich meebrengt mag duidelijk zijn. Targeting hebben we eerder behandeld, maar ook interactie en pricing zijn een belangrijk voordeel.

  • Targeting
  • Interactie
  • Pricing
  • Meetbare resultaten
  • Self-serving

 

Interactie met potentiële klanten via social advertising

Een van de elementen die adverteren via social media uniek maakt is de mogelijkheid voor bezoekers om te reageren op je advertentie. Direct onder je advertentie bestaat de mogelijkheid voor je doelgroep om meteen te reageren. Dit zorgt ervoor dat je direct een conversie met potentiële klanten kan starten.

Het feit dat de doelgroep de advertentie kan delen met hun vrienden zorgt ervoor dat ze ook gratis een grote bereik voor je kunnen creëren is ook een voordeel. Hiervoor moet je advertentie wel ludiek genoeg zijn om te delen.

 

Kosten van social media adverteren

De kosten van adverteren lopen uiteen tussen de verschillende media. Social advertising is vaak een van de goedkopere oplossingen. Bij de meeste social media platformen is de manier van het berekenen van de kosten zelf te bepalen. De mogelijkheden van betalen voor de meeste platformen zijn:

  • CPM
  • CPC
  • CPL
  • CPA

Afhankelijk van de insteek van je campagne kies je voor de juiste manier van afrekenen. Dit hangt vaak ook samen met je doelstellingen.

 

Meetbare resultaten bij social advertising

De doelstellingen spelen een grote rol bij het maken van een aantal belangrijke keuzes in je campagne. Uiteraard bij de opmaak van je campagne, je landingspagina maar ook bij de manier waarop je wilt afrekenen.

Wanneer je denkt aan de salesfunnel dan zijn er drie belangrijke fases, vergelijkbaar met de fases in het aankoopproces.

  • Top of the funnel | Awareness fase
  • Middle of the funnel | Consideration fase
  • Bottom of the funnel | Decision fase

Bij de awareness fase wil je graag dat jouw doelgroep, volgens jouw buyer persona, in contact komt met trends en andere vormen van informatie die de behoefte creëert of versterkt naar de oplossingen van jouw product. Deze campagnes passen goed bij CPM.

Bij de consideration fase wil je graag dat de doelgroep die op zoek is naar oplossingen gaat inzien dat jouw producten de beste oplossing zijn om de gecreëerde behoefte te bevredigen. Deze campagnes passen het beste bij CPC. Je wilt immers dat ze verder lezen op jouw landingspagina om de volle potentie van de oplossingen van jouw producten te ontdekken.

Bij de decision fase gaat het erom om de de deal te sluiten. Hier sluit dan ook de CPL, bij B2B marketing, en de CPA, bij B2C marketing goed aan. Je wilt immers resultaten boeken in deze fase. Je hele campagne is hier dan ook op gericht.

Het meten van de resultaten is dan ook erg belangrijk. Hoe weet je anders of je campagne succesvol is. Bij de meeste social media platformen kan je dan ook precies de resultaten meten van je campagnes. Zelfs wanneer ze de klik maken naar jouw landingspagina, dankzij het gebruik van de geleverde meetpixels. Probeer dat maar eens te realiseren bij print, radio of televisie reclames.

 

Self-serving is de stap die veel uitgevers niet durven te zetten

Wat voor mij de essentie van online marketing is is iets wat ze bij social media adverteren heel goed hebben begrepen en uitgevoerd. Voor mij is online marketing namelijk de manier om mensen te helpen zelfstandig tot betere beslissingen te komen. Met social advertising kun je dit omdat je alles zelf volledig in de hand hebt. Je maakt zelf je advertentie, je bepaalt zelf je targeting, je bepaalt zelf hoe en hoeveel je wilt betalen en je bepaalt zelf wanneer je je campagne wilt optimaliseren of wilt beëindigen omdat je zelf de resultaten kan inzien op elk gewenst moment.

Dat is een stap die veel uitgevers niet durven zetten. De transparantie is er niet en daardoor blijven het logge bedrijven waar de commitment dermate hoog moet zijn voordat je instapt dat veel ondernemers kiezen voor het vrijblijvende karakter van social media adverteren.

 

Social media adverteren uitbesteden

Social media adverteren is keuzes maken. Er zijn zoveel mogelijkheden en daarom is het belangrijk om de juiste keuzes te maken. Wij doen dit al geruime tijd voor vele klanten. Hierdoor weten we exact hoe we het maximale rendement kunnen realiseren. Dit scheelt jou tijd en budget, want je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Maak gebruik van onze expertise en bespaar op je faalkosten.

Wanneer je social media adverteren aan ons uitbesteed zorgen we er allereerst voor dat we de juiste doelgroep voor ogen hebben. Wanneer dit het geval is gaan we aan de slag met gesegmenteerde campagnes die de juiste snaar weten te raken bij deze doelgroepen. Om te zorgen dat je volledig op de hoogte blijft meten we alles en krijg je hiervan maandelijks een overzicht. Deze bespreken we dan ook gezamenlijk zodat voor iedereen helder is waar we staan en welke stappen we de komende periode gaan zetten.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This