5 Leadgeneratie tips
Het genereren van leads kan op vele manieren. De ene manier is succesvoller voor jouw doelgroep dan de andere manier. Daarom niet slecht één tip om meer leads te genereren maar 5 tips voor leadgeneratie. Test welke het beste werkt voor jouw doelgroep.
#1 Exit Pop Ups
Is het je weleens opgevallen dat wanneer je een website verlaat dat er nog een pop-up verschijnt? Waarom denk je dat dat is? Het is de laatste kans om nog in contact te blijven met de bezoeker van je website.
Een bezoeker is immers niet meer dan een bezoeker. Je hebt geen idee wie het is en dus kan je ook niet het gesprek aan blijven gaan met deze bezoeker. Wanneer deze bezoeker zijn contactgegevens achterlaat dan kan je wel in contact met hem blijven.
Een emailadres is erg waardevol. Email marketing is namelijk het best converterende kanaal voor veel bedrijven. Biedt daarom met een exit pop-up nog één keer uiterst waardevolle content aan die hij kan downloaden.
Laat dit je beste content zijn want dit is je laatste kans. Content die voor de meeste bezoekers te waardevol is om te laten liggen.
#2 Meer leads met bestaande content
Eén van de problemen van leadgeneratie is vaak het maken van content. Er is simpelweg geen tijd voor. Toch hoef je niet altijd nieuwe content te maken voor het genereren van leads.
Er is namelijk al heel veel waardevolle content bij de meeste bedrijven in huis. In mijn tijd als accountmanager kwam ik bij veel bedrijven langs die op de koffietafel hele interessante magazines hadden liggen. Deze stonden boordevol met waardevolle informatie of klantverhalen.
Deze content was echter niet online te vinden. Hier kan je eenvoudig een PDF van maken zodat bezoekers deze content kunnen downloaden. Knip het in hoofdstukken en je hebt meerdere stukken content die je kan inzetten op gesegmenteerde doelgroepen.
Zelfs als je niet zulke magazines hebt liggen dan heb je vast waardevolle content op je website. Bekijk in Google Analytics welke artikelen het best worden gelezen op je website. Deze kan je samenvoegen tot een PDF en aanbieden als download.
Maak je er niet druk over dat deze content al op je website staat. Niet elke bezoeker leest alle content op je website. Daarnaast is het voor veel mensen ook vaak om de content vanaf een PDF te lezen.
Je ziet ook steeds meer uitgevers die leads genereren met het verzamelen van de best gelezen artikelen van het jaar. De vijf beste artikelen van het jaar samengebundeld in een downloadbare PDF. Ook dit soort content levert gewoon een berg met leads op.
Leestip:
Alles over Account Based Marketing
#3 Maak een checklist om leads te genereren
In sommige branches zie je hele uitgebreide whitepapers. Vaak worden die voor hands-on zaken nauwelijks gelezen. Ze zijn gewoon te uitgebreid. Een eenvoudige checklist kan dan een uitkomst bieden.
Biedt daarom op je landingspagina de whitepaper aan voor het achterliggende verhaal en de checklist voor bezoekers die direct aan de slag willen.
Een checklist is snel gemaakt maar daarom niet minder waardevol.
#4 Richt je leadgeneratie campagnes op bronnen die werken
Je hebt maar zoveel tijd in een dag en geen enkele minuut krijg je ooit weer terug. Spendeer je tijd dus aan zaken die werken.
Volgens VentureHarbour zijn onderstaande kanalen het meest en het minst succesvol voor het genereren van leads voor B2B marketing.
Daarnaast is het belangrijk om te meten wat de kwaliteit van deze leads per bron zijn. Een lead is leuk, maar als deze aan het einde van de rit niks oplevert is het nog steeds zonde van je tijdsinvestering.
En hoewel bovenstaand overzicht niet altijd voor elk bedrijf volledig correct is wijst het je wel op het belang om naar de bronnen van je leads te kijken. Welke bron levert uiteindelijk de kwaliteit leads op die van je leads klanten maken?
#5 Leads genereren met influencers
Wellicht ben je nog geen grote speler in jouw segment of zijn er bekendere namen die de markt beïnvloeden toch kan je de meest interessante content maken voor jouw branche. De titel van zo’n document is vaak heel erg belangrijk.
Welke van de volgende twee artikelen zou je sneller downloaden?
- 7 marketing tips om meer leads te genereren
- De 7 belangrijkste tips om meer leads te genereren door marketing managers van Apple, Shell en Bol.com
Ondanks de hele lange titel (ja, dit kan veel beter) kiezen toch veel meer mensen voor de onderste dan de bovenste. Simpelweg omdat men benieuwd is naar de mening van iemand die zij een bepaalde status toekennen dan een algemeen artikel.
Hoe krijg je de influencers in de branche zo ver dat ze mee werken? Simpel. Door het ze gewoonweg te vragen.
Wat denk je? Honderden quotes vlogen mijn mailbox binnen. Iedereen wou zijn mening geven. Dit leiden er uiteindelijk toe dat we er meerdere documenten van hebben gemaakt geconcentreerd op een ICT topic.
Deze boden we aan via onze website en in onze nieuwsbrief. En wat denk je? Het best gedownloade artikel van het jaar was geboren.
Zo simpel kan het soms zijn om waardevolle content te maken die je meer leads opleveren.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -