Marketing voor Schoonheidssalons

Je hebt een mooie schoonheidssalon, je bent goed in je vak en je hebt alle certificaten behaald. Kortom, jij bent wat klanten zoeken. Maar die klanten, daar zou je er wel wat meer van willen hebben. Dan heb ik goed nieuws voor jou want we hebben voor heel wat schoonheidssalons de marketing op poten gezet en de deur werd platgelopen. De kennis en ervaring die we hebben opgedaan om dit voor elkaar te krijgen mogen we met jou delen. Dit is onze lijst van 24 marketingtips om nieuwe klanten te werven voor jouw schoonheidssalon.

 

#1 Maak het klanten makkelijk om een afspraak te maken

Tegenwoordig is iedereen druk, bellen we minder en appen we vaker. Een opkomende trend is dan ook om online te reserveren. Zonder dat je daarvoor contact opneemt. Zorg er daarom voor dat klanten bij jou online een afspraak kunnen inplannen. Scheelt jou ook weer tijd om al die telefoontjes te beantwoorden. Dat je de optie biedt betekent niet dat je niet meer bereikbaar bent, telefonisch kan je in jouw schoonheidssalon ook nog gewoon een afspraak maken.

 

#2 Creëer een selfie podium in jouw schoonheidssalon

Ik weet zeker dat van jouw behandelingen al duizenden keren foto’s zijn gemaakt. Niet in jouw salon maar als de klant net in de auto zit, thuiskomt of in de trein zit. Toch even die nieuwe wimpers, nagels of hairextensions delen. Dit delen ze met vriendinnen op Whatsapp of op sociale media zoals Instagram en Facebook. Al die meiden die dit zien, daar wil jij ook onder de aandacht komen. Dat bereik is een kans voor jou, allemaal potentiële nieuwe klanten. Zorg er daarom voor dat jouw logo op de foto terecht komt. Door een gaaf podium te creëren waarbij jouw klant er nog beter uitziet. Ze zullen dolgraag hier een selfie maken en deze delen. Gratis reclame voor jou.

 

#3 Social Media marketing voor schoonheidssalons

Okay, het woord Sociale Media is gevallen. Hier moet je anno 2018 echt mee aan de slag als je het nog niet deed. En nee, het creëren van een pagina en dan wachten op likes is niet genoeg. Maak er een feestje van. Deel foto’s van tevreden klanten van het selfie podium, informeer klanten over aankomende acties en inspireer met foto’s als look van de week en etaleer kennis door het geven van beauty tips. Zorg dat er altijd een reden is om jouw pagina even te checken of jouw berichten even te liken. Het is gratis en goed voor je zichtbaarheid. Om hier maximaal rendement uit te halen is het verstandig een schema op te stellen. Maandag de acties van de komende week, woensdag beautytips en vrijdag een look voor het weekend. Door dit structureel aan te pakken gaan klanten hier ook naar uitkijken, net als we vroeger allemaal om 20:00 zaten te wachten op GTST.

 

#4 Sociale Media om nieuwe klanten te werven voor schoonheidssalons

Je pagina staat goed in elkaar, je deelt regelmatig leuke berichten met je fans, maar je krijgt maar weinig nieuwe fans? Of je krijgt er maar weinig nieuwe klanten uit? Dan is het tijd om een volgende stap te zetten. Adverteer via sociale media om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Op de meeste platforms kan je voor enkele euro’s al een nieuwe klant werven. Zorg ervoor dat je op geslacht, regio, leeftijd en het liefst ook eventuele beauty-voorkeuren kan targetten. Op die manier haal je het meeste uit je investering. Het is immers zonde om jouw betaalde advertentie te laten zien aan een 80-jarige oude man die aan de andere kant van het land woont.

 

#5 Vloggen in jouw schoonheidssalon

Vloggers, wie kent ze niet tegenwoordig. En hoeveel vlogs over beauty en fashion worden er niet gemaakt? Het zijn er veel, heel veel. Aangezien jij een eigen salon hebt en kennis van zaken is dit een kans die perfect aansluit bij hetgeen je doet. Jij bent de beauty goeroe alleen je kijkers weten het nog niet. Dus kom op pak je telefoon en ga aan de slag je eerste vlog. En maak je niet druk, je kan het filmpje zo vaak overdoen als je zelf wilt. Vergeet je filmpje niet te delen op je sociale media en op je eigen website.

 

#6 Live uitzenden vanuit jouw schoonheidssalon

Met Facebook, Twitter en YouTube kan je live uitzenden vanuit jouw salon. Aangezien het live is zullen mensen aangespoord worden om jouw uitzending te bekijken. Geef tijdens een live uitzending leuke beauty tips of beantwoord brandende vragen van kijkers. Het mooie van live uitzending is dat je interactie kan aangaan met het publiek.

 

#7 Jouw website bovenaan in Google

Ja, je hebt een schoonheidssalon en dus heb je ook een eigen website. Toch? Eigenlijk kan elk bedrijf niet meer zonder en schoonheidssalons zijn geen uitzondering. Even snel Googlen en hoppa je hebt een nieuwe stylist in jouw buurt gevonden. Als mensen op zoek zijn dan moeten ze jou natuurlijk vinden. Zorg er daarom voor dat je een website hebt, en het liefst eentje die op de eerste pagina van Google gevonden wordt op belangrijke zoektermen.

 

#8 Adverteren op Google

Het is moeilijk om op de eerste pagina in Google te komen. Iedereen wil dat namelijk en er is maar beperkt plaats. Je kan er daarom ook voor kiezen om aan de slag te gaan met Google Adwords, het advertentieplatform van Google. Hier betaal je om gevonden te worden op zoektermen. Hoe beter je website aansluit bij de zoekbehoefte van de bezoeker en de hoogte van je advertentie bod hoe hoger je in de zoekresultaten tevoorschijn komt. Als je voor het eerst aan de slag gaat met Adwords kan je ook nog eens rekenen op een welkomst tegoed van € 75. Zorg ervoor dat je hiervoor een voucher bemachtigd.

 

#9 Klantenbinding via jouw website

Zorg ervoor dat zoveel mogelijk bezoekers van jouw website worden verleid om hun contactgegevens achter te laten. Het emailadres is daarin het belangrijkste, maar ook andere gegevens kunnen handig zijn. Denk hierbij aan interesses in behandelingen. Je kan namelijk een maandelijkse nieuwsbrief opzetten om deze bezoekers keer op keer te verleiden om een afspraak te maken. Stel ze in de nieuwsbrief op de hoogte van aanbiedingen, beauty tips en eventuele aankomende events.

 

#10 Meer omzet halen uit jouw klanten met je website

Een website hebben is leuk, maar een website moet meer zijn dan een visitekaartje van je bedrijf. Laat het een onderdeel zijn van de beleving van jouw klanten. In de salon is alles helemaal in het teken gesteld van een geweldige ervaring maar wat als je klant buiten de deur is. En als je haar al een tijdje niet gezien hebt? Of ze regelmatig te laat is voor een afspraak? Email of Whatsapp/SMS berichten kunnen je hierbij helpen. Als je klant jarig is dan kan je deze een berichtje sturen met een persoonlijke kortingsaanbieding. Dat zal je klant waarderen en het is een reden om weer snel eens terug te komen. Trouwens, dit kan je natuurlijk ook een maand van tevoren doen waarbij je je klant zich mooi wil laten voelen op haar verjaardag. Een herinnering dat afspraak morgen plaatsvindt is ook een goede manier om te voorkomen dat klanten afspraken vergeten of dat ze te laat komen. Dit alles kan tegenwoordig volledig automatisch.

 

#11 ‘De beste schoonheidssalon ooit’

Via Google, als je jezelf hebt aangemerkt als bedrijf, kunnen klanten reviews achterlaten. Dit is erg belangrijk want nieuwe klanten kunnen deze reviews lezen. Zorg daarom voor een heel hoog serviceniveau en check de reviews regelmatig. Dit is feedback van klanten en daar moet je altijd wat mee doen. Je beste reviews kan je uitprinten en inlijsten. Hang deze in de salon, misschien is de wachtruimte een goede locatie. Vraag je klanten dan ook om een review te schrijven zodat nieuwe klanten enthousiast raken wanneer ze je schoonheidssalon online bekijken.

 

#12 Maak altijd een nieuwe afspraak

Het lijkt me een inkoppertje maar zorg er altijd voor dat je een nieuwe afspraak hebt gemaakt als de klant de deur uitloopt. Vraag bij het afrekenen wanneer je een nieuwe afspraak kan inplannen dit omdat de agenda al vrij snel volloopt en je niet wilt dat de klant niet geholpen kan worden in verband met een overvolle agenda.

 

#13 Wordt de schoonheidsspecialiste van de sterren

Althans, de lokale sterren. In elke grote stad zijn er regelmatig kleinschalige modeshows. Google het eens. Kom in contact met de organisatoren en biedt je diensten aan. Als vergoeding vraag je dat je mee mag in de communicatie van het evenement. Een interview in de lokale krant, je logo en contactgegevens op de website en de reclame uitingen van de modeshow. Allemaal kansen om je zichtbaarheid in de regio te vergroten en te netwerken met lokale modellen.

 

#14 Jouw aanbieding gezien door duizenden mensen

Je hebt klanten nodig en snel. Groupon, SocialDeal, Vakantieveilingen. Het zijn maar wat voorbeelden van bedrijven die jouw aanbieding onder de aandacht kunnen brengen van een grote doelgroep. Zorg ervoor dat jouw aanbieding superscherp is. Dit is namelijk de kans om nieuwe klanten over de vloer te krijgen. Het doel is namelijk dat als ze eenmaal de eerste keer in jouw schoonheidssalon komen dat ze terugkomen. Maak hun behandeling zo overweldigend goed dat ze snel bij jou terug willen komen, want dan heeft de aanbieding ook daadwerkelijk zin gehad.

 

#15 Zoveel mogelijk vriendinnen in jouw schoonheidssalon

Alle klanten die in jouw salon komen hebben vriendinnen, en als je geluk hebt hebben ze heel veel vriendinnen. Creëer een actie waarbij je je klant stimuleert om haar vriendinnen mee te brengen. Dit zal vaak in de vorm zijn van een korting op een volgende behandeling. Maak hier een klein feestje van en probeer het onder de aandacht te brengen op je sociale media en eventueel op je website. Een klein filmpje of wat aandacht in je vlog is hartstikke leuk voor je klant, want laten we eerlijk zijn we houden allemaal van aandacht. Op je website zou je een teller kunnen plaatsen die bijhoudt hoeveel korting je al hebt gegeven aan de hand van de vriendinnenactie. Dan denken bezoekers, he ik wil ook korting en die nemen de volgende keer een vriendin mee. En het mooie is, die vriendin heeft ook weer vriendinnen.

 

#16 Meiden met heel veel vriendinnen zijn speciaal

Dus vriendinnen van vriendinnen is een succesvolle manier om stappen te maken. Maar wil je echt succesvol zijn dan is het geweldig als die bekende vloggers of zelfs bekende Nederlanders in jouw schoonheidssalon komen. Je kan ze uitnodigen voor een gratis behandeling. In ruil daarvoor vraag je natuurlijk wel of je een foto van hun in jouw salon mag posten op je sociale media of dat de bekende vlogger hun salon bezoek verwerkt in hun volgende vlog. Dit kan je echt op de kaart zetten.

 

#17 Bekende vloggers helpen jou aan nieuwe klanten

Mocht je hiervoor niemand bereid vinden dan kan je ze ook een set met bonnen toezenden. Eigenlijk een soort van visitekaartjes die uniek zijn. Deze zijn namelijk gekoppeld aan deze ene bekende vlogger. Als deze bekende vlogger dit kaartje onder zijn volgers verspreid en deze volgers jouw salon daadwerkelijk bezoeken voor een behandeling dan krijgt de vlogger een vergoeding. Afhankelijk van hun fanbase kan dit aardig oplopen. Om ervoor te zorgen dat de visitekaartjes wel daadwerkelijk worden ingeleverd kan je de bezoeker een goodiebag of korting aanbieden tegen inlevering van het visitekaartje. Dit kan je overigens ook doen in samenwerking met lokale bedrijven. Denk aan sportscholen, zonnebanken en kapsalons.

 

#18 Work hard play hard

De zaken gaan goed en je hebt wat te vieren. Misschien een uitbreiding van de salon, een nieuw product in jouw schoonheidssalon of je hebt zomaar zin in een feestje. Dan kan je dit natuurlijk in besloten kring vieren maar als echte zakenvrouw zie jij grotere kansen. Organiseer een feestje in jouw salon met vrienden, familie en vooral jouw klanten. Kleed het groots aan en hoop dat jouw klanten vriendinnen meenemen. Dat zijn allemaal potentiële nieuwe klanten. Kansen! Op deze feestelijke avond heb je dan ook een speciale aanbieding voor al deze nieuwe klanten. Mocht je niet zo van de feestjes zijn, of je relatie met klanten wat zakelijker zijn dan kan je ook kiezen voor een gratis workshop of een pop-up winkel van de dichtstbijzijnde parfumerie. In elk geval iets dat de mensen over de vloer brengt.

 

#19 Veel nieuwe klanten, zorg dat ze terugkomen

Wij Nederlanders zijn gek op sparen. Airmiles, Freebees, wie spaart ze niet. Bestel leuke stempelkaarten bij je visitekaartjes leverancier en koop een uniek stempeltje. Voor elk bezoek krijgt de klant een stempel. Tien stempels verzameld? Dan krijg je 25% korting op je volgende behandeling. Het kan natuurlijk ook een korting op een product zijn. Net wat voor jou het beste uitkomt.

 

#20 Meer omzet halen uit je klanten

Is een klant nieuw dan hoop je dat de behandeling zo goed bevallen is dat ze weer terugkomen. Om dit extra te stimuleren kan je ze een korting aanbieden op een aanvullende behandeling als ze de volgende keer terugkomen.

 

#21 Jouw schoonheidssalon is regionaal nieuws

Kranten en websites die regionaal nieuws brengen zijn altijd op zoek naar regionale verhalen. En waar grote nieuwskanalen vaak gedomineerd worden door grote bedrijven zijn regionale kanalen wel te beïnvloeden door kleinere bedrijven. Stuur daarom regelmatig een persbericht naar de regionale nieuwskanalen. Wellicht kan je jouw verhalen zo brengen dat de uitgeverij er een artikel van wilt maken. Gratis publiciteit, wie wil dat nou niet?

 

#22 Kijk verder dan de regio voor jouw schoonheidssalon

Waar regionaal nieuws een kans is geldt dat ook voor beauty en fashion magazines en websites. Wellicht kan jij je salon naar voren schuiven door een interessant verhaal te schrijven voor deze kanalen. Trek de stoute schoenen aan en neem eens contact met ze op.

 

#23 Speel in op leuke feestdagen

Ja, met kerst, valentijnsdag, voor de vakantie en op verjaardagen, feesten en partijen wil iedereen er goed uitzien. Dat zijn momenten dat je jouw klanten bij jou in de behandelstoel wilt zien. Maar je kan ook opvallen door op andere dagen naar voren te treden. Wist je bijvoorbeeld dat het op 12 april Girlsday is? Mooie dag voor een kortingsactie dacht ik zo. Een lijstje van kansrijke dagen.

In 2018:

  • 1 maart: Nationale complimentendag
  • 1 maart: International Women of Color Day
  • 1 maart: De dag van de doktersassistente
  • 8 maart: Internationale vrouwendag
  • 15 maart: Internationale consumentendag
  • 19 maart – 23 maart: Week van de lentekriebels
  • 12 april: Girlsdag
  • 19 april: Secretaressedag (laat managers een salon kadobon kopen voor hun secretaresse)
  • 5 mei: Internationale Dag van de vroedvrouw
  • 5 mei: Internationale Dag van de handhygiëne
  • 12 mei: Dag van de verpleging
  • 13 mei: Internationale Dag van moeders
  • 14 mei – 29 mei: Eindexamens
  • 4 juni: Nationale Opa en Oma dag
  • 5 augustus: zussendag
  • 11 augustus: zoon en dochterdag
  • 15 augustus: Relaxation day
  • 30 september: Nationale broer en zusdag
  • 5 oktober: Dag van de leraar 
  • 11 oktober: Internationale dag van het meisje
  • 23 november: Black Friday
  • 25 november: Internationale dag tegen geweld tegen vrouwen

 

#24 Bezoek eens andermans schoonheidssalon

Je kan natuurlijk zelf uitdenken hoe een behandeling moet zijn, hoe de beleving in de salon behoort te zijn of welke producten je moet aanprijzen. Maar het is ook wel eens fijn om geïnspireerd te worden, bekijk de wereld door de ogen van een klant. Ga daarom eens op bezoek bij een schoonheidssalon en probeer te zien of je van deze ervaring wijzer wordt voor je eigen salon.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Pin It on Pinterest

Share This