De SEO Pillar Strategie maakt zoekmachine optimalisatie simpel
Misschien heb je er al van gehoord maar de SEO Pillar Strategie is momenteel erg populair. Zelfs de grootste uitgeverijen maken er gebruik van om meer verkeer vanuit Google naar zich toe te trekken. En die jongens hun hele business model bestaat uit het maken van goede content. De pillar strategie is de nieuwe sleutel tot SEO succes.
Inhoudsopgave:
Wat is de SEO Pillar Strategie?
Door de content over een specifiek onderwerp te clusteren versterken ze elkaar ten behoeve van SEO. Hierin staat de Pillar Pagina centraal. Vanaf de Pillar Pagina wordt er verdiepende informatie aangeboden via ondersteunende pagina’s.
Op deze manier creëer je volledige informatie rond één onderwerp. Zo zijn je bezoekers op de hoogte van alle informatie rond dit thema. Met de SEO Pillar Strategie kan de bezoeker zelf bepalen hoe diep hij in wil gaan op bepaalde subonderwerpen van het hoofdonderwerp.
Dit biedt je op SEO gebied een voordeel omdat je volledige informatie aanbiedt rond het onderwerp. Het vergroot de user experience op jouw website en dit wordt beloond met een betere positie in de zoekmachines.
Hoe pak je de SEO Pillar Strategie aan?
De vormgeving van de SEO Pillar Strategie vraagt om een goed uitgewerkt plan en een exacte uitvoering hiervan. Daarom deel ik met jou een stappenplan voor het uitvoeren van de SEO Pillar Strategie.
#1 Thema bepalen van Pillar Strategie
Allereerst bepaal je welk onderwerp voor jouw bezoekers van belang is. Dit doe je aan de hand van een gedegen zoekwoorden onderzoek. Het gekozen onderwerp ga je vervolgens volledig uitdiepen.
#2 Het uittekenen van de SEO Pillar Strategie op het onderwerp
Wat erg belangrijk is binnen de SEO Pillar Strategie is dat je de juiste informatie opneemt op de juiste pagina’s. De interne linkstructuur is hierin essentieel.
Je schrijft op de Pillar Pagina de basisinformatie. Hier ga je in op vragen als;
- Wat is X
- Hoe werkt X
- Waarom kiezen voor X
- Waar kan je X vinden
- Voor wie is X geschikt
- Wanneer gebruik je X
Daaromheen plaats je content die verdieping bieden. Een concreet voorbeeld van wie het gebruikt of een concreet voorbeeld van hoe het succesvol is ingezet bijvoorbeeld. Deze omringende content noemen we in de volksmond cluster content.
#3 Content schrijven voor de Pillar Pagina
In SEO ben je nergens zonder content. Het is datgene waarvoor de bezoeker jouw website bezoekt. Hij is op zoek naar kennis die jij biedt. Voor Google is het een manier om te identificeren waar de pagina over gaat.
De content die je gaat schrijven voor jouw Pillar Pagina is evergreen content. Het is de basisinformatie over het onderwerp. Informatie die niet tijdgevoelig is maar legt heel duidelijk en basaal uit wat het onderwerp inhoudt.
Beperk je content niet alleen tot geschreven content. Voeg ook waardevolle video’s, infographics, afbeeldingen en podcasts toe wanneer dit helpt om alle informatie over het onderwerp tot leven te brengen.
De Pillar Pagina richt zich op het populairste zoekwoord uit jouw zoekwoorden onderzoek.
#4 Schrijf Cluster Content
De content die dieper ingaand op het thema schrijf je op losse pagina’s die via een interne linkstructuur wordt verbonden aan de Pillar Pagina. Dit kunnen howto’s zijn, voorbeelden van succesverhalen of andere waardevolle content. In elk geval moet deze content aansluiten bij het onderwerp en de bezoeker helpen om nog meer te weten te komen over het centrale onderwerp.
Deze cluster content richt zich op de longtail zoekwoorden die bezoekers gebruiken.
#5 Interne linkstructuur legt de verbindingen
De klikken die bezoekers maken tussen de content in het centrale thema is essentieel voor het succes op SEO gebied. Blijft de bezoeker langer op jouw website dan beoordeeld Google dit als een positieve ervaring.
Zorg daarom dat je werkt met links naar de juiste cluster content en doe dit op manieren die bezoekers enthousiast maken om te klikken. En de cluster content linkt uiteraard ook terug naar de Pillar Pagina. Vergeet hierbij ook niet te denken aan het gebruik van de juiste anchor teksten.
De Pillar Pagina’s zijn meestal binnen één klik te bereiken vanaf de homepage. Dit is belangrijk omdat de homepage vaak de meeste linkjuice heeft.
#6 Externe links helpen ook
Niet alleen de interne linkstructuur is van belang ook externe links voegen waarde toe aan jouw SEO strategie. De externe links tonen namelijk betrouwbaarheid aan. Het is niet alleen maar de goed nieuwsshow van WC eend om het zo maar even te stellen.
Door ook externe links te gebruiken stel je ook echt de bezoeker daadwerkelijk centraal. Het doel is in de ogen van Google dan dat je de bezoeker de best mogelijke informatie wilt bieden. En de bezoeker zo goed mogelijk bedienen, dat is iets waar Google zelf ook voor staat. Daarom doen veel bedrijven aan linkbuilding.
#7 SEO Pillar Strategie goed voor Inbound Marketing
Juist voor bedrijven die zich richten op inbound marketing is de SEO Pillar Strategie een hele goede keuze. Het opbouwen van thought leadership vergroot de betrouwbaarheid van de bezoeker. Met een grote betrouwbaarheid is de kans op leadgeneratie ook groter.
Deze strategie brengt dus niet alleen meer bezoekers maar brengt ook een hogere conversieratio op het aantal leads dat je gaat binnenhalen.
Zo ziet de SEO Pillar Strategie eruit
Ik heb een 7 stappenplan laten zien hoe je aan de slag kan met de SEO Pillar Strategie. Toch kan het mogelijk nog lastig zijn om je precies voor te stellen hoe zoiets eruit ziet. Daarom heb ik hieronder een voorzet gedaan van hoe je SEO Pillar Strategie eruit kan zien.
De Pillar Pagina bestaat uit introducties die de basis van het subonderwerp schampen. Wil de bezoeker meer weten over het subonderwerp dan klik je door naar de cluster content blog.
Wat ook prettig is op jouw Pillar Pagina is een inhoudsopgave met anchor links naar die sectie toe. Zo kan de bezoeker sneller vinden wat ze zoeken dat draagt bij aan de user experience.
Moet je dan al je SEO kennis overboord gooien? Zeker niet, jouw SEO kennis komt ook binnen de SEO Pillar Strategie goed tot zijn recht. Deze strategie helpt je vooral om de structuur van jouw pagina’s te bepalen.
Waarom kies je voor de SEO Pillar Strategie?
Buiten het feit dat de SEO Pillar Strategie succesvol is om hoger in Google te komen biedt het ook nog andere voordelen. Er zijn voorbeelden dat er door het ombouwen van de SEO Strategie naar de SEO Pillar Strategie 50% meer bezoekers uit Google werden aangetrokken.
De voordelen van de SEO Pillar Strategie:
- Je positioneert jezelf als thought leader op het gebied van dit onderwerp
- Bezoekers blijven langer op jouw website
- Websites met een SEO Pillar Strategie komen hoger in Google
- Er wordt meer doorgeklikt naar andere pagina’s binnen jouw website
- Je wordt meer gevonden op longtail zoekwoorden
Hoe beginnen met de SEO Pillar Strategie?
Wanneer je nieuwsgierig bent geworden naar het succes van de SEO Pillar Strategie dan is het tijd om het te gaan testen. Je hoeft mij immers niet te geloven op mijn blauwe ogen. Begin met het kiezen van één centraal thema en pas de SEO Pillar Strategie toe.
Door het voor één onderwerp uit te proberen kan je zelf in de cijfers uit Google Analytics gaan terugzien hoeveel bezoekers je gaat binnenkrijgen. Bekijk ook zeker de positie die je gaat behalen in de zoekmachine via Google Search Console.
Ga het dus gewoon eens proberen op één onderwerp. Of je nu een aantal pagina’s op je website ombouwt of een compleet nieuw thema aansnijdt je gaat zien wat de SEO Pillar Strategie je gaat brengen.
Bij succes ga je uitbouwen
Zie je dat de SEO Pillar Strategie voor jou werkt? Dan is het tijd om dit succes uit te gaan bouwen. Beperk je dan ook niet tot maar één centraal thema maar probeer deze strategie in te zetten voor meerdere centrale thema’s.
Jouw website kan dan de volgende structuur gaan krijgen:
Vele grote websites hebben deze structuur inmiddels toegepast op hun website en dit doen ze uiteraard niet zonder reden. Als het niet succesvol zou zijn dan waren ze er na de eerste test wel mee gestopt.
Vergeet ook niet dat deze SEO strategie het erg goed doet op longtail zoekwoorden. Iets wat al jaren in opkomst is maar in een stroomversnelling is geraakt door de groei van Voice Search. Dat maakt de SEO Pillar Strategie ook toekomstbestendig. Je wilt natuurlijk niet afgeleiden dadelijk, dus kom op. Begin met testen.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -