Longtail SEO strategie
Zoekmachine optimalisatie helpt jouw website aan bezoekers. Dat is mooi natuurlijk, maar uiteindelijk zijn bezoekers slechts prospects. Wat jij uiteindelijk wilt hebben zijn klanten. Met een longtail SEO strategie heb je minder bezoekers nodig om een klant te werven. En dat biedt kansen.
Longtail vs Shorttail
Het verschil tussen longtail zoektermen en shorttail zoektermen zit hem in het aantal woorden in de zoekterm. Shorttail is 1 tot en met 3 woorden, longtail is alles met meer dan 3 woorden. De reden dat hier onderscheid tussen wordt gemaakt heeft een aantal redenen.
- Mate in zoekvolume
- Mate van concurrentie
Volgens Google leveren shorttail zoektermen 30% van het verkeer op, longtail dus 70%. Echter zijn er vele malen meer longtail zoektermen dan shorttail zoektermen. Het aantal mogelijke variaties neemt immers toe met elk woord dat je toevoegt.
Longtail SEO minder zoekvolume
Met een longtail zoekterm wordt je minder vaak gevonden dan wanneer je een shorttail zoekterm gebruikt, uitgaande van dezelfde positie in de zoekresultaten. Dat komt omdat de zoekopdrachten met meerdere woorden specifieker zijn dus meer variëren.
Dat betekent ook dat er minder concurrentie op deze zoektermen is. Dat maakt het makkelijker om op de 1e pagina van de zoekresultaten te komen. Dit is belangrijk omdat mensen vaak niet verder kijken dan de 1e pagina.
Longtail zoektermen leiden tot een grotere kans op klanten
De reden dat een longtail zoekterm zo belangrijk is is omdat dit ook gewoon meer klanten oplevert. Zoals aangegeven is de fase in het aankoopproces belangrijk. Als jij bovenaan staat op de zoekresultaten bij veel longtail zoekwoorden in de aankoopfase dan zal je zien dat je conversie heel hoog zal zijn. Afhankelijk natuurlijk van je aanbod en voorwaarden.
Hoe begin je met een longtail SEO strategie?
Het begint allemaal met het doen van zoekwoorden onderzoek. Hiervoor zijn een aantal handige tools beschikbaar. Denk aan:
- Answer the public
- Google Zoekwoordplanner
- Semrush
- Ubersuggest
Zoek naar zoektermen die weinig concurrentie hebben en zoveel mogelijk zoekvolume. Kijk ook naar de zoekintentie. In welke fase zit van het aankoopproces zit deze zoekopdracht? Begin met zoekopdrachten die aan het einde van het aankoopproces zitten en werk vanaf daar langzaam aan naar voren.
Produceer content
Dan begint het echte werk. Het schrijven van content. Gebruik hierin niet alleen de longtail zoekterm maar ook synoniemen. Zorg dat de tekst goed leesbaar is en dat deze aansluit bij de behoefte die blijkt uit de zoekopdracht. Google beoordeeld namelijk hoe de ervaring van de bezoeker op je website is. Als dit positief is dan wordt je hiervoor ook beloond in de zoekresultaten.
Converteer je bezoeker
De bezoekers die je binnenhaalt met longtail zijn op zoek naar het antwoord op een specifieke vraag. Nadat je er veel tijd in hebt geïnvesteerd om hoog in de zoekresultaten te komen is het belangrijk dat je dit ook een goed gevolg geeft. Zorg er daarom voor dat je de bezoeker converteert. Laat hem op een webshop een aankoop doen of op een andere type website te converteren naar lead. Denk aan het downloaden van een whitepaper, contact opnemen via een contactformulier of aanmelden voor een nieuwsbrief.
Tips om hoger in de zoekmachine te komen
Met een longtail SEO strategie gaat het niet alleen om het longtail element maar ook om de algemene SEO factoren. Zorg dat je alle ruim 200 factoren waarop Google je website beoordeeld kent en lees de andere tips over SEO.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -