De beste homepage voor jouw website maken

Bij online marketing wordt vaak gekeken naar de landingspagina’s. Hoe zorg ik voor de beste conversieratio op mijn landingspagina? Maar vergeten we hierbij niet een heleboel belangrijke pagina’s die ontzettend veel impact hebben op het aantal conversies dat je realiseert?

Een goede homepage, “Over Ons” pagina en contactpagina dragen allemaal bij aan het aantal conversies dat je maandelijks realiseert via online marketing. Jouw website kan dus niet optimaal presteren zonder dat deze pagina’s goed zijn ingericht.

Helaas zie ik nog vaak dat de “Over Ons” pagina en de contactpagina wel gemaakt zijn maar meer als een moetje dan als een waardevolle pagina. Dit terwijl deze beide pagina’s worden bezocht door bezoekers die meer dan rijp zijn voor conversie.

 

Waarom de homepage belangrijk is voor jouw website

Ja, zoekmachines zorgen voor een belangrijk deel van het aantal bezoekers op jouw website. Evenals de bezoekers die via mailings en social media komen. Allemaal komen deze binnen op landingspagina’s in jouw website. Althans een heel groot deel.

Toch zal je zien dat jouw homepage nog steeds één van de populairste pagina’s is op jouw website. Waarschijnlijk zelfs de populairste. En waar veel bezoekers komen moet je zorgen voor de beste ervaring.

 

Hoe zorg je voor de beste homepage?

De homepage is dus enorm belangrijk. Daar kan je veel winst behalen want je werkt met veel bezoekers op die pagina. Wat ga je deze bezoekers aanbieden om ervoor te zorgen dat dit niet alleen bezoekers blijven maar dat ze ook converteren tot klanten?

Het is evenals op elke andere pagina belangrijk om te begrijpen wat de behoefte is van de bezoeker die op jouw pagina komt. Wanneer je dit analyseert en goed inschat dan heb je alles in huis om een succes te maken van jouw homepage.

Bepaal daarmee het doel van de homepage en stippel voor jouw bezoekers de ideale buyer journey uit om bezoekers te converteren.

 

Maak het doel van jouw website duidelijk op de homepage

Maar voordat je de buyer journey gaat uitstippelen is het goed om de basis van een goede homepage onder de knie te krijgen. Eigenlijk zijn er 4 hele belangrijke pijlers voor een goede homepage van jouw website.

  1. Maak het doel van je website direct duidelijk
  2. Focus op het activeren van de bezoeker
  3. Help gebruikers hun behoefte te bevredigen
  4. Laat zien wat de bezoeker kan verwachten op jouw website

Laat er dan ook geen twijfel over bestaan, de bezoeker mag jouw website niet verlaten na het laden van de homepage. Het moet duidelijk zijn dat hij gevonden heeft wat hij zoekt, hij moet de website ingezogen worden en hij moet ervan overtuigd zijn dat dit de beste website is om zijn behoefte te bevredigen.

 

#1 Het doel van jouw website staat centraal op de homepage

Vaak zie je hele grote afbeeldingen op de homepage van een website. De reden hiervoor? Het maakt meteen duidelijk waar de website omdraait. Voor de bezoeker is het meteen duidelijk of de website gaat over eten, meubels of sport. Hij heeft geen enkele twijfel, hij weet dat hij nu op een website zit van een tandarts, ICT bedrijf of boekenwinkel.

Een afbeelding zegt meer dan 1.000 woorden en daarom zijn afbeeldingen erg geschikt voor de homepage van een website.

De afbeelding laat zien waar de website over gaat, wat hij hier kan vinden en wat hij mag verwachten van de rest van de website.

 

#2 Help gebruikers hun behoefte bevredigen

Nadat duidelijk is geworden waar de website voor dient dan is het tijd om de bezoeker te activeren. In enkele seconde wordt besloten of de bezoeker op de website blijft of deze direct weer verlaat. Met de goede afbeelding, de juiste teksten en de juiste layout heb je hem overtuigd dat hij hier op de juiste website is.

Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat de bezoeker ook een volgende stap gaat zetten binnen jouw website. De homepage is leuk maar daar converteren bezoekers niet tot klanten. Je wilt dat de bezoeker de wereld van jouw website betreed alsof het zijn fijnste droom is. De bezoeker moet enthousiast worden en uiteindelijk converteren op de pagina’s die daarvoor bestemd zijn.

Maar hoe zorg je ervoor dat de bezoeker niks anders kan dan een volgende pagina bezoeken binnen jouw website?

Eigenlijk doe je dit al direct bij binnenkomst op jouw homepage. Boven de fold, een term uit de uitgeefsector, biedt je al direct het belangrijkste antwoord op de vraag van de bezoeker. Denk hierbij aan opvallend button, maar een widget doet het eigenlijk nog veel beter.

Een widget is in veel gevallen een soort kort vragenformulier die de bezoeker kan invullen om antwoord op maat te krijgen op een andere pagina binnen jouw website. Zo kan je denken aan het direct kiezen van jouw volgende vakantiebestemming uit een dropdown menu op een webshop voor vakanties of het direct kiezen van jouw maat op een webshop voor kleding.

 

#3 Focus op jouw homepage op het activeren van de bezoeker

Het valt eigenlijk samen met het vorige punt maar niet alleen de widget of de button zijn belangrijk om de bezoeker te activeren. Er is meer nodig dan dat. Zeker omdat steeds meer bedrijven goed nadenken over het inrichten van hun homepage.

Je moet daarom goed nadenken over elke afbeelding, elke button, elke letter en elke pixel. Maar wat is goed?

De truc zit hem in het verleiden. Less is more. Wees mysterious zodat de bezoeker benieuwd is wat er achter de button zit. Wat zou er op de pagina staan achter die button? Misschien heb je weleens gehoord van clickbait? Daar kan je veel van leren.

Maar kijk ook eens naar de 6 principes van Cialdini. Ook daar kan je veel bezoekers mee verleiden om verder te gaan binnen jouw website.

 

#4 Laat op jouw homepage zien wat jouw bezoekers kunnen verwachten

Onder de fold heb je nog steeds de kans om de bezoeker te verleiden om jouw website te betreden. Hier biedt je natuurlijk wel andere content aan dan boven de fold.

Wellicht ken je nog de startpagina’s van vroeger. Dit is eigenlijk wat je gaat doen onder de fold. Totaal anders qua vormgeving en misschien ook wel qua opzet maar je biedt vele haakjes aan voor bezoekers om op in te haken.

Biedt hier de beste content aan die jij hebt op jouw website. Afhankelijk van wat voor soort website je hebt kan dit uiteraard verschillen. Het belangrijkste hierin is is dat je een goed gevoel hebt voor design en layout.

Dat betekent dat je hier bijvoorbeeld inspirerende content gaat aanbieden van verschillende hoofdcategorieën uit jouw website. Bedenk hier goed dat je niet alleen die content aanbiedt maar ook sociale bewijskracht om de bezoeker aan te tonen dat dit content is die hij echt niet mag missen.

Heb je een webshop dan is de opzet eigenlijk hetzelfde. In plaats van inspirerende en waardevolle content aanbieden maak je hier de combinatie tussen productcategorieën die populair zijn, producten en inspirerende content.

Concrete tips voor de beste homepage waar je meteen mee aan de slag kan

Nu je de basis van een goede homepage onder de knie hebt is het tijd om deze in de praktijk te brengen. Hiervoor hebben we 15 concrete tips op een rij gezet voor het maken van de beste homepage.

Zoals je weet heeft Marketing Outlaws altijd maar één doel en dat is meer klanten genereren voor onze klanten. Daarom delen we graag deze tips met jou. We hebben deze tips zorgvuldig samengesteld en we zijn ervan overtuigd dat het ook jou helpt om meer klanten te werven via online marketing.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This