SEO voor rijscholen
Ben je op zoek naar nieuwe klanten als rijschool? Dan is het belangrijk dat je goed te vinden bent op het internet en vooral op Google. Met SEO kan je ervoor zorgen dat jouw rijschool hoog in Google komt te staan. Hier vertel ik je waarschijnlijk niks nieuws mee, maar hoe pak je dit aan?
Waarom rijscholen moeten investeren in SEO?
Het overgrote deel van de klanten van rijscholen zijn jongeren. Ze zijn opgegroeid in een andere tijd dan de oudere generatie. Voor ons was het internet iets nieuws maar de jeugd kent geen wereld zonder het internet. Wanneer de jeugd iets zoekt dan pakken ze er eigenlijk altijd wel Google bij. En daarom is het zo belangrijk om hoog in de zoekmachine te staan. Niemand die geen klant van jou is kent immers de naam van jouw website uit zijn hoofd.
Daarom is SEO voor rijscholen dus erg belangrijk en met dit stappenplan kan je direct gaan klimmen in de zoekmachine.
Stap 1: Start een zoekwoordenonderzoek
Wanneer je weet waarop mensen zoeken op Google dan weet je ook waar je over moet schrijven. Uiteraard weet je dat het moet gaan over jouw diensten maar soms zitten er zoekopdrachten tussen waar je niet direct aan zou denken. Als rijschool wil je waarschijnlijk gevonden worden op ‘rijschool’ of ‘rijlessen’ maar dit zijn vaak de lastigste zoekwoorden. Iedereen wil namelijk bovenaan staan op deze zoektermen.
Kies er daarom voor om ook longtail zoektermen uit te kiezen. Dit zijn zoektermen die bestaan uit meerdere woorden. Bijvoorbeeld ‘motorrijbewijs halen in de winter’. Hier zit vaak minder concurrentie op en trekt toch geïnteresseerden naar jouw website toe.
Stap 2: SEO content maken voor rijscholen
Nadat je zoektermen hebt gevonden is het tijd om content te gaan schrijven ten behoeve van SEO. Dit zijn blogs of artikelen die je op jouw website plaatst om meer bezoekers naar jouw rijschool te trekken. De blogs die jij schrijft gaan over de zoektermen die komen uit het zoekwoordenonderzoek dat je gedaan hebt. Je zorgt er in elk geval voor dat dit nieuwe verse content is. Dit zijn dus geen gekopieerde teksten van andere websites. Google straft dit soort duplicate content af met een lage positie in de zoekresultaten.
Stap 3: Voorwaarden SEO schrijven
Wanneer je jouw teksten hebt geschreven dan is het tijd om deze te plaatsen op jouw website. De manier waarop je dit doet heeft veel impact op het succes van jouw SEO inspanningen. Gebruik bijvoorbeeld tussenkopjes, afbeeldingen, interne en externe links naar pagina’s waar mensen meer informatie kunnen vinden over het onderwerp. Zorg er bij externe links in elk geval voor dat je kiest voor een link die opent in een nieuw venster. Wanneer deze de pagina van de externe link sluit dan komt de bezoeker weer terug op jouw website. Wel zo prettig.
Stap 4: De snelheid van jouw website is belangrijk voor SEO
Het zal je niet verbazen dat de laadtijd van jouw website bepaalt of bezoekers een prettige ervaring hebben op jouw website of niet. Voor Google is de beleving van een website erg belangrijk en dus speelt de snelheid van laden ook een rol bij SEO. Websites die snel laden krijgen van Google een hogere plek in de zoekmachine resultaten. DIt is dus ook belangrijk voor websites van autorijscholen. Probeer daarom de laadtijd van jouw website te versnellen.
Stap 5: Verbeter de naamsbekendheid van jouw rijschool om hoger in Google te komen
Het komt misschien als een verrassing maar voor SEO is het ook goed wanneer je je naamsbekendheid vergroot. Hoe prominenter je aanwezig bent op het internet hoe groter de kans dat Google je hoger laat terugkomen in de zoekresultaten. Google meet dit aan de hand van de keren dat mensen zoeken op jouw bedrijfsnaam, hoeveel websites een link naar jouw website hebben opgenomen en hoe vaak de naam van jouw rijschool op het internet voorkomt. Ook het aantal reviews en de waardering hiervan spelen een rol hierin. Het kan dus geen kwaad als je ook investeert in de naamsbekendheid om aan SEO te doen voor jouw rijschool.
Stap 6: Zorg dat mensen vinden wat ze zoeken bij jouw rijschool
Gevonden worden in Google is pas het begin van jouw inspanningen om aan online marketing te doen voor jouw rijschool. Zodra de bezoeker op jouw website terecht komt wil je natuurlijk ook dat hij vindt wat hij zoekt, of liever nog dat hij de beslissing neemt om klant te worden bij jouw rijschool. Zorg daarom voor een logische interne linkstructuur en dat je zorgt voor manieren om leads te genereren of bezoekers te converteren naar klanten.
Je dient te voorkomen dat er pagina’s zijn die geen rol spelen in de marketingfunnel of salesfunnel op jouw website. Zogeheten doodlopende pagina’s zijn funest voor de SEO voor jouw rijschool website.
Lees ook:
Conclusie: Begin met SEO voor jouw rijschool
Het uitvoeren van een SEO strategie is erg belangrijk voor rijscholen. De meeste nieuwe klanten werf je vandaag de dag namelijk via zoekmachines. Hoe hoger je in de zoekmachine staat, hoe meer bezoekers je website trekt en wanneer je je website goed inricht leidt dit tot leads, nieuwe klanten en meer omzet voor jouw rijschool.
Ik heb je 6 belangrijke stappen laten zien om aan SEO te doen voor jouw rijschool. Dit is slechts het begin van een goede SEO strategie. Aangezien de concurrentie voor rijscholen niet bijzonder hoog is op SEO gebied moet je hier alvast een aantal goede stappen mee kunnen nemen. Mocht je hier hulp bij nodig hebben of nog meer uit SEO willen halen dan kan je uiteraard contact met ons opnemen.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -