Twitter Advertising Ideaal Voor Account Based Marketing
Account based marketing is een interessante manier van het werven van nieuwe klanten in het B2B segment. Eén van de kanalen die je hiervoor goed kan inzetten is Twitter advertising. Twitter laat je rechtstreeks targeten op individuele gebruikers en dat biedt mogelijkheden om die gewenste klant binnen te halen.
Wat is account based marketing?
Met account based marketing richt je marketing op vooraf geselecteerde prospects die je graag als klant wil binnenhalen. De selectie van deze top prospects maken je samen met de salesmanager. Jij als marketeer gaat aan de slag als om deze top prospects op te warmen tot het moment ze klaar zijn om klant te worden.
Waar je vaak de content leidend laat zijn om de behoeftes van prospects te meten en op die manier leads te genereren werkt het bij account based marketing anders. Hier ben zet je niet een fuik om maar leads te vangen maar ga je gericht op zoek naar die geselecteerde top prospects die je als lead wil binnenhalen.
Daarna ga je de lead net als bij andere leadgeneratie trajecten door de marketingfunnel leiden. Aangezien dit een gezamenlijke aanpak is samen met sales zal je zien dat je niet alleen intensief gaat samenwerken, je zal ook een grotere mate van betrokkenheid vanuit sales zien.
Adverteren op Twitter
Het adverteren op Twitter is uitermate geschikt voor account based marketing. Het bereik is dan wel kleiner als bijvoorbeeld Facebook maar de targeting opties zijn meer geschikt voor Account Based Marketing. Je kan immers adverteren op de accountnaam van de Twitter gebruiker.
Wanneer je aan de slag gaat met account based marketing selecteer je de bedrijven die voor jou de top prospects zijn. Om van die prospects klanten te maken breng je de decision making unit in kaart. Je moet weten wie de beïnvloeders en beslissers zijn binnen het bedrijf. Als je dit weet weet je ook op wie je je campagnes moet richten.
De salesafdeling kan je hier vaak goed mee op weg helpen maar raadpleeg ook LinkedIn. Op Twitter zoek je deze mensen op in de hoop dat ze een Twitter account hebben. Zoek ook op de bedrijfsnaam om te zien of je daar nog medewerkers mee kan vinden.
Start je Twitter advertising campagne
Ga naar Twitter Ads en ga in de menustructuur naar ‘tools’. Hier ga je naar ‘doelgroepbeheer’ en selecteer je ‘nieuwe doelgroep maken’. Upload de lijst met gebruikersnamen die je hebt geselecteerd. Start vervolgens je Twitter adverteren campagne. Zodra je aangekomen bent bij de targeting opties selecteer je de lijst met gebruikers die je zojuist hebt ingevoerd.
De volgende stap is het selecteren van de juiste advertenties. Op Twitter kan je helaas geen advertenties maken tijdens het advertentie proces. Deze moet je dus vooraf al op Twitter plaatsen. Aangezien sales waarschijnlijk in een eerder stadium heeft geprobeerd om de klant binnen te halen zal een conversie campagne geen resultaat opleveren.
Dit heeft een langere periode nodig. Wellicht zit de prospect nog in awareness fase. Begin daarom campagnes die zich richten op het vergroten van de naamsbekendheid, merkbeleving en het delen van waardevolle content. Maak meerdere advertenties zodat je kan testen welke succesvol zijn en welke niet.
Zorg dat je landingspagina’s goed zijn ingericht en biedt de top prospect de mogelijkheid om extra content te downloaden. Op die manier kan je hem of haar converteren tot lead en het emailadres achterhalen. Met het emailadres kan je de prospect vervolgens ook targeten op Facebook.
Rond je Twitter advertising campagne af en start met het testen van je advertenties.
Leestip:
Succesvol online leads genereren
Twitter advertising combineren met Google Ads
Het mooie van online marketing is dat je je niet hoeft te beperken tot één kanaal. Wat je eigenlijk wilt is de prospect op het beste moment bereiken. En het beste moment is wanneer de prospect zelf op zoek gaat naar meer informatie. Wanneer de prospect op zoek gaat naar oplossingen die ingevuld worden door jouw product. Een Google zoekopdracht dus met interessante zoektermen.
Door gebruik te maken van UTM codes kan je de prospects die op je Twitter advertising campagne klikken gebruiken voor retargeting. Dit doe je via Google Analytics en de RLSA van Google Ads. Op deze manier vergroot je de kans dat de top prospect uiteindelijk bij jouw bedrijf uitkomt.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -