6 Social Media Content Tips

Wil je meer volgers op social media? Of wil je meer bezoekers op jouw website via social media? Dan helpen deze 6 social media content tips je om je doelen te bereiken.

Met deze 6 tips kan iedereen aan de slag, ze zijn simpel, makkelijk te implementeren en vereisen geen specialistische kennis. Maar wanneer je ze vergeet dan laat je bezoekers liggen en dat zijn potentiële nieuwe klanten die bijdragen aan jouw omzet.

Dit zijn de 6 social media content tips die je helpen om jouw doelen te bereiken.

 

#1 Hergebruik je content op social media

Op social media is de aandachtsspanne van je volgers wat korter. Er wordt door alles informatie op de tijdlijn gevochten om de aandacht van jouw volger.

Daarnaast is de levensduur van een post op social media ook niet al te lang. Deze zakt steeds verder naar onder in de tijdlijn van jouw volgers en uiteindelijk ziet eigenlijk niemand hem meer.

Dan heb je ook nog het algoritme van bijvoorbeeld Facebook die bepaalt aan wie de post op social media wel getoont wordt en aan wie niet.

Kortom, de kans dat iemand jouw post ziet als je hem post is niet bijster groot. Post hem dus gedurende de periode van een jaar meerdere keren. Misschien wel 6 keer per jaar, elke 2 maanden zet je hem er gewoon weer op.

Gebruik elke keer wel een andere inleiding of omschrijving om niet compleet als een spammer over te komen. Maar maak je niet druk, mensen vinden het met een interval van 2 maanden echt geen probleem dat jij hem vaker post.

Wie weet heeft jouw volger hem de eerste 2 keer helemaal niet gezien. De derde keer was die nog niet relevant maar de 6 keer komt die post precies op het juiste moment en krijg je engagement in bijvoorbeeld de vorm van een klik.

En die klik leidt misschien tot een lead, wat weer leidt tot een klant.

 

#2 Pas je content aan per social media kanaal

Video’s zijn populair. Eerst was het alleen maar Youtube, maar tegenwoordig zijn ook andere social media platformen helemaal op video gedoken.

Instagram, Facebook, Snapchat en Twitter om maar wat voorbeelden te noemen zijn erg bezig met video. Het houdt de aandacht van de bezoeker immers vast en vergroot ook vaak de engagement. Allemaal positieve zaken voor het social media kanaal zelf en de bedrijven die het inzetten.

Een video op Youtube kan soms wel een minuut of 7 duren. Denk je dat diezelfde video het ook goed zou doen op Instagram? Ik denk het niet. Instagram is meer geschikt voor video’s van 30 seconden, misschien een minuut.

Her verpak je content dus. De video op Youtube gaat de diepte in op het onderwerp terwijl Instagram alleen de highlights laat zien. Je hoeft de content maar een keer op te nemen, maar door deze op een andere manier te editten kan je deze wel geschikter maken per social media kanaal.

 

#3 Reacties zijn het allerbelangrijkste op social media

Wil je succesvol zijn op social media? Of wil je dat je content viral gaat? Dan heb je vooral veel reacties nodig. Likes en shares zijn nice to have maar reacties zorgen voor een positieve boost in vertoning van je post.

De algoritmes van social media zijn hier op ingesteld.

Dat is op zich ook niet vreemd want je een reactie op een post kost meer moeite dan een like of een share. Als het meer moeite kost is de drempel groter en dus geeft het algoritme meer waarde aan een reactie dan aan een like of een share.

Leuk om te weten natuurlijk maar hoe kan je dit positief beïnvloeden?

Als iemand op een van je posts reageert moet je altijd terug reageren. Het is niet alleen beleefd het is ook weer een kans voor een extra reactie. Als je reageert probeer dan af te sluiten met een vraag. Dit vergroot de kans dat de persoon die in eerste instantie reageerde nogmaals zal reageren om je laatste vraag te beantwoorden.

Het klinkt een beetje als een trucje maar eigenlijk is het gewoon zoals je in het dagelijkse leven ook een gesprek aan gaat.

 

#4 Stop met spammen op social media

Ondanks dat niet al je social media posts verschijnen in de tijdlijn van je volgers kan je nog steeds teveel en te vaak content delen. Stop hiermee of je jaagt je volgers weg.

Elke post die je plaatst op je social media kanalen is een kans dat je volgers je ontvolgen. Hetzelfde als dat elke email een kans is dat je abonnees zich afmelden.

Maak je volgers niet gek, spam niet heel hun tijdlijn vol maar beperk de social media content die je deelt in kwantiteit. Niet in kwaliteit.

De kwaliteit van de content die je deelt moet van het allerhoogste niveau zijn. Als je je beperkt tot slechts één post per dag, maar die ene post is van de allerhoogste kwaliteit dan garanderen we je dat je meer resultaat behaald met social media.

De kans op engagement op deze geweldige content is namelijk vele malen groter. En dat is weer goed voor de zichtbaarheid van je kanaal en je posts.

Hoe maak je de beste content? Ga op onderzoek uit. Buzzsumo kan je helpen om te zien welke content het goed doet op social media.

Type het onderwerp in waar je over wilt schrijven en zie welke content veel engagement heeft opgeleverd. Haal hier inspiratie uit, ga niet dupliceren maar maak er nog betere content van en post dat op je social media kanalen.

Er is misschien één grote uitzondering en dat is Twitter. De levensduur van de berichten op Twitter is heel erg kort. Daarom kan je vaker van dit platform gebruik maken voordat mensen afhaken. We hebben weleens een gemiddelde levensduur van 15 minuten voorbij horen komen voor Tweets. Voor andere social media kanalen is dit langer.

 

#5 Video doet het beter op social media

Video’s doen het ontzettend goed op social media. Ze leveren 2 tot 3 keer meer engagement op dan op afbeeldingen.

En ja, zoals al eerder gezegd engagement is super belangrijk voor jouw zichtbaarheid op social media. Waarom zou je dan geen video inzetten?

Video’s zijn hard in opkomst op social media. Steeds meer kanalen bieden je die mogelijkheid terwijl dit kort geleden nog zeker niet zo was. Social media gelooft in video.

Dat belonen ze ook. Video advertenties op Facebook zijn goedkoper dan andere advertentievormen. Waarom denk je dat dat is? Facebook wil video op haar platform.

LinkedIn roept van de daken dat video’s op LinkedIn 20 keer vaker gedeeld worden dan andere contentvormen. Dat is niet voor niks. LinkedIn wil ook steeds meer video’s op haar kanaal terugzien.

Waarom willen social media zo graag video’s op hun platformen? Het is simpel, meer engagement staat voor het platform voor een betere beleving en een grotere binding met het platform. Video’s zijn niet alleen goed voor adverteerders of bedrijven met een bedrijfspagina maar ook voor de social media platformen zelf.

 

#6 Ga voor een grote impact in het eerste uur

Elke post die het goed doet in het eerste uur op social media blijft het goed doen op social media. Het kan zelfs viral gaan.

Maar hoe zorg je ervoor dat die impact zo groot is in het eerste uur? Stuur zoveel mogelijk bezoekers naar die content. Zet al je kanalen in. Email Marketing, pushberichten en je social media kanalen zijn hier enkele voorbeelden van.

De bezoekers hoef je niet altijd naar je social media kanaal te sturen waar je wilt dat het viral gaat. Je stuurt ze naar de pagina van je website waar de content staat.

Op de pagina waar je content staat heb je natuurlijk gezorgd voor share buttons zodat mensen het kunnen delen met hun vrienden en volgers. Het zou moeten zijn als black friday.

Mensen staan te dringen voor de deuren en trekken die hele winkel leeg in korte tijd. Een grote storm aan verkeer die op jouw landingspagina komt en deze geweldige vondst deelt met iedereen die ze kennen.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This