Account Based Marketing voor advocatenkantoren
De account based marketing strategie komt overwaaien uit de B2B marketing hoek. Deze marketing strategie heeft al heel veel bedrijven geholpen om nieuwe klanten aan te trekken met een hoge omzetwaarde. Voor een advocatenkantoor dat zich richt op bedrijven is dit een hele interessante strategie om die o zo gewenste grote cliënten binnen te halen.
Waarom account based marketing interessant is voor advocatenkantoren
Niet voor elk advocatenkantoor is account based marketing interessant. Richt je je op particulieren? Dan is dit niet de juiste marketingstrategie voor jou. Echter juist voor advocatenkantoren die weten welke bedrijven ze graag zouden bijstaan op juridisch gebied is dit de juiste strategie.
Account based marketing stelt namelijk die prospects centraal tijdens de marketinginspanningen. Je weet wie je als nieuwe cliënt wilt binnenhalen en gaat daarmee aan de slag. Een combinatie tussen marketing en sales om juist die cliënten binnen te halen die een hoge waarde vertegenwoordigen.
Hiervoor moet je dus wel weten wie je binnen wilt halen en daarom wordt dit praktisch alleen ingezet bij bedrijven die zich richten op bedrijven. Dit is dan ook het grote verschil met andere marketing strategieën. Daar zet je eigenlijk lokkertjes in en kijk je wie er hapt. Bij account based marketing weet je wie je wilt bereiken en daardoor richt je je alleen op hen.
Met account based marketing aan de slag gaan
Als advocatenkantoor aan de slag gaan met account based marketing doe je in 4 stappen. Met het doorlopen van deze stappen richt je je campagnes in op juist die cliënten die je veel facturabele uren oplevert. Het is namelijk wel een tijdsinvestering die zich richt op een klein aantal cliënten.
#1 Maak een hitlist
Stel een lijst op van cliënten die je echt wilt binnenhalen komend jaar. Op deze cliënten ga je je richten met jouw marketingcampagnes.
#2 Onderzoek de bedrijven op de hitlist
De bedrijven die je wilt binnenhalen voor jouw advocatenkantoor bestaan uit meerdere mensen. Deze mensen hebben binnen de organisatie allemaal een andere rol. Hierdoor zijn deze mensen allemaal bezig met een ander aspect van een samenwerking met een advocatenkantoor.
De CFO kijkt naar andere competenties dan bijvoorbeeld de bedrijfsjurist. Door hun behoeftes in kaart te brengen met buyer persona’s weet je ook waar je je op moet richten bij het maken van je campagne uitingen en content.
#3 KPI’s inrichten
Om het succes van je campagnes te kunnen meten stel je KPI’s in. Met deze KPI’s kan je op elk moment in de account based marketing strategie zien wat wel werkt en wat geoptimaliseerd moet worden.
Denk hierbij aan zaken als bij hoeveel bedrijven je aan tafel wilt komen, hoeveel offertes je wilt uitbrengen en hoeveel nieuwe cliënten je wilt binnenhalen.
#4 Starten met de account based marketing campagnes
Wanneer je de eerste drie stappen in kaart hebt is het tijd om te beginnen met het uitrollen van de campagnes. De buyer persona’s helpen je hiermee. Zo weet je via welke marketingkanalen je deze beslissers binnen de bedrijven kan bereiken en tegen welke uitdagingen zij aanlopen.
Nu is het een kwestie van het maken van de juiste content, de juiste advertenties en de juiste conversie middelen op jouw website.
Met de advertenties trek je hun aandacht, met de conversie middelen genereer je leads en met email marketing warm je de relatie op totdat deze klaar is voor een kennismakingsgesprek. Dit kan een voorbeeld zijn van de marketing funnel die je gaat voeren bij account based marketing.
Hierop zijn natuurlijk variaties te maken maar zorg ervoor dat je zo snel mogelijk in contact komt met de juiste personen binnen het bedrijf en met hen een relatie kan gaan opbouwen door de inzet van waardevolle content.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -