Conversie Optimalisatie voor advocatenkantoren

Veel advocatenkantoren focussen bij marketing nog op het vergroten van de naamsbekendheid. Niks mis mee maar wanneer levert het ook daadwerkelijk nieuwe cliënten op? Met conversie optimalisatie focus je je juist op het vergroten van je omzet en het werven van nieuwe cliënten.

Je ziet daarom met conversie optimalisatie sneller rendement op en het is nog goedkoper ook. Een interessante online marketing strategie dus.

 

3 redenen waarom conversie optimalisatie zo belangrijk is voor advocatenkantoren

Juist door je te focussen op conversie optimalisatie helpt je aan omzetgroei. Dat betekent niet alleen dat je meer omzet genereert met de bezoekers die nu al op je website komen maar ook dat online marketing die je pleegt voor meer bezoekers zal leiden tot meer rendement.

De voordelen van conversie optimalisatie vallen samen te vatten in 3 kernelementen.

  1. Adverteren op diverse online marketing kanalen wordt steeds duurder door groeiende concurrentie. Met conversie optimalisatie kan je hetzelfde rendement behalen terwijl je minder geld uitgeeft aan online adverteren. Het maakt adverteren dus goedkoper.
  2. Met conversie optimalisatie verlaag je de kosten per acquisitie. Je betaald dus minder om een nieuwe cliënt aan te brengen. Dat betekent dat je meer geld overhoudt om meer nieuwe cliënten aan te trekken.
  3. Wanneer je je conversiepercentage verdubbelt halveer je dus je kosten per acquisitie. Daardoor kan je jouw concurrenten verslaan in biedingen op bijvoorbeeld Google Adwords. Zo kan je de stappen zetten naar het worden van de marktleider.

Simpel gezegd is conversie optimalisatie de manier om meer rendement te halen uit jouw website. Dit kunnen huidige bezoekers zijn die vaker converteren tot cliënt maar ook dat je meer cliënten haalt uit willekeurige advertentiecampagnes.

 

Hoe starten met conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie omvat heel veel verschillende skills om één doel te bereiken; een hoger conversiepercentage. In de conversie optimalisatie gids voor bedrijven lees je alle mogelijkheden om meer conversies te behalen. Echt een aanrader om door te lopen.

Toch is het belangrijk om je te beseffen dat conversie optimalisatie alleen mogelijk is wanneer je bezoekers op jouw website wel überhaupt converteert. Hiervoor heb je dus conversie mogelijkheden op jouw website nodig.

 

Manieren om bezoekers te converteren tot cliënt

Veel advocatenkantoren verwijzen de bezoekers op de website nog door naar een contactformulier. Dat is een echte conversiekiller. Het maakt het de bezoeker niet simpel, concreet en plezierig om contact met je op te nemen.

Een verwijzing naar een telefoonnummer of een emailadres is overigens net zo min een goede manier om tot meer cliënten te komen.

Maar wat doe je dan wel?

 

#1 Maak een afspraak formulier

Het lijkt veel op een contactformulier maar is in essentie toch echt wat anders. Een contactformulier wordt overwegend ingezet om vragen te stellen. Het levert helaas weinig echte nieuwe cliënten op.

Een afspraak formulier doet dit wel. Het geeft de bezoeker namelijk het gevoel dat hij direct een afspraak kan inplannen met een advocaat op een manier die hem uitkomt. Zo help je de bezoeker over de drempel heen om de telefoon te pakken en geef je hem het gevoel dat hij de controle heeft over zijn agenda.

 

#2 Plan een intakegesprek

Veel advocatenkantoren bieden de mogelijkheid voor een gratis telefonisch consult. Evenals bij het maken van een afspraak ben je hier concreet. De bezoeker begrijpt waar dit voor dient en je maakt het makkelijk voor hem.

Het scheelt het plegen van een telefoontje of een klik naar het contactformulier. Elke klik is namelijk een afhaak mogelijkheid. De reden dat mensen een formulier voor het plannen van een intakegesprek prettig vinden is dat je ze helpt snel en makkelijk een telefonische afspraak in te plannen.

 

#3 Leads genereren voor advocatenkantoren

Is een bezoeker nog niet toe aan het maken van een afspraak? Dan ben je bereid om te wachten. Echter is afwachten niet de juiste tactiek om meer cliënten te werven voor jouw advocatenkantoor.

Wat je wel wilt is in gesprek blijven op een laagdrempelige manier met de potentiële nieuwe client. Daarom wil je leads genereren voor jouw advocatenkantoor. De volgende stap is namelijk opvolging via email marketing.

Met email marketing biedt je ze regelmatig waardevolle kennis en informatie waardoor deze leads jou gaan zien als expert op jouw rechtsgebied. Lees er alles over in de email marketing gids voor advocaten.

 

#4 Stel een vraag

Waarschijnlijk deel je ook veel kennis op jouw website door de inzet van content marketing. Deze content trekt bezoekers aan via bijvoorbeeld SEO. En hoewel deze informatie veel vragen beantwoord kan het ook nieuwe situatie gerichte vragen oproepen. Biedt daarom aan deze vragen te beantwoorden via persoonlijke chat functionaliteiten. Dit doe je uiteraard niet open en bloot op de website.

Deze vragen leiden eigenlijk direct tot een gesprek en dat kan weer leiden tot een afspraak. Voor je het weet heb je er weer een nieuwe cliënt bij.

 

Meet het aantal conversies op jouw website

Jouw website is een online marketing kanaal waar de conversies plaatsvinden. Of dit goed gaat of niet kan je alleen maar achterhalen door het succes ervan te meten. Richt daarom in Google Analytics het instellen van doelen in. Hiermee kan je direct zien hoeveel mensen dagelijks converteren.

Daarnaast kan je zien welk pad ze hebben afgelegd voordat ze converteerde. Dat geeft je ook meteen inzicht waar je pagina’s moet optimaliseren om tot meer conversies te komen. Vergeet ook niet om via bijvoorbeeld een excel sheet te meten welke online conversies uiteindelijk leiden tot cliënten en dus succesvol zijn.

 

Conversie optimalisatie gaan toepassen

Nu je de basis elementen voor conversie optimalisatie ingericht hebt kan je gaan meten hoe succesvol jouw website is. Hoeveel nieuwe cliënten levert jouw website daadwerkelijk op? Dit vormt jouw uitgangspositie.

De volgende stap is het daadwerkelijk optimaliseren van het aantal conversies. Zoals gezegd raad ik hiervoor de conversie optimalisatie gids voor bedrijven aan.

Een korte opsomming van zaken waar je naar kan gaan kijken zijn:

  • Gebruik je contrasterende kleuren voor jouw call to actions
  • Staat jouw call to action boven de vouw op jouw pagina
  • Vraag je alleen essentiële informatie uit bij jouw formulieren
  • Gebruik je activerende teksten
  • Maak je goed gebruik van je bedankpagina’s

Het allerbelangrijkste is dat je allereerst je pagina’s gaat analyseren. Op basis van deze analyse maak je een aantal hypotheses. Deze hypotheses ga je vervolgens testen door middel van bijvoorbeeld A/B testen.

Door het meten van de verschillen in resultaat kan je zien welke variant succesvol is. Met deze variant ga je uiteraard verder. Let er wel op dat je niet teveel verschillende zaken tegelijk gaat testen. Deze kunnen namelijk een vertekend beeld geven van de diverse tests.

 

Meer bezoekers naar jouw website trekken

Nu je aan de slag bent met conversie optimalisatie kan je gelijktijdig al direct beginnen met het vergroten van het aantal bezoekers op jouw website. Je zal al meteen de impact zien van jouw conversie optimalisaties.

Hoe verder je bent in het conversie optimalisatie proces hoe groter de impact is op het aantal conversies. Ga je er meer bezoekers naar toe trekken dan zal je zien dat het aantal nieuwe cliënten exponentieel gaat stijgen.

En zo combineer je het succes van conversie optimalisatie met de bezoekersgroei.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Pin It on Pinterest

Share This