Online Marketingkanalen

Wanneer je wilt groeien in omzet dan is één van de mogelijkheden om de zichtbaarheid van je merk te vergroten. Dat komt erop neer dat je je merk aan meer mensen gaat tonen. Hiervoor is het belangrijk dat je de juiste keuze maakt tussen de bestaande marketingkanalen.

Online marketing is een van de belangrijkste manieren om met je doelgroep te communiceren vandaag de dag. Online marketing heeft een aantal voordelen:

  • Zeer gericht te werk gaan door targeting
  • De resultaten van je marketingactiviteiten zijn meetbaar
  • De kosten van je marketingactiviteiten zijn vaak lager dan bij traditionele marketingkanalen

 

Wat zijn online marketingkanalen?

Een online marketingkanaal is een platform waarop jouw bedrijf in contact kan komen met de doelgroep.

De juiste keuze maken uit de bestaande online marketingkanalen kan bepalend zijn voor het succes van je marketingcampagnes. Daarom is het belangrijk dat je de online marketingkanalen kent die er zijn.

Hieronder vind je de 8 online marketingkanalen:

  1. Website
  2. App
  3. Email Marketing
  4. SEO
  5. SEA
  6. Social Media
  7. Social Media Adverteren
  8. Websites van anderen

#1 Website

De eerste is eigenlijk een inkoppertje; je website. De website van een bedrijf wordt vaak gezien als een onderdeel van het bedrijf maar in feite is het ook gewoon een online marketingkanaal.

Jij bepaald immers welke content je op dit online marketingkanaal deelt en welke niet. Bezoekers die op je website komen nemen de informatie tot zich en worden verleidt om klant te worden bij jouw bedrijf.

Een blog is in veel gevallen onderdeel van de website en kan daarmee niet gezien worden als apart online marketingkanaal. Bloggen en content marketing zijn marketingstrategieën waarmee je je doel probeert te bereiken. Het is immers content die je plaatst op het online marketingkanaal, je website.

 

Anderen lazen ook:
Ken jij alle Content Marketing Strategieën om succesvol te zijn?

#2 App

Ook een app is een online marketingkanaal. Een manier om te communiceren met je doelgroep. Evenals op een website bepaal jij welke content je toont aan je doelgroep.

 

#3 Email marketing

Email marketing is een online marketingkanaal dat al geruime tijd bestaat maar daarom niet minder doeltreffend is. Door het opbouwen van een emaildatabase creëer je de groep van mensen die je via dit kanaal bedient.

Op gepaste momenten communiceer je via dit kanaal met je doelgroep. Doordat je met email marketing regelmatig contact hebt met je abonnees bouw je een band met ze op.

Email marketing is een online marketing kanaal dat zeer geschikt is om je leads door de marketingfunnel te begeleiden en is één van de succesvolste manieren om je omzet te vergroten.

 

#4 SEO

Zoekmachine optimalisatie, hoger komen in Google en SEO. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Je wilt bovenaan staan in de zoekmachine op relevante zoektermen zodat er meer bezoekers naar je website komen.

Zoekmachine optimalisatie is erg populair onder marketeers en voor veel bedrijven. Een van de redenen is dat de bezoekers die je uit de zoekmachine krijgt vaak van hoge kwaliteit zijn.

Hoger komen in de zoekmachine is daarnaast ook gewoon gratis. Je moet echter wel weten wat je doet want er zijn meer dan 200 zogeheten ranking factoren. Dat zijn eigenschappen die van invloed zijn op de positie van jouw website op de zoekmachine resultaten pagina’s.

Hoewel iedereen altijd over Google praat zijn er ook nog andere zoekmachines waar je bezoekers mee kan werven. Zo heb je Bing maar ook DuckDuckGo. Aangezien Google een belachelijk groot marktaandeel in Nederland heeft wordt vaak alleen naar Google gekeken.

 

Populair op onze website:
SEO geheimen die niemand aan je vertelt

#5 SEA

Het is lastig om hoog in de zoekmachines te komen. Zeker op alle zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Gelukkig is er ook alternatief om hoog in de zoekmachine te komen. SEA, adverteren in de zoekmachines, is het alternatief.

Bij Google heet SEA Google Ads, voorheen Google Adwords. Met Google Ads kan je binnen een aantal minuten ervoor zorgen dat je bovenaan de zoekmachine staat. Dit terwijl je met SEO vaak lange tijd bezig bent om maar in de buurt van die positie te komen.

SEA is een betaalde vorm om hoog in de zoekmachine te komen. Adverteren. Als iemand op je advertentie klikt dan pas betaal je voor je advertentie. Dit zorgt ervoor dat je alleen betaald voor een resultaat.

Dat zorgt ervoor dat SEA ook erg populair is. Het vervelende is dat hoe meer concurrentie er is hoe duurder het wordt om te adverteren op Google. Met wat slimme trucjes kan je echter al bovenaan staan bij Google zonder dat je meer betaald dan je concurrentie.

 

#6 Social media

Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, je kent ze wel; social media. Ze zijn niet meer weg te denken van het internet. Praktisch iedereen heeft wel een account bij één of meerdere social media platformen.

Aangezien zoveel mensen op social media zetten betekent dat dat het ook een interessant marketingkanaal is voor bedrijven. Waar je doelgroep zit, moet jij immers zichtbaar zijn.

Door relevante content te publiceren gaan gebruikers van social media je bedrijfspagina volgen. Hierdoor kan je in contact met ze komen en blijven.

Social media is een online marketing kanaal dat je zeer goed kan inzetten voor laagdrempelige content die stuurt op de beleving. Wanneer je alleen maar producten gaat plaatsen op je social media kanaal dan zal er weinig engagement zijn.

Vergeet dan ook niet dat engagement, oftewel interactie, een belangrijk onderdeel is van social media. Het heeft niet voor niks social media.

 

#7 Social media adverteren

Het kanaal is eigenlijk gelijk aan reguliere social media maar de insteek van adverteren op social media kan wel totaal anders zijn. Daarom heb ik ze toch maar even gesplitst.

Met adverteren op social media kan je namelijk heel gericht te werk gaan. Je kan precies de personen targeten die voor jouw product interessant zijn. Hierdoor kan je het rendement vergroten van je campagnes.

Dit is dan ook het verschil tussen reguliere social media waarbij jij geen controle hebt op wie je content ziet en social media adverteren. Daar bepaal jij aan wie je je content wilt laten zien.

 

#8 Websites van anderen

Zoals je kan adverteren in kranten kan je ook adverteren op websites van anderen. Nieuwswebsites, vakbladenwebsites en vergelijkingswebsites zijn hiervan voorbeelden. Tegen betaling kan je een banner, content of je producten plaatsen.

Ik zeg tegen betaling, maar in sommige gevallen kan je misschien ook een ruil voorstellen.

Zo zijn er ook websites die een link naar jouw website gratis opnemen. Denk aan de Kamer van Koophandel, de telefoongids, misschien een startpagina. Er zijn veel verschillende websites waar je aan kan denken.

Google Maps is ook zo’n voorbeeld. Mensen kunnen ook via de kaart van Google Maps op zoek gaan naar een tandarts, kapper of restaurant in de buurt. Handig voor online markting voor lokale ondernemers. Zorg er dan ook voor dat je hierop te vinden bent.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This