Social Media Marketing voor restaurants
Het is duidelijk dat social media een grote rol speelt in restaurant marketing vandaag de dag. Facebook en Instagram staan vol mee foto’s van de lekkerste gerechten. Maar hoe zet je social media marketing het beste in voor restaurants?
In deze blog leer je waar er voor jou kansen liggen op het gebied van social media marketing voor restaurants.
#1 Foto’s de sleutel tot succes van social media marketing voor restaurants
Je ziet het al heel veel en dat komt omdat het werkt. Foto’s van gerechten in restaurants doen het erg goed. Hoe kleurrijker hoe beter. Kies voor hoogwaardige kwaliteitsfoto’s die jouw volgers het water in de mond doen lopen.
#2 Video’s doen het nog beter voor restaurants
Foto’s zijn fantastisch maar video’s doen het nog veel beter. Natuurlijk moet er dan wel wat gebeuren in de video maar er zijn vele mogelijkheden. Wat dacht je van een kijkje in de keuken, het maken van een gerecht of de beleving bij signature dishes. En dat kan van alles zijn. Misschien flambeer je het gerecht nog aan tafel of werkt je met rook voor een extra belevingselement.
#3 Positieve reviews delen op social media
Krijg je een hele positieve review? Deel deze dan via jouw social media kanalen. Jij kan natuurlijk wel zeggen dat jullie een geweldig restaurant zijn maar wanneer een klant het zegt is dit vele malen sterker.
Leestip:
Lokale SEO voor restaurants
#4 Inhakers gebruiken in social media marketing
Elke dag is wel een bijzondere dag. Inhakers noemen we dat. Er zijn hele inhaakkalenders online te vinden zodat je weet welke dagen eraan komen. Daar kan je leuke dingen meedoen op social media. Ik zal je een aantal voorbeelden geven.
- 11 mei: eet wat je wil dag
- 13 mei: hummus dag
- 15 mei: chocolade chip dag
- 16 mei: pizza party dag
- 18 mei: wereld whiskey dag
- 28 mei: internationale hamburger dag
- 2 juni: rocky road dag
- 2 juni: donut dag
- 7 juni: chocolade-ijs dag
- 10 juni: ijsthee dag
- 16 juni: fudge dag
- 17 juni: appelstrudeldag
- 17 juni: eet je groente dag
- 18 juni: internationale picknickdag
- 18 juni: Martini dag
- 18 juni: Internationale Sushi dag
- 22 juni: chocolade eclair dag
- 24 juni: bonbon dag
En dat zijn nog maar 2 maanden van het hele jaar. Zo zijn er ontzettend veel dagen waarop jij kan inhaken om een mooi social media bericht te maken.
#5 Deel jouw menu via social media
Jouw social media kanaal is de perfecte locatie om jouw menu op te delen. Heb je meer dan 2.000 volgers op Facebook? Dan kan je customer tabs aanmaken via de Woobox app. Hier kan je bijvoorbeeld een link opnemen naar jouw menu.
#6 Influencer marketing een kans voor restaurants
Op social media heb je ontzettend veel influencers. Dit is een enorme kans voor voor restaurant marketing. Zet influencer marketing voor jouw restaurant in op social media om nieuwe doelgroepen aan te spreken en meer gasten naar jouw restaurant te trekken.
#7 Exclusieve aanbiedingen voor jouw volgers
Maak het waardevol om jouw social media kanalen te volgen. Biedt exclusieve aanbiedingen aan aan jouw volgers. Bijvoorbeeld de eerste twee drankjes gratis bij een reservering. Het zorgt ervoor dat het extra interessant wordt om jouw social media kanalen te volgen maar het stimuleert jouw volgers ook om een tafel te reserveren in jouw restaurant.
#8 Gebruik hashtags
Op Twitter en Instagram is het gebruik van hashtags essentieel om nieuwe volgers te bereiken. Gebruik hiervoor populaire, longtail en campagne hashtags.
- Populaire hashtags hebben enorm bereik maar korte levensduur
- Longtail hashtags hebben een laag bereik maar lange levensduur
- Campagne hashtags geven volgers de mogelijkheid om jouw hashtag te gebruiken in hun eigen posts
#9 Samen een menu creëren
Wie weet durf je het aan om social media in te zetten om samen een menu te maken met jouw volgers. Vraag jouw volgers wat ze graag op het menu terugzien. Je zal zien dat je hele leuke reacties gaat krijgen.
Een heel menu is natuurlijk een risico maar denk eens aan een contest om één gerecht op het menu te laten kiezen door jouw social media volgers. Dit kan een wisselend gerecht zijn dat elke maand wisselt bijvoorbeeld.
De kans dat het populairste gerecht jou die maand extra reserveringen oplevert is natuurlijker groter dan wanneer jij het gerecht zelf bepaald.
#10 Lokale berichten op social media
Restaurants zijn vaak regionaal georiënteerd. Toch posten ze vaak alleen maar veel berichten over de gerechten die ze verkopen. Voor lokale gasten is het ook interessant om te zien wat er in de regio gebeurt. Zeker wanneer je een koppeling kan maken met jouw restaurant.
Lokale volgers zijn geïnteresseerd in lokale verhalen. Breng de volger wat hij of zij wil.
Conclusie
Social media marketing is een kans voor restaurants. Verlies echter nooit uit het oog waarvoor je het doet. Meer volgers op zich mag nooit een doel zijn. Het doel is altijd meer reserveringen. Social media marketing is slechts een middel hiervoor.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -