Meer reserveringen via Instagram voor restaurants

Iedereen heeft het over social media en de laatste tijd vooral over Instagram. Het is populair maar is het commercieel gezien ook interessant? Veel volgers hebben betekent niet dat je er ook veel mensen je restaurant mee in krijgt.

Vandaag ga ik je laten zien hoe je met Instagram wel omzet kan genereren. Meer reserveringen in jouw restaurant door simpele trucjes op Instagram.

 

Instagram voor restaurants zoals de meeste het doen

De meeste mensen op Instagram zenden continu foto’s van lekkere gerechten of de inrichting van hun restaurant. Ga hier vooral mee door. Er is namelijk niks mis mee. Het zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft en het helpt je waarschijnlijk aan meer volgers.

Volgers zijn zoals gezegd niet direct nieuwe klanten. Het helpt echter wel bij de sociale bewijskracht van jouw restaurant. Mensen zullen hierdoor meer vertrouwen hebben in een bericht van jouw restaurant en dat heeft waarde.

 

Waarom social media zo anders is dan adverteren

Bij volgers op jouw Instagram account moet je maar afwachten of ze daadwerkelijk een tafel gaan reserveren. Je plaatst misschien een aanbieding op jouw tijdlijn maar de vraag is maar hoeveel mensen dit bericht zien en hoeveel hier ook echt op gaan reageren.

Het probleem hierbij is dat je voornamelijk aan het zenden bent. Gewoon adverteren in de krant alleen dan online. Dat is een veel gemaakt denkfout bij online marketing. Het is gewoon een andere tactiek dan maar een zo groot mogelijk bereik aanspreken en je boodschap maar blijven zenden.

Op social media is het al helemaal anders. Je gaat voorbij aan de reden waarom mensen op social media zitten. Ze willen in contact komen met anderen. Het is een communicatiekanaal waarbij mensen echt een gesprek aan willen gaan.

Daarom is dat wat je gaat doen met jouw restaurant op Instagram.

 

Maak contact met Instagram voor jouw restaurant

Wat het verschil maakt is direct mensen aanspreken. In hun eigen inbox. Waarschijnlijk krijg je al veel van die berichten in je inbox op Instagram. De meeste zijn Engels, onpersoonlijk en eigenlijk helemaal niet interessant voor jou.

Dan weet je meteen al wat jij anders moet gaan doen. Dit is namelijk wel de manier om mensen in beweging te brengen. Hiervoor zijn er vier strategieën.

 

#1 Populaire restaurant Hashtags

Wanneer je mensen rechtstreeks gaat aanspreken gaat het in eerste instantie om het bereiken van de juiste mensen. Hiervoor kan je hashtags gebruiken. Door de juiste en populaire hashtags te gebruiken om mensen te vinden op Instagram vergroot je de kans op succes.

Deze mensen ga je rechtstreeks een berichtje toezenden door te klikken op het papieren vliegtuigje rechts bovenin het scherm. In het berichtje vertel je iets persoonlijks zodat ze weten dat het niet een random bericht is.

Daarnaast doe je ze een aanbieding om deze week in jouw restaurant te komen eten. De aanbieding die je doet is een gratis gerecht. Je kan zelf kiezen of het gaat om een hoofdgerecht, voorgerecht of een dessert.

Wanneer je denkt dat dit gek is raad ik je aan om dit artikel, nieuwe manier van adverteren voor restaurants, te lezen.

Voorbeelden van populaire hashtags kunnen zijn:
#honger
#stress
#moe
#verliefd
#bijnajarig

Misschien denk je wat een gekke hashtags maar denk er eens over na. Van stress en moeheid krijg je meer honger. Wanneer je verliefd bent ga je sneller uit eten voor een leuke date en ook met verjaardagen gaan mensen vaak uit eten. Allemaal kansen voor jouw restaurant dus.

Het lastige hierbij is dat je ook mensen gaat bereiken die erg ver van jouw restaurant verwijderd zijn. Jouw restaurant moet dan wel heel bijzonder zijn willen mensen hiervoor 60 kilometer gaan rijden.

Wil je het lokaler aanpakken dan kan je twee dingen doen.

  1. Pak de hashtag van jouw stad
  2. Pak hashtags die gaan over evenement bij jou in de buurt

Dan kan je voor de stad Den Haag dus denken aan de volgende zaken:

#denhaag
#adodenhaag
#vredespaleis
#scheveningen
#strand

Hiervoor is het echter wel belangrijk dat je dichtbij de locatie aanwezig bent met jouw restaurant. Voor strandtenten op Scheveningen is dit dus een uitstekende kans om meer dagjesmensen naar hun strandtent te trekken. Essentieel hierin is dat je alleen op de dag zelf deze mensen kan uitnodigen. Je moet er dus op tijd bij zijn.

De aanbieding die je doet is ook anders. Je hebt maar één dag om wat aan deze gasten te verdienen. Je maakt daarom een aanbieding van slechts een voorgerecht of een dessert. Of misschien wel twee gratis drankjes. Net genoeg om ze naar jouw restaurant te trekken maar niet te veel want je wilt er ook nog wat aan overhouden.

 

#2 Mensen die reageren op berichten over eten

Een andere mogelijkheid is om mensen die reageren op berichten over eten te benaderen. Hiervoor volg je ook weer populaire hashtags. En je stuurt ze een gelijksoortig bericht.

Misschien iets met de verwijzing ‘ik zie dat je net zo van eten houdt als mij. Daarom wil ik je uitnodigen voor een gratis hoofdgerecht in mijn restaurant’. Het mooiste is natuurlijk wanneer je dit specifieker maakt. Wanneer ze op een broodje hamburger hebben gereageerd dan biedt je dus een broodje hamburger aan.

De hashtags die je kan volgen zijn:
#foodporn
#foodie
#restaurant
#restaurantdenhaag
#instafood
#instafoodie
#hamburger
#pizzeria

Maar ook hier weer is het maar de vraag of deze mensen niet te ver van jouw restaurant af wonen.

 

#3 Mensen uit jouw directe omgeving

Daarom is deze Instagram strategie misschien wel de beste voor jouw restaurant. Je gaat je hier namelijk richten op de locatie waar iemand zich bevindt. Hier ga je wel dagjesmensen tegenkomen maar ook veel lokale inwoners.

Hoe gerichter deze locatie is hoe relevanter uiteraard en wanneer dit lokale inwoners zijn dan kan je ervan uitgaan dat ze bij een succesvolle avond vaker langs zullen komen. Je aanbod voor deze groep mag daarom wel wat groter zijn dan bij de dagjesmensen.

Deze mensen kan je op twee manieren vinden.

  • Locatietags
  • Hashtags op locatie

De locatietags zijn je misschien nog niet bekend maar wanneer je zoekt op een stad krijg je een feed te zien van posts die geplaatst zijn op deze locatie. Dat betekent dat deze mensen zich dus in de buurt van jouw restaurant bevinden. Biedt deze mensen daarom aan om te komen eten in jouw restaurant.

Maar stop niet bij jouw plaatsnaam. Kies ook voor de naam van jouw wijk of belangrijke plekken vlakbij jouw restaurant. Dit kunnen allemaal locatietags zijn. Bijvoorbeeld een stadion.

Voorbeelden zijn:

  • Den Haag
  • Benoordenhout
  • Ado Stadion

De andere manier zijn hashtags die iets zeggen over locatie.
#Denhaag
#Benoordenhout
#grotemarktdenhaag

 

#4 Mensen die houden van restaurants

En dan deze nog. De laatste is wat agressiever. Mensen die reageren op Instagram accounts van restaurants bij jou in de buurt zijn erg interessant. Deze mensen volgen en reageren niet voor niks op restaurants uit de buurt. Ze gaan waarschijnlijk graag uit eten in jouw omgeving.

Het is dus prettig als ze bij jou komen eten en dat met regelmaat gaan doen. Stuur deze mensen dan ook een uitnodiging om gezellig bij jou te komen eten.

 

Waarom dit wel werkt

Met deze 4 strategieën ga je Instagram inzetten waarvoor het bedoeld is. Het gesprek aan gaan met mensen. Dit zijn potentiële klanten en laten we eerlijk zijn we houden allemaal van eten. Een gratis gerecht is zeker iets wat je niet elke dag aangeboden krijgt. Je voelt je vereerd en speciaal. De kans is daarom groot dat mensen hierop ingaan.

Financieel denk je misschien dat het een kostbare strategie is. Maar bedenk je eens wat de kosten nu daadwerkelijk zijn. Je betaald slechts inkoopprijs. Dat is maximaal 30% van de verkoopprijs als het goed is. Een hoofdgerecht van € 30 kost jou dus maar € 10.

Daarbij betaal je dit alleen als de gasten daadwerkelijk op komen dagen. Stel nou dat je een betaalde Instagram post plaatst (Instagram adverteren). Dan betaal je ongeacht of je reacties krijgt. De kosten zullen al snel oplopen en ik kan je nu al vertellen dat je meer gaat betalen dan € 10 per gast.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe deze gast jou gaat herinneren. Dit verhaal gaan ze zeker delen met vrienden. In elk geval vergeten ze je niet snel en dat helpt je om de gast een volgende keer terug te zien.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This