Meer omzet in jouw restaurant door je menukaart aan te passen

Het maken van een menukaart lijkt enorm eenvoudig maar de juiste keuzes maken is erg belangrijk. Het kan je zomaar tienduizenden euro’s extra omzet opleveren. Zoals ik je ga laten zien in onderstaand voorbeeld kreeg een restaurant € 40.000 meer omzet door zijn menukaart aan te passen.

 

Hoe een klein restaurant € 40.000 meer omzet kreeg met een kleine aanpassing

Een klein restaurant met een lage bon waarde per bezoek vergrote zijn omzet met € 40.000 per jaar door zijn menukaart aan te passen.

De oude menukaart bracht de volgende omzetcijfers met zich mee.

  • Een omzet per week van € 5,71,87
  • Per week werden 709 tafels verkocht
  • De gemiddelde bon waarde was € 8,06

Na het aanpassen van de menukaart veranderde dit in de volgende cijfers.

  • Een omzet per week van € 6.794,52
  • Per week werden 745 tafels verkocht
  • De gemiddelde bon waarde was € 9,12

Dit lijkt niet zo’n groot verschil maar reken het eens door. Een gemiddeld verschil van € 1,06 per bon. Laten we dit doorrekenen met gemiddeld 709 tafels per week. Dat brengt dit op een extra omzet van € 751,54 per week.

Per jaar leidt dit tot € 39.080,08 meer omzet voor jouw restaurant.

En bedenk je goed dat dit een klein restaurant is met lage prijzen. Wat denk je dat dit zou doen bij een groter restaurant met hogere waarde?

 

7 tips om jouw menukaart zo in te richten dat het meer omzet oplevert

Je kan je focussen op het binnenhalen van meer gasten met restaurant marketing. Dit kost vaak veel moeite. Het is makkelijker en sneller om meer omzet te realiseren met het aanpassen van jouw menukaart. Daarbij zijn de kosten hiervoor zeker niet hoog, het effect is immers blijvend.

De 7 tips om jouw menukaart te optimaliseren:

 

#1 Plaats geen €-teken op je menukaart

Een €-teken is een negatief signaal voor mensen. Het brein signaleert dit als iets dat geld kost en dus pijn doet. Laat daarom het €-teken weg op jouw menukaart.

Volgens een onderzoek levert dit 8% meer omzet op.

 

#2 Gebruik een kleiner lettertype

Het verschil in grootte van de lettertypes die je gebruikt heeft ook invloed op de omzet van jouw restaurant. Gebruik voor de prijzen die je op jouw menukaart plaatst een kleiner lettertype dan voor de teksten.

 

#3 Prijzen afronden of niet?

In winkels zien we al jaren producten met een prijs als € 19,95. De reden hiervoor is de perceptie van de prijs. Het ziet eruit als een lager bedrag omdat wij lezen van links naar rechts en bij getallen het eerste cijfer vooral impact maakt. Dit is een 1 in plaats van een 2 en daarom goedkoper in onze beleving.

Een interessante optie dus voor het bepalen van de prijzen van jouw menukaart.

Let wel. Voor exclusieve restaurants gaat dit niet op. Daar ontleent de gast een gelukservaring bij het betalen van een hoger bedrag. Hij ontleent hier een gevoel van status aan af. Gebruik bij een high restaurant dus afgeronde prijzen.

 

#4 Prijzen laat je niet opvallen

Met regelmaat is de opbouw van een menukaart zo dat de prijzen dikgedrukt worden weergegeven. Dit is juist wat je niet wilt doen. Je wilt juist dat het gaat om het gerecht en daarna pas naar het bedrag wordt gekeken.

Voorkom daarom ook het gebruik van een stippellijntje tussen de naam van het gerecht en de prijs. Een stippellijntje wordt automatisch gevolgd door je ogen, hetzelfde waarom pijlen zo’n belangrijke rol hebben in conversie optimalisatie. Dit maakt het bedrag belangrijk en dat is niet wat je wilt.

 

#5 Verstop de prijs in de tekst

Een kolom met alle prijzen netjes op een rij. Het is lekker gestructureerd en ziet er goed uit. Wat het echter doet is dat gasten met hun vinger langs de prijzen gaan om het te vergelijken. Wat is het goedkoopste gerecht? Lust ik dat? Ja, dan neem ik dat.

Dit juist wat je wilt voorkomen. Schrijf daarom de prijs direct achter het gerecht. Voorkom dat deze in de vorm van een kolom makkelijk te vergelijken is.

 

#6 Laat de gerechten met de meeste marge opvallen

In elk restaurant zijn er gerechten die een hogere marge met zich meebrengen dan andere gerechten. Dit zijn dan ook de gerechten die je wilt dat jouw gasten uitkiezen. Meer omzet is belangrijk maar meer omzet betekent niet altijd meer marge. En de marge staat centraal.

Laat de gerechten met de hoogste marges opvallen door deze uit te lichten in een box, een kader, met kleuren, dikgedrukt of het gebruik van afbeeldingen.

 

#7 Welke positie op de menukaart levert de meeste bestellingen op

De manier waarop een gast de menukaart leest is als een boek. Eerst de linkerpagina en daarna de rechterpagina. Ze beginnen bovenaan de pagina en eindigen onderaan. Echter is het wel zo dat de onderkant van de menukaart minder goed bekeken wordt dan de bovenkant van de menukaart.

De interesse naar de volgende pagina is groter bij het aan belanden aan de onderkant van de menukaart. Hou hier dus rekening mee bij het opstellen van jouw menukaart.

Jouw menukaart kan dus onderdeel zijn van jouw restaurant marketing.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This