Lokale SEO voor restaurants
Wil je meer nieuwe gasten verwelkomen in jouw restaurant? Dan er een kans verscholen in lokale SEO. In 3 simpele stappen leg ik je uit hoe jij meer nieuwe gasten kan verwelkomen via zoekopdrachten op Google.
- Afstand
- Relevantie
- Status
Wat is lokale SEO?
Voor degene die nog niet helemaal weten waar ik het over heb, lokale SEO is zoekmachine optimalisatie. Wanneer iemand een zoekopdracht intoetst op Google dan komen er zoekresultaten tevoorschijn. Logischerwijs klikken mensen op deze zoekresultaten en vinden zo nieuwe restaurants.
Lokale SEO is dus gewoon zoekmachine optimalisatie maar dan gericht op een specifieke regio. Sinds enige tijd heeft Google namelijk verschillende algoritmes om te bepalen wat de beste resultaten zijn voor een zoekopdracht. Er is één algoritme dat zich richt op lokale zoekopdrachten en die is zeer geschikt voor restaurants.
Dit algoritme werkt net even anders dan die voor algemene zoekresultaten en de belangrijkste zaken bespreek ik hieronder. Zo kan je ook een voorsprong pakken met jouw restaurant marketing door hoger te komen in Google op zoekopdrachten bij jou in de buurt.
#1 Afstand
Aangezien het lokaal is is het belangrijk in welke regio de persoon zich bevindt die een zoekopdracht ingeeft. Hoe dichterbij jouw restaurant de zoekopdracht ingevoerd wordt op Google hoe kleiner de afstand is. Dat betekent dat jij een voordeel hebt tot restaurants die een stuk verder weg liggen.
Google verifieert jouw adres door deze van verschillende bronnen te checken. Zorg daarom dat jouw adres op verschillende websites te vinden is. Denk aan de telefoongids, Facebook, Google Mijn Bedrijf en op alle pagina’s van jouw website.
Staat ergens een foutief adres dan moet je dit zo snel mogelijk corrigeren. Dit vertroebelt namelijk de verificatie of de informatie klopt.
#2 Relevantie
Wanneer iemand de zoekopdracht invoert ‘hamburgers’ dan moet Google wel weten in welke restaurants hamburgers verkocht worden. Daarom is het belangrijk dat je de gerechten uit jouw menu online te vinden zijn.
Dit plaats je niet alleen op jouw website maar ook in jouw Google Mijn Bedrijf account, op Facebook, Tripadvisor en TheFork.nl. Op hoe meer plekken deze informatie te vinden is hoe duidelijker het voor Google is dat jij relevant bent voor deze zoekopdracht. Jij verkoopt immers hamburgers.
#3 Status
Om te zorgen dat de service die Google bied zo goed mogelijk is voor de gebruiker kijkt Google ook naar reviews. Binnen lokale SEO speelt dit een grotere rol dan bij algemene SEO.
Waar Google naar kijkt is naar recente positieve reviews. Doe je het hier beter dan je concurrenten dan kan je zomaar wat hoger in Google komen. Daarom is het belangrijk om altijd bezig te zijn met het verkrijgen van nieuwe positieve reviews.
Deze reviews hoeven niet alleen op Google te staan maar kunnen ook staan op TheFork.nl, Tripadvisor of Facebook.
Conclusie
Wil je dus aan de slag met online marketing voor jouw restaurant? Ga dan aan de slag met lokale SEO voor restaurants. Ik heb hier de basis laten zien van lokale SEO:
- Afstand
- Relevantie
- Status
Maar er zijn nog meer factoren die een rol spelen binnen lokale SEO. Lees deze ook nog door om extra het verschil te maken: lokale SEO gids voor ondernemers.
Blijf dus altijd bezig met reviewmarketing in restaurant marketing.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -