3 restaurant marketing ideeën waar je niet aan gedacht hebt
Wil je meer reserveringen voor jouw restaurant? Meer gasten? Meer omzet? Dan kan je natuurlijk gaan adverteren in kranten, op de radio of flyeren in de buurt. Maar je wilt echt impact maken. Met deze 3 restaurant marketing ideeën ga je echt impact maken.
#1 Organiseer een eetwedstrijd
Het is echt iets Amerikaans natuurlijk maar waarom zou het niet in Nederland kunnen? Organiseer een eetwedstrijd. Je kan uit van alles kiezen wat past bij jouw thema. Taco’s, pizza’s, hamburgers of misschien zelfs sushi.
Uiteraard moet het wel passen bij de uitstraling en het thema van jouw restaurant.
De mensen die tijdens de wedstrijd komen kijken bestellen natuurlijk allemaal wat te drinken en sommige blijven misschien nadien ook wel hangen om wat te eten.
Leestip:
De ultieme restaurant marketing gids
#2 Huur een bekende chef in voor 1 dag
Op televisie zie je tegenwoordig heel veel koks maar ook op social media. Daarnaast zijn er heel veel blogs en websites waarin mensen recepten en gerechten delen. Een groot groep van deze mensen heeft veel volgers. Mensen die dagelijks of wekelijks veel bezocht worden door mensen.
Wanneer je deze uitnodigt om een keer te komen koken in jouw restaurant dan vinden hun fans dat erg leuk. Dikke kans dat ze die dag komen eten in jouw restaurant.
#3 Proeverij voor lokale beroemdheden
De burgemeester, lokale artiesten of influencers uitnodigen voor een proeverij in jouw restaurant is een goede manier om nieuwe gasten aan te trekken. Deze mensen komen voor het eerst in contact met jouw restaurant en dat kunnen vaste gasten worden.
Grote kans dat deze gasten veel volgers hebben op social media. Deze delen waarschijnlijk hun fantastische avond op social media en dat is goed voor de bekendheid van jouw restaurant.
Waarom dit zulke goede restaurant marketing ideeën zijn?
Misschien denk je, wat levert me dit nu eigenlijk op? Zo goed lijken deze ideeën me eigenlijk niet. Maar nu komt het.
Het levert je heel veel gratis publiciteit op. Meld wat je gaat organiseren bij de lokale kranten zodat zij het nieuws kunnen brengen bij hun lezers. Die lezers zijn jouw doelgroep natuurlijk en dus is dit een eerste contactmoment, gratis en voor niets.
Maar op de dag van het evenement komt de pers ook graag even langs om te laten zien hoe het is. Dit is weer een artikel en voor jouw weer gratis publiciteit. Het tweede contactmoment.
Je hebt een mooi momentum gecreëerd en dit gaat nieuwe gasten naar jouw restaurant trekken. Niet alleen op de dag van het evenement maar ook erna. Als je dit nog echt wilt stimuleren dan kan je een advertentie met een aanbieding plaatsen. Biedt hierin bijvoorbeeld een gratis voorgerecht of dessert aan. Kapitaliseer jouw momentum.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -