Restaurant marketing begint met beleving

Wanneer mensen uit eten gaan verkoop je niet het eten dat je serveert. In 90% van de gevallen kunnen gasten dat tegenwoordig ook zelf klaar maken thuis. Wat je verkoopt is beleving. Dat is de basis van restaurant marketing.

Wil iemand gemak dan kiest die voor het laten thuisbezorgen van eten of simpele fastfood restaurants. Maar in een echt restaurant is de gast op zoek naar een leuke avond uit. Beleving speelt hier een grote rol in. Maar hoe zorg je voor de optimale beleving?

 

Beleving als onderdeel van restaurant marketing

Het is niet heel ingewikkeld maar het vergt een andere manier van denken. Gerechten op een menukaart neerzetten kan iedereen. Elke goede chefkok kan met zijn keukenploeg zorgen voor heerlijke en goede gerechten. De beleving zit hem in de ervaring die een gast heeft in jouw restaurant. En helaas wordt dat vaak vergeten in restaurant marketing.

 

Waarom beleving essentieel is in restaurant marketing

Een overweldigende beleving is niet alleen positief voor gasten in jouw restaurant. Het is ook een manier om meer gasten te trekken via social media. Foto’s en video’s die jouw gasten maken in het restaurant kunnen viral gaan op social media wanneer deze een geweldige beleving laten zien.

Het zorgt daarom voor een enorm bereik zonder dat je hoeft te investeren in online adverteren. Daarnaast kan je deze beleving ook zelf vastleggen en delen op verschillende online marketingkanalen.

Plaats jouw een video van jouw gerecht bijvoorbeeld ook op jouw website en deel deze via email marketing. Zeker wanneer het een nieuw gerecht is binnen jouw restaurant.

Hieronder tref je verschillende gerechten aan die zorgen voor een geweldige beleving. En dat betaald zich vanzelf terug in meer reserveringen, meer gasten en meer omzet.

 

#1 Creatief met chocolade

De eerste heb ik wel eens gegeten bij Van der Valk. En ik herinner het me nog steeds. Sterker nog, het beïnvloeden mijn keuze voor een restaurant de volgende keer. Ik wou die heerlijke Chocolade Bal gewoon nog een keer proeven.

 

#2 Je hoort de beleving al direct van de gasten

Ook de volgende draait om chocolade. In de video hoor je ook direct de reactie van de gasten. Dit is echt een feestje voor ze. Zeker iets waar ze nog over gaan praten met kennissen en vrienden. Zorg ervoor dat jouw gasten hun mobieltje gereed hebben om het te delen op social media.

 

#3 Maak het serveren van jouw gerecht spectaculair

Juist gerechten die op een andere manier worden geserveerd dan verwacht maken indruk. Wat dacht je van rook. Een mistig product doet de aandacht trekken van de gasten. Daarom is dit een leuke optie om toe te voegen aan jouw menukaart.

 

#4 Deze pasta smaakt zoveel beter door de beleving

Dit gerecht heb ik in Nederland wel eens gegeten bij Fratelli in Leidschendam. Direct een video gemaakt en gedeeld met mijn vrienden. Wat denk je? Ook zij zijn allemaal gaan eten bij dit restaurant puur vanwege dit ene gerecht. Het smaakt heerlijk maar de beleving was hetgeen mij deed beslissen om dit te filmen en te delen met mijn vrienden. En ook voor hun was de beleving de reden om een tafel te reserveren in het restaurant.

 

#5 Scroppino maak je aan tafel klaar

Het is lekker wanneer het drankje dat je hebt besteld bij je tafel komt. Je hebt er immers trek in. Maar hij smaakt nog zoveel lekkerder wanneer deze aan tafel klaargemaakt wordt. Hieronder een filmpje hoe dit gebeurt op spectaculaire wijze. Reken maar dat dit drankje snel wordt besteld door de gasten in het restaurant. Zie je trouwens hoeveel mensen dit filmen en waarschijnlijk gaan delen op social media?

 

#6 Erg populair in Amerika

Soms moet je ook buiten de landsgrenzen kijken voor de nieuwste trends. Dit is een ware hit in New York en Los Angeles op dit moment. De flower raindrop cake. Het is misschien minder spectaculair maar het ziet er prachtig uit. Iets wat jouw gasten niet verwachten. Misschien maken ze hier geen video van, maar een foto zou heel goed kunnen.

 

#7 Serveer je gerechten op een speciale manier

Helaas geen video van kunnen vinden online maar dit idee wou ik je niet onthouden. Het serveren van een gerecht in de vorm van een voorwerp gemaakt van ijs is zeker het delen waard. Dit kan op social media maar je kan dit natuurlijk ook bekend maken bij de lokale media zodat zij hier aandacht aan kunnen besteden.

 

#8 Vuur doet het altijd goed in een restaurant

In dit restaurant in Istanbul maken ze van het serveren van eten echt wat speciaals. Vuur trekt uiteraard altijd de aandacht en je hoort ook het enthousiasme van de gasten. Dit is de beleving die je zoekt in restaurants.

 

#9 Gesmolten kaas rechtstreeks geserveerd op jouw gerecht

Zoals gezegd staat beleving centraal in jouw het gevoel dat een gast heeft bij jouw restaurant. In New York is er een restaurant dat zich onderscheidt door gesmolten kaas rechtstreeks te serveren op de gerechten van de gasten. Zoiets simpels als gesmolten kaas krijgt ineens een hele andere beleving.

 

De ware reden waarom beleving zo belangrijk is in jouw restaurant

Ik heb je nu 9 voorbeelden laten zien hoe je beleving kan toepassen binnen jouw restaurant. Deze gerechten kunnen zomaar viral gaan op social media en sommige hebben dat al gedaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat deze restaurants op de kaart zijn gezet. Met slechts één gerecht kan je dit al bereiken.

De reden waarom dit zo belangrijk is is omdat mensen niet onthouden wat er gezegd is of welk gevoel ze hadden. Wat ze herinneren is wat het spectaculair maakte. Het hoogtepunt van de avond kan net zo goed een dieptepunt zijn en daar rekenen ze je op af. Je wilt dat het echt een hoogtepunt is. Daarom is de beleving van minstens één gerecht zo belangrijk.

 

Beleving zorgt voor gratis social media aandacht

En dan heb ik het nog niet eens over de gratis media aandacht die je vergaart via gerechten die online worden gedeeld op social media door jouw gasten. Als laatste wil ik je benadrukken om dit bijzondere gerecht ook te delen met de redacties van diverse websites en kranten. Wellicht maken ze er gratis een artikel over.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This