De nieuwe manier van adverteren voor restaurants

Al jaren en jaren adverteren we op dezelfde manieren. We proberen zoveel mogelijk mensen te bereiken in de hoop dat een aantal mensen reageren. Helaas gooien veel ondernemers zo veel geld weg. Wat als ik je vertel dat adverteren voor restaurants veel goedkoper en zonder risico kan?

Dan zou je dat denk ik wel willen weten. Restaurants draaien namelijk om het behalen van marges en besparen op jouw advertentiekosten kan je dus een enorm voordeel brengen voor jouw winst.

Maak je niet druk, ik ga je niks verkopen. Ik ga je alleen een bepaalde methode uitleggen om het aantal reserveringen in jouw restaurant te vergroten zonder grote financiële risico’s te nemen.

 

Traditioneel adverteren kost restaurants vaak alleen maar geld

Traditionele marketing in de vorm van een advertentie kost misschien € 400 euro. Dan sta je in een huis aan huis krantje. Maar vraag jezelf eens af, hoeveel reserveringen haal je hiermee binnen? 4? Misschien 5? Dan praat je over € 80 tot € 100 per reservering die je binnenhaalt? En dan ga ik misschien nog uit van te gunstige aantallen. Is dit een rendabele vorm van restaurant marketing?

Wat nu als je voor slechts 30% van de verkoopprijs van jouw gerechten deze gasten kan binnenhalen? En je betaald alleen wanneer de gasten daadwerkelijk in jouw restaurant terechtkomen.

 

De nieuwe manier van adverteren voor restaurants

Het is waarschijnlijk anders dan je gewend bent dus schiet het niet meteen af. Lees de hele advertentiestrategie en beoordeel dan pas of het wat voor jouw restaurant is of niet.

In plaats van je geld te geven aan een mediabedrijf kan je je geld ook aan de klant geven. En die zijn al blij met een heel stuk minder.

Geef gratis een hoofdgerecht weg van € 30 aan nieuwe gasten. In feite geef je dan dus slechts € 9 weg want jouw inkoopprijs is maximaal 30% van de verkoopprijs.

Deze strategie betekent 2 dingen.

  1. Je betaalt slechts € 9 per reservering in plaats van € 100
  2.  Je betaalt alleen wanneer de nieuwe gasten daadwerkelijk komen eten

Dat scheelt je dus enorm in jouw marketingkosten. En je betaald dit alleen wanneer ze bij jou daadwerkelijk komen eten. Geen risico dus. Je kan € 400 uitgeven aan een advertentie en 0,0 klanten binnenhalen. Dan ben je € 400 kwijt voor niks.

Hierbij heb je dus de garantie dat je alleen betaald als iemand in jouw restaurant komt.

 

Maar hoe verdien ik dan geld met mijn restaurant?

Waarschijnlijk denk je nu het volgende; Waarom zou ik dit doen? Dan verdien ik toch niks? Een advertentiestrategie is nooit compleet zonder over het hele proces na te denken. Dus dit ga ik je toelichten want je gaat zeker geld verdienen.

Buiten het feit dat je al wat terugverdient op de drankjes, en eventuele voor- en nagerechten gaat het niet om het terugverdienen op dit moment. Dat hoeft namelijk niet bij het eerste bezoek.

Het doel is om ze voor het eerst in jouw restaurant te krijgen. Vanaf daar doe je er alles aan om het avondje zo prettig mogelijk te laten verlopen. Tijdens het volgende bezoek ga je namelijk geld verdienen met jouw restaurant.

 

Hoe zorg je dat de gasten terugkomen?

Je wilt dat ze vaker terugkomen dus zorg je voor een geweldige ervaring. Zet een rode roos op tafel zodat jouw personeel weet dat dit nieuwe gasten zijn. De afspraak is dat jouw personeel extra hard loopt voor tafels met een rode roos. Net even wat extra aandacht. Je wilt immers dat ze terugkomen.

Voordat de gasten weggaan komt de eigenaar aan tafel. Hij maakt een praatje en vraagt of het eten gesmaakt heeft. Uiteraard is dat het geval. Maar als jullie dit heerlijk vonden dan moet je echt dit en dat proberen. De eigenaar schrijft op een visitekaartje handgeschreven een gratis bijgerecht of voorgerecht voor een volgend bezoek. Dat is iets waarvan je vind dat ze het echt moeten proberen. Iets dat ze echt aanspreekt en wat in lijn is met wat ze hebben gegeten.

Doordat het handgeschreven is is het persoonlijk. De klant voelt zich speciaal en zal snel terugkomen voor een tweede bezoek. De kans dat een gast een tweede bezoek brengt aan jouw restaurant is 40%. Met dit handgeschreven briefje waarschijnlijk nog een stuk hoger.

 

Tijdens het tweede bezoek verleid je ze tot een derde bezoek

Tijdens het tweede bezoek weet je dat ze voor de tweede keer zijn. Ze hadden immers het visitekaartje van de vorige keer bij zich. Dus biedt je weer top service. En dan geef je ze weer een handgeschreven visitekaartje mee. Voor een ander gerecht.

De kans dat ze terugkomen is 42%, Ook hier is jouw persoonlijk aangeboden gratis gerecht iets dat dat percentage nog wat hoger brengt.

 

Bij een derde bezoek heb je een vaste klant voor jouw restaurant

Dus ook een derde keer komen ze langs. De kans dat ze na weer een geweldige avond terugkomen voor een vierde keer is meer dan 70%. Je hebt er in een klap dus een trouwe klant bij.

 

De kosten van deze nieuwe manier van adverteren

Nu vraag je je misschien af wat dit allemaal heeft gekost. Je geeft immers veel gratis gerechten weg. Laten we daarom de kosten berekenen.

En wat heeft je dit gekost?

€ 10 inkoopprijs op het eerste gerecht.
€ 3 inkoopprijs op het tweede bezoek.
€ 3 inkoopprijs op het derde bezoek. +
€ 16 in totaal om een klant erbij te hebben voor het leven.

De getallen zijn uiteraard fictief maar het verschil tussen € 100 betalen voor een eenmalige reservering en een klant die niet één maar drie bezoeken aan jouw restaurant brengt is € 16. Een verschil van maar liefst € 84. En het biedt je de garantie dat de klanten daadwerkelijk een bezoek brengen aan jouw restaurant.

In de tussentijd heb jij die € 16 allang terugverdient uiteraard maar de kans dat een gast vaker terugkomt wordt groter naarmate hij vaker het restaurant bezoekt.

Daar kan geen advertentiecampagne via een huis aan huis krantje tegen op.

 

Starten met deze manier van adverteren voor jouw restaurant

Ben je enthousiast? Dat kan toch niet anders. De vraag is dus hoe begin ik hiermee? Hoe maak je het de eerste keer bekend? Adverteren via Facebook zou kunnen. Of Instagram. Maar je kan het ook gewoon geven via een bijvoorbeeld een flyer aan willekeurige mensen uit de buurt. Hoe dan ook. Je kosten zullen altijd lager zijn dan bij een advertentie in de krant.

Om jezelf niet in je voet te schieten doe je dit alleen bij mensen die nog nooit in jouw restaurant zijn geweest. Daarnaast limiteer je dit aanbod tot bijvoorbeeld de eerste 50 reserveringen.

 

Voorkom dat trouwe klanten klagen over jouw advertenties

Ben je bang dat je trouwe klanten hiermee voor de kop stoot? Dat kan natuurlijk. Dan kan je het anders aanpakken. Op Instagram kan je namelijk op locatie kijken welke foto’s er recent geplaatst zijn in de omgeving van jouw restaurant. Is dit iemand die in die omgeving woont? Stuur diegene dan een prive bericht via Instagram met die aanbieding om bij jou gratis te komen eten.

Wedden dat diegene komt eten en een foto op zijn of haar Instagram post? Het is dus fijn als dit iemand is die al heel wat volgers heeft. Gratis reclame voor jou. Het doel blijft om 3 bezoeken te realiseren maar trouwe klanten nemen hier dan geen aanstoot toe want ze weten niet dat dit een gratis gerecht is.

 

De valkuil van adverteren voor restaurants

Let wel op dat je geen korting gaat geven. Mensen raken gewend aan korting. Maar niet aan gratis. Dus liever een gratis drankje, voorgerecht, hoofdgerecht, bijgerecht of dessert geven. Ze snappen dat je dit niet altijd kan doen. En zullen daarom eerder de volle prijs betalen bij het volgende bezoek.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This