SEO schrijven in 3 simpele stappen
Voor iedereen die een website heeft is het een doel om bovenaan Google te staan. Helaas is dit iets wat maar moeilijk te bereiken is. Toch kan je met deze SEO schrijven methode in drie simpele stappen je positie in de zoekmachines duidelijk verbeteren.
In deze blog laat ik je deze SEO schrijven methode in drie simpele stappen zien en leg je uit hoe je ze gebruikt.
Ik behandel de volgende onderwerpen voor SEO schrijven in deze blog:
SEO schrijven methode waarmee je hoger komt in Google
Deze methode helpt je om bezoekers verder te lezen op je webpagina. Vandaag de dag kijkt Google naar de gebruikerservaring van je pagina. Eén van de dingen waar Google naar kijkt is hoe lang iemand op je pagina blijft. Hoe meer tijd iemand spendeert, hoe groter de kans dat dit waardevolle content betreft voor deze zoekterm.
Het ergste wat er kan gebeuren voor je SEO is dat iemand vanaf de zoekresultatenpagina (SERP) op jouw website land en direct weer op de vorige-knop drukt en het antwoord vindt op de website van een ander zoekresultaat.
Anderen lazen ook:
15 tips om time on site te verbeteren
Je moet de bezoeker dus interesseren zodra deze op je pagina land. Zijn aandacht grijpen en niet meer loslaten. Een belangrijk onderdeel van SEO schrijven.
Dat doe je met de APP-methode.
De APP-methode komt overwaaien uit Amerika en staat voor:
- Agree
- Promise
- Preview
Met deze 3 stappen grijp je de aandacht van de bezoeker in het begin van je webpagina.
Agree
Je begint op je webpagina met Agree, of beter gezegd een stelling doen waar de bezoeker het mee eens is. Hierdoor geef je de bezoeker het gevoel dat je hem begrijpt en dat dit de pagina is die hem verder kan helpen.
Laten we deze pagina gebruiken als voorbeeld. Ik begin deze blog met de volgende twee zinnen waar jij het als bezoeker, als het goed is, mee eens bent.
Voorbeeld:
Voor iedereen die een website heeft is het een doel om bovenaan Google te staan. Helaas is dit iets wat maar moeilijk te bereiken is.
Promise
Na het Agree stukje ga je de bezoeker vervolgens een promise, een belofte, doen. Je beloofd hem te helpen om een bepaald doel te bereiken. Of in elk geval de middelen aan te reiken waarmee hij of zij dit doel kan bereiken.
Hierdoor weet de bezoeker waarom hij zijn tijd moet investeren in het lezen van de content. Hiermee bevestig je de bezoeker, als het goed is, dat hij het antwoord dat hij zoekt op deze pagina gaat vinden. Je voorkomt hiermee dat hij op de vorige-knop klikt. Iets wat erg belangrijk is bij SEO schrijven.
De derde zin van deze blog doet jouw als bezoeker een belofte. Ik doe de belofte om je positie in de zoekmachine te verbeteren. Iets wat moeilijk was volgens onze eerste twee zinnen. Door aan te geven dat het slechts drie simpele stappen zijn impliceer ik dat iedereen het kan. Wat natuurlijk ook zo is 🙂
Voorbeeld:
Toch kan je met deze SEO schrijven methode in drie simpele stappen je positie in de zoekmachines duidelijk verbeteren.
Preview
In het preview stukje vertel je de bezoeker simpelweg wat hij exact kan verwachten in de content. Wat ga je hem precies uitleggen.
Zo weet hij exact wat hij kan verwachten en waar hij aan begint. Dit bevestigt de bezoeker dat wat hij geloofde in de promise-fase klopt. Hij gaat hier daadwerkelijk het antwoord vinden wat hij zoekt. Tijd om verder te lezen en dat is goed voor SEO.
Voorbeeld:
In deze blog laat ik je deze SEO schrijven methode in drie simpele stappen zien en leg je uit hoe je ze gebruikt.
Bonustips voor SEO schrijven
Naast de APP-methode voor SEO schrijven hebben we ook nog een aantal bonustips voor je. Met de APP-methode weet je vooral de aandacht van de bezoeker vast te houden als deze op je pagina komt. Maar er zijn meer momenten dat de bezoeker kan afhaken. Zeker wanneer je een pagina van 20.000 woorden hebt gemaakt zoals in de SEO Skyscraper techniek voorkomt.
Met afbeeldingen in je artikel hou je bezoekers langer op je pagina, maar ook met het gebruik van video’s. Dit wist je waarschijnlijk al. Toch zijn er een aantal zaken die je helpen om je bezoekers langer op je pagina te houden die je waarschijnlijk nog niet gebruikt.
Bucket Brigades
Met bucket brigades speel je in op het moment dat mensen mogelijk van je pagina afhaken. Met bucket brigades zorg je dat bezoeker op je pagina blijven en blijven lezen. Het zijn een soort woorden of zinnen die je brein verleiden om de volgende zin te gaan lezen.
Je wordt op zo’n manier geprikkeld dat je het niet kan laten om verder te lezen. Je wilt toch even weten wat hierna komt. Voorbeelden van bucket brigades zijn:
- En nu komt het:
- En nu komt de aap uit de mouw:
- Het allerbelangrijkste:
- Waarom is dit belangrijk?
- Maar wacht, dit is niet alles.
- En hoe kan je dit daadwerkelijk gebruiken
- Maar het daadwerkelijke verhaal hierachter
- Het resultaat?
- Maar let op:
- Conclusie:
- Waar het op neer komt?
- Ik kan dit niet genoeg benadrukken:
Plaats dit soort bucket brigades op plekken waar je verwacht dat bezoekers mogelijk afhaken en je zal zien dat ze toch nog even verder lezen. Iedereen wil namelijk weten wat hierna komt.
Tussenkopjes die de voordelen geven om verder te lezen
Tussenkopjes en paragrafen, het zijn tips die in alle lijstjes staan met SEO tips. Dit is helemaal waar. Maar hoe ga je om met deze tussenkopjes? Want daar valt vaak nog winst te behalen.
In tussenkopjes zie je vaak de zoektermen terugkomen maar stimuleert dit echt om verder te lezen. Of is dit alleen handig voor de zoekmachines? SEO schrijven gaat verder dan dit. Vergeet niet dat een van de doelen is om je bezoekers zo lang mogelijk op je pagina te houden.
Tussenkopjes moet je eigenlijk hetzelfde aanvliegen zoals je dat tegenwoordig met titels moet doen. Het moet verleiden om te klikken bij titels en bij tussenkopjes moet het verleiden om de paragrafen te lezen. Door simpelweg de zoekterm te gebruiken bereik je dit niet.
Kies daarom voor tussenkopjes die de bezoeker stimuleren om het te lezen. Gebruik hiervoor een belofte of een voordeel voor de bezoeker. Denk aan het gebruik van resultaatgegevens of de voordelen dat het de bezoeker oplevert om dit te lezen of te gebruiken.
Wat is de meerwaarde en niet simpelweg wat is het. Stel je gebruikt een tussenkopjes voor een artikel over bananen op je blog over afvallen. Dan kan je kiezen uit een van onderstaande tussenkopjes. Welke denk je dat meer gelezen wordt?
- Voedingswaarden in bananen
- Waarom bananen je helpen afvallen?
Lijkt me een duidelijke en eenvoudige keuze. De onderste zal meer aanspreken op een blog over afvallen. Het praat namelijk over oplossingen in plaats van over wat er exact in de onderstaande paragrafen te lezen is.
Tips voor SEO schrijven waarmee je hoger in Google komt
Met onderstaand lijstje kan je aan de slag met SEO schrijven. Het somt alle tips over SEO schrijven nog even op. En ja er zijn meer tips over SEO schrijven. Die kan je vinden in onze andere artikelen over SEO Schrijven.
De SEO schrijven tips in de artikel waren:
- Gebruik de APP-methode
- Gebruik Bucket Brigades
- Werk met tussenkopjes die de voordelen aangeven
- Maak paragrafen
- Gebruik afbeeldingen
- Gebruik video’s
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -