15 tips om time on site te verbeteren
De tijd die een bezoeker spendeert op jouw website is een belangrijke indicator. Het geeft weer hoe waardevol de content is op jouw website. Dat is de reden waarom time on site ook belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie. Verbeter de time on site, ook bekend als website stickiness, en je scoort niet alleen beter in de zoekresultaten maar vergroot ook het aantal conversies.
#1 Verbeter je webdesign
Het klinkt als een ingrijpende onderneming maar dat hoeft het niet te zijn. Focus je op above the fold content. Zorg dat het belangrijkste onderdeel van je content above the fold staat. Probeer ook zo min mogelijk af te leiden van de content. Verwijder dus ook advertenties en andere afleidende zaken.
#2 Meer woorden, meer inhoud
Zorg ervoor dat je pagina meer dan 2.500 woorden bevat. Het klinkt als veel maar als je echt de diepte in gaat dan breng je echt waardevolle content. Die 2.500 woorden zijn dan een fluitje van een cent. Pagina’s met 2.500 woorden of meer doen het over het algemeen beter in de zoekmachines.
#3 Maak het de lezer makkelijk
Lezers hebben heel veel keuze online. Een website die moeizaam leesbaar is wordt snel overgeslagen. Zorg dus voor een goed leesbaar lettertype maar voorkom onnodige scrolling.
#4 Afbeeldingen van hoge kwaliteit
Mensen scannen websites. Afbeeldingen spelen hier een grote rol in. Het is een van de eerste dingen die de aandacht trekken op je website. Mensen denken in beelden en zijn aangetrokken tot beelden. Onder andere kleuren spelen hier een rol in.
#5 Tussenkoppen en Alinea’s
Ook de indeling van de teksten zijn van invloed op het scannen van de content. Tussenkopjes worden snel gescand om te zien of het relevant voor ze is. Alinea’s voorkomen dat grote stukken tekst de bezoeker afschrikt.
#6 Gebruik opsommingstekens
Opsommingen zijn makkelijk scanbaar en dat zorgt ook voor meer tijd op de pagina. Bezoekers lopen het lijstje vaak toch nog even door.
#7 Video’s houden bezoekers langer op je website
Maak gebruik van embedded video’s op je pagina. Een video is al snel een paar extra minuten op je pagina. Waardevolle content voor de bezoeker, maar ook voor jouw time on site. Zorg ook voor ondertiteling zodat de video ook zonder geluid goed bekeken kan worden.
#8 Podcasts
Het gebruik van podcasts wordt ook steeds populairder. Na een dipje is het een echte trend in de consumptie van media. Het biedt de bezoeker de mogelijkheid om de content tot zich te nemen op diverse momenten. Voeg dus ook een podcast toe aan je pagina.
#9 Gebruik correcte spelling
Het is misschien een open deur maar voor veel mensen is het vinden van spelfouten of grammaticale fouten zeer hinderlijk. Het kan een reden zijn om de pagina te verlaten.
#10 Link naar andere pagina’s
Na het lezen van de pagina is er een vervolgactie nodig. Dat kan zijn de pagina verlaten door op de ‘vorige’ knop te drukken. Het is veel beter als er op een link geklikt wordt. Wanneer het gaat om een interne link dan blijft de bezoeker op de pagina en dat verlengt de time on site.
#11 Content moet actueel zijn
Niemand wil verouderde content lezen. Zorg er daarom voor dat je content altijd up-to-date is. Dat betekent dat je oude artikelen moet updaten wanneer de informatie zich wijzigt.
#12 Biedt bonus content aan
Om de bezoeker te belonen voor een handeling kan je de bezoeker bonus informatie aanbieden. Een exclusieve whitepaper, toegang tot een eenmalig webinar of een eBook.
#13 Lok reacties uit
Probeer content te maken waar ook reacties op komen. Het reageren op content neemt tijd in beslag. Daarnaast is het een signaal van engagement, ook erg belangrijk.
#14 Laat zien wie je bent
Door het gebruik van een foto en de vermelding van je onderscheidingen laat je je autoriteit zijn. Kennis van iemand die hoog aangeschreven staat is altijd intrigerend. Lezers zijn toch benieuwd of je iets kan leren van de content.
#15 Bezoekers die je website verlaten
Je ziet het nu steeds meer komen, tools die in werking treden op basis van je gedrag. Als je op een pagina bent en je wilt de pagina gaan wegklikken dan komt er een pop up of een exit pagina in beeld. Een manier om nog even wat langer op de pagina te blijven? Wellicht maar het gaat vooral om het laten terugkeren van de bezoeker op een later moment. Het zal vaak gaan om een download van een whitepaper of een aanmelding op een nieuwsbrief bij een exitpagina.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -