Google Advertentie Kosten

Adverteren op Google, wat kost dat nou? Goede vraag maar niet zo een, twee, drie te beantwoorden. De kosten variëren afhankelijk van branche, product, zoekwoord en kwaliteitsscore. Misschien is een belangrijkere vraag hoe kan je de Google advertentie kosten verlagen? Minder betalen voor adverteren betekent namelijk ook een grotere marge.

We adverteren om de omzet te vergroten

In de afweging of je gaat adverteren of niet wordt vaak alleen gekeken naar de advertentiekosten. Een aanbieding lijkt aantrekkelijk maar is de prijs van de advertentie zo bepalend? Uiteindelijk gaat het om de marge die je op de advertentie maakt.

Stel je voor, je kan adverteren op Google voor slechts € 1 per dag. Dan betaal je per maand € 30. Uiteindelijk betaal je dus € 360 per jaar. Stel dit levert je aan het einde van het jaar € 1.000 op, dan denk je dat dit de juiste keuze is.

Maar stel je gaat € 500 uit per jaar aan adverteren op Facebook en dit levert € 1.500 op. Dan kan dit misschien een betere keuze lijken. Je krijgt immers een hoger rendement. Bij Google krijg je voor elke geïnvesteerde euro een rendement van € 2,78. Dit terwijl je bij Facebook voor elke geïnvesteerde euro een rendement behaald van € 3,00.

Wanneer een uitgeverij contact met je opneemt en een advertentie aanbiedt ter grote van een hele pagina met een grote korting denk je misschien, verleidelijk die korting. Van € 1.500 voor maar € 250. Maar reken dan ook nog eens het rendement uit. Verwacht je een rendement van x3? Gaat die advertentie € 750 opleveren? En dan hebben we het nog niet eens over de kosten van het opmaken van de advertentie.

Natuurlijk zal de uitgeverij aandragen dat dit een positief effect heeft op de naamsbekendheid, en dat er niet enkel naar direct rendement gekeken moet worden. Naamsbekendheid werkt echter alleen bij voldoende herhaling en niet bij eenmalige plaatsingen.

Kijk dus altijd naar het rendement op basis van de geïnvesteerde euro. Ga alleen van de waarde van naamsbekendheid uit als je in een hoog volume gaat adverteren.

 

Terug naar adverteren op Google

Maar we hadden het over adverteren op Google. Wat kost dat nou? Afhankelijk van de branche waarin je opereert, zie je ook een verschil van concurrentieniveau. In sommige branches wordt er meer gebruik gemaakt van Google dan in andere. Daarnaast bepaald de waarde van het product ook hoe hoog een bod kan zijn. De reden dat dit afhankelijk is, is omdat je uiteindelijk altijd de marge in de gaten moeten houden. Je kan bovenaan staan in Google maar als je van elke euro die je verdient geen cent overhoudt dan koop je alleen marktaandeel.

Het bod voor bovenaan de pagina op het zoekwoord ‘geld lenen’ ligt momenteel op € 9,98. De marge die hierop wordt gemaakt kan dat bod dragen. In een andere branche is dit niet mogelijk. Bijvoorbeeld de bloemenbranche. Daar ligt het bod voor bovenaan de pagina op het zoekwoord ‘bloemen laten bezorgen’ op € 4.09. De branche, of beter gezegd het zoekwoord en de mate van concurrentie op dit zoekwoord, bepalen wat het kost om te adverteren op Google.

 

Goedkoper adverteren op Google

Maar je zei toch dat je goedkoper kon adverteren op Google? Ja, dat klopt. Dit kan op een aantal manieren. Zelfs zonder concessies te doen. De manieren om dit te doen zal ik hieronder bespreken. Het is misschien niet altijd even gemakkelijk, maar uiteindelijk gaat het om het vergroten van je omzet, je marge, je winst. Dat betekent ook dat je er soms voor moet kiezen om een specialist in te huren. Simpelweg omdat het marge technisch gezien beter uitpakt. De kennis, tijd en energie die je in Google moet investeren is kostbaar. Het inhuren van een SEA-specialist kan uiteindelijk een hogere marge opleveren dan het zelf uitzoeken, testen en uitvoeren.

 

Kies zoekwoorden die goedkoper zijn

Met het uitzoeken van de juiste zoekwoorden kan je al een heel eind komen. Vaak zijn zoekwoorden die specifieker zijn ook wat goedkoper, er zit immers minder concurrentie op.

Waar ‘bloemen laten bezorgen’ € 4,09 kost, kost het slechts €1,96 om het zoekwoord ‘rozen laten bezorgen’ te kopen. Dit betekent over het algemeen ook dat je een lager zoekvolume hebt. Je wordt minder gevonden maar de kosten die je maakt leveren wel een hogere marge.

 

Kies zoekwoorden die converteren

Naast de prijs van zoekwoorden is ook de zoekintentie erg belangrijk. Is iemand zich aan het oriënteren? Informatie aan het zoeken? Of is iemand klaar om echt tot aankopen over te gaan? De zoekintentie kunnen we vaak aflezen aan de zoekopdrachten. De zoekwoorden die gebruikt worden. Leg deze eens langs het aankoopproces. Wanneer is iemand klaar om een aankoop te doen en wanneer is iemand nog aan het overwegen?

Iemand die zoekt ‘prijs rode rozen’ is met € 0,64 misschien goed geprijsd, maar hoeveel kliks heb je nodig om tot een verkoop over te gaan? Misschien converteert 1 op de 10 mensen die klikt op de advertentie van ‘prijs rode rozen’. Dat betekent dat 1 verkoop € 6,40 aan advertentiekosten kost.

Als je voor ‘rozen laten bezorgen’ € 1,96 betaald en je hebt 3 kliks nodig om tot een verkoop te komen nodig, dan betaal je per conversie € 5,88. Uiteindelijk is het zoekwoord ‘rozen laten bezorgen’ dus voordeliger. Althans de marge is groter.

 

Conversies meten is belangrijk

Met dit soort informatie kan je goede beslissingen nemen. Dat betekent dus wel dat je alles moet meten. Installeer daarom een conversiepixel of tag op je website. Op deze manier kan je in Google Adwords en Analytics zien wat je investeringen opleveren. Zonder dit blijf je stuurloos. Uiteraard stel je ook doelen in in Google Analytics zodat je kan zien wanneer er een verkoop gedaan is en via welk marketingkanaal en zelfs welk zoekwoord.

 

Minder betalen voor je Google Adwords advertenties

Wanneer je zorgvuldig bent omgegaan met je zoekwoorden heb je alvast een goede stap gezet. Het kan echter nog mooier allemaal. Google beloont namelijk relevantie met kortingen. Dat betekent dat hoe relevanter je zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s zijn hoe goedkoper adverteren bij Google wordt.

De kwaliteitsscore van Google laat zien hoe relevant je campagnes zijn. De kwaliteitsscore is een cijfer tussen 1 en 10, waarbij 10 het hoogste is. Dan ben je uiterst relevant en betaal je het minste voor je advertentiepositie. Het komt voor dat je voor een hogere advertentiepositie minder dan je concurrent betaald en toch hoger dan die concurrent staat.

Kwaliteitsscores zijn dus interessant. Kijk maar naar dit rekenvoorbeeld.

Kwaliteitsscore * CPC-bod = Ad Rank
5 * € 3 = 15
7 * € 2,50 = 15

Zoals je ziet betaal je met een kwaliteitsscore van 7 € 0,50 minder per klik om op dezelfde Ad Rank uit te komen. Op deze manier vergroot je dus je marge. Als je eerst € 5,88 betaalde voor een conversie op ‘rozen laten bezorgen’ betaal je nu nog maar € 4,38 voor die 3 klikken. Dat betekent dat je marge dus groeit met € 1,50 per verkocht product via Adwords.

 

Hoe verbeter je je kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore verbeteren is mogelijk door je goed in te lezen in de manieren om te optimaliseren. Lees in onze andere artikelen hoe je de kwaliteitsscore verbetert. Bij Google draait het allemaal om relevantie. Er zijn drie punten waar Google naar kijkt.

  • Verwachte CTR
  • Advertentierelevantie
  • Ervaring van de bestemmingspagina

Als je op deze 3 punten je campagnes optimaliseert zal dit een positieve invloed hebben op je kwaliteitsscores.

 

Google adverteren uitbesteden

Met deze tips kan je de kosten op Google adverteren verlagen. Het verlagen kost je enkel tijd en aandacht. Echter is het een terechte vraag of je met de te investeren tijd niet meer rendement kan behalen door je je te richten op jouw business. Het uitbesteden van Google Adverteren is dan een goede optie. Met een paar uur per week kunnen we al hele grote stappen zetten in jouw campagnes.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEA Scan

Google Ads, voorheen Adwords, kan een kostbare zaak zijn. Zeker wanneer de resultaten achterblijven. Wij kennen alle geheimen van SEA. Laat ons een gratis en vrijblijvende scan uitvoeren.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This