Doelen instellen Google Analytics

Online marketing gaat om het meetbaar maken van je succes en dit optimaliseren. Om je succes te meten moet je doelen instellen. Google Analytics leent zich hier prima voor.

In deze blog leer ik je hoe je doelen moet instellen op Google Analytics.

Door je doelen in te stellen op Google Analytics kan je je conversies bijhouden en dus je conversieratio berekenen. Voorbeelden van conversies zijn:

  • Een afspraak maken
  • Een brochure downloaden
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief
  • Een contactformulier invullen

Google Analytics doelen instellen

Het instellen van je doelen in Google Analytics is vrij eenvoudig. En essentieel voor conversie optimalisatie. In vier simpele stappen kan je dit al geregeld hebben.

  1. Eenmaal ingelogd in Analytics klik je links onderin op Beheerder
  2. Kies in de rechterkolom voor Doelen en kies vervolgens voor Nieuw Doel
  3. Selecteer het doel dat je wilt bereiken en kies Doorgaan
  4. Bepaal de naam en kies de manier van bepalen of het doel bereikt is

En je bent klaar.

 

Gebruik de juiste url voor conversies

In veel gevallen zal je kiezen voor Bestemmingspagina als meetmethode. Gebruik in dit geval niet de domeinnaam in de url maar alles na de domeinnaam. Kies dus voor een begin met /. Bijvoorbeeld /bedankpagina/.

Hiervoor dient de url van de bestemmingspagina, vaak de bedankpagina, wel uniek te zijn. Dat betekent dat deze niet gelijk kan zijn aan de url van de pagina waar het formulier op staat. Als de url niet uniek is kan Google geen onderscheid maken tussen de mensen die het formulier zien en het formulier hebben ingevuld en de bedankpagina te zien krijgen.

 

Conversies instellen Google Analytics stappenplan

Kom je er niet uit? Dan kan onderstaand gedetailleerd stappenplan met afbeeldingen je wellicht helpen. Mocht je na dit stappenplan nog vragen hebben dan kan je natuurlijk altijd contact met me opnemen.

 

Stap 1: Inloggen in Analytics

Log in in je Analytics account zoals je dat gebruikelijk doet.

 

Stap 2: Ga naar Beheerder

Werk je in Google Analytics met meerdere websites dan selecteer je de juiste website en gaat vervolgens naar Beheerder.

Stap 3: Klik op Doelen om doelen in te stellen

Je komt nu in de beheerkant van Google Analytics. Hier kan je in de rechterkolom kiezen voor Doelen.

Stap 4: Maak een nieuw doel aan

Je bent nu op de pagina gekomen waar je je huidige doelen ziet en waar je nieuwe doelen kan aanmaken. Klik op Nieuw doel.

Stap 5: Kies het doel dat je wilt meten

Hetgeen je wilt gaan meten bepaalt de keuze die je nu gaat maken. Er zijn meerdere opties hier. Afhankelijk van wat voor soort conversies je gaat meten maak je je keuze.

Wanneer je je keuze hebt gemaakt klik je op Doorgaan.

Stap 6: Kies je naam en meetmethode

Allereerst maak je op deze pagina een keuze voor een naam van het doel dat je wilt meten. Kies voor een herkenbare naam zodat je in Analytics kan herkennen welke conversies je hiermee meet.

Daarnaast maak je hier een keuze voor de meetmethode.

 

Bestemmingspagina

Een bedankpagina gebruik je vaak voor een verkoop, een bevestiging op een nieuwsbrief-aanmelding, een download of een afspraak. De volgende stap als je hebt gekozen voor Bestemmingspagina is het invoeren van de url. Zoals eerder beschreven dient deze uniek te zijn, en dus anders dan die van de pagina van het formulier.

Zoals je kan zien kan je ook een waarde toegeven aan een conversie. Deze kan je berekent hebben aan de customer lifetime value.

 

Duur

Kies je voor duur dan kies je voor de tijd dat een bezoeker op je website blijft. Tijd op je website is een belangrijke indicator voor zoekmachine optimalisatie. Dat kan een reden zijn om duur als doel in te stellen.

Een andere achterliggende strategie voor het gebruik van Duur kan zijn dat je wilt weten hoe lang je klanten de software gebruiken die op je website draait.

Pagina’s per sessie

Het gebruik van het meetdoel Pagina’s per sessie kan helpen als je een website hebt om advertentie-inkomsten te realiseren. Wanneer je je banners verkoopt op CPM basis dan heb levert elke pagina die bezocht wordt geld op. Bereken de gemiddelde omzet per pagina en je kan een doel instellen.

Gebeurtenis

Kiezen voor een doel op gebeurtenissen is zeer geschikt voor video’s. Ook het delen van je content op social media kan je hiermee meten of het gebruik van de zoekfunctie.

Klik vervolgens op opslaan en je doel is ingesteld.

Maak in elk geval voor elke vorm van leadgeneratie of conversies een doel aan. Het succes komt voort uit meten van het succes en dit optimaliseren.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This