Tips om de beste Google zoekwoorden te vinden
Zoekmachine optimalisatie begint met het vinden van de juiste Google zoekwoorden. Hiervoor zijn er diverse tools beschikbaar. Zoals Google’s eigen zoekwoordplanner. In deze blog ga ik het niet hebben over deze tools maar over tips om de juiste zoekwoorden te vinden.
Google zoekwoorden waarmee je bovenaan bij Google kan staan zijn leuk, maar er is een ultiem zoekwoorden onderzoek waarmee je je omzet maximaliseert door betalende klanten te werven.
De beste Google zoekwoorden kan je ook vinden met behulp van SEO tools.
Maar zoals gezegd, ik ga het in deze blog niet hebben over zoekwoorden tools en ook wordt dit geen uitgebreide gids. Een aantal belangrijke tips om succesvol te zijn met de zoekwoorden die je kiest voor Google.
Laten we beginnen met deze tips waar je echt wat aan hebt.
#1 Ga niet voor zoekvolume
Vaak als bezig bent met zoekwoorden onderzoek dan gaat de aandacht uit naar het zoekvolume. Zoekwoorden met veel zoekvolume zijn niet altijd lucratief. Deze zoekwoorden hebben namelijk vaak veel concurrentie en weinig aankoopbereidheid.
Door de hoge concurrentie, iedereen gaat voor deze populaire zoekwoorden, is de kans dat je bovenaan Google komt vrij laag. Zoals je in onderstaande grafiek ziet maakt het nogal uit op welke positie je staat voor het aantal kliks die je kan verwachten vanuit de zoekmachine.
Wat je in deze grafiek ook ziet is dat het aantal zoekwoorden in de zoekterm belangrijk is. Hoe meer zoekwoorden in de zoekterm hoe hoger de klikratio (CTR).
Daar blijft het echter niet bij. Niet is de CTR hoger maar is ook de aankoopbereidheid hoger. Hoe concreter een zoekopdracht is hoe groter de kans dat iemand een aankoop doet op jouw website.
Kies dus niet voor shorttail zoekwoorden maar voor longtail zoekwoorden.
#2 Zoekwoorden zijn niet hetzelfde als woorden
Wanneer we een praatje maken met elkaar dan gebruiken we woorden om de intentie achter iets weer te geven. Er gaat iets schuil achter onze woorden wat we willen overbrengen. Bij Google, en andere zoekmachines, werkt dit net even anders.
Ja, Google wordt steeds slimmer met zijn algoritme maar toch zijn er wezenlijke verschillen tussen de zoekresultaten die je vind wanneer je twee soortgelijke zoekopdrachten geeft. Daarmee probeer ik te zeggen dat voor elke zoekopdracht er andere resultaten beter scoren in Google.
Maak je een artikel over de kosten van zoekmachine optimalisatie dan kan je hier één artikel over maken en proberen te ranken voor de zoekterm ‘kosten zoekmachine optimalisatie’ of je kan de content herverpakken, niet dupliceren, en een soortgelijk artikel maken over ‘kosten SEO’ of ‘hoeveel kost zoekmachine optimalisatie’.
De intentie van de zoekopdracht is gelijk maar de zoekmachine resultaten zijn verschillend.
Toch zie je steeds meer dat het niet om exacte zoekwoorden gaat bij zoekmachine optimalisatie maar dat neemt niet weg dat er op dit moment nog steeds verschillende pagina’s bovenaan staan op soortgelijke zoekopdrachten.
Je hoeft het wiel dus niet keer op keer uit te vinden maar je kan de kennis die je hebt in verschillende artikelen en blogs inzetten.
Wanneer je de content net iets anders of zelfs aanvullend op elkaar laat inspelen dan kan je deze zoekwoorden ook heel goed gebruiken voor de SEO Pillar Strategie.
#3 Kies voor zoekwoorden met lage concurrentie
Met Ubersuggest krijg je een indicatie van het concurrentieniveau op een specifiek zoekwoord. Daarom is Ubersuggest een hele handige tool. Het leent zich dan ook uitstekend om de pareltjes eruit te vissen. Er zijn er namelijk altijd nog wel een paar.
Wees creatief en pik de pareltjes eruit. Zo kan je vrij snel extra bezoekers aantrekken uit Google. En verkijk je niet op het zoekvolume. Vaak heb je nog heel wat bijvangst met longtail zoekwoorden. Zo lijkt een zoekvolume van 30 laag maar met wat bijvangst kan het al snel oplopen tot 3x zoveel.
#4 Kies zoekwoorden die zich in de decision fase bevinden
In het aankoopproces van nagenoeg elk product zijn er drie fases die je kan onderscheiden. Het begint bij de awareness fase en eindigt bij de decision fase. Personen die zich in de decision fase bevinden hebben een grotere bereidheid tot doen van een aankoop. Ze zijn eigenlijk alleen nog op zoek naar de juiste webshop of het juiste bedrijf om het product bij te kopen.
Dit is afhankelijk van verschillende kenmerken. Dit kan levertijd, prijs of serviceniveau zijn bijvoorbeeld. Wanneer jij het beste aanbod hebt voor deze specifieke klant win jij de klant.
In elk geval wil jij meegenomen worden in het vergelijkingsproces. Hiervoor moet je dus op het juiste moment gevonden worden. Gelukkig verklappen bezoekers de fase waarin ze zich bevinden vaak met de Google zoekwoorden die ze gebruiken.
Dit zijn vaak Google zoekwoorden die onder andere bevatten:
- kopen
- bestellen
- webshop
Althans wanneer ze deze woorden combineren met de productnaam. Dit is weer anders wanneer ze de categorienaam gebruiken. In onze zoekwoorden onderzoek aanpak kan je hier meer over lezen.
Wil je meer verkopen realiseren vanuit Google zoekwoorden? Zorg dan dat je voornamelijk op deze Google zoekwoorden gevonden wordt.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -