Google Adwords kosten per maand
Adverteren doe je omdat je wilt groeien in omzet. Een van de mogelijkheden hiervoor is Adwords. De Google Adwords kosten per maand heb je zelf volledig in de hand, maar wil je dit succesvol inzetten dan dien je hiervoor tijden advertentiebudget te investeren. In dit artikel gaan we in op de kosten van Google Adwords maar ook op hoe u het maximale uit uw advertentiebudget haalt.
Wat is Google Adwords
Google Adwords is het advertentieplatform van Google. Het biedt je de mogelijkheid om naast de zoekresultaten van Google te adverteren. Je herkent deze advertenties aan de tekst Adv. naast de url in de advertentietekst. Met Google Adwords kan je op gewenste zoekopdrachten bovenaan de zoekresultaten verschijnen.
Hoe werkt Google Adwords?
In je Google Adwords account kan je zoektermen inkopen door een maximaal bod op deze zoekterm te doen. Elke keer als er een zoekopdracht wordt ingediend op Google dan vind er een veiling plaats. Degene met de beste Ad Rank wordt bovenaan de zoekresultaten weergegeven. Degene met de 2e score op de 2e plaats en zo voortgaand.
Dus met het hoogste bod sta je bovenaan Google?
Nee, het hoogste bod is niet voldoende. De Ad Rank wordt bepaald op basis van een combinatie tussen het bod en de kwaliteitsscore. Met een hoge kwaliteitsscore kan je bovenaan Google staan terwijl je een lager bod doet dan je concurrenten. De kwaliteitsscore verbeteren is dus een erg belangrijk onderdeel van het vergroten van je rendement.
Lees ook:
SEA Beginners Gids
Een handige handleiding om te beginnen met Google Adwords
Hoeveel kost het adverteren via Google Adwords?
De kosten van Google Adwords hangen dus af van je maximale bod op de veiling. Per zoekterm kan je een CPC bod doen. Dit CPC bod staat voor Cost Per Click. Dat betekent dat je betaalt voor elke klik op jouw advertentie. Als iemand jouw advertentie ziet maar niet klikt, dan betaal je helemaal niks. De kosten heb je zelf in de hand, aangezien je het maximale budget dat je wilt uitgeven per dag zelf instellen. Zodra dat bedrag bereikt is worden je advertenties niet meer weergegeven.
Het dagbudget overschrijden
Het kan voorkomen dat het dagbudget overschreden wordt. Op een drukke dag kan het voorkomen dat je over je dagbudget heengaat. Echter zorgt Google ervoor dat je dagbudget totaal over een periode van 30 dagen nooit overschreden wordt. Stel je stelt je dagbudget in op € 5 per dag. Dan kan het voorkomen dat er dagen tussen zitten van € 7. Echter aan het einde van de 30 dagen periode zal het totaalbedrag altijd onder de € 150 blijven.
Hoe kies je het juiste dagbudget?
Iedereen dient voor zichzelf te beslissen welk dagbudget ze willen hanteren. Het belangrijkste hierin zijn uiteraard de financiële mogelijkheden. Ideaal gezien maak je voor elk product een campagne. Mocht dit niet mogelijk zijn is het wellicht een goed idee om je eerst te concentreren op een gedeelte van het assortiment.
Kosten per klik Google Adwords
Met je dagbudget voorkom je dat je meer geld uitgeeft dan je advertentiebudget toelaat. Met de CPC, de kosten per klik, bepaal je je bod op de Google Adwords veiling. Dit is het bedrag dat je betaalt wanneer men op je advertentie klikt. Dit is ook het bedrag dat mede bepaald of je advertentie wordt weergegeven en op welke positie in de zoekresultaten.
Hoe bepaal je de kosten per klik in Google Adwords
Met een dagbudget van € 5 per dag snap je dat een zoekterm die € 2,40 per klik kost na 2 klikken door je budget heen. Dat zijn dus slechts 2 bezoekers naar je website per dag. Met een laag dagbudget is het verstandig te kiezen voor zoektermen met een lage CPC. Hoe vind je zoektermen met een lage kosten per klik?
Lees ook:
Zoektermen met lage concurrentie
Aangezien Google Adwords een veiling is, is het zo dat je tegen elkaar opbiedt. Hoe meer concurrentie hoe hoger de CPC om bovenaan Google te komen. Je zoekt daarom op zoektermen met weinig concurrentie. Vaak is het hoe specifieker de zoekterm, hoe lager de CPC.
Minder betalen dan de concurrentie bij Google Adwords
Met een hoge kwaliteitsscore kan je minder betalen voor een hoge positie. De kwaliteitsscore wordt berekend aan de hand van onderstaande 3 punten.
- Verwachte klikfrequentie
- Advertentierelevantie
- Ervaring op de bestemmingspagina
De kwaliteitsscore verbeteren zorgt ervoor dat je een voordeel hebt ten opzichte van concurrenten met een lagere kwaliteitsscore. Google beloont je ervoor dat je de bezoeker beter bedient. Dit doen ze door je met een lagere CPC een hogere positie te geven.
Wat als de Google Adwords kosten per maand te hoog worden?
Stel je merkt dat je meer geld uitgeeft aan Google Adwords dan dat het oplevert. Dan adviseren wij om nog eens kritisch te kijken naar je kwaliteitsscore, de gekozen zoekwoorden en de conversietools op je website. Google Adwords optimaliseren heeft vaak een grote positieve impact op je rendement. Toch kan het zijn dat je beslist liever te stoppen. Dit kan eenvoudig. Het pauzeren van je campagnes is voldoende om je advertenties per direct stop te zetten. Vanaf dat moment maak je ook geen kosten meer.
Google Adwords kosten per maand
De kosten van Google Adwords heb je zoals gezegd volledig in eigen hand. Dit kan een paar tientjes per maand zijn tot honderdduizenden euro’s per maand. Uiteindelijk draait het allemaal om het genereren van maximaal rendement, het vergroten van de omzet. Bij Marketing Outlaws kunnen we je helpen met het maximaliseren van je rendement. Bekijk onze SEA pakketten. Bekijk de Google Adwords kosten per maand bij het uitbesteden van jouw SEA aan ons.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -