Instagram Adverteren, how to

Met 800 miljoen maandelijkse gebruikers is Instagram een kanaal dat voor adverteerders zeer interessant is. Immers volg je je doelgroep. Niet alleen een bedrijfspagina maar ook adverteren op Instagram is zeer interessant. Instagram adverteren, hoe doe je dat precies?

In dit artikel leer je hoe je in contact kan komen met bestaande en nieuwe klanten. En hoe je je producten en diensten kan promoten. Op Instagram vind je vooral de jongere doelgroep, al sluiten ook steeds oudere generaties aan op het social media platform.

 

Wat zijn Instagram advertenties?

Via de Facebook ads manager of de Instagram app kan je adverteren op Instagram. Met Instagram adverteren plaats je betaalde berichten op het kanaal. Deze berichten worden op de tijdlijn of in de Instagram stories van je doelgroep vertoont.

 

Adverteren op Instagram

Het plaatsen van een Instagram advertentie werkt op dezelfde wijze als Facebook adverteren. Aangezien Facebook Instagram overnam in 2012 en daarmee de twee kanalen aan elkaar verbond. Het bereik van de Facebook ads manager gaat namelijk niet alleen over Facebook maar ook over Instagram. Onder het kopje ‘plaatsingen’ kan je kiezen op welke platformen je je advertentie wilt plaatsen. Hier kan je dus kiezen voor alleen Instagram of een combinatie van meerdere kanalen.

Je kan ook via de Instagram app adverteren maar dit biedt je helaas minder opties. De kracht van adverteren op Instagram, net als op Facebook, ligt in de targeting van het publiek. Het selecteren van de doelgroep. Maak hier dan ook gebruik van.

 

#1 Doelstelling en doelgroep

Alvorens je begint denk je na over het doel van je campagne. Dit moet een specifiek doel zijn dat meetbaar is. Daarnaast moet je weten wie je wilt bereiken. Een buyer persona opstellen is in dit geval erg handig. Een buyer persona helpt je namelijk om je doelgroep te begrijpen. Hoe die denkt, wat hun behoefte is, waar zij zich bevinden en wie ze zijn.

Zodra je deze informatie tot je beschikking hebt kan je bepalen waar deze doelgroep zich bevindt. Dat bepaalt ook op welk kanaal je je moet richten. Daarnaast helpt de doelstelling ook bij het bepalen van het kanaal wat je dient te kiezen. Een advertentie in de krant is niet het juiste kanaal om leads te genereren.

Het is goed om je te beseffen dat Instagram een visueel ingesteld social media platform is. Dit betekent dat je tekst niet leidend moet zijn in je advertentie maar het visuele gedeelte. Dat houdt in dat Instagram een succesvoller kanaal is om op te adverteren voor bedrijven die producten aanbieden in plaats van diensten.

Daarnaast moet je je realiseren dat het een niet werkgerelateerde omgeving is. B2B marketing campagnes scoren hier in veel gevallen minder goed dan B2C campagnes. De uitzonderingen zijn B2B bedrijven die heel visuele producten aanbieden. Vooral producten die impulsief worden gekocht doen het op dit kanaal beter. Denk hierbij aan kleding of schoenen.

Producten die het goed doen op Instagram zijn:

  • Kleding
  • Schoenen
  • Beauty industrie
  • Reizen
  • Muziek
  • Voeding
  • Inrichting & decoratie
  • Films
  • Evenementen
  • Entertainment

Waar Instagram vooral goed presteert is bij marketingdoelstellingen als naamsbekendheid, merkbeleving of employer branding. Zoals gezegd kan het ook sales stimuleren om bijvoorbeeld kleding of schoenen te posten met een ‘shop now’ call to action.

Marketingdoelstellingen waar Instagram voor geschikt is:

  • Naamsbekendheid vergroten
  • Meer volgers genereren
  • Loyaliteit vergroten onder klanten
  • Merkbeleving
  • Employer branding

Volgens een onderzoek van Instagram leert 60% van de Instagram gebruikers nieuwe producten kennen via Instagram. 30% van de gebruikers gaf zelfs aan een product te hebben gekocht dat ze voor het eerst leerde kennen op Instagram.

 

#2 Instagram advertentie campagne starten

Wanneer je duidelijk hebt voor welke doelgroep en met welk doel je een advertentie wilt starten en Instagram het juiste kanaal is ga je beginnen. Starten met Instagram adverteren betekent een eerste keuze in marketingdoelstelling voor je campagne. De keuze die je geboden wordt in de Facebook ad manager zijn:

  • Merkbekendheid
  • Bereik
  • Verkeer
  • Betrokkenheid
  • Appinstallaties
  • Videoweergaven
  • Leads genereren
  • Conversies

Er zijn meer keuzes maar die werken niet als je kiest voor alleen Instagram adverteren.

 

#3 De doelgroep voor je Instagram advertentie

Zoals gezegd heeft Facebook, en dus ook Instagram, veel targeting opties. Dit zijn manieren om te bepalen aan wie je je advertentie wilt laten zien. Die 800 miljoen gebruikers zijn namelijk niet allemaal interessant voor jouw bedrijf. Maak hier dan ook gebruik van.

Opereer je op lokaal niveau dan is het bepalen van de regio van je campagne erg belangrijk. Als jij je met alleen een fysieke winkel focussed op Den Haag dan is een persoon uit Groningen simpelweg minder interessant.

Bestaan jouw klanten voornamelijk uit mensen tussen de 20 en 30 jaar, selecteer dit dan in de doelgroep die je wilt benaderen. Is jouw product alleen geschikt voor ouders dan kan je ook deze optie aangeven.

Instagram biedt heel veel opties om tot de juiste selectie te komen van het publiek dat jouw advertentie te zien krijgt. Hierdoor kan je zelfs met een klein budget adverteren op een heel specifieke doelgroep. Jouw buyer persona speelt een hele belangrijke rol in. De informatie die je hierin hebt verzameld kan je nu gebruiken om het juiste publiek te bereiken en te voorkomen dat je betaald om je advertentie te laten zien aan mensen die je product toch nooit gaan kopen.

 

#4 Met plaatsingen plaats je je advertentie op Instagram

Standaard staan ‘plaatsingen’ ingesteld op ‘automatisch’. Wanneer je alleen wilt adverteren op Instagram kies je ervoor om dit aan te passen door te kiezen voor ‘plaatsingen bewerken’. Vink alles uit wat je niet wilt gebruiken. Onder het kopje Instagram heb je twee keuzes:

  • Overzicht
  • Verhalen

Met ‘overzicht’ kom je terecht op de tijdlijn voor het door jou geselecteerde publiek. Met ‘verhalen’ kom je in de Instagram stories van jouw doelgroep.

Onder ‘plaatsingen’ kan je ook het device kiezen waarop je getoont wilt worden. Instagram wordt hoofdzakelijk gebruikt op mobiel. Dit geeft ook de beste beleving. Verstandig is het dus om te kiezen voor ‘mobiel’ onder devices.

Adverteren op Instagram betekent dan ook dat de beleving van je website of waar je landingspagina ook staat optimaal moet zijn voor mobiel.

 

#5 Budget voor Instagram advertenties

De keuze voor budget is altijd een lastige keuze voor adverteerders. Daar krijgen wij altijd veel vragen over. Het instellen van je budget hangt samen met wat een nieuwe klant je oplevert. De customer lifetime value berekenen is hiervoor essentieel. Wanneer je dit hebt uitgerekend weet je is het een kwestie van terugrekenen. Hoeveel mensen op je landingspagina zijn nodig om tot een nieuwe klant te komen? Hoeveel advertentieweergaves zijn nodig om tot het aantal bezoekers op je landingspagina te komen?

Het probleem is alleen dat voor veel bedrijven de marketingfunnel vanaf Instagram advertenties zolang is dat er veel variabelen zijn om rekening mee te houden. Wanneer je een kortere funnel hebt kan je de berekening zeker gebruiken.

Wat nog een belangrijke rol speelt in je advertenties op Instagram is de relevantiescore. De relevantiescore is een score tussen 1 en 10. Hoe hoger, hoe beter. Hoe relevanter je namelijk bent hoe lager de kosten voor het vertonen van je Instagram advertentie.

Stel je budget in elk geval altijd in op ‘looptijdbudget’. Daarmee kan je namelijk ook gebruik maken van het tijdschema waarop je advertenties juist wel of juist niet vertoond worden.

 

#6 Instagram advertentie maken

Het maken van je Instagram advertentie is de volgende stap. Bij Instagram adverteren heb je de keuze uit de volgende mogelijkheden:

  • Eén afbeelding
  • Eén video
  • Carrousel
  • Diavoostelling

De laatste twee gelden overigens alleen voor ‘overzicht plaatsingen’ op de tijdlijn van de doelgroep.

Maak de ideale advertentie om zoveel mogelijk rendement te behalen. Hierin zijn drie dingen belangrijk.

  • Trek de aandacht met een pattern interrupt afbeelding
  • Spreek de behoefte van de prospect aan
  • Activeer de prospect met een heldere call to action

Lees alles over het maken van de ideale Instagram advertentie.

Het is belangrijk om meerdere varianten van je advertentie te maken zodat je goed kan testen wat wel of juist niet werkt. Met kleine verschillen per advertentie kan je exact achterhalen wat zorgt voor een beter resultaat in je advertenties.

 

#7 Analyseer en optimaliseer

Na het starten van je advertentiecampagne ben je uiteraard benieuwd naar de resultaten. Kijk na een halve dag altijd even naar je resultaten. De eerste indicatie welke advertenties het wel goed doen en welke niet. Het gaat er hierom dat je keuzes maakt. Vaak heb je na een halve dag al duidelijke winnaars en verliezers. Stop de verliezende campagnes en start nieuwe experimenten op.

Na twee dagen kan je de echte grote beslissingen nemen. Advertenties die achterblijven zet je stop. Je analyseert waarom ze onderpresteren en onderzoekt ook waarom de goede advertenties zo goed presteren. Die goede elementen kan je meenemen in je nieuwe experimenten.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This