Landingspagina strategieën

Bestemmingspagina’s of landingspagina’s, je hebt er vast weleens van gehoord. Alle pagina’s op je website hebben een doel en het doel van je landingspagina is om de bezoeker te laten landen zoals de naam al zegt.

En wat moet je altijd doen met je landingspagina? Optimaliseren. Juist, ja. Kijk naar de conversiepercentages en probeer deze omhoog te stuwen. Lukt dat niet? Dan is het goed om deze blog eens goed door te lezen.

Er zijn namelijk verschillende soorten van landingspagina’s die allemaal hun eigen eigenschappen hebben om het beste resultaat te behalen.

Stop daarom met de aanpak die niet werkt en kies voor een landingspagina strategie die van je bezoekers leads en klanten maken.

Nog even kort;

 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de eerste pagina van je website die een bezoeker ziet na een klik op een externe pagina. Een kenmerk van een landingspagina is dat deze er exclusief op gericht is om je bezoeker een bepaald doel te laten bereiken.

Dat doel is voor veel landingspagina’s die we vandaag de dag zien het genereren van een lead, maar kan ook een aankoop zijn of een klik naar een volgende pagina.

Er zijn dus meerdere doelen die je kan hebben op een landingspagina maar dat is niet het enige waarin een landingspagina zich onderscheid. Uiteindelijk biedt je een landingspagina aan aan een bezoeker en het gaat om die bezoeker in een zo prettig mogelijke omgeving te activeren om de volgende stap te zetten. Onderscheid je landingspagina’s dus ook op type bezoeker.

 

Converterende landingspagina voor nieuwe bezoekers

Een van de type bezoekers is de nieuwe bezoeker. Dat is een bezoeker die nog niet eerder op je website is geweest. De aanname die je dan kan doen is dat hij niet zo bekend is met de kwaliteit van de content die je levert en geen of nauwelijks een band heeft opgebouwd met je merk.

Mocht die aanname kloppend zijn dan is het genereren van een lead of verkoop op deze pagina lastiger. Dat betekent ook dat je conversiepercentage onder dit type bezoekers vaak lager ligt.

Hoe kan je dan proberen om deze toch te converteren?

Het is belangrijk dat je bij de nieuwe bezoekers de betrouwbaarheid vergroot. Dit is namelijk een van de belangrijkste drempels die er bestaat om contactgegevens achter te laten wanneer je dit vergelijkt met bezoekers die bekend zijn met jouw merk.

Uiteraard moet de content die je aanbiedt relevant zijn en het formulier zo kort mogelijk. Maar wanneer je dit goed ingericht hebt blijft de betrouwbaarheid toch nog een gevoel dat een drempel kan opwerpen om de content te downloaden.

Hoe verlaag je de drempel?

De drempel verlagen doe je door in te spelen op de overtuigingen van de bezoeker. Zo kan het helpen om te laten zien hoeveel volgers je hebt op social media. Wanneer dit een zeer hoog aantal is dan heeft de bezoeker het gevoel;

Wanneer zoveel mensen dit bedrijf volgen op social media dan moet dit toch wel een gewaardeerd bedrijf zijn waarbij mijn gegevens veilig zijn. Of, de content moet van hoge kwaliteit zijn.

Zo zijn er meer manieren om de betrouwbaarheid te vergroten en om zelfs nieuwe bezoekers te converteren tot leads in vrij hoge percentages.

 

Landingspagina voor vertrouwde merken

Heb je al een band opgebouwd met de bezoekers die je aantrekt? Dan kan je ervan uitgaan dat er minder focus nodig is op het versterken van de betrouwbaarheid. Minder betekent natuurlijk niet dat je het volledig achterwege moet laten maar een andere prikkel mag centraal staan.

De landingspagina zoals je hem in veel gevallen voorbij ziet komen is de landingspagina die kort en bondig is. Geen afleidingen. Één duidelijk doel voor de bezoeker die land op deze pagina en dat is converteren tot lead.

Of beter gezegd voor de bezoeker, het downloaden van de content die je aanbiedt. Of dit nu een eBook, whitepaper of checklist is. Alles wijst erop dat dit is wat de bezoeker moet doen.

Er is geen menu, geen links naar andere pagina’s, zoals gezegd geen afleidingen. Het is of downloaden of de pagina wegklikken. Dit werkt omdat bezoekers moeite hebben om zich te focussen vandaag de dag. Er zijn zoveel afleidingen, zeker online.

Door maar één aanbod te doen op de pagina hou je het heel overzichtelijk en kan de bezoeker recht op zijn doel afgaan. Het downloaden van de content waarvoor hij op je landingspagina is geland.

 

Landingspagina voor nieuwe bezoekers met een lage drempel

Er is nog een oplossing om nieuwe bezoekers snel te converteren. Het risico van een langere landingspagina is dat de bezoeker afschrikt en je pagina verlaat omdat de informatie overweldigend is.

Met een korte en bondige landingspagina moet je je nog steeds focussen op het vergroten van de betrouwbaarheid maar doe dit op beperkte wijze.

Gebruik hiervoor korte en kleine betrouwbaarheid vergroters. Denk aan een review of een keurmerk. Zolang je het maar op een pagina houdt waarbij je niet hoeft te scrollen.

Wat je doet om de drempel te verlagen is zo min mogelijk gegevens uitvragen. Je vraagt eigenlijk alleen het emailadres. Eventueel nog een voornaam maar that’s it. Hoe minder je vraagt, hoe minder het afschrikt en hoe lager de drempel is om de gegevens achter te laten.

De waarde die je hierbij aanbiedt moet dan ook dusdanig zijn dat je minder overtuiging nodig hebt. Hiervoor zou je twee dingen kunnen doen.

Eén is het aanbieden van content die logischerwijs alleen over te dragen is via email. Dat maakt het afgegeven van je emailadres compleet logisch en niet een marketingtruc. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gratis online cursus landingspagina’s maken over een periode van 6 weken. Elke week krijgt de bezoeker een hoofdstuk toegezonden en kan daarover per mail vragen stellen.

Een ander is het aanbieden van gratis content voorafgaand aan het opgeven van het emailadres. Een voorproefje zogezegd. Het is dan geen kwestie meer van dwang om het emailadres te ruilen voor de content maar het gratis weggeven van de content. Dit om een situatie te creëren waarin de betrouwbaarheid en kwaliteit aangetoond is en er een omgeving ontstaat waarin het weggeven van het emailadres om meer van dit soort hoge kwaliteit content te ontvangen geen drempels meer heeft.

 

Persoonlijke landingspagina

Maak je email marketing, online marketing of website zo persoonlijk mogelijk. Je hoort het vaak. Personalisaties door je emails te beginnen met de voornaam van de ontvanger bijvoorbeeld. Maar waarom doen we dit niet op landingspagina’s.

Met de juiste systemen is dit mogelijk voor bezoekers die je al kent maar ook voor nieuwe bezoekers. De personal experience kun je namelijk op meerdere manieren creëren.

Terugkerende bezoekers kan je namelijk verwelkomen op de pagina met hun voornaam. Je kan tevens het formulier al prefillen. Iets wat erg goed werkt trouwens omdat het de drempel om het formulier in te vullen verlaagd.

Maar wat misschien nog wel veel interessanter is is om de content op de pagina afhankelijk te laten zijn van de keuzes die de bezoeker maakt. Door de pagina te beginnen met een aantal dropdown-keuzes kan je de content die de bezoeker te zien krijgt opmaat-gemaakt laten ogen.

Dat betekent ook dat de bezoeker geen content download die algemeen is maar content die perfect bij zijn situatie aansluit. Denk aan verschillen in bedrijfsgrootte, branche of functie binnen het bedrijf.

Een CFO is namelijk op zoek naar hele andere informatie om een product aan te schaffen dan een CMO bijvoorbeeld. Terwijl het over hetzelfde product gaat.

Je stelt de bezoeker in staat om de informatie te vinden die hij zoekt door zelf aan het stuur te zitten en dat vinden bezoekers vaak erg prettig. Geen rompslomp en zelf keuzes maken.

 

Landingspagina met meerdere pagina’s

Doorgaand op de persoonlijke landingspagina kan je er ook voor kiezen om de landingspagina op te bouwen uit meerdere lagen. Dit werkt ook succesvol wanneer iemand een online enquête invult.

Één pagina per vraag om het doel van de pagina helder te houden. Minder afleidingen en dus meer aandacht. Elke vraag die je stelt om de juiste content voor de bezoeker samen te stellen heeft dus een eigen pagina.

Het voordeel hiervan is dat er meerdere commitments plaatsvinden waardoor op de leadgeneratie pagina de drempel al een stuk lager is om de contactgegevens achter te laten.

 

Product pagina als landingspagina

De voorgaande landingspagina’s hebben vooral te maken met leadgeneratie. Echt wat voor B2B marketing. Toch zijn een aantal van deze aanpakken ook zeker toe te passen voor B2C marketing. Er liggen gewoon kansen afhankelijk van hoe je het invult.

Toch zijn de meeste B2C websites ingericht op het verkopen van producten. Een landingspagina van een advertentiecampagne is dan ook veelal een productpagina waar je het product kan bestellen of reserveren.

Deze productpagina’s zijn ingericht zoals ze zijn ingericht als je via een willekeurige route komt via de website. Heel veel afleidingen dus. Accessoires die aangeboden worden, alternatieven, andere bezoekers bekeken ook, de menunavigatie. Totaal anders dan landingspagina’s zoals in B2B marketing.

De vele afleidingen die bij B2B-marketing uitgesloten worden van de landingspagina zie je nog wel gewoon terugkomen in de B2C-marketing.

Ik zou dolgraag een productpagina willen testen als landingspagina voor advertentiecampagnes van een webshop. Helaas is het nog niet zover gekomen.

Maar wat zou er gebeuren als je een productpagina inricht als een landingspagina voor een webshop. Zou de conversieratio omhoog schieten?

De pagina die je dan maakt is dan natuurlijk niet gelijk. Je wilt een product verkopen, niet een emailadres bemachtigen. Daarom zou je meer informatie over het product moeten tonen dan je gewend bent op een B2B landingspagina.

Wat mij ook van toegevoegde waarde lijkt is een vergelijkingsoverzicht met alternatieven. Waarom is dit nu precies de juiste keuze voor deze bezoeker?

Mocht iemand een test willen draaien, dan hou ik me uiteraard aanbevolen. Dit zijn testen die ik graag uitvoer.

 

SEO landingspagina

Bezoekers die via zoekmachine optimalisatie op je website terechtkomen landen ook op een pagina. Een landingspagina dus. Deze pagina heeft vaak als doel om een bezoeker een antwoord op een vraag te geven. Welke vraag of vorm van behoefte het ook is.

Om de bezoeker verder kennis met je website en merk te laten maken verleid je hem om meerdere pagina’s van je website te bekijken. Op die volgende pagina’s kan je vervolgens proberen om hem of haar te converteren.

Daarom is het zo belangrijk dat elke pagina een doel heeft en met een doel gemaakt wordt.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Pin It on Pinterest

Share This