Lokale SEO voor hotels

Bovenaan Google staan kan je veel hotelreserveringen opleveren. Zeker wanneer mensen ruim op tijd een hotelkamer boeken. Toch zijn er ook regelmatig mensen die pas op de dag zelf een hotelkamer reserveren. Dat is het moment waarop lokale SEO voor hotels enorm belangrijk is.

Het fijne van lokale SEO is dat je minder concurrentie hebt, althans in de meeste gevallen. Het lastige van SEO is dat de hotelplatformen zoals Booking.com erg goed zijn in online marketing en dus ook SEO. Dit doen ze omdat het enorm belangrijk is om reserveringen voor hotels binnen te halen.

Toch kan elk hotel de strijd aan gaan met deze giganten. Zeker op het gebied van lokale SEO. In de lokale SEO gids voor lokale ondernemers laat ik je zien hoe je dit aanpakt. Maar speciaal voor hotels heb ik ook nog een aantal hotelmarketing tips voor lokale SEO. Lokale SEO hoort namelijk zeker thuis in elke marketingstrategie voor hotel marketing.

 

#1 Lokale SEO voor hotels via Google Mijn Bedrijf

Allereerst maak je een Google Mijn Bedrijf account aan mocht je deze nog niet hebben. Dit helpt Google om je locatie en diensten te bepalen. Hierin zijn een aantal belangrijke zaken om te realiseren als hotel zijnde.

  • Zorg dat de locatie van jouw hotel kloppend is en terugkomt in Google Maps
  • Met reviewmarketing zorg je voor een steeds groeiend aantal reviews
  • Vul een volledig kloppend profiel in met onder andere je telefoonnummer en adres
  • Gebruik unieke foto’s van jouw hotel die beleving uitstralen
  • Voeg extra kenmerken toe zoals rolstoelvriendelijke ingang en wifi
  • Voeg de locatie van jouw hotel toe aan jouw bedrijfsnaam in Google Mijn Bedrijf

Hoe completer het profiel is dat je opbouwt in Google Mijn Bedrijf, hoe beter.

 

#2 Maak hotel content speciaal voor lokale SEO

Alle marketeers roepen inmiddels dat je content moet maken voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Dat kan wel zo zijn, maar toch zie je dat content die zich richt op een specifiek SEO doel veel succesvoller is. Uiteraard moet het wel goed leesbaar zijn.

Voor lokale SEO schrijf je content over de plaats waar jouw hotel zich bevindt. Dit kan zijn over de stad waar het hotel staat, de wijk of zelfs de straat. Wees hierin creatief. Schrijf dus over de leukste restaurants bij jouw hotel in de buurt, de beste nachtclubs of leuke tripjes die je kan maken in de directe omgeving.

Het vertelt Google in welke omgeving jouw hotel zich bevindt maar laat ook de bezoeker zien waarom iemand naar deze regio toe moet komen voor een geweldig weekend. Oja, en toevallig slapen in jouw hotel.

 

#3 Gebruik de plaatsnaam op de juiste pagina’s van jouw hotelwebsite

Er zijn binnen de website van elk hotel een aantal pagina’s waar de plaatsnaam waar jouw hotel staat minstens terug moet komen. Dit zijn pagina’s die elke website heeft en over het algemeen worden deze vrij goed bezocht door bezoekers die echt een kamer willen boeken in jouw hotel.

Op de homepage moet de plaatsnaam in elk geval vermeld worden. Bijvoorkeur in de H1-tag. Ook op de ‘Over Ons’ pagina vermeld je de plaatsnaam van jouw hotel en op de contactpagina.

Dit naast de unieke content pagina’s met waardevolle informatie over de regio waar jouw hotel gevestigd is.

 

#4 Social media voor lokale SEO

Geloof het of niet, social media speelt ook een rol in lokale SEO. Zorg ervoor dat je actieve social media accounts hebt waarbij je in de profielen ook jouw bedrijfsgegevens vermeld. Deze gebruikt Google om te verifiëren of de locatie die zij hebben van jouw hotel klopt. Bij hoe meer bronnen deze informatie correct vermeld is, hoe accurater Google deze informatie beschouwd.

 

#5 Ga actief op zoek naar meer reviews

Review marketing is erg belangrijk binnen lokale SEO en als hotel heb je hier een voordeel. Mensen verblijven namelijk langere tijd in jouw hotel en hebben dus de tijd om een review te schrijven. Je kan op verschillende manieren hotelgasten stimuleren om een review te schrijven over jouw hotel.

Zo kan je bijvoorbeeld een gratis drankje in het restaurant aanbieden wanneer iemand een review schrijft over jouw hotel. Dit aanbod overhandig je zodra iemand in jouw hotel incheckt. Maar er zijn ook andere manieren om reviews te stimuleren voor hotels.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This