Social Media Voor Tandartspraktijken
In dit artikel gaan we in op social media voor tandartspraktijken. Waarom is het belangrijk, wat zijn de do’s and don’ts en van welke succesvoorbeelden zijn er in de markt. Met social media zijn namelijk veel nieuwe patiënten te werven, simpelweg omdat een heel groot deel van Nederland een actief social media account heeft. En waar je voorheen lastig je doelgroep kon bereiken maakt social media marketing voor tandartspraktijken dit redelijk eenvoudig.
Waarom social media voor tandartspraktijken belangrijk is
In het verleden waren een goede reputatie en mond-tot-mond reclame genoeg voor een tandartspraktijk om een volle agenda te hebben. Tegenwoordig hebben patiënten meer opties en zijn ze beter te beïnvloeden. Ze zijn daarnaast ook veel sneller geneigd te switchen dan voorheen. Dit biedt kansen voor tandartspraktijken die hun marketing goed op orde hebben maar is een risico voor tandartspraktijken die nog steeds volledig vertrouwen op een goede reputatie en mond-tot-mond reclame.
Hoe social media een belangrijk marketingkanaal zijn voor tandartspraktijken
Waar bedrijven als autodealers, softwarebedrijven en schoenenwinkels mensen moeten overtuigen om hun product te kopen hebben tandartsen een voordeel. Iedereen weet dat je elk jaar op controle moet bij de tandarts en dat je gaatjes en andere ongemakken moet aanpakken. Je hoeft dus niet je behandelingen te verkopen. Echter valt er genoeg te winnen voor tandartsen. Je verkoopt dan wel niet de behandelingen maar je verkoopt wel een goede gezondheid, vertrouwen en een goede behandeling en beleving. Niemand weet immers of de tandarts gelijk heeft maar kan wel de ervaring van het tandartsbezoek beoordelen.
Best gelezen:
Maak de juiste content voor jouw social media kanaal
Social media zorgt voor gelukkigere patiënten
Richt je daarom vooral op content die helpt een relatie op te bouwen met je patiënten. Dit zorgt voor een betere beleving en waardering van je tandartspraktijk al voordat ze een stap binnen hebben gezet. Veel patiënten zijn toch zenuwachtig of zien op tegen een bezoek. Dit kan je via social media marketing wegnemen op verschillende manieren. Etaleer je kennis, laat resultaten en recensies zien en een vriendelijke glimlach doet wonderen. De drempel voor een nieuwe inschrijving of een routine bezoekje aan de tandartspraktijk worden hierdoor positief beïnvloed. Met onderstaande tips kan je je voordeel doen.
1. Zorg voor een goede relatie met je patiënten via social media
De tandarts komt vaak toch een beetje nukkig over in de ogen van patiënten, of in elk geval afstandelijk. Met social media kan je dit doorbreken zonder dat je minder professioneel overkomt. Maak bijvoorbeeld een video van elke tandarts en tandartsassistente waarin hij of zij zich voorstelt. Een vriendelijk gezicht doet wonderen.
2. Toon je professionalisme en vriendelijkheid op social media
Naast een fijne beleving is het ook belangrijk dat de patiënt de tandarts volledig vertrouwd. Het gaat uiteindelijk toch om een goed, schoon en gezond gebit. Toon je kennis en expertise door op social media kennis te delen en vragen te beantwoorden. Voorkom hierbij wel vakjargon zodat je patiënten het ook goed kunnen volgen. Anders verliezen zij de aandacht en komt de boodschap niet over.
Lees ook:
Facebook adverteren voor tandartsen
3. Mond-tot-mond reclame op social media
Waar mond-tot-mond reclame voorheen offline gebeurde gebeurt dit nu online. Dit is een belangrijk verschil want online staat vaak voor altijd online en een stuk meer mensen dan vrienden lezen het. Recensies zijn net zo sterk als mond-tot-mond reclame. En daarom ook erg belangrijk want een tandartspraktijk kan wel vindbaar zijn, hij moet ook goed zijn. Dat verifieert men vaak aan de hand van reviews. Zorg daarom dat patiënten worden uitgenodigd om een review te schrijven.
4. Educatieve maar laagdrempelige posts
Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is. Het is warm, heel warm en iedereen zoekt verkoeling op. Dan kan je een foto maken bij de airco in de tandartspraktijk en daarbij zetten: ‘Buiten is het 34 graden maar in de tandartspraktijk kan je lekker afkoelen dankzij deze airco. Ben jij al op controle geweest dit jaar? Plan nu je afspraak in en ontsnap aan de warmte’. Heb je geen airco in de praktijk dan kan je ook een foto maken van de tandartsen met een ijsje. Leuke foto natuurlijk maar geef er een educatieve draai aan. ‘We hebben vannacht een watermeloen in de vriezer gelegd en nu zijn het heerlijke ijsjes die niet slecht zijn voor je tanden. Genieten!’
5. Tandheelkundige vragen beantwoorden op social media
Via diverse social media platformen kan je tegenwoordig live video uitzenden. Op die manier kan je rechtstreeks in contact komen met nieuwe en bestaande patiënten. Door één keer per maand of week een uurtje vrij te maken kan je vragen die mensen hebben over hun gebit beantwoorden. Op die manier toon je bereidheid om te helpen maar ook je expertise. Daarnaast ben je aanspreekbaar een daarmee toegankelijk. De gang naar de tandartspraktijk wordt daardoor een stuk leuker.
6. Toon je expertise via social media
Naast de eerder genoemde manieren om je kennis te etaleren is er nog een mogelijkheid daartoe. Via een platform als Youtube kan je poets demonstraties geven om mensen te helpen beter hun tanden te poetsen. Andere tips over tandverzorging en eventueel tandheelkunde kunnen hierin ook toegepast worden. Denk bijvoorbeeld aan een demonstratie van een specifieke behandeling. Deze kan je ook op je website plaatsen en eventueel kan je hieraan refereren wanneer een patiënt een afspraak maakt voor deze behandeling. Hij weet dan wat hij kan verwachten en dat neemt een stukje onzekerheid weg.
7. Het resultaat van een behandeling
Vooral bij esthetische behandelingen kan het goed werken om te gaan werken met before and after foto’s. Op die manier krijgen klanten een beeld bij de voordelen van het ondergaan van zo’n behandeling. Wellicht is dit het laatste zetje dat ze nodig hebben om een afspraak te maken voor zo’n behandeling.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -
Ik heb al dertig jaar dezelfde tandarts. Hij mag van mij ook nooit op pensioen. Ik heb voor hem gekozen dankzij mond-op-mond-reclame in een tijd dat er nog geen sprake was van social media. De reden voor mijn trouw is simpel: ik voel me bij hem op mijn gemak ondanks het feit dat ik als de dood ben voor de tandarts. Ik heb de vreselijkste wortelkanaalbehandelingen compleet pijnloos ondergaan.