Marketing voor tandartspraktijken

Tandartspraktijken hebben niet altijd marketing mogen bedrijven in Nederland. Volgens de wet mag dit pas sinds 1950. Sinds dit toegestaan is blijkt dat tandartspraktijken nog altijd veel te weinig aandacht besteden aan het werven van nieuwe klanten. Dit terwijl je hierdoor jouw praktijk aanzienlijk kan laten groeien.

 

Nieuwe klanten werven voor tandartspraktijken

Het is goed om te beseffen dat de gemiddelde patiënt een tandartspraktijk in de regio zoekt. Dat betekent dat je lokaal goed vindbaar moet zijn. Denk aan patiënten die recent verhuisd zijn. De meest logische stap is om in Google te zoeken op het woord ‘tandarts’. Dit gebeurt ongeveer 50.000 keer per maand in Nederland. De potentie van Google is daarmee dus zeer groot om nieuwe patiënten te verwelkomen in jouw tandartspraktijk. Zorg daarom dat je goed gevonden wordt in jouw regio. Google Maps is hiervoor uitstekend geschikt.

 

Meer patiënten in uw tandartspraktijk door online marketing

Naast Google Maps worden ook verwijzingen gemaakt naar relevante pagina’s van websites. Daarom is zoekmachine marketing (SEO) voor een tandartspraktijk ook een zeer krachtige tool. De concurrentie om op de 1e pagina van de Google zoekresultaten is groot. Zorg daarom dat je vindbaar bent op de juiste zoekwoorden en voor lokale praktijken is het daarom mogelijk verstandig om naar voren te komen op tandarts + de plaatsnaam. Dit kan je bereiken door je pagina’s op de juiste manier in te richten en artikelen te schrijven over de zoektermen waarop je gevonden wenst te worden.

 

Google Adwords voor tandartspraktijken

Als laatste kun je de zoekwoord resultatenpagina van Google beïnvloeden door Google Adwords in te zetten. Google Adwords is de advertentie oplossing van Google. Een combinatie van factoren, waaronder het bedrag dat je wenst te betalen voor een klik, bepaalt wie er bovenaan de pagina komt te staan. Het voordeel van Google Adwords is dat je niet betaalt voor het plaatsen voor de advertentie maar pas wanneer men klikt op jouw advertentie. Door Google Adwords goed in te zetten kan je in contact komen met veel nieuwe patiënten.

 

Reviewmarketing belangrijk voor nieuwe klanten

Voor patiënten is het vaak maar de vraag hoe goed een tandarts is, ze hebben immers zelf geen enkele kennis. De enige indicatie zijn de pijnklachten en het serviceniveau binnen de tandartspraktijk. Met de komst van reviews is dit veranderd. Waar je vroeger aan huidige patiënten vroeg of ze tevreden waren over de tandarts staat dit tegenwoordig gewoon online. Via Google of Facebook laten patiënten recensies achter en dit is dan ook iets wat veelal gecheckt wordt alvorens men zich inschrijft bij een nieuwe tandartspraktijk. Verzoek patiënten daarom om een review achter te laten na een tandartsbezoek. Of pak dit actief aan met een tablet in de wachtruimte. Vooral positieve reviews moeten aangespoord worden omdat klagende patiënten zelf vaak ervoor kiezen om een review achter te laten. Hoe meer goede reviews hoe minder impact een slechte review heeft. En zeg nou zelf, je kiest toch sneller voor een praktijk met 5 sterren dan een met 3 sterren.

 

Vraag naar jouw tandartspraktijk creëren

Veel van bovenstaande oplossingen zijn gericht op een behoefte van een patiënt wanneer de keuze om over te stappen al vast staat. Maar er zijn ook patiënten waarbij je dit gevoel voor overstappen kan opwekken. Bijvoorbeeld door de eerder genoemde review cijfers onder de aandacht te brengen. Denk aan advertentieteksten als ‘Uw tanden genezen niet zoals botten dit doen. Daarom zijn uw tanden uw lief. Kies daarom voor een tandartspraktijk met 5 sterren’. Op die manier zet je de persoon aan het denken. Is mijn huidige tandarts de juiste keuze voor mijn gebit? Mijn tanden zijn mij veel waard, helpt mijn tandarts mij deze goed te onderhouden? Mogelijk gaat de potentiële nieuwe klant de reviews van de beide praktijken vergelijken en besluit deze de overstap naar jouw tandartspraktijk te maken.

 

Behoeftes van patiënten in de tandheelkunde variëren

Waar de meeste mensen zoeken naar een nieuwe tandarts hebben sommige mensen speciale wensen. Denk hierbij aan kindertandartsen, angst voor tandartsen of preventie van tandvleesproblemen. Mensen met specifieke wensen zijn over het algemeen bereid verder te reizen. Biedt je speciale behandelingen in de tandheelkunde aan zorg dan dat je hierop gevonden wordt. Via SEO of Adwords kan je dit onder de aandacht brengen. Mocht je hierin nog geen bijzondere behandelingen aanbieden is het het afwegen waard of je je productenportfolio wenst uit te breiden.

 

Esthetische mondzorg vraagt om een andere marketingaanpak

In de tandartspraktijk ontvang je patiënten veelal op periodieke controle of met acute pijnklacht. Deze patiënten hebben aanleiding om een afspraak te maken bij de tandarts. Toch zie je ook steeds meer vraag naar esthetische mondzorg. Denk aan tanden bleken, facings of orthodontie. De behoefte voor deze producten moet gecreëerd worden of opgewarmd worden om de patiënt door de salesfunnel te leiden. Hierbij zal je niet alleen vindbaar moeten zijn, ook inspiratie is hierin belangrijk. Laat met sterke beelden zien wat voor vooruitgang te boeken is. Op andere momenten in de marketingfunnel kan je andere tegenwerpingen wegnemen zoals de gedachte dat het pijnlijk en/of duur is.

 

Social Media voor tandartspraktijken

Wanneer het gaat om inspiratie dan zijn social media zoals Facebook en Instagram hele goede kanalen. Probeer hier vooral content te plaatsen die leuk is en de nadruk legt op het eindresultaat. Zodat mensen gaan denken, zo’n mooi gebit dat wil ik ook wel. Vanuit daar kan je ze door de marketingfunnel laten bewegen om vervolgens de patiënt te verwelkomen in de praktijk.

 

Een goede website voor tandartspraktijken

Alle eerder genoemde mogelijkheden om nieuwe klanten te werven zullen niet werken zonder een goede website. Een website vandaag de dag is meer dan een visitekaartje waarop je contactgegevens en je producten te vinden zijn. Een goede website is een website die jouw klanten oplevert en die helpt om je omzet te vergroten. Maak daarom gebruik van diverse tools om bezoekers te converteren naar nieuwe klanten.

 

Nieuwe klanten werven met je website

Op een goede website heeft elke pagina zijn eigen doel. De ene pagina is geschreven om bezoekers te genereren vanuit Google, de andere is gericht op het creëren van een behoefte en een ander is weer gericht op het converteren van bezoekers naar nieuwe patiënten voor jouw tandartspraktijk. Het moet voor de bezoeker dan ook een logisch pad zijn om af te leggen en aan het einde van zo’n pad staat er als het goed is een conversiepagina. Dit om meer gegevens van de bezoeker te ontvangen zodat je hem de volgende keer beter van dienst kan zijn of om van de bezoeker een patiënt te maken. Denk hierbij aan het online maken van een afspraak. Als je deze paden, ook wel customer journey, niet goed inricht dan zal je merken dat je wellicht veel bezoekers hebt op je website maar dat er slechts een handvol patiënt wordt in jouw praktijk.

 

Customer Journey in de tandartspraktijk

Niet alleen op jouw website legt de patiënt een customer journey af ook in jouw praktijk. Hoe makkelijk is de praktijk te vinden? Hoe is de ontvangst? Ziet de praktijk er hygiënisch en professioneel uit? Duurt het wachten in de wachtkamer lang? En verloopt de behandeling voorspoedig? Eigenlijk de volledige ervaring totdat de patiënt de deur achter zich dichttrekt en de pijnklachten verdwenen zijn. Deze ervaring dient zo optimaal mogelijk te zijn om ervoor te zorgen dat de patiënt graag weer terugkomt en eventueel een positieve review schrijft en mond-tot-mond reclame verzorgt.

 

Mond tot mond reclame voor jouw tandartspraktijk

Ja, mond tot mond reclame is de beste vorm van reclame. Vaak gehoord en o zo waar. Toch zal jouw patiënt vaak alleen over jouw praktijk spreken als dit een negatieve ervaring was of als dit een opvallend positieve ervaring was. Ik bedoel je vertelt niet snel: ‘ik was bij de tandarts en alles ging vlekkeloos. Naar die tandarts moet jij ook eens heen gaan’. Alleen als de ervaring dusdanig positief is dan wordt daarover gesproken. Probeer je daarom te onderscheiden. Je kan denken aan een vermakelijke periode in de wachtkamer, een televisie aan het plafond tijdens de behandeling of de welbekende warme lach van de tandartsassistente.

 

Afspraak maken in tandartspraktijk

Wat me verbaast is dat er niet altijd gevraagd wordt om het inplannen van een nieuwe afspraak. Dit is de makkelijkste vorm van klantenbinding. Dit garandeert de patiënt dat er ruimte voor hem is wanneer dit nodig is en dat de agenda van de tandartspraktijk al ruim van tevoren goed gevuld is. Dit is echt een moetje.

 

Marketing voor de tandarts

We hebben voor je tandartspraktijk nu een aantal marketingtips besproken maar ook jouw personeel is hierin belangrijk. Een vriendelijk en vertrouwd gezicht maakt de ervaring compleet anders. Video is hierin een mooi middel. Laat tandartsen zich voorstellen middels een korte video op jouw website en gebruik deze ook via jouw social media kanalen. Misschien wil je een stap verder gaan? Maak een mini-serie van vlogs over jouw tandartspraktijk met jouw tandartsen en assistentes in de hoofdrol. Voor patiënten worden deze werknemers echte mensen wanneer ze deze beter leren kennen. Hierdoor wordt de drempel om naar de tandarts te gaan een stuk kleiner en de beleving een stuk rijker.

 

Marketing gericht op nieuwe buurtbewoners

Zeker wanneer je verhuist bent ben ik vaak op zoek naar een nieuwe tandarts. Onlangs ben ik verhuisd en ik ontving veel reclamebrieven van verhuisbedrijven, de GAMMA en Praxis en zelfs van de lokale zonnebank maar van een tandarts hoorde ik niks. Dat geeft natuurlijk niet maar dit is wel een gemiste kans. Ik ben bereid om over te stappen maar neem zelf de moeite niet en rij nu nog naar de tandarts uit mijn vorige buurt. Hier liggen kansen voor tandartspraktijken die hun marketing op orde hebben.

 

Wat wij voor jou als tandartspraktijk kunnen betekenen op marketingvlak

Wij denken graag met je mee over de marketing van jouw tandartspraktijk. Dit kan van het opzetten van een campagne zijn tot inrichting van je Google Adwords campagnes, het volledig uit handen nemen van je marketingstrategie tot het adviseren van een aanpak. Alles met het doel om meer klanten te werven voor jouw tandartspraktijk.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Pin It on Pinterest

Share This