Waarom niemand naar jouw winkel komt
Veel winkeliers hebben het zwaar. De Intertoys viel om, V&D is verdwenen uit het straatbeeld en ook Blokker heeft het zwaar. Geijkte namen waarvan niemand had gedacht dat ze ooit zouden verdwijnen uit het straatbeeld. Toch verkochten deze winkels uiteindelijk te weinig om te blijven bestaan.
Wat er veranderd is voor winkels na de komst van het internet
Elke winkel heeft zijn eigen verhaal en elk faillissement heeft een andere reden maar dat de komst van het internet het speelveld voor winkels heeft veranderd is evident. Veel winkels verkopen minder omdat er ineens concurrentie is van webshops uit alle hoeken van de wereld.
En toch kan een fysieke winkel iets bieden wat geen enkele webshop kan. Winkels hebben namelijk de mogelijkheid om een beleving te bieden die in webshops niet op dezelfde manier kunnen bieden.
Stop met het volgen van webshops en online marketing
De fout die veel winkeliers maken is de strijd aangaan met webshops. Dit terwijl het twee verschillende soorten bedrijven zijn. Webshops hebben namelijk een aantal zwaktes en die kan een fysieke winkel benutten om de overhand te krijgen.
Online marketing inzetten om meer klanten te krijgen kunnen zowel fysieke winkels als webshops doen. Echter is vanachter de laptop een product uit je luie stoel bestellen een stuk makkelijker dan vervolgens de auto instappen en naar de winkel te rijden. Dit is dan ook niet de manier waarop jouw winkel het gaat winnen van webshops.
Hoe winkels weer kunnen floreren
Het voordeel van een winkel is namelijk de fysieke locatie. Je kan deze volzetten met schappen in de hoop dat er veel klanten de winkel binnenlopen en een product kopen omdat deze in de aanbieding is. Door deze aanbiedingen staat direct jouw marge onder druk en moet je ontzettend veel producten verkopen om de kosten te dekken.
Is er dan niet een manier om klanten jouw winkel in te trekken zonder dat je hierbij de prijsoorlog met de webshops aan gaat?
Wanneer je iemand vraagt wat die aankomend weekend gaat doen hoor je vaak de leukste uitjes langskomen. De dierentuin, bioscoop, een drankje met vrienden of een workshop. Dit zijn allemaal uitstapjes waarbij de focus ligt op de beleving.
Vergis je echter niet, tijdens het bezoek aan de dierentuin wordt er geheid nog even iets gekocht in de winkel van de dierentuin. Dit terwijl deze producten online vaak vele malen goedkoper te verkrijgen zijn. En wat denk je na een workshop? Dan wil iemand thuis hier ook verder mee en gaan er tassen mee met nieuwe producten.
Vertaal dit eens naar jouw eigen winkel.
Breng de beleving terug in jouw winkels
Een dagje shoppen is niet meer wat het geweest is. Nu komen klanten vaak je winkel binnen omdat ze exact weten wat ze willen hebben. Ze hebben online al gezocht maar konden het niet vinden of hebben geen tijd om te wachten totdat de online bestelling binnenkomt.
Alle andere producten die je normaal gesproken verkocht worden nu online besteld.
Kies daarom voor het introduceren van beleving in jouw winkel. Naar jouw winkel gaan moet een uitje worden waarbij er ‘toevallig’ ook nog een aantal producten gekocht worden.
Heb je een boekenwinkel?
Breng de boekpresentaties terug in boekenwinkels, serveer koffie in jouw boekenwinkel zodat mensen een goed boek kunnen lezen, maak er een ontmoetingsplek van.
Heb je een kledingwinkel?
Nodig marketing influencers uit om een dagje in jouw winkel te werken of een modeshow te lopen. Nodig een make-up artiest uit om mensen op te maken. Of organiseer een poppenkast show waarbij de kinderen een half uurtje worden vermaakt terwijl de moeder rustig even wat kleding kan bekijken.
Verkoop je bordspellen?
Organiseer een spelletjestoernooi waarbij mensen monopoly tegen elkaar kunnen spelen. Laat de Nederlands kampioen schaken spelen tegen jouw klanten in jouw winkel. Of organiseer een lanceringsfeestje van een nieuw verschenen spel.
Het zijn maar enkele simpele voorbeelden die ik snel even heb bedacht. Jij kent jouw klanten vele malen beter en weet wat ze willen. Je kan vast wel iets vinden waardoor deze mensen naar jouw winkel willen komen. Het delen van een ervaring staat voorop en het verkopen van producten volgt vanzelf.
Stop dus met een winkel zijn en wordt een gezellig dagje weg. Mensen kopen de producten sneller wanneer ze al in de winkel zijn dan wanneer ze nog thuis zitten. Je zal zien dat deze mensen ook veel minder snel hun mobieltje erbij pakken om de prijzen te vergelijken. Ze gunnen je deze aankoop en zijn ongeduldig. Ze willen het nu meenemen.
De kans is daarnaast ook groot dat deze mensen foto’s zullen maken van de beleving in jouw winkel en zullen deze delen op social media. Gratis advertenties voor jouw winkel dus.
Conclusie
Ga uit van de kracht van jouw fysieke winkel. Stop met de strijd aangaan met webshops maar trek klanten naar jouw winkel door beleving te bieden. Zodra deze klanten in jouw winkel zijn en het is ‘hip’ voor ze om deze beleving te delen op social media dan maken ze gratis reclame voor je.
Daarnaast is de kans op een aankoop wanneer men in jouw winkel aanwezig is vele malen groter dan wanneer ze vanaf huis moeten vertrekken naar jouw winkel en ze met hetzelfde gemak het product morgen thuis kunnen laten bezorgen.
Stop daarom met verkopen en begin met het bieden van een beleving. De omzet zal vanzelf gaan volgen.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -