De geheimen van een Webshop beginnen met succes

Ga je een webshop beginnen? Gefeliciteerd met deze mooie stap! Dat betekent dat je hard aan de slag moet en daar gaan we jou bij helpen. Het belangrijkste bij een webshop is natuurlijk dat je klanten binnenhaalt en dat je geld gaat verdienen. Omzet is het doel bij alles wat je doet. Laten wij daar nu alles van weten.

Ga rustig achterover zitten en ontdek de geheimen van een succesvolle webshop beginnen. Wij vertellen je alles.

In deze ‘webshop beginnen gids’ lopen we alle stappen door uit een online marketing oogpunt. Daarmee gaan wij verder dan een webshop bouwer. Die richten zich voornamelijk op het bouwen van een webshop en niet op het geld verdienen met een webshop. Het is goed om je te beseffen dat dit twee verschillende dingen zijn.

Goed, laten we beginnen want het is nogal een verhaal. Een webshop is veel werk en daarom slagen veel webshop eigenaren ook niet. Jij wilt natuurlijk wel slagen en wij gaan je precies laten zien hoe je dit doet.

 

Webshop marketing strategie

Allereerst is het goed om te beslissen wat je wilt gaan doen met je webshop. Je weet natuurlijk al wat je gaat verkopen, daar hoeven wij je niet bij te helpen, maar hoe ga je het verkopen?

Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden. De meeste bekende is dat je producten zelf gaat produceren of gaat inkopen bij groothandels. Vervolgens ga je deze producten via jouw webshop verkopen aan bezoekers. Maar er zijn ook andere strategieën.

 

Dropshipping webshop

Misschien een term die nieuw voor je is maar het is ondernemen met veel minder risico. Je hoeft namelijk geen producten in te kopen. Het inkopen van producten is leuk om te doen maar als je het product niet verkocht krijgt dan blijf je ermee zitten en dat kost je geld.

Wanneer je een webshop begint wil je starten met een klein risico. Lukt het je niet om bezoekers naar je webshop te trekken dan zal je ook geen producten verkopen. Dit betekent dat je voor veel geld producten hebt ingeslagen maar die staan stoffen te pakken op zolder of in de garage. Dat geld wil je natuurlijk terugverdienen en daarop ook een marge pakken.

Met dropshipping koop je dus geen producten in. Je verkoopt de producten van jouw leverancier zonder dat ze ooit jouw adres bereiken. Op jouw webshop bestellen klanten producten maar de bestelorders komen niet alleen bij jou binnen maar ook bij de leverancier van de producten. De leverancier verscheept deze producten rechtstreeks aan jouw klanten.

Hierdoor blijf je nooit met ingekochte producten zitten. Een voordeel dus. Helaas staan niet alle leveranciers open voor dropshipping maar steeds meer wel.

 

Webshop met affiliate marketing

Maar er is nog een manier om een webshop te beginnen. Dat is affiliate marketing. Later komen we daar nog op terug want het is ook een interessante online marketing strategie om meer klanten te trekken naar jouw webshop.

Maar affiliate marketing is een manier om producten te verkopen van andere webshops en daar nog voor betaald te krijgen ook. De producten die jij in jouw webshop plaatst zijn daarmee slechts een verwijzing, of link, naar de productpagina van een webshop waar ze het daadwerkelijk kunnen kopen.

Dat lijkt misschien niet heel rendementvol omdat je slechts een doorgeefluik bent maar er zijn toch zeker zeer lucratieve voorbeelden. Denk eens aan Fashionchick of Independer. Deze intermediairs verkopen eigenlijk zelf helemaal geen producten maar trekken wel ontzettend veel bezoekers. Ze voegen namelijk waarde toe voor de bezoekers van die websites.

Door het aspect van producten vergelijken gaat een groot deel van de verkopen van deze producten tegenwoordig via deze portals. Hoewel dit geen echte webshops zijn zijn er ook voorbeelden te bedenken waarbij wel gebruik wordt gemaakt van een webshop.

Beslissing webshop marketing strategie

Maak de keuze hoe je je klanten gaat bedienen.

  • Producten produceren en verkopen in je webshop
  • Producten inkopen en verkopen in je webshop
  • Dropshipping
  • Affiliate Marketing

Unique Buying Reasons Webshop

Nu je besloten hebt op welke manier je je producten wilt gaan verkopen in jouw webshop dan is het tijd om te kijken welke bedrijfsstrategie je wilt gaan voeren. Dit is een stap die door veel webshops wordt overgeslagen maar hij is zeker belangrijk.

De reden waarom ik dit onderdeel unique buying reasons noem is omdat dit vaak mis gaat bij webshops. Wat onderscheidt jou van je concurrenten. Vaak staan er bij de unique buying reasons zaken als;

  • Vandaag bestelt morgen in huis
  • 14 dagen bedenktijd
  • Gratis verzending vanaf € 50

Helaas zijn dit geen unique buying reasons. Het zijn zaken die praktisch elke webshop aanbiedt. Vandaag bestelt morgen in huis is eigenlijk meer een verwachting dan een belofte aan de bezoeker van jouw webshop. Het is inmiddels normaal geworden. Ben je langzamer dan kan het je klanten kosten.

De 14 dagen bedenktijd zijn wettelijk verplicht en dus zeker niet onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Het is wel belangrijk om dit te melden zodat de bezoeker het gevoel heeft geen risico te lopen bij het doen van een aankoop op jouw webshop maar het is geen onderscheidend vermogen.

Gratis verzending in jouw webshop bij een bepaald bedrag is nu ook vaker regel dan uitzondering. Het helpt bezoekers om meer geld uit te geven in jouw webshop omdat ze daarmee het gevoel hebben geld te kunnen besparen. Ben jij de enige die dit aanbiedt in jouw branche dan is het onderscheidend maar dat is vandaag de dag zelden het geval.

Wat zijn dan wel unique buying reasons?

Dit moet terug te brengen zijn naar jouw bedrijfsstrategie. De generieke strategieën van Porter zijn hierin een goede uitgangsbasis:

  • Kostenleiderschap
  • Differentiatie strategie
  • Lage kosten focus strategie
  • Differentiatie focus strategie

Hiermee bepaal je waarin jij je als bedrijf gaat onderscheiden. Een goed voorbeeld hiervan is Coolblue. Deze heeft duidelijk gekozen voor een strategie waarin service het allerbelangrijkste is. Door een hoogwaardige service te leveren zijn klanten ook bereid om een paar euro voor een product meer te bepalen dan bij de concurrent.

 

Kostenleiderschap

Het doel van kostenleiderschap is het laag houden van de kosten. Daarom kies je voor simpele en kiezen voor lage kosten. Dat betekent dat je je richt op weinig overhead, minder geld uitgeven aan marketing en het design van de website. Het voordeel voor klanten is dat ze ook kunnen genieten van een lagere verkoopprijs. Dit betekent echter niet dat je de goedkoopste hoeft te zijn in de markt met al je producten.

Denk aan: IKEA, LIDL of Ryanair.

 

Differentiatie strategie

Waar de toegevoegde waarde bij kostenleiderschap de verkoopprijs is kan je je ook op een andere manier onderscheiden met jouw webshop. Zoals gezegd is Coolblue hier een mooi voorbeeld van. Zij bieden een hogere service aan voor hun klanten dan bij hun concurrenten. KLM is daar ook een mooi voorbeeld van. Zij bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid tot extra beenruimte aan.

Dit zijn ook dingen die je terugziet in hun marketing activiteiten. De focus ligt daar op meer comfort of een extra stapje doen voor hun klanten.

Naast service kan je ook kiezen voor innovatie.Wanneer jij het bedrijf bent dat altijd voorop loopt met ontwikkelingen dan zijn hippe trendsetters hier erg gevoelig voor. Kijk maar eens naar Apple. Zij bieden innoverende producten aan terwijl het qua functionaliteiten vaak al gewoon bestaat in een andere vorm. Toch is het een enorm succesvol bedrijf.

Met jouw webshop kan je dus extra service bieden door langere openingstijden, snellere levertijden of meer content en contactmogelijkheden op basis van advies dan van verkoop.

Bij innovatie kan je je webshop anders inrichten dan jouw concurrenten. Bijvoorbeeld goed gebruik maken van widgets, producten leveren met een drone of robot of als kleding webshop die je middels virtual reality kleding laat passen voordat je het koopt.

Denk aan: Coolblue, KLM en Apple.

 

Lage kosten focus strategie

De lastigste van de vier is je richten op kostenleiderschap in een klein segment. Kostenleiderschap richt zich op een grote afzetmarkt maar met een focus strategie richt je je op een klein deel van de markt. Hierdoor ontbreekt de mogelijkheid om schaalvoordeel te behalen en is het lastig om de kosten laag te houden.

Toch zijn er mogelijkheden. Zeker met één of meerdere niche webshops. Zo kan kan je nog steeds groot inkopen maar voor de bezoeker wel een vertrouwde niche ervaring bieden. Je bent hiermee relevanter voor jouw bezoeker en dat helpt bij het conversiepercentage.

Helaas kan een grote webshop als Bol.com of Mediamarkt goedkoper inkopen door het schaalvoordeel.

 

Differentiatie focus strategie

Voor webshops waarschijnlijk de meest succesvolle strategie is de differentiatie focus strategie. Zeker kleine of beginnende webshops richten zich vaak op een heel specifiek segment en willen daar toegevoegde waarde in aanbieden.

De vraag is of dat altijd lukt. Met een beginnende of kleine webshop heb je namelijk niet altijd de tijd of financiële middelen om de beste service en innovatie te bieden. De persoonlijke aanpak is hierin de makkelijkste.

Grote jongens als Amazon, Bol.com en Coolblue richten zich op een hele grote afzetmarkt. Je zal als kleinere webshop je dus moeten onderscheiden in een niche. Vanaf daar kan je dit altijd gaan uitbouwen.

Denk aan: Ferrari, Aston Martin en Z8.

Beslissing webshop unique buying reason

Maak de keuze hoe je je gaat onderscheiden ten opzichte van jouw concurrenten.

  • Kostenleiderschap
  • Differentiatie strategie
  • Lage kosten focus strategie
  • Differentiatie focus strategie
Nu je deze keuze hebt gemaakt kan je ook jouw unique buying reasons gaan invullen. Wat is jouw onderscheidend vermogen? Handgeschreven briefjes bij de bestellingen, een kadootje bij je bestelling, productvragen beantwoorden via skype of een reactietijd op vragen van slechts 30 minuten.

Het is een ontzettend belangrijke stap die helaas te vaak wordt overgeslagen. Daarom gaan veel webshops concurreren op prijs. Dat is leuk maar op een gegeven moment is de prijs zo laag dat niemand meer wat verdient. En misschien nog wel erger, je hebt geen geld meer om te investeren in bijvoorbeeld online marketing. Dit terwijl dit ontzettend belangrijk is. Geen bezoekers is namelijk helemaal geen klanten.

Wat kan jij toevoegen aan het product dat de klant echt helpt?

 

Buyer persona maken

Nu je weet hoe je je producten gaat verkopen in jouw webshop en wat de toegevoegde waarde van jouw bedrijf is voor jouw klanten is het tijd om het te hebben over jouw klanten.

Wie is jouw klant? Of althans de ideale klant? Daar gaat het om bij het maken van een buyer persona. Vroeger spraken we over doelgroepen maar dat bleek vaak te algemeen. Hierdoor kreeg je een scheef beeld van wie jouw klant echt is. Dit algemene beeld gaf jou in jouw online marketing campagnes te weinig haakjes om de bezoekers echt te raken met jouw campagnes.

Mensen krijgen vandaag de dag zo ontzettend veel reclameboodschappen te verwerken dat je echt moet opvallen. En opvallen doe je niet door te schreeuwen, er is altijd iemand die harder kan schreeuwen dan jou. Je moet juist inspelen op de emoties van de bezoeker en de juiste snaar raken zodat de bezoeker direct meer wilt weten en zich kan identificeren met jouw webshop.

Daarom stel je een of meerdere buyer persona’s op.

Opstellen buyer persona’s webshop

Maak één of meerdere buyer persona’s.

Ideale buyer journey uittekenen

Met de buyer persona weet je wie je klant is maar ook wat je klant wil dan is het verstandig om de juiste route uit te tekenen die een klant aflegt voordat hij een product koopt. Dat noemen we in online marketing de buyer journey uittekenen.

Het voordeel hiervan is dat je in kaart brengt hoe klanten op jouw webshop terecht komen, welke pagina’s ze dan nog bezoeken en hoe het verkooptraject verloopt. Dit helpt je duidelijk te krijgen of die stappen logisch zijn en prettig verlopen. Ideaal om een klant klaar te stomen voor het aankopen van een product.

Dit is ook goed om te laten zien aan jouw webshop bouwer of wanneer jezelf een webshop gaat bouwen. Het fungeert als het begin van een blauwdruk van jouw webshop.

Opstellen buyer journey webshop

Stel de buyer journey op.

Zakelijke aspecten van jouw webshop regelen

Je hebt nu al aardig wat zaken uitgedacht en het is tijd om in actie te komen. Er zijn namelijk ook aardig wat zakelijke aspecten die je moet realiseren voordat jouw webshop live kan gaan.

 

Afspraken met leveranciers

Zo moet je bijvoorbeeld afspraken met je leveranciers. Groothandels kunnen je producten leveren maar met de wildgroei aan webshops vandaag de dag zijn ze een stuk selectiever geworden dan een aantal jaar geleden.

Kom daarom met een goed verhaal waarom jij denkt dat jij van waarde kan zijn voor deze groothandel. Juist de kieskeurige groothandels zijn interessant omdat je daarmee producten in jouw webshop kan gaan aanbieden die andere webshops niet hebben.

 

Kamer van Koophandel

Je mag als persoon in Nederland altijd wat bijverdienen maar je inschrijven als bedrijf bij de Kamer van Koophandel biedt je veel voordelen. Voor veel groothandels is het ook gewoon een eis dat je een Kamer van Koophandel nummer en BTW nummer hebt. Het is dus een belangrijke maar ook leuke stap om te zetten.

Dat betekent wel dat je op dit moment al de naam van jouw webshop vastgesteld moet hebben. Vaak is dit bij de meeste mensen al in een eerder stadium bedacht omdat dit een van de leukste aspecten van het beginnen van een nieuwe bedrijf is.

 

Domeinnaam aanvragen

Naast de bedrijfsnaam is ook de domeinnaam vastleggen een belangrijke stap. Je hebt immers een domeinnaam nodig waarop jouw webshop te vinden is. In heel veel gevallen is deze gelijk aan jouw bedrijfsnaam maar dat hoeft niet.

Veel domeinnamen zijn inmiddels al bezet dus zorg dat je deze al vroegtijdig controleert en vastlegt. De keuze die je naast de naam hebt is de extensie. Dit is het gedeelte achter de naam van jouw webshop. In Nederland kiezen we vaak voor .nl maar ook .com is een bekende. Deze twee hebben ook de grootste betrouwbaarheidsfactor.

 

Juridische zaken

Aangezien je zaken gaat doen met veel verschillende consumenten moet je ook juridisch gezien een aantal zaken regelen. Zo is het opstellen van de algemene voorwaarden, privacy statement en disclaimer iets waarvoor je liever hulp van juristen inroept dan dat er een foutje in staat.

Dit zijn kosten die je hoogstwaarschijnlijk maar eenmalig maakt.

 

Afspraken verzenddienst

Wanneer je producten gaat verzenden vanaf jouw locatie dan is het belangrijk dat dit vanaf dag 1 goed geregeld is. Hiervoor kan je afspraken maken met bijvoorbeeld met TNT Post. Zo kan je heel snel en eenvoudig je producten labelen en verzenden. Dit scheelt je tijd verbetert je service.

Dit dwingt je ook direct om na te denken over de snelheid van verzenden. Is het vandaag voor 16:00 bestelt is morgen geleverd of voor 20:00 bestelt en morgen in huis?

 

Alles over het verzenden van producten

Naast de afspraken met jouw verzendhuis moet je ook nadenken over de verpakkingen die jij gebruikt. Welke producten gaan in dozen en welke niet? Hoe moeten die dozen eruit zien? Wat stuur je aan informatie mee in het pakket?

Hier kan je dus de keuze maken om je te onderscheiden door een uitgebreide gebruiksaanwijzing, een handgeschreven briefje of misschien wel heel bijzonder verpakkingsmateriaal?

Zakelijke beslissingen webshop

Zet zakelijke samenwerkingen en afspraken op papier:

  • Maak afspraken met leveranciers
  • Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
  • Leg je domeinnaam vast
  • Zet juridische voorwaarden op papier
  • Maak afspraken met een verzenddienst
  • Beslis over de manier van verzenden

Zoekwoordenonderzoek

Al in een vroegtijdig stadium wil je bij het opzetten van een webshop beginnen aan het opzetten van een zoekwoordenonderzoek. Vreemd denk je wellicht, er is nog niet eens een webshop online. Juist daarom doe je dit nu al. Dat voorkomt een hoop gedoe achteraf.

Wat je wilt gaan onderzoeken zijn de woorden die voornamelijk betrekking gaan hebben op jouw categorieën. Dit is namelijk een heel belangrijk onderdeel voor jouw webshop. Richt je dit verkeerd in dan moet je later heel erg veel gaan omzetten en dat is tijdtechnisch gezien niet handig.

Met het uitvoeren van het zoekwoordenonderzoek krijg je ook een inzicht in de te verwachten verdiensten van jouw webshop. Althans als je hiervoor het zoekwoordenonderzoek van ons gebruikt.

Nu je toch bezig bent trouwens, kan je meteen het volledige zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Hier heb je later altijd erg veel profijt van.

Een zoekwoordenonderzoek is veel werk en je moet de data op juiste wijze interpreteren. Wij kunnen je hierbij helpen.

Start zoekwoordenonderzoek

Voer een zoekwoordenonderzoek uit.

  • Doe zelf een zoekwoordenonderzoek
  • Laat een zoekwoordenonderzoek doen door professionals

Interne linkstructuur van jouw webshop

De laatste stap voordat jouw webshop echt gebouwd gaat worden; het vaststellen van de interne linkstructuur. Een webshop beginnen betekent namelijk dat je heel snel heel veel pagina’s online hebt. Hiermee kan het ook al snel een beetje een rotzooitje worden.

Gelukkig heb jij al een buyer journey en een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd. Hiermee kan jij namelijk al direct jouw interne linkstructuur gaan opzetten.

Wat staat er in jouw menu? Wat zijn de submenu items? Dit zijn dan ook vaak jouw categorieën. Vrij logisch wellicht maar deze zijn allemaal verticaal opgebouwd. Toch zitten de behoeftes van de klanten vaak horizontaal. Daarom kan je tags gaan gebruiken.

Tags moet je niet verwarren met categorieën en zeker niet dubbel gaan gebruiken. Zo gebruiken wij verticaal onze producten; SEO, SEA, etc. Voor onze tags gebruiken wij echter de doelstellingen van onze klanten. Dit zijn bijvoorbeeld meer bezoekers, meer klanten, etc.

Wanneer je dit hebt afgerond heb je jouw menu compleet en kan je de webbouwer briefen hoe je wilt dat de webshop gebouwd gaat worden.

Stel de interne linkstructuur vast

Bepaal hoe je je webshop inricht.

  • Bepaal wat er in het menu staat
  • Kies welke tags je gaat gebruiken

Webshop bouwen

En dan is het moment daar. De webshop bouwen kan beginnen. Dit kan je zelf doen of je kan hiervoor een professionele webbouwer in de arm nemen. Er zijn de laatste jaren enorm veel verschillende platformen gelanceerd.

Ze claimen allemaal ontzettend simpel te zijn, goed te werken en er vooral voor te zorgen dat je snel bovenaan Google staat. Nu kan ik je nu al vertellen dat er geen enkele webshop software ervoor kan zorgen dat jij bovenaan Google komt te staan.

Maar het kan zeker wel helpen. Zoekmachine optimalisatie is namelijk opgebouwd uit diverse componenten en de software die jij gebruikt heeft in elk geval invloed. Toch zal je voor een hoge positie in de zoekmachine ook zelf vooral veel slimme keuzes moeten maken en hard moeten werken.

Naast de keuzes uit kant-en-klare software zoals je die vaak ziet op de reclame kan je er ook voor kiezen om het helemaal vanaf niks op te laten bouwen door een ervaren website bouwer.

Beide hebben voordelen en nadelen. Deze beslissing neem jij helemaal zelf.

 

Voordelen zelf laten bouwen:

  • Volledig de vrije hand in de opbouw van de website
  • Geen licentiekosten
  • Zelf beslissen over updates
  • Alle problemen kunnen worden opgelost

 

Voordelen kant-en-klare software:

  • Heeft zich al bewezen
  • Fouten worden sneller gedetecteerd
  • Afhankelijk van softwareleverancier om problemen te verhelpen
  • Snel online

Start webshop bouwen

Kies hoe je je webshop gaat bouwen.

  • Zelf je webshop bouwen
  • Kant-en-klare webshop software gebruiken
  • Professionele webshop bouwer inhuren

Website snelheid

Wanneer je een website bezoekt die ontzettend langzaam is, dan haak je af. Daarom wil je dat voorkomen. De snelheid van jouw webshop is erg belangrijk. Zorg er daarom voor dat jouw webshop bouwer hier veel aandacht aan besteed.

Vaak kijken de bouwers van jouw webshop naar functionele zaken. Dat betekent dat ze alleen kijken of alles werkt en dus ook snel laad. Maar voor zoekmachine optimalisatie is het goed om dit te testen.

Test daarom je webshop in elk geval in de snelheids tool van Google. Met Google Pagespeed Insights kan je dit erg goed testen. Je krijgt daarnaast ook direct tips hoe je snelheid van jouw webshop kan verhogen.

Lees ook ons artikel hoe je een 100/100 score kan behalen in Google Pagespeed Insights.

Wanneer je kiest voor kant-en-klare software voor jouw webshop dan is het ook zaak om dit te controleren voordat je overgaat tot aankoop. Probeer webshops te vinden die gebruik maken van de software en check de snelheid van deze webshops. Wellicht kan je ook al zien hoe goed ze het doen in de zoekmachines.

Let op de snelheid van je webshop

Zorg voor een snelle webshop.

  • Test met Google Pagespeed Insights
  • Optimaliseer waar nodig

Veiligheid webshop

Naast de snelheid van de webshop is ook de veiligheid voor de gegevens van jouw bezoekers erg belangrijk. Hiervoor is het tegenwoordig niet meer dan normaal om gebruik te maken van een SSL certificaat. Dat zie je aan het verschil tussen http:// en https://.

Ook is het verplicht om zorgvuldig om te gaan met de cookies van bezoekers en ze hierover goed te informeren met een cookiebar. Je hebt al een privacy statement, disclaimer en algemene voorwaarden laten opstellen dus deze kan je direct op je webshop plaatsen.

Een laatste die ik wil uitlichten is om te voldoen aan de AVG regelgeving. Dit is iets wat bij veel websites en webshops nog onvoldoende geregeld is. Hoewel het nog niet zover gekomen is kunnen er bij overtreding boetes van tientallen miljoenen worden opgelegd. Puntje van aandacht dus.

Creëer een veilige omgeving

Zorg voor een veilige webshop omgeving.

  • Gebruik een SSL Certificaat
  • Plaats privacy statement, disclaimer en algemene voorwaarden
  • Richt een cookiebar in
  • Voldoe aan AVG regelgeving

Online marketing strategie

Tijdens de bouw van jouw webshop kan jij je ontfermen over de online marketing strategie die je wilt gaan voeren. Je weet waarop jij je kan onderscheiden van je concurrenten en nu is het zaak om een aanvalsplan te ontwikkelen.

Hoe ga jij ervoor zorgen dat je bezoekers naar jouw webshop gaat trekken? Hiervoor kan je tal van online marketing strategieën in gaan zetten. Je hebt daarnaast ook een keuze uit vele online marketing kanalen.

Een greep uit online marketing strategieën die er zijn:

Elk heeft zo zijn eigen kenmerken. De eerste twee zijn vooral gericht op het verkrijgen van contactgegevens. Erg gebruikelijk in B2B marketing maar inbound marketing zien we ook steeds meer terugkomen bij webshops die zich richten op consumenten. In elk geval de software daarachter; marketing automation software.

Account based marketing is ook een strategie die goed geschikt is voor B2B marketing. Deze stelt een gewenste klantenlijst op en zet marketingactiviteiten in om van deze prospects klanten te maken. Voor een B2B webshop zeker een interessante mogelijkheid, voor B2C marketing alleen bij producten met een hele hoge marge. Zeker wanneer je je richt op bijvoorbeeld bekende Nederlanders.

Content marketing en storytelling stellen eigenlijk het verhaal centraal dat je vertelt. Hierdoor probeer je iets los te maken bij de bezoeker in de hoop deze te overtuigen of in elk geval een zaadje te planten dat uiteindelijk gaat leiden tot een aankoop.

Bij social selling richt je je op de verkoop van jouw producten via social media kanalen. Iets waarbij remarketing ook kan helpen door bepaalde bezoekers heel gericht relevante advertenties te tonen nadat ze bijvoorbeeld zijn afgehaakt tijdens het bestelproces.

SEO staat voor search engine optimalization, ofwel zoekmachine optimalisatie.

Kies een online marketing strategie

Hoe ga je zorgen voor klanten in jouw webshop?

  • Inbound marketing
  • Leadgeneratie
  • Account based marketing
  • Content marketing
  • Storytelling
  • Social Selling
  • SEO
  • Remarketing

Over Ons pagina alvast opstellen

Tijdens de bouw van jouw webshop kan je nog meer doen dan de online marketing strategie bepalen. Je kan ook alvast een cruciale pagina gaan uitschrijven. Zo kan je deze snel gaan vullen op het moment dat jouw webshop live gaat.

Namelijk de Over Ons pagina. Aan deze pagina wordt slechts zelden veel aandacht besteed. Het internet is toch ideaal om anoniem te zijn maar zoekmachines zoals Google kijken vandaag de dag juist naar de reputatie en autoriteit van een webshop. Hiervoor kijken ze ook naar de Over Ons pagina.

Een andere reden waarom de Over Ons pagina belangrijk is, is omdat deze meestal bekeken wordt door bezoekers die op het punt staan een aankoop te doen. Ze twijfelen misschien nog of het betrouwbaar is en juist daarom lezen ze de Over Ons pagina. Je kan er dus bezoekers mee over de streep trekken.

Lees ons artikel het maken van de ideale Over Ons pagina.

Maak de Over Ons pagina

De Over Ons pagina opstellen.

Unieke content gebruiken in jouw webshop

Nu jouw webshop bijna klaar is is het tijd om naar de content te gaan kijken die je gaat gebruiken. Je hebt waarschijnlijk heel veel content aangeleverd gekregen van de leveranciers van jouw producten. Mooi natuurlijk maar niet handig voor SEO.

Zoek maar eens op de naam van één van jouw producten op Google. Geheid dat je dezelfde teksten voor de productomschrijving bij concurrenten gaat vinden.

Wanneer jij deze content ook gaat gebruiken dan ga je de strijd niet winnen op SEO vlak. En we willen allemaal bovenaan Google staan. Kies er daarom voor om unieke productomschrijvingen te gaan schrijven.

Het is even een klus maar het gaat je veel winst opleveren ten opzichte van jouw concurrenten. Bezoekers vinden bij jou namelijk informatie die ze nergens anders vinden.

Unieke content op jouw productpagina

Schrijf unieke productomschrijvingen.

Webshop vullen met producten

Jawel, de dag is daar. Jouw webshop is live. Gefeliciteerd. Het echte werk gaat nu beginnen. Allereerst het vullen van jouw webshop met content. Afhankelijk van het gekozen systeem dat je gebruikt moet je dit handmatig doen of kan je dit inladen.

Je hebt al veel tijd gestoken in het schrijven van unieke content voor jouw productpagina’s maar probeer hetzelfde te doen met de afbeeldingen die je gebruikt. Let er overigens op dat je je afbeeldingen optimaliseert voor de zoekmachines. Neem bijvoorbeeld een lightbox en maak gebruik van 360 graden fotografie. Dit verhoogt de customer experience volgens 91% van de ondervraagden van een onderzoek.

Bij het gebruik van afbeeldingen let je er ook op dat je de alt tags vult, afbeeldingen in moderne formaten gebruikt zoals JPG2000 en de bestandsnaam vertelt welk product het is.

Dit voegt allemaal waarde toe voor SEO.

Vul je webshop voor SEO

Plaats afbeeldingen op SEO-technische wijze.

  • Kies voor JPG2000 bestanden
  • Gebruik de bestandsnaam op juiste wijze
  • Alt tags helpen je met SEO

Content marketing voor jouw categoriepagina’s

De categoriepagina’s kunnen voor jou als webshop eigenaar het verschil maken. En je bent de webshop begonnen om succesvol te zijn. Op de categoriepagina staan normaal gesproken een stuk of 15 producten afgebeeld. Op SEO gebied kan je hier echter content aan toevoegen.

Onderaan de categoriepagina kan je namelijk content gaan inzetten om beter gevonden te worden in de zoekmachines. Kies ervoor om goed gebruik te maken van je H2’s en je te focussen op één zoekwoord voor deze pagina. Die zoekwoorden heb je gelukkig al bepaald uit het zoekwoordenonderzoek. Leer ook alles over het schrijven van goede SEO titels.

Kijk maar eens in Google. Zoek maar eens bij jouw concurrenten en je zal zien dat onderaan de categoriepagina een stukje tekst staat. Probeer hier minstens 300 woorden te gebruiken. Meer mag natuurlijk altijd.

Richt jouw categoriepagina’s in

Schrijf teksten onderaan jouw categoriepagina’s

  • Minimaal 300 woorden
  • Richt je op één zoekwoord
  • Gebruik tussenkopjes (H2)

Belangrijkste pagina’s invullen

De Over Ons pagina heb je al geschreven maar er zijn nog veel meer pagina’s die je kan gaan toevoegen. Denk eens aan de contactpagina, homepage en bedankpagina.

De contactpagina wil je goed inrichten zodat bezoekers die contact met je willen opnemen dat ook daadwerkelijk doen. Bezoekers die vragen stellen zijn potentiële klanten.

Lees hoe je de ultieme contactpagina maakt.

De homepage is natuurlijk een van de pagina’s waar je heel trots op bent. Dit is namelijk het aangezicht van jouw webshop. Echter zijn veel homepages niet ingericht op een manier dat het leidt tot veel klanten. Doe er daarom je voordeel mee om te leren hoe je de beste homepage maakt.

Een pagina die vaak vergeten wordt is de 404-pagina. Dit terwijl een 404-pagina juist bezoekers aan boord kan houden die op het punt staan om jouw webshop te verlaten. 404-pagina’s zijn pagina’s die niet bestaan op jouw webshop maar wel worden gevonden door bezoekers. Dit kan een fout in de url zijn of een verplaatste pagina naar een andere url.

Zorg dat je een 404-pagina zo inricht dat bezoekers op jouw webshop blijven.

De bedankpagina is de pagina waar de bezoeker komt na het aankopen van een product. Deze pagina biedt veel kansen maar deze worden zelden benut. Een bedankpagina is vaak niet meer dan ‘bedankt voor jouw bestelling’. Er is geen vervolg en daardoor verlaat de bezoeker jouw webshop.

Dit terwijl ze juist nu in een enthousiaste mindsetting zitten ten opzichte van jouw webshop.

 

Website statistieken meten

Wanneer je een webshop begint wil je natuurlijk precies weten hoe je webshop presteert. Daarom wil je de statistieken van jouw webshop meten. Google levert hiervoor een gratis website statistieken tool; Google Analytics.

Met Google Analytics kan je enorm veel data zien over jouw webshop. Het vertelt alles over het gedrag van bezoekers binnen jouw webshop. Hiermee kan jij zien welke pagina’s wel en niet goed presteren. Dit geeft je kansen om pagina’s te optimaliseren.

Een van de interessantste mogelijkheden van Google Analytics is het instellen van doelen. Hiermee kan je namelijk zien welk pad de bezoekers hebben afgelegd alvorens zij klant werden. Daarmee kan je ook zien waar de conversie killers zitten.

 

Google Search Console

Wil je weten op welke zoekwoorden jouw webshop gevonden wordt in Google? Dan ga je dit niet vinden in Google Analytics. Met Google Search Console kan je deze informatie wel vinden. Gelukkig is ook dit een gratis tool.

In Search Console kan je ook zien welke pagina’s wel en niet geïndexeerd worden of waar er fouten op de pagina’s zitten. Dit biedt je de kans om deze fouten te verhelpen.

 

Email flows inrichten voor bezoekers en klanten

Wanneer een bezoeker een product bij jou bestelt dan verwacht hij dat hij een email ontvangt. In die email staat informatie over zijn bestelling. Daarna verwacht hij een email over het moment dat zijn pakket bezorgd wordt. Na ontvangst van zijn bestelling kan je hem een email sturen met het verzoek om een review.

Al deze mailtjes moeten wel vooraf worden ingesteld en opgesteld. Zorg dat je dit dan ook niet vergeet in te stellen.

Op jouw webshop kan je ook bezoekers vragen om lid te worden van de nieuwsbrief. Dit kan erg interessant zijn aangezien email marketing een van de beste converterende online marketingkanalen is.

 

Social Media voor jouw webshop

Je hebt al heel wat werk verzet inmiddels maar het is tijd om bezoekers naar jouw website te krijgen. Nu denk je wellicht aan SEO, want dat is een hele belangrijke en effectieve manier om meer bezoekers naar jouw webshop te krijgen, maar dat gaat tijd kosten. Wanneer jouw webshop en pagina’s goed ingericht zijn betekent het helaas niet dat je meteen bovenaan Google staat.

Voor nieuwe webshops duurt het namelijk gemiddeld 35 weken voordat je op hoge posities in Google terecht kan komen. Zodra je live gaat zie je op zoekwoorden met een laag concurrentieniveau misschien al wat bezoekers binnenkomen. Dit is echter minimaal. Na 13 weken zal je de eerste echte groei zien en na 35 weken zit je op een hoog niveau.

Daarom kan je je beter richten op andere manieren om bezoekers naar jouw webshop te trekken. We beginnen daarom vaak met social media.

Social media kan je op twee manieren aanvliegen. Je kan gratis berichten plaatsen op social media en je kan betalen om jouw berichten aan de juiste doelgroep te laten zien. Dit noemen we social media marketing en social media adverteren.

Waar je logischerwijs mee gaat beginnen is het inrichten van jouw social media kanalen. Je kiest de kanalen waar jouw bezoekers zich bevinden en richt ze in met logo, adresgegevens, contactgegevens en verdere informatie.

Hiermee is jouw social media kanaal klaar om content te gaan plaatsen. Probeer in elk geval te voorkomen dat je alleen maar producten gaat plaatsen met het doel om deze te voorkomen. Social media is typisch een kanaal wat interessant is voor mensen die zich bevinden in de awareness fase van het aankoopproces.

Kies daarom ook content die laagdrempelig is en vooral leuk is om te zien of om te delen. Zo nu en dan een product er tussen dat bijvoorbeeld in de aanbieding is kan geen kwaad maar het moet geen ordinair verkoopkanaal worden.

Daarnaast kan je op dit moment al pixels plaatsen op jouw webshop. Deze pixels van social media kanalen kan je op een later moment gaan inzetten om retargeting campagnes op te stellen of in te zetten om look-a-like doelgroepen te bereiken.

Beide zijn zeer rendabel maar hiervoor moet je wel data opbouwen en dat doe je door het plaatsen van de pixels of tags.

Wat voor webshops een zeer interessant social media kanaal is op dit moment is Instagram. Door de inzet van Instagram Shopping kan je heel goed jouw producten onder de aandacht brengen.

 

Samenwerken met verkoopplatformen

Jouw social media kanaal moet nog volgers opbouwen en daarmee bereik. Ook dit kost tijd helaas. Hoe snel dit gaat hangt af van de content die jij publiceert maar ook hoe de eerste volgers jouw content verspreiden en engagen.

Wil je snel bereik en dus een grote afzet dan kan je kies voor samenwerkingen met andere partijen. Je kan je bijvoorbeeld aansluiten bij Bol.com om jouw producten aan te bieden aan hun bezoekers. Zij hebben een groot bereik dus je kan snel resultaten zien.

Maar er zijn ook andere platformen waar jij je producten onder de aandacht kan brengen. Denk aan Ebay of Marktplaats bijvoorbeeld.

Heb je een webshop in kleding dan kan je ook kiezen voor een affiliate marketing samenwerking met bijvoorbeeld Fashionchick. Verkoop je verzekeringen dan kan je de samenwerking aangaan met Independer. Zit je in de horeca? Dan is samenwerken met Thuisbezorgd.nl misschien wel wat voor jou.

Voor elke branche zijn er andere mogelijkheden beschikbaar. Kijk welke verkoopplatformen bij jouw webshop passen en bekijk ook de financiële voorwaarden van zo’n samenwerking voordat je beslist om hiermee aan de slag te gaan.

 

SEA voor webshops

Toch kan je ook direct bovenaan Google staan en klanten hiermee binnenhalen. Wat je hiervoor moet doen is adverteren via Google Ads, voorheen Google Adwords. Ook wel bekend als SEA. Hierdoor betaal je om bovenaan Google te staan.

Dit is SEO maar dan betaald en daarmee veel sneller te realiseren. Je hoeft dus geen 35 weken te wachten om hoog in Google te komen. Dit kan binnen een uurtje geregeld zijn.

Google Ads zijn voornamelijk bekend vanwege hun tekstadvertenties maar er is veel meer mogelijk. Ooit gehoord van Google Shopping?

Met Google Shopping kan je jouw producten bovenaan Google krijgen. Met afbeelding, met prijs, de hele mikmak. HIerdoor kan je veel gerichter te werk gaan en met betere conversie.

Google Shopping is dus een echte kans voor webshops.

 

Affiliate marketing inzetten voor jouw webshop

We hebben je eerder verteld over affiliate marketing om jouw webshop te vullen met producten en daar winst op te maken. Maar affiliate marketing kan je ook inzetten als een manier om meer klanten naar jouw webshop te trekken.

Jouw producten kan je daarmee op andere websites plaatsen. In ruil voor een percentage van de omzet bieden ze daarom jouw producten aan. Dit zorgt voor bezoekers naar jouw webshop zonder dat je daarvoor betaald.

Je betaald alleen wanneer die bezoekers daadwerkelijk jouw product heeft gekocht. Hierdoor loop je minimaal risico als ondernemer. Je moet alleen wel ervoor zorgen dat andere websites jouw producten willen gaan plaatsen.

Via affiliate netwerken kan je in contact met deze partijen komen.

 

Opbouwen email marketing database

Eerder heb je al mailtjes ingericht die handig zijn in het bestelproces van jouw klanten. Dit zijn service mailtjes. Maar wist je dat je met email marketing ook klanten kan binnenhalen? Email marketing is namelijk het best converterende marketingkanaal voor online marketing.

Het opbouwen van een email marketing database is essentieel om hier klanten uit te halen. Het is evenals bij SEO en social media. Het kost je tijd om bereik op te bouwen. Volgers werven voor social media, content schrijven voor SEO en emailadressen verzamelen voor email marketing.

Zorg ervoor dat je mensen de mogelijkheid biedt om zich aan te melden op jouw nieuwsbrief op diverse pagina’s maar ga ook slimmer te werk.

Is een product niet op voorraad? Biedt de mensen de mogelijkheid om hun emailadres achter te laten voor wanneer het weer op voorraad is. Bij het doen van een bestelling biedt je de mogelijkheid aan om lid te worden van de nieuwsbrief.

Hoe meer relevante manieren je opzet, hoe sneller de werving gaat. En hoe groter de email database is, hoe meer omzet je uit emailmarketing kan halen.

 

SEO voor webshops

En dan is het tijd om je te gaan richten op SEO. Gaande weg heb je al ontzettend veel dingen gedaan die helpen bij jouw positie in zoekmachine optimalisatie. De juiste content gebruiken op jouw pagina’s, zoekwoordenonderzoek en de snelheid van jouw webshop.

Het draagt allemaal bij aan zoekmachine optimalisatie. Zoals gezegd is SEO een langetermijnstrategie. Het kost 13 weken voordat je aardig volume gaat zien in de bezoekers afkomstig van de zoekmachines. Na 35 weken zit je ongeveer op 90% van de uiteindelijke positie die je gaat behalen.

Let wel, het gaat om de datum dat jouw pagina online is gezet. Niet jouw webshop. Elke pagina wordt individueel bekeken. Dus zet je vandaag een nieuw product online dan duurt het 35 weken voordat die serieuze groei laat zien.

Wil je meer resultaten halen uit SEO dan is dit hét moment om daar focus op te leggen. Ik kan het je van harte aanbevelen want het is een duurzame manier om bezoekers naar jouw webshop te trekken. Social media stopt veel sneller wanneer je stopt met het posten van berichten, adverteren stopt wanneer je stopt met betalen en samenwerkingen stoppen wanneer je de stekker eruit trekt.

Bij SEO is dit niet het geval. Berichten die in 2012 online zijn geplaatst staan nu soms nog steeds bovenaan bij Google op populaire zoekwoorden.

 

Content marketing beginnen

Ga je aan de slag met social media of SEO dan ga je eigenlijk aan de slag met content marketing. Het maken van waardevolle content die de bezoeker kan helpen om betere beslissingen te nemen.

De manier waarop je dit doet is afhankelijk van jouw merk. Je kan praktische howto informatie gaan produceren maar ook vermakelijke verhalen gaan plaatsen. Het zijn simpele voorbeelden.

Wat je hiervoor in elk geval nodig hebt is een contentkalender. Zeker wanneer je in een groter team werkt. Wie gaat welke content schrijven en wanneer.

Content is trouwens meer dan alleen geschreven content. Video, afbeeldingen en podcasts zijn enkele andere voorbeelden van content. Wat past er bij jouw merk en bij jouw doelgroep?

 

Een blog starten op jouw webshop

Content marketing is inmiddels erg populair. Elke webshop heeft wel een blog waar ze veel content publiceren. Hiermee hopen ze om gevonden te worden door mensen die de zoekmachine gebruiken.

Maar welke content schrijf je? Het is goed om te kijken naar het aankoopproces wat mensen doorlopen. Leg deze naast het zoekwoordenonderzoek dat je hebt uitgevoerd voor jouw webshop. Jouw productpagina’s zijn vooral interessant voor mensen in de decision fase. De categoriepagina is vaak de pagina die bereikt wordt in de consideration fase.

De awareness fase blijft dan over. Daar is de blog heel erg geschikt voor. Begrijp me niet verkeerd sommige zoekwoorden uit de consideration fase zijn zeker ook geschikt voor jouw blog maar de awareness fase speelt een grotere rol.

Dit betekent vaak grote volumes bezoekers maar een lagere conversie. Dat is niet erg, het bouwt namelijk ook jouw merk op en die naamsbekendheid kan je later weer helpen met SEO. Hoe meer mensen namelijk op jouw merknaam zoeken hoe meer autoriteit je hebt in de ogen van Google.

 

Email marketing

Wanneer je al wat emailadressen hebt verzameld is het tijd om jouw email marketing campagnes op te starten. Het is erg lucratief om email marketing in te zetten. Het levert je namelijk veel omzet op als je het op de juiste wijze uitvoert.

Belangrijk bij email marketing is om de juiste persoon de juiste boodschap aan te bieden op het juiste moment. Dit geldt eigenlijk voor alle online marketing kanalen maar bij email marketing kan je dit het beste voor elkaar krijgen.

De reden daarvoor is dat jij kan bepalen wanneer jij contact opneemt met jouw doelgroep. Je kan dit koppelen aan gedrag zodat elke bezoeker zijn eigen buyer journey krijgt. Bekijkt hij product X dan krijgt hij email Y.

Maar goed dit is wanneer je aan de slag gaat met marketing automation.

Hiervoor heb je natuurlijk wel emailadressen nodig. Is je email database al genoeg gegroeid dan kan je ook beginnen met het verzenden van emails vanuit jouw email software. Dit hoeft niet perse marketing automation te zijn. Misschien is dat nog te duur of complex in het begin.

Begin dan gewoon met het versturen van een email die relevant is voor jouw doelgroep. Hoe relevanter hoe beter. Dat betekent dat je ook jouw emailadressen moet segmenteren. Afhankelijk van de branche waar jouw webshop zich op richt weet je waar jij op moet segmenteren.

Heb je een webshop in kleding dan is het bijvoorbeeld al heel waardevol om vrouwen van mannen te scheiden. Je verkoopt natuurlijk vrij weinig als je een email met vrouwen kleding mailt aan een vrijgezelle man. Maak daarom een mail met herenkleding die je alleen aan mannen stuurt. En een email met dameskleding die je alleen aan vrouwen stuurt.

Maar je kan veel verder gaan dan dit. Weet je de leeftijd, de gezinssamenstelling of de maat dan kan je nog relevanter zijn. Een email met kinderkleding is alleen geschikt voor ouders met kinderen. Test meteen het effect tussen mannen en vrouwen dan weet je naar wie je voortaan de kinderkleding toe moet sturen.

Maar let hierbij wel op. Voetbaltenues van de grote Europese clubs doen het waarschijnlijk weer beter bij de vaders dan bij de moeders.

Weet je de maat? Dan is het logisch om alleen producten aan te bieden die beschikbaar zijn in de juiste maat. Dit voorkomt teleurstellingen bij de klant en daarmee een negatieve ervaring.

 

Marketing automation voor jouw webshop

Nu kan je met email marketing heel de dag bezig zijn. Met goede segmentatie biedt je de juiste boodschap aan aan de juiste persoon. Met marketing automation doe je dit ook op het juiste moment.

Stuur je een email met bikini’s op het moment dat iemand net terug is van een zonvakantie dan is de kans dat je succesvol bent kleiner. Wanneer iemand in jouw webshop bikini’s aan het bekijken is dan weet je dat ze op zoek zijn. Kopen ze tijdens dat bezoek niks? Dan is het een mooi moment om die avond of de volgende dag een email toe te zenden met de populairste bikini’s of een kortingscode speciaal voor bikini’s.

Dan ben je er op het juiste moment, met de juiste boodschap voor de juiste persoon. Niet gek ook dat grote webshops steeds vaker gebruik maken van marketing automation.

Moet je dit dan iedere keer inzetten dat iemand jouw webshop bezoekt? Zeker niet. Wanneer je dit wel iedere keer doet dan krijgt de bezoeker er een afkeer tegen. Herinner je het Zalando retargeting verhaal? Mensen keren zich er dan tegen terwijl ze er vaak wel gebruik van maken als je het met mate doet.

De tweede reden is dat mensen zich snel aanpassen. Als het twee keer gebeurt is dan zal je zien dat mensen de email gaan verwachten en dus niks meer direct op je webshop kopen. Als ze wachten krijgen ze immers een kortingscode.

 

Social media adverteren

En dan is er nog social media adverteren. Deze kan je ook wat eerder al in gaan zetten wanneer je hiervoor voldoende geld beschikbaar hebt. Zoals gezegd is social media een online marketing kanaal waar mensen zich in de awareness fase bevinden. Althans in de meeste gevallen.

Dat betekent dat je er wel rendement mee kan behalen maar dat het een langere terugverdienperiode heeft. Natuurlijk zijn er social media strategieën voor adverteren waarmee je dat kan versnellen.

Het grote voordeel van social media adverteren is dat je heel gericht te werk kan gaan. De targeting gaat veel verder dan op andere advertentieplatformen. Ze weten namelijk veel meer van je dan op bijvoorbeeld nieuwswebsites. Google Ads kijkt heel erg naar het gedrag maar social media adverteren kijkt naar de harde data zoals functie, geslacht en leeftijd.

Dit biedt je ontzettend veel kansen.

Begin met een kleine test om te zien wat wel werkt en wat niet. Wist je trouwens dat je ook kan zien hoe je concurrenten adverteren op Facebook?

 

Influencer marketing kan een succes zijn voor jouw webshop

Van influencers heb je vast wel gehoord. Influencer marketing is momenteel big business. Het is na SEO de meest gehoorde online marketing strategie die wij van onze klanten horen. Klanten willen er iets mee.

Het is dan ook een interessante kans maar je moet je wel goed beseffen met wie je in zee gaat. Er zijn namelijk veel influencers die sneller wouden groeien dan dat ze groeide. Daarom kochten veel influencers volgers op social media. Dit is namelijk het bereik dat ze verkopen.

Deze gekochte accounts zijn echter fake accounts. Ze leveren je geen klanten op en ze zien zelfs jouw bericht niet eens.

Toch kan het heel succesvol zijn. Kies voor een influencers die zich richt op jouw niche. Onderzoek de posts die geplaatst worden op de mate van engagement. Is deze hoog dan kan je dit als een influencer met betrouwbare volgers beschouwen.

 

Conversie optimalisatie voor meer conversies

Nu jouw webshop al een tijdje actief is is het tijd om jouw webshop te analyseren. Waar zitten de conversie killers? Waar is er werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat je meer omzet genereert met jouw webshop?

Laat een conversie optimalisatie onderzoek uitvoeren of doe dit zelf. De winst die je hiermee behaald werkt door in al je andere activiteiten. Elke online marketing campagnes zal je namelijk meer klanten opleveren omdat meer mensen op jouw webshop converteren tot klant. Breng er meer bezoekers dan krijg je dus ook meer klanten.

Met conversie optimalisatie richt je je op alle facetten van jouw webshop. Of dit nu de vorm of kleur van jouw button is of de content die je hebt geschreven op jouw pagina.

Begin bij het bestelproces. Verloopt dit optimaal of haken mensen af tijdens het bestelproces? Indien dit het geval is dan moet je onderzoeken waar dat is en waarom dit is. Met retargeting kan je natuurlijk al heel veel winkelwagen-verlaters opvangen maar liever vang je dit op voordat ze afhaken.

Elk pagina heeft zo zijn eigen doel en dat doel wil je eigenlijk zo snel mogelijk onder de aandacht brengen van je bezoekers. Test daarom wat het doet als je de positie van jouw ‘voeg toe aan winkelwagen’ button veranderd. Of misschien moet je wel kiezen voor een andere tekst in jouw button.

Kortom, heb je al wat data en dus wat bezoekers dan kan je aan de slag gaan met optimaliseren van het aantal bezoekers dat klant wordt.

 

Chatbots voor meer service

De laatste stap is het zoveel mogelijk automatiseren van jouw marketingactiviteiten. Hoe meer je automatiseert hoe minder tijd je kwijt bent aan marketing. Dat is prettig want je houdt meer tijd over voor andere dingen.

Maar niet alleen dat. Je klanten worden ook sneller geholpen en op elk gewenst moment van de dag. Lang leve de 24 uurs economie want ook dat is een voordeel van een webshop. Gewoon lekker ‘s nachts shoppen.

Chatbots is een van de manieren waarop je zaken kan automatiseren. Zo kan je vragen om 03:00 ‘s nachts beantwoorden met een automatische chatbot. Vertrouw je nog niet op de intelligentie van een automatische chatbot dan is het chatten onder werktijd ook een goede zet.

Hoewel hier gewoon mensenwerk achter zit maakt het klantcontact een stuk laagdrempeliger. Iemand typt sneller een berichtje dan dat ze in de wacht willen staan bij de klantenservice. Maak het je klanten makkelijker en je wint hun hart.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This