Meer klanten trekken naar jouw winkel

Heb je een fysieke winkel en wil je meer klanten trekken? Dan heb ik een prachtig kado voor jou. 13 tips om meer klanten te trekken naar jouw winkel.

Het winkellandschap is enorm veranderd de afgelopen jaren. Webwinkels in Nederland en het buitenland bieden nu jouw producten aan over de hele wereld. Ook in jouw regio. Kortom, er is veel meer concurrentie. Hoe zorg je er voor dat je meer klanten trekt naar jouw winkel in dit shopping geweld? Daar ga ik je nu gratis en voor niets mee helpen.

 

#1 Meer klanten trekken door online marketing

Je hebt een fysieke winkel dus waarom zou je online marketing toepassen vraag je je wellicht? Daar is een goede reden voor. 64% van het winkelend publiek doet vooraf online onderzoek. Zorg er daarom dat jij gevonden wordt op het internet.

Lokale SEO speelt hier een grote rol in. Google hanteert vandaag de dag namelijk verschillende algoritmes. Er zijn namelijk zoekresultaten die zich voornamelijk richten op lokale ondernemers. Iemand die in Den Haag een kledingwinkel zoekt heeft namelijk niets aan een kledingwinkel in Eindhoven. Althans niet voor het fysiek bezoeken van die winkel.

Aangezien Google de beste zoekresultaten wil aanbieden hebben ze lokale zoekresultaten in het leven geroepen. Maak daar dan ook gebruik van om meer klanten te trekken naar jouw winkel.

 

#2 Sneller meer klanten trekken naar jouw winkel

Nu kan lokale SEO nogal wat tijd in beslag nemen voordat je hier resultaten van ziet. Online adverteren is een manier om sneller resultaten te bieden. Zelfs als je geen webwinkel hebt kan je met online adverteren nog steeds meer klanten trekken.

Met SEA, zoals Google Ads, kan je direct bovenaan staan op lokale zoekopdrachten. Kies jouw zoekwoorden zorgvuldig en stel de regionale targeting in zodat je niet onnodig geld verspild aan klikken die nooit klanten in jouw winkel zullen brengen.

Aangezien je mensen naar jouw fysieke winkel wilt trekken stel je de advertenties in zodat ze alleen zichtbaar zijn tijdens openingsuren. Gebruik ook de locatie extensie zodat het voor bezoekers direct duidelijk is dat jouw winkel zich vlakbij bevindt.

Bij Google Ads kan je trouwens ook instellen om te adverteren op Google Maps. Voor lokale winkels is dit heel erg interessant. Mensen zitten niet voor niks op Google Maps, die willen ergens naartoe.

 

#3 Social Media brengt meer klanten naar jouw winkel

Naast adverteren op Google kan je ook adverteren op social media zoals Facebook en Instagram. Het makkelijkste is wanneer dit bezoekers direct naar een landingspagina brengt waar ze het product kunnen bestellen.

Maar het kan ook klanten trekken naar jouw fysieke winkel. Zorg dat je ook hier de targeting op regio niet vergeet. De manier waarop je jouw advertentie inricht is bepalend voor het brengen van meer klanten naar jouw winkel.

Nu kan je denken dat dat adverteren maar duur is. Mijn advies? Begin met een klein bedrag en voer wat tests uit. Zo’n testcampagne hoeft niet meer te kosten dan € 50.

 

#4 Richt jouw social media kanalen in voor jouw fysieke winkel

Naast betaald adverteren kan je ook kiezen voor het inzetten van de gratis variant van social media. Hier kan je berichten en producten delen met jouw volgers zodat ze op de hoogte blijven van producten die je nieuw binnen hebt gekregen.

Zorg ervoor dat je goed oplet dat je niet alleen maar producten gaat plaatsen. Dat vinden mensen vaak saai. Daardoor gaan ze je ontvolgen en verklein je jouw bereik. Kies daarom zorgvuldig de content uit die je deelt op social media.

Heb je een reisbureau communiceer dan niet alleen jouw aanbiedingen maar deel mooie afbeeldingen van bestemmingen. Hierdoor krijgen mensen zin om die plaatsen te bezoeken. Je kan op Pinterest bijvoorbeeld een bord inrichten met pins over een specifieke bestemming. Denk aan mooie hotels, maar ook leuke dingen om te doen in die plaats. Zo krijgt iemand een goed beeld van wat die plek allemaal te bieden heeft.

 

#5 Meer klanten in jouw winkel door email marketing

Veel van de online marketing kanalen zijn gericht op het bereiken van mensen die op zoek zijn naar iets of die op gelukkige wijze geconfronteerd worden met jouw advertentie. Email marketing is totaal anders.

Met email marketing weet je zeker dat de boodschap in de mailbox van jouw klanten terecht komt. Hiermee kan je direct voor een toestroom aan klanten naar jouw winkel verzorgen. Heb je regelmatig nieuwe producten binnen? Zet het in een nieuwsbrief. Heb je regelmatig aanbiedingen? Zet het in een nieuwsbrief.

Probeer er wel voor te zorgen dat je zo relevant mogelijk bent. Alleen dan kan je de ontvanger genoeg prikkelen om vervolgens jouw winkel te bezoeken. Probeer daarom zo goed mogelijk jouw emaildatabase te segmenteren.

 

#6 Lokale krant inzetten

Okay, genoeg over online marketing voor nu. Wat dacht je van de lokale krant? Deze wordt verspreid in de regio waar jouw klanten wonen. Het zou natuurlijk mooi zijn om deze te bereiken. Denk je dan aan adverteren? Niet doen hoor.

Ik kan je vertellen dat adverteren in jouw lokale krant alleen zin heeft als je een spetterende aanbieding hebt. Eentje waardoor mensen van de bank komen en zich een weg naar jouw winkel banen. Dit werpt namelijk allemaal drempels op en jouw advertentie is snel weer vergeten. De aanbieding moet daarom heel erg scherp zijn om hier wat extra klanten mee naar jouw winkel te trekken.

Maar hoe zit het met naamsbekendheid dan? Ja, onbewust zien mensen je advertentie zeker. Ze onthouden het logo, misschien het gevoel dat de advertentie ze geeft. Maar wil je hiermee echt een verschil maken dan moet je die advertentie ontzettend vaak herhalen. En dat kost geld, veel geld. Ga je dat terugverdienen? Ik denk het niet.

Als je naamsbekendheid wilt dan kan je beter adverteren via social media. Gerichter en goedkoper. Maar dan nog moet je heel erg vaak gaan herhalen en het is bewezen dat klantloyaliteit afgenomen is sinds de komst van het internet. Zonde van je geld dus voor lokale winkels.

Je wilt in de lokale krant komen met een persbericht. Gratis en voor niks. Wees daarom creatief om ervoor te zorgen dat de lokale krant over je schrijft. De 10.000ste bezoeker, een speciale seniorenavond, etc.

 

#7 Organiseer een evenement

Buiten de gratis publiciteit die je hiermee genereert is dit ook een reden waarom klanten jouw winkel wederom bezoeken. Evenementen zijn echte klantentrekkers. Dit kan groots maar ook heel klein. Misschien kan je dit zelfs samen met een leverancier opzetten om zijn producten te verkopen of met collega winkeliers.

  • Heb je een kledingwinkel? Organiseer een modeshow.
  • Heb je een speelgoedwinkel? Organiseer een wedstrijd wie de mooiste lego kunstwerken kan bouwen.
  • Heb je een delicatessenzaak? Organiseer een proeverij.
  • Heb je een parfumerie? Organiseer een Jean Paul Gautier avond met een hapje en een drankje.
  • Heb je een boekenwinkel? Organiseer een boekpresentatie.

Enkele simpele voorbeelden om meer klanten te trekken naar jouw winkel. Je kan voor jouw winkel vast wel iets bedenken wat jouw klanten aanspreekt.

 

#8 Jouw etalage is een klantentrekker

Het is simpel. Mensen lopen door de winkelstraat en gaan een winkel binnen omdat ze weten dat ze daar moeten zijn of omdat ze naar binnen worden gelokt door een geweldige etalage.

Zorg er daarom voor dat jouw etalage de mooiste is van de winkelstraat. Maar mooi is niet voldoende. Zorg dat het het winkelend publiek nieuwsgierig maakt. Ze moeten als het ware naar binnen getrokken worden.

Wissel daarom jouw etalage zeer frequent. Elke keer een nieuwe prikkel om meer klanten jouw winkel in te trekken. Maak gebruik van interactie. Laat het winkelend publiek met de druk op een knop de etalage in beweging zetten of een foto maken van zichzelf.

 

#9 Een etalage alleen is niet voldoende

Het gaat er dus om dat je opvalt in het straatbeeld. Een interactieve etalage is een goed begin maar je kan veel meer doen. Alles wat de aandacht op jouw winkel vestigt is geoorloofd.

Ballonnen, reverse graffiti of laser graffiti het is allemaal mogelijk. Het gaat er maar net om wat er bij jouw winkel past.

 

#10 Geef iets weg om meer klanten te trekken

Wil je meer klanten dan kan je het winkelend publiek een kleinigheidje aanbieden. Dit brengt ze in jouw winkel en dat geeft jou een kans om jouw producten te verkopen. Wat je weggeeft is geheel afhankelijk van wat je verkoopt natuurlijk.

  • Wanneer je een kledingwinkel hebt kan je een gratis kleuradvies aanbieden
  • Heb je een brillenzaak dan geef je een gratis oogmeting weg
  • Verkoop je fietsen dan kan je een gratis proefrit aanbieden
  • Verkoop je sieraden dan kun je een kortingsvoucher weggeven

Stuur één of twee medewerkers de straat op om de flyers uit te delen en je zal zien dat mensen de weg naar jouw winkel weten te vinden. Voor je het weet staat je winkel vol met enthousiaste klanten.

 

#11 Prijs één van je populairste artikelen af

Korting en sale doen het goed. Dat weten we allemaal maar het gaat ook ten kosten van jouw marge. Gooi daarom niet jouw hele winkel in de aanbieding. Kies juist strategische producten om mensen in jouw winkel te krijgen.

Deze zogeheten lokkertjes biedt de Mediamarkt al jaren aan maar ook bouwmarkten hebben hier een tijd lang zwaar op ingezet. Ik weet niet meer precies wie het was maar een van de bouwmarkten bood een aantal jaar geleden een flatscreen tv aan voor een belachelijk lage prijs. Die dingen waren in één dag allemaal weg.

Het was groot nieuws. Ontzettend veel mensen waren die dag naar de bouwmarkt gekomen. Nu verkoop je dit product wellicht voor inkoopprijs of misschien zelfs onder die prijs. Het doel van jouw medewerkers is om die klanten een extra product te verkopen zodat je toch winst maakt op die klanten.

 

#12 Influencer marketing

En dan toch weer online marketing. Sorry. Met influencer marketing kan je zeker wat teweeg brengen. Laat een of meerdere influencers een bezoek brengen aan jouw winkel. Influencers hebben vele volgers die allemaal beïnvloedbaar zijn door de influencer. Als zij daar shopt, dan wil ik dat ook. De kans op meer klanten in jouw winkel neemt dus toe.

 

#13 Laat klanten hun beleving van jouw winkel delen

De interactieve etalage is slechts één mogelijkheid om mensen te stimuleren om foto’s en video’s van jouw winkel te delen. Er zijn nog vele andere mogelijkheden. En dat ze foto’s van jouw winkel delen zorgt ervoor dat er meer klanten naar jouw winkel komen, succes verzekerd.

Maar hoe pak je dit aan? Zorg voor een beleving die zo bijzonder is dat ze er een foto van willen maken. Deze delen ze op Instagram of via WhatsApp naar hun vrienden. Het is gewoon gratis reclame.

Enkele voorbeelden:

  • Verkoop je make up? Maak een photobooth waar bezoekers een foto kunnen maken van hun test make up om te delen met hun vriendinnen
  • Ook bij de verkoop van feestkleding kun je dit natuurlijk doen. Zeker leuk voor rond carnaval en halloween
  • Verkoop je veel koptelefoons aan jongeren? Maak dan een fotomuur waar je op de foto kan met een populaire DJ
  • Verkoop je voetbalkleding? Creëer dan een fotostudio waar klanten op de foto kunnen in hun favoriete voetbalstadion

 

Conclusie

Met deze 13 tips kan je aan de slag om meer klanten te trekken naar je winkel. Het ene idee zal misschien beter bij jouw winkel passen dan het andere maar ze werken stuk voor stuk. Wees origineel, creatief en durf de randjes op te zoeken. Als je opvalt dan willen klanten in jouw winkel gezien worden. Wees daarom moedig en durf anders te zijn.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Pin It on Pinterest

Share This