Youtube adverteren voor hotels

Misschien niet het eerste social media platform waar je aan denkt, maar Youtube is een grote kans voor hotels. Zeker adverteren op Youtube klinkt misschien nog wel spannend maar zodra je ermee aan de slag gaat dan ben je al snel overtuigd van de successen die het kan bieden voor hotels.

 

Waarom Youtube adverteren een kans is voor hotels

Op Youtube draait het zoals je waarschijnlijk wel weet om video marketing. Het is de grootste zoekmachine ter wereld na Google. En het aantal uren dat video online wordt gekeken blijft alleen maar groeien. Een duidelijk signaal dat Youtube een groot bereik heeft.

Maar naast het bereik heeft Youtube ook een ander voordeel voor hotels. Hotelmarketing draait namelijk om beleving en inspiratie. Video is een uitermate geschikt middel om de beleving van jouw hotel en locatie weer te geven. Daarom zijn er ook ontzettend veel reis vlogs.

 

Het inzetten van Youtube adverteren voor jouw hotel

Met Youtube kan je dus potentiële hotelgasten inspireren om jouw stad te bezoeken. Met het delen van video’s en vlogs kan je dit bereiken. Het is echter de hoop dat mensen deze video’s vinden. Daarom maak je gebruik van Youtube SEO.

Met adverteren kan je zelf veel beter bepalen wie jouw video’s te zien krijgen. Daarom kan je met Youtube adverteren veel meer bereiken dan met het delen van jouw video’s.

Met onderstaande hotel advertentie strategieën voor Youtube kan je al snel een succes maken van jouw campagnes.

 

#1 Beste vorm van Youtube adverteren voor hotels

Laten we maar meteen beginnen met de beste strategie voor hotels op Youtube. Dit is een kans die elk hotel zou moeten grijpen want de relevantie is bijzonder groot. En hoe groter de relevantie hoe groter de kans op een conversie.

Je kan namelijk op basis van de zoekopdrachten op Google bepalen aan wie jij jouw advertentie laat zien op Youtube. Dit kan natuurlijk ook met SEA voor hotels maar er zijn een aantal redenen waarom je dit ook moet doen op Youtube.

Google Ads, het SEA platform van Google, is namelijk heel hard gestegen in de kosten de afgelopen jaren. De vraag is of je nog wel een positief rendement kan behalen met SEA. Waarschijnlijk wel, als je SEA namelijk goed aanpakt.

Daarnaast richt je je met Google Ads op mensen die eigenlijk al weten dat ze een hotelkamer willen gaan boeken. Dat zijn mensen die al in de decision fase zitten van het aankoopproces. Echter kun je Youtube heel goed inzetten in de awareness en consideration fase van het aankoopproces.

Retarget mensen die op google zoeken naar ‘hotel boeken den haag’ of ‘reizen naar den haag’ op youtube met een video. Die video moet hen inspireren om Den Haag te willen bezoeken. Je zou daarom je ook kunnen richten op bredere zoektermen als ‘vakantie in Nederland’.

Door hen naar Den Haag te trekken is het nu zaak om jouw concurrenten te overstijgen met het beste aanbod voor een overnachting. Dan trek je de conversies via bijvoorbeeld SEA naar je toe.

 

#2 De lengte van jouw video is bepalend

Maarja, welke video moet je dan inzetten? Wat voor soort video? En hoelang moet die zijn? De lengte van jouw video heeft namelijk veel invloed op het resultaat van die video. Er is echter geen perfecte lengte van een video.

Het heeft namelijk allemaal te maken wat je wilt bereiken en in welke fase van het aankoopproces die persoon zich bevindt.

Iemand die in de awareness fase zit heeft nog maar heel weinig interesse en gaat zelden een video van 5 minuten bekijken. Een video van 6 seconden of minder is hier erg geschikt voor. Dit noemen we bumper ads.

Hierin kan je een tipje van de sluier oplichten. Laat in die korte tijdsspanne zien waarom iemand naar Den Haag moet komen. Inspireer. Het voordeel van bumper ads is dat kijkers deze niet kunnen skippen.

Ga je naar pre rolls die langer zijn, dan kunnen ze wel skippen en daar zit een risico. Kies daarom voor de juiste targeting bij mensen die je langere video’s voorschotelt. Er moet bij hen al een erkenning van de behoefte zitten. Dan kan je hen met een goed verhaal langer vasthouden dan 6 seconden.

 

#3 Zoekwoorden targeting binnen Youtube

Naast de retargeting strategie via Google zoekopdrachten kan je ook targeten op zoekwoorden binnen Youtube zelf. Dus wanneer iemand zoekt naar jouw stad dan is het een mooi moment om een video te laten zien over overnachten in jouw stad.

Er bestaat namelijk al een behoefte om jouw stad te bezoeken. Het is daarom een kwestie van iemand in de consideration fase overtuigen.

 

#4 Bezoekers van jouw hotelwebsite opnieuw inspireren

Mensen die op de website van jouw hotel komen kunnen converteren tot hotelgasten. Echter wanneer zij dit niet doen betekent dit niet dat ze geen interesse hebben. Deze bezoekers kan je ook bereiken met jouw Youtube advertenties.

Er is namelijk een reden dat ze niet hebben geboekt en die kan verschillend zijn. Misschien werden ze gestoord, wouden ze nog overleggen met hun partner of waren ze er gewoon nog niet aan toe om het definitief te maken. Je hebt dan een kans dat je ze verliest maar bevestig hun oorspronkelijke interesse door een geweldige korte video te laten zien. Een bumper ad die een geweldige review laat zien is bijvoorbeeld erg interessant. Misschien wel van een marketing influencer om een grote impact te maken.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Pin It on Pinterest

Share This