Zet je Youtube in voor hotelmarketing?

Dat is een vraag die ik volmondig met ja kan beantwoorden. Youtube is namelijk social media platform waar er een grote focus ligt op toerisme en de reisbranche. Youtube is interessant voor hotels omdat het tot de verbeelding spreekt en mensen inspireert om plekken op de wereld te bezoeken.

Dus ja, ook jouw hotel hoort thuis op Youtube maar, niet op de manier die jij verwacht.

 

Wat hotels niet moeten doen op Youtube

Videomarketing is slechts een middel om een bepaalde boodschap over te brengen. Youtube is slechts een platform om mogelijk geïnteresseerden te bereiken. Dus een video van je hotel maken lijkt een goed idee. En gedeeltelijk is dit waar maar grotendeels ook niet.

Wat namelijk niet werkt is om jouw hotel te laten zien aan iedereen die er op Youtube zit. Alleen mensen die overwegen om te reserveren in jouw hotel zijn geïnteresseerd in de binnenkant van jouw hotel. Al die andere mensen is op dit moment nog helemaal niet geïnteresseerd.

Wat voor video’s plaats je dan wel als hotel op Youtube in het kader van hotelmarketing? Dat weet je wanneer je dit artikel hebt gelezen.

 

#1 Verkoop de locatie, niet het hotel

Jouw hotel staat op een specifieke locatie en kan je niet zomaar verplaatsen. Mensen die geïnteresseerd zijn in het bezoeken van die locatie zijn automatisch prospects om een kamer te reserveren in jouw hotel.

Daarom is de content marketing strategie voor jouw hotel grotendeels gericht op de beleving in en om jouw hotel. Wanneer mensen verliefd zijn op de locatie dan komen de hotelreserveringen bijna vanzelf wel.

Ik herinner me bijvoorbeeld de mooiste hotels die ik ooit gezien heb op Youtube maar heb geen idee meer hoe die hotels heten. Wat ik nog wel weet is de lijst met plekken die ik in de wereld wil bezoeken. Verkoop daarom de locatie en verkoop op een later moment de hotelkamer.

Maak daarom video’s van bekende plekken die veel toeristen bezoeken in jouw regio. Dit kan je op verschillende manieren doen:

  • Maak video opnames van deze plekken
  • Maak een korte film over de ideale dag in jouw stad
  • Laat hotelmedewerkers aan het woord op deze kenmerkende plekken

 

#2 Marketing influencers op Youtube

Influencer marketing is hot momenteel. Het grote voordeel hiervan is hun directe bereik. Op Youtube werkt dit evengoed. Bekende vloggers hebben miljoenen volgers en die raken geïnspireerd om jouw stad te bezoeken wanneer ze hier een video over zien.

Deze video kan je uiteraard plaatsen op hun kanaal maar je wilt zelf uiteraard ook bekendheid opbouwen. Maak daarom twee verschillende gemonteerde video’s zodat jullie beide een video op jullie kanaal kan plaatsen.

Deze kan je overigens ook delen via andere social media kanalen.

 

#3 Echte verhalen van hotelgasten op Youtube

Een goedkoper alternatief is om hotelgasten bereid te vinden om de camera een dag mee te nemen. Wanneer je hier hotelgasten toe bereid vindt laat je hen vertellen over een dag die ze doorbrengen in jouw stad en hotel.

Echte verhalen zijn vaak leuk om te kijken en zorgen voor een geloofwaardig verhaal. De kans dat het een positief verhaal wordt is overigens groot. Anders zullen de hotelgasten aan miljoenen kijkers toe moeten geven dat ze zelf een verkeerde beslissing hebben genomen. En dat doen mensen nu eenmaal liever niet.

Zij zien het als het maken van een leuke video maar kijkers zien het als reviews over jouw stad en jouw hotel. Dit is de beste vorm van reclame die je maar kan wensen.

 

#4 Youtube in de consideration fase voor een hotelboeking

De eerdere content marketing ideeën voor Youtube zijn allemaal gericht op het creëren van behoefte. Dit bevindt zich in de awareness fase van het aankoopproces. Maar ook in de consideration fase kun je Youtube inzetten.

De consideration fase is de tweede fase uit het aankoopproces en daarin worden de mogelijkheden bekeken om een behoefte te vervullen. Dat betekent dat mensen gaan kijken welke oplossingen er zijn om deze reis te maken.

Er wordt gekeken naar de activiteiten in de regio, manieren om te reizen naar het gebied maar ook waar je kan overnachten. Welke hotels zijn er allemaal? In deze fase wil je dus jouw hotel laten zien.

Met een virtuele hoteltour kan je aan hierbij helpen. Deze hoteltour is een video die je kan posten op Youtube zodat mensen kunnen zien wat jouw hotel te bieden heeft.

In de laatste fase willen ze prijzen gaan vergelijken evenals de kwaliteit die voor dat geldt geboden wordt. Dit doen ze vaak op online boekingsplatforms zoals Booking.com. Wanneer jij al de wens hebt gecreëerd voor de unieke beleving die jouw hotel biedt sta je al 1-0 voor op jouw concurrenten. Dit vergroot de kans dat er een reservering binnenkomt voor jouw hotel, zelfs als jij niet de goedkoopste bent.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Pin It on Pinterest

Share This