4 manieren om het gevoel over jouw restaurant positiever te maken

Restaurants zijn vaak bezig met het vergroten van hun omzet. Restaurant marketing dus. Maar je kan ook jouw restaurant in het nieuws brengen zonder dat je hiervoor bijvoorbeeld online marketing inzet.

Ik laat je 4 manieren zien om jouw restaurant op een positieve manier in het nieuws te brengen.

 

#1 Neem je eigen beker mee

Bij elke vorm van horeca is dit een leuke manier om gratis publiciteit te vergaren. Klanten die hun eigen beker of glas meenemen krijgen 10 cent korting op hun drankje in jouw horecagelegenheid. Dit is typisch zo’n bericht dat je kan delen op jouw social media kanalen. Een leuke manier om invulling te geven aan social media marketing voor jouw restaurant.

Je zou zelfs een influencer kunnen vragen om het bericht te delen of er zelf een bericht over te posten op bijvoorbeeld Instagram. Dit kan je bereik vergroten. Kies hiervoor dan een marketing influencer uit die zich vooral richt op duurzaamheid en/of een beter milieu.

Waarom vraag je je af? Het scheelt plastic bekers of het afwassen van de glazen. Dit is niet alleen goed voor de restaurant kosten maar ook voor het milieu. Vandaar de 10 cent korting. Het is een vorm van duurzaam ondernemen. Iets wat weer goed is voor het beeld wat klanten bij jouw horeca onderneming hebben.

Dit is ook een leuk item om op te nemen in het lokale of landelijke nieuws. Stel een persbericht op en verspreidt het onder de media waarvan jij denkt dat het kans heeft om geplaatst te worden. Dit is gratis reclame voor jouw restaurant of horecaonderneming. Maatschappelijk verantwoord ondernemen in combinatie met restaurant marketing dus.

 

#2 Doggybag meegeven aan klanten van het restaurant

Vaak laten klanten een deel van de bestelling liggen. Ze eten gewoon niet alles op wat ze bestellen. Dit kan je natuurlijk weggooien maar je kan het ook aanbieden als een doggybag. Je hebt de kosten immers toch al gemaakt. Het verspillen van voedsel is immers een groot probleem.

Het levert je goodwill op van de klanten in jouw restaurant maar het is ook een item dat je in het nieuws kan brengen. Althans wanneer je dit op een goede manier verpakt. Het tegengaan van voedselverspilling is belangrijk omdat het onderdeel is van het tegengaan van de CO2 uitstoot. Zo draag je jouw steentje bij aan het tegengaan van de stikstofcrisis.

 

#3 Geef het eten aan een ander

Misschien is een doggybag niet iets wat past bij jouw restaurant. Of stellen klanten het niet op prijs. Dan is er nog een mogelijkheid om voedselverspilling tegen te gaan. De app TooGoodTogo kan je inzetten om voedselverspilling tegen te gaan.

Hiermee kan je het overgebleven voedsel aan een ander geven. Een hele interessante optie. Zeker ook dat het een zeer laagdrempelige manier is om kennis te maken met jouw restaurant. Maar nog meer omdat het jouw restaurant positief op de kaart zet. Zeker in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Een mogelijkheid om via free publicity het nieuws te halen.

 

#4 De dagschotel is een kans om kosten te besparen

Wanneer je een dagschotel op het menu zet dan is dat vaak een aandachtstrekker onder gasten van jouw restaurant. Dat is prettig maar het is ook een kans om te voorkomen dat je voedsel onnodig moet weggooien.

Een dagschotel kan je opbouwen uit ingrediënten die als je ze nog langer laat liggen vergaan. Bepaal dus op basis van de ingrediënten die je hebt liggen jouw dagschotel. Hoe minder ervan je ongebruikt moet weggooien, hoe meer je op de kosten van jouw restaurant bespaart.

 

Bonustip: Geef je personeel te eten of eten mee naar huis van de restjes

In heel veel restaurants werkt het personeel heel de dag met eten maar is er geen eten beschikbaar voor het personeel. Een gemiste kans. Geef jouw personeel een maaltijd van ingrediënten die je anders moet gaan weggooien.

Iets voor jouw personeel doen zorgt vaak voor een betere sfeer en groepsgevoel. En die goede werksfeer zullen jouw gasten ook weer opmerken. Uiteindelijk zorgt dit voor een positieve beleving in jouw restaurant en dus een positiever gevoel over jouw restaurant.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This