Kosten besparen restaurant

Wil je meer winst maken met jouw restaurant? Dan kan je of de omzet van jouw restaurant verhogen door bijvoorbeeld online marketing of je kan kosten besparen voor jouw restaurant. In dit geval zoom ik in op het besparen van kosten.

Het is belangrijk om je kengetallen te kennen voor het restaurantwezen. Hieronder de belangrijkste cijfers:

  • De inkoop van jouw producten is maximaal 30%
  • De personeelskosten zijn maximaal 28%
  • De huurkosten liggen op maximaal 8%

Dit zijn kengetallen waar je mee kan spelen maar staar je hier niet op blind. Het zijn maar kengetallen. Eigenlijk wil je dat je personeelskosten op 20% van je omzet liggen. De huurkosten op 6%. En zo zijn er meer dingen om rekening mee te houden om kosten te besparen voor jouw restaurant.

Laten we eerst maar beginnen met 5 tips om de kosten te besparen binnen jouw restaurant.

 

#1 Minder kosten door slim water gebruik in jouw restaurant

Het is iets waar je niet snel aan denkt maar in jouw restaurant wordt veel water verbruikt. Door een paar slimme oplossingen kan je hier eenvoudig op de restaurantkosten besparen.

  • Gebruik in de WC’s een dubbele doorspoelknop
  • Vernieuw jouw vaatwasser
  • Neem een waterbesparend kranensysteem

 

#2 Bespaar eenvoudig op elektriciteitskosten

Bij besparen op jouw elektrischiteit denk je al vaak aan overstappen van energieleverancier. Uiteraard is dit een kans maar er zijn simpele dingen om te doen. Ook wanneer je lang aan een energieleverancier vast zit met een contract.

  • Gebruik led verlichting
  • Haal wekelijks het stof van jouw lampen
  • Gebruik een tijdschakelaar voor de buitenverlichting
  • Sluit de vaatwasser aan op het warmwatercircuit
  • Gebruik een bewegingsmelder voor verlichting in de voorraadkast of het toilet
  • Dicht de kieren die contact maken met buiten
  • Gebruik een bewegingsmelder voor terrasverwarming
  • Maximaliseer de temperatuur van de thermostaatkraan
 

#3 Gebruik postmix in plaats van flesjes frisdrank

Natuurlijk staan kleine flesjes frisdrank voor kwaliteit maar postmix is een significante kostenbesparing in jouw restaurant. Uit 10 liter postmix haal je 60 liter frisdrank Het verschil met de inkoop van flessen frisdrank ligt al snel op € 30 per 10 liter frisdrank.

Stel je verkoopt gemiddeld 250 frisdrankjes per dag in jouw restaurant. Wanneer je elke dag in het jaar open bent dan heb je het over 91.250 drankjes. In elk glas zit 33cl aan frisdrank. Dan heb je het dus over 30.122,5 liter aan frisdrank. Dat is nogal wat.

30.122,5 liter levert je met een besparing van € 90.337,50 op per jaar ten opzichte van flessen frisdrank. Een serieuze overweging dus voor kostenbesparing voor jouw restaurant.

 

#4 Bespaar op de inkoop van bier

Er is veel concurrentie op de biermarkt. Neem daarom met regelmaat jouw huidige biercontract door met jouw leverancier. Er valt altijd wat te besparen.

 

#5 Bespaar op personeelskosten

Een zelftaptafel is een mogelijkheid om te besparen op jouw personeelskosten. Doordat gasten in jouw restaurant zelf kunnen tappen gaat ook de omzet omhoog. Gasten hoeven niet langer te wachten op een nieuw biertje en dus schenken ze sneller. Daarnaast is het natuurlijk ook erg leuk om zelf te tappen waardoor het vaker gebeurt.

 

De cijfers zijn een uitgangspunt maar niet zaligmakend

In de horeca moet je vooral voorbereid zijn op het onverwachte. Dit is juist wat het leuk maakt maar ook moeilijk om duidelijke inschattingen te maken. Neem het onderstaande voorbeeld van bier maar eens door.

Stel je betaald € 2.000 voor de inkoop van 1.000 liter bier. Dan betaal je dus 2 cent per liter. De verkoopprijs is € 2,50 voor een biertje van 22 cl. Het tapverlies per biertje is 2cl.

De berekening die je moet maken is dan als volgt:
Inkoop per bierglas € 0,44
Tapverlies per bierglas € 0,04
Kostprijs per bierglas € 0,48

Verkoopprijs biertje inclusief BTW € 2,50
Biertje exclusief BTW € 2,07
Brutowinst per biertje € 1,59

Het berekenen van de brutowinst is € 2,07 – € 0,48 = € 1,59.

De brutomarge bereken je door € 1,59 te delen door € 2,07. Dat geeft je een brutomarge van 76,8%.

Aan het begin van dit artikel ga ik aan dat je maximaal 30% kwijt moet zijn aan inkoop. Toch verlies je ook nog eens 6,8% aan tapverlies. Dit gaat dan ten kosten van jouw brutomarge. Deze tapverliezen kunnen dan al snel oplopen over een jaaromzet. Hou daarom rekening met tapverlies in het bepalen van jouw verkoopprijzen.

Nu heb ik overigens alleen rekening gehouden met tapverlies maar denk ook eens aan het per ongeluk laten vallen van een biertje, gratis weggeven van een biertje aan vrienden of het simpelweg stelen van een biertje.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This