Guerilla marketing voor restaurants

Een van de meest succesvolle vormen van marketing is guerilla marketing. Ook voor restaurants. Helaas is het ook een van de minst gebruikte marketingtechnieken in Nederland. Daarom is het juist zo kansrijk voor restaurants om aan de slag te gaan met guerilla marketing.

 

Wat is guerilla marketing?

Guerilla marketing is een marketingtechniek waarbij je met een klein marketingbudget grootse resultaten realiseert door creatief te zijn. Door een ludieke actie op te zetten vergaar je media aandacht die jouw actie gratis verder verspreiden waardoor de impact groter wordt.

Voor jou als restaurant betekent dat dus meer reserveringen doordat lokale of landelijke media jouw ludieke actie oppikken. Restaurant marketing in optima forma dus.

 

9 guerilla marketing tips voor restaurants

Onderstaand geef ik je 9 tips om guerilla marketing in te zetten voor jouw restaurant. Het is niet altijd even gemakkelijk maar het levert je veel rendement op. Zeker wanneer perfect uitgevoerd. Ja, het kost tijd en energie maar qua kosten valt het heel erg mee.

 

#1 Guerilla marketing flyer voor pizzeria’s

Heb je een pizzeria dan is onderstaand voorbeeld echt wat voor jou. Guerilla marketing hoeft namelijk niet altijd ingewikkeld te zijn. Het gaat er vooral om dat je opvalt. Dat je iets anders doet dan wat verwacht werd.

Onderstaand voorbeeld komt uit Amerika. Het onder de deur door schuiven van een heerlijk ogende pizza maakt niet alleen indruk, het doet ook watertanden. En dat is precies wat je wilt. Achterop kan je natuurlijk vermelden dat ze deze pizza nog binnen 30 minuten kunnen laten bezorgen of een uitnodiging om deze pizza te komen proeven in jouw restaurant.

Nu kan je denken dat het onder de deur doorschuiven niet mogelijk is in Nederland. Waar dit wel mogelijk is is in hotels. Misschien kan je een afspraak maken met een hotel in de buurt om dit uit te voeren. Anders is het effect ook erg leuk gewoon door de brievenbus.

 

#2 Haal meer reserveringen binnen op vaderdag

Vaderdag komt er weer aan en dat is een leuke gelegenheid om uit eten te gaan. Onderstaand voorbeeld komt uit Amerika maar ook het woord ‘papa’ kan geschreven worden met voedsel.

Een leuke manier om meer reserveringen te verkrijgen voor vaderdag die je alleen nog maar onder de aandacht hoeft te brengen. Maak hier een Nederlandse variant van. Zet hem op de foto en deel hem via social media marketing of social media adverteren.

 

#3 Guerilla marketing voor pizzeria

Wil je echt opvallen? Dan doe je iets creatiefs. Met guerilla marketing gaat het daarom, dat opvallen. Hieronder een leuk idee om dat voor elkaar te krijgen. Kan je je voorstellen hoe mensen staan te kijken als ze thuiskomen?

Je maakt zeker indruk en dan is alleen nog een goede call-to-action nodig om meer bestellingen voor thuisbezorging te krijgen of meer reserveringen in jouw restaurant.

 

#4 Creëer een fotomoment

Hoe mooi zou het zijn als willekeurige mensen uit jouw regio zomaar jouw restaurant gaan delen met hun vriendengroep? Dat kan je voor elkaar brengen door een fotomoment te creëren.

Hieronder hebben ze een fotomoment gecreëerd doordat mensen in een drankje kunnen gaan staan. Leuk natuurlijk! En dus maken ze een foto en delen ze deze op social media en via Whatsapp. Dit vergroot je naamsbekendheid en dus indirect het aantal reserveringen voor jouw restaurant.

 

#5 Verkoop je veel koffie?

Voor koffiehuizen of koffiezaken is het verkopen uiteraard essentieel. Het is dan ook goed dat mensen weten waar ze koffie kunnen drinken. Wanneer je dit goed duidelijk wilt maken dan wil je opvallen.

In onderstaand voorbeeld van McDonalds zie je hoe ze dat mooi voor elkaar hebben gekregen. Hiervoor zijn natuurlijk wel wat afspraken met de gemeente nodig maar wanneer je het voor elkaar krijgt is dit een echte eyecatcher.

 

#6 Meer hamburgers verkopen via guerilla marketing

Verkoop je veel hamburgers in jouw restaurant? Of heb je een hamburgertent? Dan is daar iets leuks mee te doen bij lokale bushokjes. Maak er iets van wat de mensen nooit meer vergeten.

In onderstaand bushokje hebben ze dit gedaan. Geweldig toch. Mensen staan toch te wachten op de bus. Dan kunnen ze net zo goed een hamburger komen eten in jouw restaurant tot de volgende bus komt.

 

#7 Krijg lokale aandacht door guerilla marketing

Dit is een voorbeeld dat je misschien wel eerder bent tegengekomen. McDonalds is namelijk erg bedreven in zijn guerilla marketing acties. Met het veranderen van een zebrapad in een doos met frietjes brengen ze hun restaurant op een leuke manier onder de aandacht.

Uiteraard is ook hiervoor toestemming van de gemeente nodig. Het leuke is dat dit voor veel restaurants een mogelijkheid is. De meeste verkopen namelijk frietjes.

 

#8 Grafiti vaak gebruikt in guerilla marketing

Het gebruik van graffiti komt regelmatig voor bij guerilla marketing acties. Dit kunnen overigens ook muurstickers zijn. Met dit soort afbeeldingen in het straatbeeld kan je bezoekers de weg naar jouw restaurant wijzen of de lekkere trek aanspreken met lekkere gerechten.

 

#9 Het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn

Soms kan het heel erg simpel zijn. Als mensen eten zien dan krijgen ze trek. Als mensen korting krijgen dan zijn ze bereid om wat te gaan kopen. Door deze twee dingen te combineren kan je promotiemedewerkers verkleed als gerechten door de omgeving laten lopen of rolschaatsen.

Deel aan mensen coupons uit om ze jouw restaurant binnen te krijgen. Dit kan een kortingsbon zijn voor een gratis drankje bij een gerecht maar ook een gratis voorgerecht. Het ligt een beetje aan het type restaurant dat je hebt.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This