Social Media voor schoonheidssalons
Social Media biedt schoonheidssalons enorm veel kansen om nieuwe klanten te werven en om bestaande klanten vaker terug te zien in de salon. Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, SnapChat, er zijn heel veel kanalen en het geluk voor schoonheidssalon is dat de meeste sociale media visueel georiënteerd zijn. En dat is ook precies wat je verkoopt in de salon. Een geschikt kanaal dus om in te zetten. Daarom hebben wij een aantal tips voor je op rij gezet om alles uit je sociale media kanalen te halen.
Social Media om nieuwe klanten te werven
Ik denk dat iedereen Social Media voldoende kent om te weten dat je er in contact kan komen met potentiële nieuwe klanten. Maar hoe doe je dit? Uiteraard maak je een pagina en post je content daarop. Later meer daarover maar hoe kom je echt aan nieuwe klanten? Dat doe je eigenlijk maar op 1 manier en dat is in contact komen met nieuwe doelgroepen. Dit kan doordat je content wordt gedeeld door je huidige klanten en volgers, of doordat ze reageren en daardoor jouw bericht zichtbaar wordt voor hun vrienden, door te adverteren of doordat je gevonden wordt bij een zoekopdracht binnen het Social Media platform. Zorg er daarom voor dat je alles wat je doet doet om je bereik te vergroten.
Unieke content delen op Social Media
Het maken van een post op social media is zo gedaan, of het nu gaat om tekstje, foto of video. We hebben allemaal de tools met onze mobiele telefoon om content te maken en te delen. Maar welke content is nu wel of niet succesvol om te plaatsen? De content die je plaatst moet uniek zijn en shareable. Het moet dus voldoende waarde bevatten om te delen. Dit kan iets grappigs zijn, iets likeables of iets waarmee je je kennis etaleert. Degene die het moet delen moet er toegevoegde waarde van inzien om het te delen. Een foto van mooie nagels is waarschijnlijk niet voldoende. Enkel degene van wie de nagels zijn zou in de verleiding kunnen komen om deze te delen. Echter zijn nagels die spectaculair zijn wel leuk om te delen. Denk aan nagels met de Burberry huisstijl, schattige panda’s of kerstmannen tijdens de feestdagen.
Lees ook:
Marketing voor Schoonheidssalons
Adverteren op Social Media
Op vrijwel elk platform werkt het net even anders maar het voordeel van adverteren op Social Media is dat je zeer scherp kan aangeven wie je wilt bereiken. Voor een schoonheidssalon is dit vaak regionaal, vrouwen, in een bepaalde leeftijdsgroep. Daarnaast kan je bij sommige Social Media ook aangeven dat ze een interesse moet hebben in bijvoorbeeld make-up. Hoe specifieker je dit kan aangeven hoe groter de kans is dat je de juiste mensen aanspreekt. Dit maakt Social Media een kanaal waarop adverteren heel goed werkt en dit hoeft vaak niet eens duur te zijn.
Welke Social Media moet ik inzetten voor mijn schoonheidssalon?
Zoals eerder aangegeven er zijn veel verschillende Social Media platformen tegenwoordig en een keuze daaruit maken kan lastig zijn. We adviseren je namelijk om niet alle platformen in te zetten. Social Media werkt namelijk alleen als je er actief mee aan de slag gaat. Daarom omschrijven we de belangrijkste Social Media platforms hieronder.
Facebook is het grootste Social Media platform op dit moment. Het voordeel van Facebook is dan ook dat je een groot bereik hebt. Aan de hand van een bedrijfspagina kan je je schoonheidssalon op de kaart zetten. Mensen kunnen je pagina liken en daarmee dus ook volgen. Het aanmaken van events, posten van content en de mogelijkheden om te chatten maken van Facebook een interessant platform voor schoonheidssalons.
Aangezien schoonheidssalon vaak mooie before & after foto’s kan maken en veel gericht is op het uiterlijk maakt van Instagram een geschikt platform. Instagram richt zich op het delen van foto’s en video’s vanaf mobiele devices zoals smartphones en tablets.
Waar Instagram zich voornamelijk richt op visuele uitingen richt Twitter zich meer op geschreven content. De opzet van Twitter maakt dat het een vluchtig medium is waarbij je bericht eigenlijk na 15 minuten ondergesneeuwd is. Daarom kan je je berichten op Twitter beter meerdere keren plaatsen, alleen dan net even anders verwoord.
Pinterest is een moodboard waarop je als gebruiker leuke en interessante afbeeldingen kan plaatsen en groeperen. Pinterest heeft ook de mogelijkheid om een bedrijfspagina te creëren en is ook geschikt om het portfolio van tevreden klanten in één oogopslag te delen met de wereld. Het bereik van Pinterest is alleen een stuk minder dan van Instagram.
LinkedIn richt zich voornamelijk op de zakelijke wereld. B2B marketing dus. Consumenten bewegen veel minder op dit platform en het is vooral bedoeld om te netwerken in de zakelijke wereld. Of schoonheidssalons daartussen passen vraag ik mij af. Het is namelijk niet de juiste setting naar mijn mening om nieuwe klanten te werven. Maar ook de zakelijke wereld bestaat uit mensen die zich ook weer als consument gedragen.
Google+
Google+ is het Social Media platform van Google. Ook hierop kan je een bedrijfspagina maken maar tot op heden is Google+ niet van de grond gekomen qua gebruik. Of je hier dus veel nieuwe klanten gaat vinden betwijfel ik.
YouTube
Het videokanaal van Google is immens populair. En beauty en fashion video’s doen het enorm goed op dit platform. Vloggers zijn er in overvloed en wellicht is dit een kans voor jouw schoonheidssalon.
SnapChat
Net Als Instagram is SnapChat vooral gericht op het delen van foto’s en video’s. Het belangrijkste verschil met Instagram is echter dat deze foto’s en video’s na een aantal seconde weer verdwijnen.
Hoe richt je je Social Media kanalen in als schoonheidssalon?
Zodra je je keuze hebt gemaakt voor wat betreft Social Media kanalen dan is het moment ook daar om deze in te gaan richten. Zorg ervoor dat je een duidelijke uitstraling hebt die je op al je Social Media kanalen laat terugkomen. Zelfde logo, zelfde kleurgebruik en zelfde manier van schrijven. Je moet herkenbaar zijn en herhaling is hierin belangrijk. Vermeld op elk kanaal een link naar je website, je contactgegevens en maak het maken van een afspraak zo makkelijk mogelijk. Op sommige platformen kan je ook je openingstijden vermelden, doe dit zoveel mogelijk.
Content delen doe je volgens een kalender
Het is tijd om content te gaan delen. Dit kan je lukraak doen maar na een enthousiast begin zie je dit vaak dan inzakken naar verloop van tijd. Probeer daarom een schema op te stellen wanneer je content plaatst en wat voor content dit is. Kies bijvoorbeeld 4 momenten in een week waarop je iets deelt, en elk moment heeft zijn eigen soort content. Bijvoorbeeld op maandag een vlog over de week in de salon, dinsdag een aantal beauty tips of howto’s, vrijdag je aanbiedingen en zaterdag een before & after fotocompilatie van de afgelopen week.
Lees ook:
Leuke acties voor schoonheidssalons
Op Social Media is de klant ongeduldig
Tegenwoordig willen mensen eigenlijk direct geholpen worden. Of het nu is met antwoord op een vraag, het kopen van een product of het maken van een afspraak. We houden steeds minder van wachten. Openingstijden zijn klanten een doorn in het oog. Probeer daarom altijd snel te reageren op berichtjes op Social Media. De aandacht kan snel verlegd worden naar een andere salon en voor je het weet ben je een nieuwe klant misgelopen.
Liever video en foto content dan tekst op Social Media
Onderzoek wijst uit dat Social Media vooral wordt gebruikt om te scannen alvorens men daadwerkelijk gaat lezen. Gebruik daarom liever visueel materiaal dan tekst. Bijkomend voordeel is dat video content veel vaker wordt vertoont op Facebook en Instagram.
Deel & Winacties op Facebook
Ik denk dat iedereen het wel eens voorbij heeft zien komen. Deel & Winacties op Facebook of andere platformen. Ze kunnen zeer succesvol zijn en leveren je een directe groei op in je aantal volgers. Deze kan je weer met jouw spraakmakende content aan jezelf binden en hopelijk verleiden tot een afspraak in jouw schoonheidssalon.
Reviews zijn en worden steeds belangrijker
Reviews zijn belangrijk. Zeker als mensen op zoek zijn naar een nieuwe schoonheidssalon. Op Facebook hebben klanten de mogelijkheid om reviews achter te laten. Maak hier gebruik van, stimuleer je klanten om reviews achter te laten. Dit is het eerste wat mensen bekijken om te zien of jouw salon een bezoekje waard is.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -