Facebook adverteren voor schoonheidssalons

Iedereen kent Facebook en vele zullen facebook adverteren voor schoonheidssalons hebben geprobeerd. De ene campagne meer succesvol dan de ander. Maar facebook adverteren voor schoonheidssalons kan voor iedereen succesvol zijn. De truc is om het op de juiste manier te doen. Hoe je dit het beste aanpakt leggen we uit in deze ‘Facebook adverteren voor schoonheidssalons’ professionele studiegids.

 

Waarom is Facebook adverteren voor schoonheidssalons interessant?

Facebook wordt dagelijks door 7,6 miljoen mensen gebruikt in Nederland. Dit betekent dat je een heel groot bereik hebt op Facebook. Belangrijk is om te weten dat voor slechts een klein deel jouw advertenties interessant zijn. Binnen Facebook adverteren kan je heel gericht bepalen aan wie je je advertentie laat zien en aan wie niet. Dat betekent dat je jezelf veel kosten kan besparen en dat je kosten per nieuwe klant drastisch zullen dalen. Dit maakt Facebook adverteren voor schoonheidssalons bijzonder interessant.

 

Zorg dat je niet teveel geld uitgeeft per nieuwe klant met Facebook adverteren

Video’s zijn populair. Eerst was het alleen maar Youtube, maar tegenwoordig zijn ook andere social media platformen helemaal op video gedoken.

Instagram, Facebook, Snapchat en Twitter om maar wat voorbeelden te noemen zijn erg bezig met video. Het houdt de aandacht van de bezoeker immers vast en vergroot ook vaak de engagement. Allemaal positieve zaken voor het social media kanaal zelf en de bedrijven die het inzetten.

Een video op Youtube kan soms wel een minuut of 7 duren. Denk je dat diezelfde video het ook goed zou doen op Instagram? Ik denk het niet. Instagram is meer geschikt voor video’s van 30 seconden, misschien een minuut.

Her verpak je content dus. De video op Youtube gaat de diepte in op het onderwerp terwijl Instagram alleen de highlights laat zien. Je hoeft de content maar een keer op te nemen, maar door deze op een andere manier te editten kan je deze wel geschikter maken per social media kanaal.

 

Bereken je customer lifetime value

Het berekenen van je customer lifetime value doe je aan de hand van onderstaande formule.

Gemiddeld aantal afspraken per jaar x gemiddelde winst per afspraak x gemiddeld aantal jaar dat de klant in jouw schoonheidssalon over de vloer komt = Customer lifetime value

Let goed op dat je hierbij rekent met de winst van een afspraak en niet de omzet. Je maakt immers kosten bij alle behandelingen die je uitvoert. Wanneer je de customer lifetime value van je schoonheidssalon berekent hebt dan bepaal je hoeveel winst je aan een gemiddelde klant wilt verdienen. Trek dit af van je customer lifetime value en dan weet je wat je maximaal kan spenderen aan het werven van een nieuwe klant. Er zijn formules waarbij ook rekening wordt gehouden met extra klanten die de nieuwe klant uit zijn omgeving aanbrengt maar deze laat ik bewust uit de berekening. Zie dat als een kers op de taart. Hoe hoger je je customer lifetime value immers maakt hoe meer risico je neemt in het werven van een nieuwe klant.

 

Bepaal het meest interessante product voor Facebook adverteren voor schoonheidssalons

Nu je weet wat je maximaal wilt spenderen voor het werven van een nieuwe klant kan je aan de slag gaan met het vormgeven van je Facebook campagne. De keuze van het product dat je aanbiedt hierbij is erg belangrijk. Het dient product zijn waar vrouwen interesse in hebben. Er moet een hoge vraag naar zijn. Misschien wel je populairste product. Onderzoek welk van je producten momenteel een echte trend is. Hiervoor kan je bijvoorbeeld kijken in Google Trends of de zoekwoordplanner van Google. Hou hierbij ook rekening met de concurrenten in je directe omgeving. Bij voorkeur bieden zij dit product (nog) niet aan.

 

Bepaal welke vorm van aanbieding bezoekers in je schoonheidssalon brengt

Nu je weet welk product je gaat aanbieden is het zaak om te bepalen met welke aanbieding je de aandacht van Facebook gebruikers weet te trekken. Dit kan vaak een vorm van korting zijn. Denk aan:

  • 2 halen 1 betalen
  • Gratis vervolgafspraak
  • Kortingspercentage
  • Kortingsvoucher
  • Een welkomstcadeau
  • Gratis eerste behandeling 

Over het algemeen zie je dat hoe groter de korting is hoe minder je uiteindelijk betaald voor het werven van een nieuwe klant. Uiteindelijk gaat het erom dat je een zo groot mogelijk deel van de customer lifetime value overhoudt in combinatie met een zo goed mogelijk bezette agenda. Dit is dus een weegschaal waarin je de juiste balans moet vinden.

 

Hoe komen vrouwen in contact met jouw schoonheidssalon via Facebook adverteren?

In feite heb je nu al een groot deel van je advertentie uitgedacht. Wat hierin nog ontbreekt is hoe de vrouwen die je bereikt in contact komen met jouw schoonheidssalon. Dit kan op een aantal manieren:

  • Vrouwen verwijzen naar de website
  • Vrouwen telefonisch contact laten opnemen met jouw schoonheidssalon
  • Leads genereren via een landingspagina
  • Leads genereren via Facebook Lead Ads
  • Online een afspraak laten maken

Elk van bovenstaande manieren heeft voor en nadelen maar het belangrijkste hierin is dat je zoveel mogelijk drempels weghaalt. Hoe natuurlijker en makkelijker het voor de Facebook-gebruiker is om contact te leggen hoe meer vrouwen die zullen doen.

 

Het bouwen van een goede landingspagina voor Facebook adverteren voor schoonheidssalons

Om vrouwen na een klik op de advertentie te verleiden om hun gegevens achter te laten of een afspraak te maken heb je een landingspagina nodig die goed in elkaar zit. Deze pagina moet de bezoeker motiveren om het gewenste doel te bereiken. Dit doe je door aandacht te besteden aan de volgende zaken op je landingspagina:

  • Een duidelijk aanbod
  • Een goede call-to-action
  • Geen afleidingen
  • Onderdelen die de bezoeker bevestigen dat dit de juiste keuze is
  • Onderdelen die de betrouwbaarheid vergroten
  • Sense of urgency
  • De landingspagina moet herkenbaar zijn en gelijkenis vertonen met de advertentie waarop geklikt is

Met een goede landingspagina vergroot je je conversiepercentage en verlaag je de drempels en tegenwerpingen die een bezoeker van nature opwerpt.

 

Facebook adverteren voor schoonheidssalons kan niet zonder bedankpagina

Zodra een bezoeker de landingspagina invult en daarmee daadwerkelijk converteert. Als iemand zijn gegevens achterlaat voor de aanbieding dan is diegene op dat moment klaar om je product direct aan te schaffen. Smeed ijzer als het heet is. Probeer op de bedankpagina je bezoekers te stimuleren om direct actie te ondernemen. Hoe sneller de afspraak in je agenda staat hoe beter. Wat je hierin moet beseffen is dat het doen van een aankoop vaak bestaat uit micro-conversies. Elke kleine stap die een bezoeker zet om klant te worden zetten ze sneller als het kleine stapjes zijn. Als je direct vraagt, koop nu product X voor prijs Y dan zijn ze minder geneigd om dit te doen. Als ze daarvoor al 10 micro-commitments hebben gedaan is het logischer om ja te zeggen dan om nee te zeggen tegen het aankopen van het product.

 

Wat je moet weten over Facebook adverteren voor schoonheidssalons

Nu je alles klaar hebt staan is het bijna tijd aan om aan de slag te gaan met Facebook adverteren. Voordat we daarmee starten is het belangrijk om je een aantal zaken te realiseren zodat je de juiste keuzes maakt bij je Facebook campagne. Het is belangrijk om te realiseren dat mensen niet op Facebook komen om jouw behandelingen of producten te kopen. Ze willen vermaakt, geïnspireerd of slimmer worden. Houd dat in gedachten.

 

Facebook adverteren heeft meer effect op vrouwen die je schoonheidssalon kennen

De reden dat grote merken als Coca Cola, Page of Pampers zo vaak adverteren is om naamsbekendheid te genereren. Door dit regelmatig te laten zien ontstaat er ook een soort van herkenbaarheid, een gevoel van vertrouwen. Vrouwen die jouw schoonheidssalon al kennen, liken, bezoeken of weleens van gehoord hebben zullen eerder geneigd zijn te reageren op jouw Facebook advertentie. Dit kan zijn voordeel hebben bij het uitzetten van een nieuwe Facebook campagne. Overwegend zal deze doelgroep eerder ingaan op de aanbieding dan vrouwen die je schoonheidssalon niet kennen. Je hebt de volgende groepen die hiervoor interessant zijn:

  • Facebook fans
  • Vrienden van Facebook fans
  • Vrouwen die jouw website wel eens bezocht hebben
  • Vrouwen die lid zijn van jouw nieuwsbrief abonneebestand
  • Vrouwen die wel eens een video van jou hebben bekeken

Benieuwd hoe je de laatste drie groepen bereikt? Neem dan contact met me op.

 

Testen, evalueren en optimaliseren van je Facebook campagnes

Helaas is er geen enkele formule die in de eeuwigheid blijft werken. Het is continue testen, evalueren en optimaliseren. Altijd om een hoger rendement en lagere kosten per nieuwe klant te bereiken. A/B testen is hierin heel erg belangrijk. En vergeet niet, iets wat vorig jaar werkte kan dit jaar ineens niet meer zo succesvol zijn. Blijf daarom altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en het verbeteren van je campagnes. Het mooie is dat Facebook A/B testen ingebouwd heeft in het Facebook adverteren systeem. Test verschillende advertenties, doelgroepen of afbeeldingen.

 

Doelgroep kiezen bij Facebook adverteren voor schoonheidssalons

De volgende stap is het kiezen van de juiste doelgroep. Een heel belangrijke keuze. Hierin wordt het verschil gemaakt tussen geld verdienen en geld verliezen. Voor schoonheidssalons zijn er diverse opties en het is belangrijk hier goed over na te denken. Vaak helpt het om de ideale klant op papier uit te schrijven, een buyer persona. Waar houdt deze van, hoe oud is degene, hoe ver woont diegene bij je salon vandaan, wat verdient deze persoon en meer. Als je die gegevens weet dan kan je makkelijker je doelgroepkeuze invullen in de Facebook Ads manager.

 

Voorbeeld doelgroep Facebook adverteren voor schoonheidssalons

Voor een campagne voor een nagelstudio kan de doelgroep keuze er als volgt uit zien.

  • Locatie: Zet deze op personen die hier wonen
  • Regio: woonachtig binnen 3 kilometer van de schoonheidssalon
  • Geslacht: vrouwen
  • Leeftijd: 25 – 45 jaar

Dit ziet er in de Facebook Ads Manager dan als volgt uit:

Vanaf hier kan je stappen gaan zetten om je doelgroep nog verder te verkleinen. Hoe specifieker deze is hoe groter de kans dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Facebook laat zien hoeveel mensen voldoen aan je ideale plaatje. Zo kan je zien of je een niet te kleine doelgroep hebt gemaakt of wellicht dat deze nog specifieker kan.
Je kan je doelgroep vervolgens nog verder specificeren als je denkt dat de doelgroep te groot is. Wil je tips over hoe je dit het beste kan bereiken naam dan contact met ons op. In de module Facebook adverteren geven we geweldige tips die bewezen hebben om een hoog rendement op te leveren.

 

Waar ga je de Facebook advertentie plaatsen?

Onder het kopje ‘plaatsingen’ selecteer je vervolgens zelf een aantal opties waar je de advertentie gaat vertonen. Mijn advies is om alles uit te vinken behalve ‘overzichten’. Je advertentie wordt op die manier alleen vertoont in het nieuwsoverzicht van Facebook-gebruikers en dat is wat je wilt. Dit betekent dat we in eerder stadium kiezen voor ‘plaatsingen bewerken’.

 

Budget instellen Facebook adverteren

Het instellen van het budget wat je gaat spenderen is uiteraard afhankelijk van het bedrag wat je vrij gemaakt hebt voor marketing. Begin hier in elk geval met een dagbudget van € 5. Je kan ook kiezen voor looptijdbudget hiermee stel je de totale maximale kosten van je campagne in en ook een einddatum. Op die manier weet je zeker dat je nooit meer uitgeeft dan het gereserveerde marketingbudget.

 

Advertentie opmaken voor Facebook adverteren voor schoonheidssalons

Nu ben je toe aan de opmaak van de advertentie. Dit is wat mensen te zien zullen krijgen en moet er daarom verleidelijk uitzien. Dit heeft heel veel invloed op je conversiepercentage. In een eerder stadium heb je het product uitgekozen en de aanbieding bedacht. Nu komt het neer op een goede afbeelding en aantrekkelijke tekst en een button die aanzet tot actie.

Kies een advertentie naam die duidelijk is voor jou wat de aanbieding is. Zo kan je deze eenvoudig terugvinden. Kies vervolgens de juiste Facebookpagina als je er meerdere hebt. Kies bij indeling voor carrousel, één afbeelding of één video. Dit zijn de beste opties. Welke je kiest hangt erg samen met de content die je beschikbaar hebt voor de advertentie. Het liefst gebruik je een voor en na foto van de behandeling of een video waarin dit zichtbaar wordt.

 

De tekst en button van de Facebook advertentie

Wat betreft de advertentietekst is het belangrijk om er een aantal zaken in te vermelden.

  • Bedrijfsnaam
  • Locatie (buurt of stad)
  • Behandeling/product dat je aanbiedt
  • Paar details over de behandeling/product
  • Wat de behandeling/product de klant oplevert (Cellulitis verwijderen, stralende glimlach, etc)
  • De normale prijs
  • De aanbieding

Schrijf op een informele manier en hierin mag je best gebruik maken van emoticons. Zorg dat je enthousiasme opwekt en dat je Nederlandse spelling klopt. Het zou goed zijn als je een manier vindt dat mensen reageren op je advertentie, dit draagt bij aan je bereik.

Voor wat betreft je button gebruik je een tekst die de behoefte die je zojuist hebt gecreëerd invult. Dus geen, klik hier. Maar eerder iets als, pak aanbieding. De link die je onder je button plaatst kan je ook nog een keer plaatsen in de tekst van je bericht.

 

Evalueer en optimaliseer je Facebook advertentie

Het is belangrijk dat je elke dag de voortgang van je advertentie in de gaten houdt. Zo kan je zorgen voor aanpassingen en verbeteringen. Daarnaast is het belangrijk dat je reageert op reacties op je advertentie. Ook volg je uiteraard de leads die via je landingspagina binnenkomen op.

 

Werkt de Facebook advertentie niet?

Na een paar dagen zou je al een stapel leads moeten hebben. Is dit niet het geval? Bekijk dan goed waar het misgaat. De volgende stappen zijn om inzicht te krijgen in welke stap zorgt dat mensen afhaken.

  • Klikken mensen op de advertentie?

Als mensen niet klikken op de advertentie dan ligt het aan de advertentie. Klopt de tekst? Is die interessant genoeg? Laat hem lezen door vriendinnen om nieuwe inzichten te krijgen. Misschien is je aanbieding niet sterk genoeg? 

  • Mensen laten hun gegevens niet achter?

Okay, mensen klikken op de advertentie en komen op je landingspagina maar ze laten hun gegevens niet achter. Laad de pagina snel genoeg? Is het duidelijk wat er ingevuld moet worden? Zijn er afleidingen waar mensen op klikken? Vraag je teveel gegevens uit? 

  • Mensen maken geen afspraak

Je hebt een berg leads, maar niemand maakt een afspraak. Het simpelste en belangrijkste wat je kan doen is de mensen zelf opbellen om ze uit te nodigen voor een afspraak. Als ze zeggen dat ze niet meer willen, dan kan je vragen waarom dat zo is. Met die informatie kan je je campagne aanpassen. Als je alleen een emailadres hebt zou ik beginnen met het versturen van een reminder; vergeet je aanbieding niet. 

 

Facebook advertenties voor schoonheidssalons die echt werken

Nu weet je hoe je aan de slag moet met Facebook adverteren. Toch snap ik dat je het misschien spannend vind of dat je er simpelweg de tijd niet voor hebt. Wij kunnen je hierbij helpen. Met veel ervaring binnen de schoonheidsbranche zetten wij regelmatig campagnes voor schoonheidssalons op op Facebook en dat kunnen we ook voor jou doen. Vraag een gratis adviesgesprek aan.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This