Hoe bouw je een goede SEO url structuur op?
Er zijn ontzettend veel factoren die invloed hebben op jouw positie in de zoekmachine. Zoekmachine optimalisatie kan soms complexe problemen met zich meebrengen. Gelukkig kan zoiets eenvoudigs als de opbouw van jouw url’s ook een bijdrage leveren aan jouw positie in Google. Dus, hoe zet je een goede SEO url structuur op?
Voordat ik je 7 wijsheden meegeef voor de opbouw van jouw url structuur wil ik je nog wel op iets belangrijks wijzen. Pas nooit zomaar je bestaande url’s aan. Wanneer je dit toch wilt doen, zorg dan voor goede redirects.
Direct naar de 7 tips voor een goede SEO url structuur:
Waarom is een goede SEO url structuur belangrijk?
Google indexeert alle pagina’s op het internet. Met een algoritme probeert Google te bepalen welke pagina antwoord geeft op welke vraag. En zo koppelt Google een pagina van een website aan een zoekopdracht.
Aangezien er meerdere webpagina’s antwoord geven op een vraag bepaald Google vervolgens ook de volgorde waarin de pagina’s worden weergegeven aan de bezoeker.
Het is belangrijk voor SEO dat Google duidelijk kan zien waar de pagina over gaat. De tekst in de url helpt hierbij. En dat is dan ook waarom de opbouw van jouw url van belang is voor zoekmachine optimalisatie.
7 tips om de juiste url structuur te kiezen
Daarom nu 7 tips die je helpen om de juiste url structuur te kiezen voor SEO. Dit kan je helpen om hoger in Google te komen. Dus laten we maar meteen beginnen met de eerste tip.
#1 Beperk je url’s tot de hoofdzaak
Houd je url’s zo kort mogelijk en kom zo snel mogelijk tot de kern. Woorden als ‘de’, ‘het’, ‘een’ en ‘en’ kan je bijvoorbeeld vaak weglaten. Je kan je url ook wat korter maken door de opzet aan te passen. Zorg er in elk geval voor dat je url zowel leesbaar blijft voor de zoekmachine als voor de bezoeker. Dan blijft de betrouwbaarheid groot.
‘5 tips die mij hielpen om bovenaan Google te staan’ wordt bijvoorbeeld ‘tips bovenaan Google staan’.
#2 Zoektermen in je url
Zorg er altijd voor dat de zoektermen waarop je gevonden wil worden terugkomen in je url. Dat zorgt ervoor dat zowel voor de zoekmachine als voor de bezoeker duidelijk is waar de pagina over gaat. Essentieel voor SEO.
#3 Gebruik middenstreepjes in je url
De beste en veiligste keuze om spaties weer te geven in je url is het gebruik van middenstreepjes. Wanneer je simpelweg spaties gebruikt krijg je hele lelijke url’s. De spatie wordt namelijk vervangen door ‘%20’ Over het gebruik van de underscore bestaan verschillende verhalen. Sommige zeggen dat het fungeert als een spatie voor de zoekmachine maar anderen zeggen dat de underscore niet gezien wordt als een spatie en de twee woorden samenvoegt in de ogen van de zoekmachine.
url.nl/rode_schoenen_voor_dames_die_houden_van_haken
Kan door de zoekmachine gezien worden als
url.nl/rodeschoenenvoordamesdiehoudenvanhaken
Echter is ‘rodeschoenenvoordamesdiehoudenvanhaken’ geen echt woord.
Kies dus voor de veilige keuze en gebruik het middenstreepje.
#4 Voorkom keywordstuffing
Prop je url niet vol met zoveel mogelijk zoekwoorden. Dit werkt alleen maar averechts. Google is inmiddels slim genoeg om dit te herkennen. Daarnaast is het voor bezoekers minder uitnodigend om aan te klikken. Dit terwijl het aantal klikken een belangrijke ranking factor zijn om hoger in Google te komen.
#5 Kies voor mappen in plaats van subdomeinen
Voor SEO is het beter om mappen of categorieën te gebruiken in plaats het maken van een subdomein. Een subdomein is namelijk een op zichzelf staande website in de ogen van de zoekmachine. Dat betekent dat je niet profiteert van opgebouwde linkjuice van linkbuilding bijvoorbeeld.
Subdomein:
onderwerp.url.nl/titelvanjepagina
Mappen:
url.nl/onderwerp/titelvanjepagina
#6 Houdt jouw url structuur zo schoon mogelijk
Hoewel je het inmiddels al een stuk minder ziet dan voorheen komt het nog steeds voor dat er cijfers in urls worden gebruikt. Deze cijfers hebben vaak geen toegevoegde waarde voor Google en ook niet voor de bezoeker van jouw website.
In sommige CMS’en worden deze cijfers toegevoegd om aan te geven welk product, artikel of de hoeveelste pagina het is die aangemaakt is op de website. Zonde want dit is eigenlijk helemaal niet nodig.
Het vertroebelt de essentie van de pagina voor het algoritme van Google. Iets om te voorkomen dus.
#7 Gebruik geen datum in je url
Sommige blogs en websites maken gebruiken van een mappenstructuur op basis van de datum. Hiermee wordt bijvoorbeeld weergegeven in welk jaar, maand en op welke dag de blog geplaatst is.
Hoewel het klinkt als waardevolle informatie is het voor evergreen content juist niet waardevol. Sterker nog, het kan ervoor zorgen dat Google denkt dat jouw content oud is en daarmee minder relevant. Dit kan de positie van jouw pagina’s in de zoekmachine beïnvloeden.
Gebruik daarom geen datum in jouw url opbouw wanneer je rekening houdt met SEO.
Conclusie
De structuur van jouw url’s heeft dus toegevoegde waarde voor zoekmachine optimalisatie. Wees verstandig en doe kleine aanpassingen indien noodzakelijk. Het kost zelden veel energie.
De 7 tips nog even op een rij:
- Beperk je url’s tot de hoofdzaak
- Zoektermen in je url
- Gebruik middenstreepjes in je url
- Voorkom keywordstuffing
- Kies voor mappen in plaats van subdomeinen
- Houdt jouw url structuur zo schoon mogelijk
- Gebruik geen datum in je url
Vergeet niet om redirects aan te maken wanneer je bestaande url’s aanpast.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -