SEO Concurrentieanalyse: Zoekwoorden

Zoekmachine optimalisatie is in feite continu strijden met jouw concurrenten om de beste beleving aan te bieden bij een zoekopdracht. Degene met de beste beleving staat bovenaan Google en die pagina krijgt de meeste bezoekers. Daarom is een SEO concurrentieanalyse een belangrijke tool om hoger in Google te komen.

Uiteraard is het niet allemaal zo zwart wit maar in essentie komt het er wel op neer. De beste beleving bieden doe je door op de beste manier de ruim 200 ranking factors van Google in te vullen. Deze hebben gezamenlijk eigenlijk maar één doel; de bezoeker de best mogelijke beleving bieden.

 

Zoekmachine optimalisatie strategie

Wanneer je de concurrentie gaat analyseren kan verschillend zijn. Je kan al even bezig zijn met SEO, maar het kan ook zijn dat je net pas begint. Voor beide opties is het hebben van een lijst met kansrijke zoekwoorden essentieel.

Lees hier hoe je aan de best mogelijke zoekwoorden voor jouw website komt.

Binnen elke strategie spelen de zoekwoorden een belangrijke rol. Zij zijn het immers die de link leggen tussen de bezoeker en de website. Als je niets te bieden hebt op de zoekopdracht van de bezoeker ben je immers niet relevant. Je wordt dan niet weergegeven en kan die bezoeker dus ook niet op jouw website verwachten. Ongeacht voor welke SEO strategie je kiest.

Welke SEO strategieën zijn er allemaal? Heb jij de beste SEO strategie voor jouw website al uitgekozen?

Zoekwoorden spelen dus een belangrijke rol om zichtbaar te worden. Aangezien het overgrote deel van de bezoekers alleen maar naar de 1e pagina kijkt van de zoekresultaten moet je dus op die pagina gevonden worden. De concurrentie en jijzelf bepalen jouw positie in de zoekresultaten. Daarom is het zinvol ook te kijken naar de concurrerende pagina’s op het gekozen zoekwoord. Als je alleen kijkt naar jezelf dan zal je merken dat het moeilijk is om hoger in Google te komen.

Anderen lazen ook:
De nieuwe manier van zoekwoorden onderzoek doen
Analyseer jouw zoekwoorden op basis van omzet niet op basis van zoekvolume.

Zoekwoordplanner om concurrentie op zoekwoorden te achterhalen

De Google zoekwoordplanner is een heel fijn hulpprogramma maar voor het achterhalen van het concurrentieniveau is het niet gebouwd. Niet op zoekmachine optimalisatie niveau in elk geval. Maar er staat toch een kolom met concurrentie? Ja, dat klopt maar de zoekwoordplanner richt zich op Adwords en niet op SEO. Het concurrentieniveau zegt wat over hoeveel concurrentie op het keyword is in Adwords.

Voor zoekmachine optimalisatie kan je er niet heel veel mee echter is er toch wel een verband. Met de komst van de kwaliteitsscore is de landingspagina belangrijker geworden. In een ideale wereld bouw je een landingspagina per zoekwoord. Dat betekent dat die landingspagina vaak ook een pagina is die zich ook SEO technisch zich richt op dat zoekwoord.

 

Keyword Effectiveness Index om concurrentieniveau te bepalen

Het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand uit de zoekwoordplanner gebruik je in deze formule. Hierin probeer je namelijk de concurrentie vast te stellen door het aantal zoekopdrachten door het aantal zoekresultaten te delen. Hoe hoger het getal, hoe lager de concurrentie is.

gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand : aantal zoekresultaten = KEI

Het probleem met deze formule is dat het eigenlijk alleen zou werken als de zoekresultaten continu rouleerde van plek. Op een evenredige manier was dit de ideale indicator. Echter werkt het niet zo in de huidige zoekmachines. Zoals eerder vastgesteld gaat het allemaal om die 1e pagina. Dan moet je naar kwaliteit gaan kijken, niet naar kwantiteit.

 

Hulpprogramma’s voor zoekwoorden analyse

Met diverse tools kan je de concurrentie op een keyword goed inzichtelijk maken. Een van die programma’s is Market Samurai. Dit is overigens een betaald programma. Waar kijkt dit programma naar? En hoeveel voordeel kan je eruit halen?

Market Samurai laat je de volgende data zien:

  • Leeftijd van de domeinnaam
  • PageRank
  • TrustRank
  • Backlinks
  • Gebruik van keywords
Daarnaast laat het je ook de volgende factoren zien in het bepalen van de potentie van het keyword:

  • Te verwachten aantal kliks wanneer je bovenaan Google staat
  • Het aantal pagina’s met het keyword
  • Hoeveel pagina’s het keyword gebruiken in de titel, de url, de domeinnaam en in de anchor text van de backlink
Met deze data kan je in sommige gevallen aan de slag om een betere positie te bemachtigen. Het kan er ook toe leiden dat je je energie beter in een ander zoekwoord kan investeren.

Aan de leeftijd van het domeinnaam kan je niks veranderen. Je kan niet terug in de tijd en zorgen dat jouw domeinnaam eerder werd vastgelegd. De leeftijd van een domeinnaam is ook niet een heel belangrijke ranking factor.

PageRank en TrustRank zijn indicatoren waar je wel wat mee kan. Als je ziet dat je concurrenten hier hoog scoren, hoger dan jouw gemiddelde pagina dan moet je echt aan de bak. Het aantal backlinks is er nog zo één.

Het gebruik van keywords op de pagina zijn zaken die je vrij snel kan gaan aanpakken. Als een aantal top 10 zoekresultaten dit keyword niet gebruikt, ook niet in contextueel oogpunt, dan liggen hier kansen. Low hanging fruit.

Market Samurai brengt de kansen vrij eenvoudig in beeld. Groen en oranje zijn kansrijk. Rood is waar je concurrent goed presteert. Het is geen concrete vergelijking met jouw pagina, dus als je concurrent ergens echt goed presteert dan is het ook echt goed en niet even beter dan wat jij hebt gedaan tot op heden.

 

Zoekwoorden concurrentie tool SeoQuake

Naast de betaalde pakketten bestaan er ook gratis tools zoals SeoQuake. SeoQuake heeft een browser extensie in Chrome waarmee je direct de zoekresultaten kan langsgaan. SeoQuake geeft je inzicht in de volgende gegevens:

  • Domain Score: Cijfer tussen 0 en 100, dat wat zegt over het aantal backlinks
  • Trust Score: Cijfer tussen 0 en 100, over het aantal betrouwbare backlinks
  • Hoeveel backlinks er naar de pagina verwijzen
  • Hoeveel backlinks naar de domeinnaam verwijzen
  • Hoeveel pagina’s de site heeft
  • Wanneer het domein werd geregistreerd

Een snelle en vooral gratis tool die je inzichten geeft. Daar hou ik wel van. Als je hem koppelt aan je SEMrush account kan je ook nog eens zien vanaf welke sites de backlinks komen.

Dit biedt kansen. Waarom linken deze websites wel naar de pagina van je concurrent maar niet naar die van jou? Het is een kans om vergelijkbare pagina’s te zoeken die wel naar jou willen linken. Daarnaast kan je natuurlijk ook de brutale vraag stellen aan de website van de backlink. Wie weet verandert hij de link wel of kan je tot een andere vorm van samenwerking komen.

Hoe pak je linkbuilding goed aan? Lees ons artikel over linkbuilding.

 

Technische SEO is ook belangrijk bij het onderzoeken van je concurrenten

Niet alleen de manier waarop de content geschreven is en het aantal backlinks spelen een rol in de positie om de bovenste positie in Google. Ook de technische prestaties van de website spelen hier een rol in.

Wat je dan in kaart wilt brengen zijn de volgende zaken:

  • Snelheid van laden
  • Mobiele gebruikservaring

Deze factoren wegen zwaar in de bepaling van je positie in de zoekresultaten.

De laadsnelheid van je website kan je meten via verschillende hulpprogramma’s. Een van de bekendste is Google PageSpeed. Een andere is Pingdom.com. Besef je dat elke milliseconde dat je pagina er langer over doet om te laden de kans groter wordt dat de bezoeker je pagina verlaat omdat hij ongeduldig is.

Lees hier hoe je de snelheid van laden van je website kan verbeteren.

Google PageSpeed brengt de mobiele gebruikservaring ook in beeld. Het fijne hiervan is is dat het ook direct de verbeterpunten laat zien. De reden waarom dit zo belangrijk is voor Google is omdat zij gekozen hebben voor de mobile first strategie. Logisch ook, want het aantal zoekopdrachten dat wordt uitgevoerd met de mobiel blijft maar groeien.

 

Beslissingen nemen naar aanleiding van de analyse

Na het analyseren is het tijd om te beslissen wat je gaat doen. Ga je tijd investeren in het zoekwoord of niet? Er zijn vier mogelijke scenario’s. 

 

  1. De concurrentie van het zoekwoord heeft zijn zaken goed voor elkaar. Veel backlinks, keywords toegevoegd op de juiste plekken, technische SEO goed op orde. Als de achterstand op alle vlakken groot is dan is het wijselijk om te kiezen voor een ander zoekwoord.
  2. Op het zoekwoord hebben jouw concurrenten veel backlinks, maar laten ze kansen liggen op het gebied van de content. Keywords worden niet of minimaal goed gebruikt. Dan is dit zeker overweging waard. Relevantie is het belangrijkste, backlinks zijn slechts aanvullend.
  3. Backlinks kunnen echter wel het verschil maken. Met goede content en technische SEO alleen moet je de strijd aan durven gaan. Dat kan je namelijk bij benen. Als de top 10 op het zoekwoord echter geen tot weinig backlinks heeft dan ligt hier zeker een kans. Maak de content en ga op zoek naar de backlinks.
  4. Het ideale resultaat. De 1e pagina van Google is gevuld met pagina’s die op alle facetten laag scoren. Een greep naar de eerste pagina is binnen handbereik.

Zoekmachine optimalisatie uitvoeren

Nu je hebt gezien waar de kansen liggen is het tijd om je content te gaan produceren of om je huidige content te gaan updaten. Aangezien het nooit over maar een handvol zoektermen gaat kan zoekmachine optimalisatie je veel tijd gaan kosten. Zorg er in elk geval voor dat je de juiste content marketing strategie hebt.

Overweeg je om zoekmachine optimalisatie uit te besteden? Bekijk dan de mogelijkheden hiervoor.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEO Scan

Wil je hoger in Google komen? Maar lukt het niet. Dan kunnen wij je helpen. Doe de gratis SEO scan en binnen 24 uur weet jij wat je moet doen om hoger te komen in Google.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This