Bovenaan in Google komen met 5 tips
Wanneer je hoger wilt komen in de zoekmachines dan zijn er meer dan 200 richtlijnen waar je rekening mee moet houden. Het is praktisch onmogelijk om al deze 200 richtlijnen optimaal in te richten voor elk van je pagina’s. Om toch op de eerste pagina van Google te komen gaan we je op weg helpen met 5 tips om bovenaan in Google te komen.
Deze 5 tips helpen je niet alleen op weg, ze worden ook niet allemaal behandeld op alle SEO tips websites. Ze kunnen dus wel degelijk een verschil maken voor veel websites. Jouw concurrenten zijn misschien niet op de hoogte van deze tips en daarmee kan je boven hun eindigen in de zoekmachines.
#1 Bovenaan in Google komen met 1 of meerdere pagina’s?
Wanneer je content schrijft voor je website dan gaat dit over de producten en diensten die je aanbiedt. Welke problemen je oplost, welke behoeftes van klanten je bevredigd en welke doelen je samen met je klanten bereikt.
Besteed niet slechts één artikel aan dit onderwerp maar meerdere. Deze helpen Google inzien dat je veel kennis hebt over dit onderwerp. Dit helpt de kans vergroten dat meerdere artikelen op de 1e pagina van Google komen.
Denk bijvoorbeeld aan:
- De beginnersgids voor zoekmachine marketing
- Zoekmachine optimalisatie voor gevorderden
- SEO tools die je helpen om bovenaan in Google te komen
- 9 tips om hoger in Google te komen
#2 Link naar elkaar
Meerdere artikelen naast elkaar over één onderwerp helpen Google dus om te begrijpen dat jij een expert bent op dit gebied. Echter wanneer je linkt naar elkaar met deze artikelen helpen deze artikelen ook om hoger in de zoekmachine resultaten te komen.
Elke link geeft namelijk een bepaalde waarde mee. Hoe hoger de waarde hoe hoger de positie in de zoekmachine. Dit geldt ook voor interne links.
Bekijk het vanuit de bezoeker van je website. Als hij het artikel leest ‘de beginnersgids voor zoekmachine marketing’ dan is hij waarschijnlijk ook geïnteresseerd in ‘SEO tools die je helpen om bovenaan in Google te komen’. Dit is een logische vervolgstap en dus zal hij doorklikken naar die pagina.
Wanneer de bezoeker klaar is met de beginnersgids is het tijd voor de gevorderden versie. Zo creëer je binnen je website een logisch pad voor de bezoeker om deze te volgen. Dit is belangrijk zodat Google de tijd op je pagina kan meten en je je bouncepercentage kan verlagen. Beide zijn belangrijke indicatoren of je waardevolle content aanbiedt aan de bezoekers die via de zoekmachine komen.
Wat je hier eigenlijk doet is het toepassen van de pillar SEO strategie. Deze strategie is zeer succesvol voor zoekmachine optimalisatie en helpt je om de kans te vergroten dat je de bovenste plekken in Google kan bereiken op de zoektermen waar jij op gevonden wilt worden.
#4 Zet social media in om hoger in Google te komen
Ja, social media is interessant om klikken te krijgen, maar het helpt je ook om bovenaan in Google te komen. Een link naar je artikel helpt je bij linkbuilding. Ook vanaf social media.
Wanneer het artikel geliked wordt, gedeeld wordt of er een reactie opgegeven wordt dan weegt dit mee in je positie in de zoekresultaten. Het is namelijk engagement, iemand is bereid en neemt de moeite om de interactie aan te gaan met jouw post. Dat ziet Google als waardetoevoegende content.
Toch is de interactie op zo’n post meestal van korte duur. Social media heeft namelijk geen lange levensduur voor de zaken die je erop plaatst. Als je maar één keer post, dan werkt dit tegen je.
Maar draai het eens om. Dit geeft je dus de kans om hetzelfde artikel te hergebruiken. Post je artikel niet alleen vandaag, maar ook nog eens over 2 maanden. Op hetzelfde artikel zal je zien dat je meer likes of shares krijgt, simpelweg omdat je het nogmaals gedeeld hebt.
Niet gek ook, want alles wat je op bijvoorbeeld Facebook zet wordt niet gezien door al je volgers. Door het meerdere keren in te zetten hebben je volgers meer kans om het artikel te zien, te beoordelen, te delen of te reageren op het artikel. Denk ook aan nieuwe volgers. De volgers die je vandaag niet hebt, kunnen over 2 maanden ineens een volger van jouw social media kanaal zijn.
Deel je content dus meer dan eens. Spreid het uit over een langere periode. Post hetzelfde artikel om de 2 of 3 maanden en doe dit met al je content.
#5 Zorg dat je content actueel is
Niet alleen omdat dit goed aansluit bij het vorige punt maar simpelweg omdat niemand content wil lezen die achterhaald is. Zorg ervoor dat je content altijd kloppend is. Iets wat je vandaag geschreven hebt hoeft over een jaar niet langer kloppend te zijn. De wereld is continu in beweging.
Dat betekent ook dat de accuraatheid van je content continu onderhevig is aan veranderingen. Wanneer je de recente wijzigingen toevoegt aan je bestaande artikel is het ineens weer actueel.
Denk even terug aan de ideale gebruikerservaring. Google wil geen pagina’s aanbieden met content dat gedateerd is. Ze willen dat elke klik op een zoekresultaat het beste antwoord oplevert. Niet een antwoord wat kloppend was in 2017 maar vandaag de dag niet meer accuraat is.
Bijkomend voordeel, voor het blijven delen van je content op je social media platforms moet je ook zorgen dat je content kloppend is. Een tweede reden om je artikelen te blijven voorzien van juiste informatie ook al verandert de wereld elke dag een beetje.
Als beloning laat Google oude artikelen in een nieuw jasje niet terugzakken in de zoekresultaten, althans zolang er niet een beter antwoord voorbij komt. Maar als jouw content altijd up-to-date is is de kans groter dat jij verouderde content overstijgt in de zoekresultaten dan andersom.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -