De impact van anchor links op SEO
Om hoger in Google te komen kan je veel verschillende zaken optimaliseren op jouw website. Een van de eenvoudigste dingen om te doen is het implementeren van anchor links op jouw website. Ondanks dat dit geen ranking factor is voor SEO voegt het wel waarde toe.
Waarom anchor links helpen bij SEO
Er zijn ruim 200 ranking factoren voor SEO. Anchor links is er niet één van. Dus zou je denken dat het niet helpt om hoger te komen in Google. Het helpt de bezoeker van jouw website echter wel om sneller en beter te vinden wat hij zoekt. En daarmee is het van belang voor zoekmachine optimalisatie.
In de wereld van online marketing is het namelijk goed om je te beseffen dat bezoekers maar een concentratiespanne hebben van zo’n 8 seconden. Minder dan een goudvis dus. Vinden ze niet wat ze zoeken op jouw pagina dan zijn ze zo weer weg.
Met anchor links kan je bezoekers helpen om sneller te vinden wat ze zoeken op jouw pagina. Hierdoor verbeter je de gebruikerservaring op jouw pagina en dat verlengt de tijd dat de bezoeker op jouw website blijft. En laat dat nu juist wel een ranking factor voor SEO zijn.
Anchor links voorkomen pogosticking
Door bezoekers te helpen om te vinden wat zij zoeken voorkom je ook dat zij jouw website verlaten. Het verlaagt daarmee mogelijk jouw bouncepercentage. Hoewel een bouncepercentage niet het grootste gevaar voor jouw positie in Google hoeft te zijn. Pogosticking is een veel groter gevaar.
Pogosticking vindt plaats wanneer een bezoeker vanuit de zoekresultatenpagina op jouw pagina terecht komt, niet vindt wat hij zoekt en weer terug klikt naar de zoekresultaten. Vervolgens klikt hij op een ander zoekresultaat.
Dit vertelt Google dat jouw pagina niet het juiste antwoord op de vraag achter de zoekopdracht gaf. Wanneer dit vaker gebeurt daal jij op Google. Dit is dus slecht voor jouw positie in de zoekmachines.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -