Adwords optimaliseren?

Adverteren via Adwords, praktisch iedere ondernemer doet het. Maar hoe haal je het meeste rendement uit je campagnes? Adwords optimaliseren is een belangrijk onderdeel in het behalen van het maximale rendement. Maak hier wekelijks tijd voor vrij, of besteed dit uit aan een professionele Adwords specialist.

 

Waarom is Adwords optimaliseren belangrijk?

Het is simpel, stilstand is achteruitgang. Of beter gezegd de kans op geld verspillen neemt toe. De zoekopdrachten veranderen continu, de concurrentie zit niet stil en de kwaliteitsscore dient regelmatig geanalyseerd te worden. Wanneer je dit niet doet loop je de kans dat je geld betaald voor kliks die niet converteren, dat je steeds meer gaat betalen voor dezelfde kliks en dat je steeds lager op de zoekresultaten terug te vinden bent.

 

7 stappen om je Adwords campagnes te optimaliseren

Ondanks dat veel bedrijven gebruik maken van Adwords zijn er veel die zelden optimaliseren. Als het draait, draait het. Op deze manier haal je niet het maximale uit Adwords en daardoor zien we ook dat sommige bedrijven die zelf aan de slag gaan met SEA afhaken. Het rendement is er niet. Geef Adwords een serieuze kans en het rendeert, voor elk product en elke dienst. Met deze 7 stappen kan je succesvol Adwords optimaliseren.

  1. Uitsluitingszoekwoorden
  2. De CTR van de huidige zoekwoorden
  3. Zoekwoorden toevoegen
  4. Blijf je advertenties testen
  5. De kwaliteitsscore verbeteren
  6. Analyseer het aantal conversies
  7. Stem je dagbudget zo goed mogelijk af op conversies
 

#1 Uitsluitingszoekwoorden

De makkelijkste en snelste manier is uitsluitingszoekwoorden toevoegen aan je campagne. Uitsluitingszoekwoorden zijn woordcombinaties waarbij je je advertenties niet wilt weergeven. Soms leveren zoekwoorden die je hebt opgenomen in je campagnes zoekopdrachten op die niet aansluiten bij je dienstverlening. Deze sluit je uit om te voorkomen dat je advertenties vertoningen genereert die niks opleveren. Dit is slecht voor de kwaliteitsscore en kan je ook nog geld kosten voor kliks die niet converteren.

 

#2 De CTR van de huidige zoekwoorden

Een andere eenvoudige maar belangrijke optimalisatie is om de CTR te bekijken van je huidige zoekwoorden. Deze dient boven de 1% te liggen. Ligt deze lager dan is het zaak om te kijken naar de oorzaak en dit te verbeteren.

  • Optimaliseer je advertentietekst
  • Gebruik uitsluitingszoekwoorden om irrelevante zoekopdrachten te voorkomen
  • Verbeter je advertentiepositie

Lukt het niet om je CTR boven de 1% te krijgen dan is het een overweging waard het zoekwoord te verwijderen.

 

#3 Zoekwoorden toevoegen

Het volgen van trends in Google, nieuwe zoekwoorden onderzoeken via de zoekwoordentool van Google en kritisch kijken naar de zoekopdrachten waarop je wordt gevonden. Het zijn allemaal manieren om nieuwe zoekwoorden toe te voegen aan je campagnes. Het testen van nieuwe zoekwoorden verdiept het zoekvolume van je campagnes en kan zorgen voor nieuwe succesvolle campagnes.

 

#4 Blijf je advertenties testen

Om de CTR van je campagnes te blijven verbeteren dien je ook je advertentieteksten continu te optimaliseren. Blijf testen met kleine nuances om steeds tot de best presterende advertentie te komen. Vergeet hierbij niet het zoekwoord terug te laten komen in de advertentietekst en om te testen met het gebruik van extensies. Hoe val je op tussen alle andere zoekresultaten?

 

#5 De kwaliteitsscore verbeteren

De manier om je positie te verbeteren en je kosten te beheersen is het verbeteren van je kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore heeft als doel om de relevantie van Adwords campagnes te verbeteren. Google beloont je voor een hoge kwaliteitsscore. Met een hogere kwaliteitsscore kan je een hogere positie bemachtigen ondanks een lager bod dan je concurrenten. Analyseer de kwaliteitsscore daarom regelmatig.

 

#6 Analyseer het aantal conversies

Uiteindelijk draaien je campagnes allemaal met het doel om meer omzet te genereren. Een belangrijk onderdeel hierin is het genereren van conversies. Stel dan ook conversiedoelen in zodat je snel en eenvoudig je conversies kan aflezen. Welke zoekwoorden presteren naar behoren en welke vallen tegen. Analyseer ook waarom ze afhaken, is de flow op de landingspagina in orde?

 

#7 Stem je dagbudget zo goed mogelijk af op conversies

Wanneer je merkt dat je budget ontoereikend is dan wil je het budget wat je spendeert zo effectief mogelijk gebruiken. Merk je dat er bijvoorbeeld vooral in de avonduren geconverteerd wordt? Of juist tijdens kantooruren? Stem daar je campagne dan op af. Doe dit echter alleen als je echt een duidelijk verschil ziet.

 

Adwords optimaliseren op wekelijkse basis

Door deze 7 stappen wekelijks te doorlopen optimaliseer je je Adwords campagnes en blijf je de concurrentie een stap voor. Daarnaast voorkom je verspilling van je budget en verlaag je de kosten per click. Als je campagnes op orde zijn kan je wekelijks in een uur al een groot resultaat bewerkstelligen.

 

Adwords optimalisatie uitbesteden?

Toch wat complex of tijdrovend? Dat kunnen we ons best voorstellen. Wij zijn hier dag in dag uit mee bezig, net als jij met jouw business bezig bent. Dan merk je dat het toch net even wat sneller, makkelijker en beter gaat. Doe onze gratis SEA-scan en bekijk wat wij voor jou kunnen betekenen. Geheel vrijblijvend.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis SEA Scan

Google Ads, voorheen Adwords, kan een kostbare zaak zijn. Zeker wanneer de resultaten achterblijven. Wij kennen alle geheimen van SEA. Laat ons een gratis en vrijblijvende scan uitvoeren.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This