De ultieme online marketing gids voor jouw nieuwe website

Ga je voor jezelf beginnen? Dan kan je vandaag de dag niet zonder website. Online vind namelijk een groot gedeelte van het aankoopproces plaats ongeacht het product of de dienst die je gaat verkopen.

Het hebben van een website is dus essentieel. Toch is het hebben van een website vandaag de dag anders dan een groot aantal jaren geleden. Toen was een website waarop je vertelde wat je deed en hoe men jou kon bereiken bijna altijd voldoende.

Nu is dat volkomen anders. Jouw website is echt een volwaardig verkoopkanaal en heeft content en conversie tools nodig voor de verschillende fases in het aankoopproces.

Je verkoopt niet alleen je diensten maar je helpt ook bezoekers bij de oplossing van hun problemen of de invulling van hun wensen. Zelfs als zij geen klanten van jou worden. Wie weet wat je nog voor elkaar in de toekomst kan betekenen.

Het gaat niet meer om het aanbieden van jouw producten en alleen maar zenden maar om het aangaan van een echt gesprek met potentiële klanten. Zodat zij een ware unieke klantreis kunnen afleggen waarin zij het gevoel hebben dat zij belangrijk voor jou zijn.

Om hierin succesvol te zijn zijn er verschillende marketingstrategieën die je kan voeren en marketingtechnieken en kanalen die je in kan zetten. Daarnaast zijn er zaken die je kan automatiseren want anders is een persoonlijke buyer journey nauwelijks rendabel te krijgen.

Genoeg zaken om rekening mee te houden dus. Keuzes maken is erg belangrijk en ook het volgen van de juiste adviezen. Je kan als je net met een bedrijf begint vaak niet alles tegelijk doen.

Welke keuzes maak je wanneer en hoe zorg je dat deze keuzes leiden tot resultaten? Daar gaan we op in in dit artikel.

 

Online marketing strategie bepalen

Ik ga er vanuit dat je een nieuw bedrijf niet zomaar begint en je hebt verdiept in de kansen die er zijn op de markt. Je hebt gekeken naar een rendabel business model waarin de omgevingsfactoren, concurrentie en een goede bedrijfsstrategie gekozen zijn.

Online marketing is hierin voor elk bedrijf een kans waar je eigenlijk niet omheen kan. Het bereiken van potentiële klanten is essentieel voor een gezonde bedrijfsvoering en die zitten nu eenmaal online. Of je nu een kapsalon begint, software gaat verkopen aan bedrijven of een consultancybureau begint.

Kijk maar eens naar jouw eigen gedrag. Wanneer je iets wilt weten dan zoek je het op via Google. Als je een product wilt kopen dan kijk je online even waar het te koop is en waar je de beste aanbieding kan vinden. Ga je uit eten dan kan je gaan naar een restaurant dat je al kent en reserveer je online of zoek je een nieuw restaurant via Iens.nl.

Een website, webshop of een app, het zijn allemaal online kanalen die jouw bedrijf in staat stellen om meer klanten aan te trekken.

Maar online marketing is meer dan dat. Plat gezegd gaat het om het aantrekken van bezoekers naar jouw online platform en deze vervolgens beïnvloeden zodat ze uiteindelijk een product bij jou aankopen.

De manier waarop je dat gaat doen kan verschillend zijn afhankelijk van jouw online marketingstrategie.

 

Wat onderscheid jou van de concurrentie?

Wanneer je een winkel hebt in een dorp dan concurreer je met een paar andere winkels in de winkelstraat. Met de komst van het internet concurreer je ook met alle leveranciers die zich online bevinden. Maar als fysieke winkel heb je een voordeel, je bent dichtbij de inwoners van het dorp en ze kunnen in jouw winkel het product ervaren en ook direct kopen. Geen levertijden.

Online moet je de concurrentie aan met veel meer concurrenten. Daarnaast hebben de meeste ook allemaal dezelfde voordelen. Niks is echt meer onderscheidend en dus gaat het vaak om prijs. Jammer, want dat gaat ten kosten van jouw marge. Een webshop beginnen is dus niet meer zo makkelijk als dat het lijkt.

Je moet iets onderscheidends hebben. Waarin verschil jij van jouw concurrenten. Waardoor kiest de klant voor jou als leverancier ten opzichte van andere aanbieders. Wanneer je iets anders kan bedenken dan prijs dan kan je wel eens grote stappen gaan maken online. Je krijgt dan niet alleen koopjesjagers, die voor een euro minder de volgende keer bij jouw concurrent bestellen. Maar je krijgt dan juist klanten die voor jou kiezen, elke keer weer. En dan bouw je klantloyaliteit op die je voor langere tijd een omzetstroom gaat opleveren.

 

Website ontwikkelen

Wij zien dat veel mensen na het opstarten van hun bedrijf direct beginnen aan het opzetten van een website of een webshop. Hiervoor worden vaak online pakketten of abonnementen afgenomen bij leveranciers die aan hen een simpel te beheren website ter beschikking stellen.

Een andere mogelijkheid is om zelf een website op te gaan zetten via WordPress of een websitebouwer in te huren die voor jouw een website bouwt. Dit kan een WordPress website zijn of eentje die helemaal vanaf de grond opgebouwd wordt.

De beslissing die je op dit moment maakt is al van invloed op bijvoorbeeld jouw positie in Google. Sommige besturingssystemen maken mooie websites maar ook websites die in de ogen van Google te traag zijn.

Uiteraard kan dit uiteindelijk allemaal verholpen worden maar vergis je niet, sommige dingen worden moeizaam geacht en kosten daarmee veel tijd en dus ook een hogere investering. In deze fase de juiste beslissing nemen scheelt je gewoon heel veel frustratie, tijd en geld.

Kies daarmee niet zomaar voor een oplossing.

Het begint met de vraag tussen bouwen of een kant-en-klaar product kopen. Beide wegen hebben voor en nadelen.

Kies je ervoor om het zelf of te laten bouwen vanaf de grond af aan dan zal je merken dat er meer tijd overheen gaat voordat je website live is. Dat betekent dat je hier vaak bij aanvang duurder uit bent.

Dit zijn in mijn ogen allemaal geen onoverkomelijke uitdagingen bij een goede planning en een goede reden waarom je het vanaf de grond opbouwt. Een van de grote voordelen van het bouwen van je website is dat je de website helemaal zo kan maken als je zelf wilt. Er zijn geen restricties.

Een nadeel is wel dat het foutgevoeliger is, meer onderhoud nodig heeft en dat het geen bewezen product is. Je zal, samen met de webbouwer, alles opnieuw moeten uitvinden.

Zo kwam ik laatst in contact met een webshop die maar geen bezoekers uit de zoekmachine kreeg. Erg vervelend natuurlijk maar na het bekijken van de snelheid van de website bleek al snel waarom. Volgens Google Pagespeed haalde deze website op mobiel een score van 0. Op desktop was het iets beter met een score van 22.

Vervelend natuurlijk maar alles is op te lossen. Vanuit een online marketingoogpunt kijk ik anders naar de website dan een webbouwer. Het doel bij online marketing is dat je nieuwe klanten aantrekt. Het doel van een webbouwer is dat de website goed functioneert. Twee verschillende doelstellingen ondanks dat je met hetzelfde bezig bent.

Inmiddels is er contact gelegd met de webbouwer en zijn de verbeteringen voor de snelheid van de webshop aangedragen. Het is dus op te lossen maar zoals de webbouwer zegt, ‘dit is nogal wat werk’.

Kies je voor bestaande software om je website te bouwen of op te laten bouwen dan kies je voor een bewezen methode. Dat betekent dat je van tevoren kan onderzoeken wat je kan verwachten. Sommige software sluit simpelweg beter aan bij een hoge positie in de zoekmachines dan andere software.

Zo had ik jaren geleden veel websites draaien op Joomla software, na een bepaalde update van het Google Algoritme werd ik ineens aan alle kanten voorbij geraasd door WordPress websites. Erg vervelend natuurlijk maar die software zat beter in elkaar voor hetgeen Google wenselijk achtte op dat moment.

Dat maakt dan ook dat alles tijdelijk is. Een update van het Google algoritme of een aanpassing in de software waarop je website draait kan van invloed zijn op jouw positie op de zoekresultaten pagina’s.

Daarnaast kan je er zeker van zijn dat je tegen beperkingen gaat aanlopen. Je wilt bepaalde dingen realiseren op je website om meer klanten binnen te halen maar het valt niet binnen het afgenomen pakket of het kan niet daarop draaien.

Vervelend natuurlijk en uiteindelijk is ook dit op te lossen maar dit zal maatwerk worden. En maatwerk betekent vaak hoge kosten.

Het gaat er dus niet om wat je kiest maar dat je vooraf weet welke beslissing welke risico’s met zich meebrengt.

Vanwege het verschil van inzicht tussen een webbouwer en een online marketeer is het dan ook verstandig om op dit moment al een keer rond de tafel te zitten met een online marketeer. Die zorgt ervoor dat je op dit moment alvast de juiste keuzes maakt. Dit kan je achteraf een hoop tijd, geld en frustratie besparen.

Naast het maken van de juiste keuze in de software die gebruikt voor de bouw van je website is ook de keuze van de domeinnaam een belangrijke.
Het kiezen van een domeinnaam wordt moeilijker en moeilijker omdat al heel veel domeinnamen die je zou willen kiezen bezet zijn. Nu kan je ervoor kiezen om een andere extensie te kiezen dan .nl. Zo heb je .com, .eu of bijvoorbeeld .store. Toch hebben Nederlanders vaak het beste gevoel bij .nl.

Belangrijk bij het kiezen van een domeinnaam is dat deze niet te lang is. Dit verkleint de kans op spelfouten. Daarnaast is er ook nog een SEO aspect om rekening mee te houden. Een woord vermelden waarop je graag gevonden wilt worden in je domeinnaam speelt op kleine wijze mee in de positie die je behaalt in Google.

Dus ga je fietsen verkopen, probeer dan een een domeinnaam te nemen met het woord fiets erin.

Kan je bovenaan Google staan zonder dat woord in je domeinnaam staat? Uiteraard. Dus laat er niet alles vanaf hangen maar ben je zoekende dan is het iets waar je rekening mee kan houden.

 

Interne Linkstructuur

Nu je websitebouwer en je domeinnaam vast staan is het goed om ook na te denken over hoe je website eruit komt te zien. En dan bedoel ik niet welke huisstijl, hoe je logo eruit komt te zien en welk lettertype je gaat gebruiken.

Waar ik op doel is hoe je je website opbouwt op papier. Denk bijvoorbeeld aan welke linkjes logisch zijn in je menubalk en hoe de bezoeker op een logische manier door je website kan bewegen.

Dit klinkt als een makkelijke en logisch iets maar dat is het in sommige gevallen niet. Het vraagt erom dat je denkt vanuit de behoefte van de klant en niet zozeer vanuit de producten die je verkoopt.

In veel gevallen is dit echter hetzelfde manier niet altijd. Als iemand zijn kleren wilt wassen dan zoekt deze een wasmachine. Dit is zo’n generieke oplossing voor de behoefte van schone kleren dat het bij een wit meubelwinkel logischer is om ‘wasmachines te vermelden in het menu dan ‘schone kleren’.

Voor sommige producten kan dit anders werken. Dit heeft ook veel te maken met de manier waarop de doelgroep zoekt. En dit kan ook nog eens verschillen binnen de potentiële klanten die je wilt aanspreken.

Zo sprak ik enige tijd geleden met een webshop die zich richt op de verkoop van hengels en andere visspullen. Ik had dan ook verwacht dat het een menu zou zijn met hengels, aas, dobbers, molens en vistenten. Dit bleek echter niet het geval.

De menu-indeling die gemaakt werd werd gemaakt op basis van de vissoort die men wou vangen. Een erg interessante aanpak. De vraag is echter of dit de juiste aanpak is voor de doelgroep die men wilt bedienen.

De sportvisser weet wat die wilt vangen en weet dat hij voor een roofvis en een karper een andere visuitrusting nodig heeft. De recreant heeft geen idee. Zijn uitgangspositie is totaal anders. Ik wil komend weekend met mijn zoon gaan vissen dus ik heb een hengel nodig.

Kom je dan op een webshop waarbij het menu begint met roofvis, karper en witvis dan heb je geen idee welke keuze je moet maken. De kans dat je de webshop dan vervolgens verlaat is groot.

Een sportvisser daarentegen vind de keuze voor hengels misschien wat onlogisch zonder te weten voor welke soort vis deze hengel geschikt is. Allemaal belangrijke keuzes om over na te denken.

Begin daarom altijd met het maken van een buyer persona’s. Wat voor soorten klanten wil jij gaan bedienen met jouw website. Wat is de manier waarop zij denken? Wat zijn hun behoeftes? Hoe zoeken zij online?

Zo zijn er vele vragen die je kan afvinken en die je kan helpen bij de inrichting van jouw website. Dat betekent dat je wel jouw potentiële doelgroep moet ondervragen. Wellicht ken jij dit type persoon in jouw netwerk of anders kan je deze wellicht vinden via een social media kanaal als Facebook of LinkedIn. Mensen zijn vaak bereid om te helpen.

En dan hebben we het alleen nog maar gehad over jouw menu. Er zijn meerdere pagina’s op jouw website en ze kunnen niet allemaal opgenomen worden in het menu. Zeker niet wanneer content een belangrijke rol heeft in jouw marketingstrategie.

Een stelregel is dat elke pagina binnen 3 klikken te bereiken moet zijn vanaf de homepage van jouw website. Dit vraagt om een logische interne linkstructuur die te begrijpen is voor jouw bezoekers en voor de zoekmachines die jouw website indexeren.

Het makkelijkste om dit uit te tekenen is op een stuk papier of met een tool als realtimeboard. Hier kan je eenvoudig het pad uittekenen dat jouw bezoekers moeten volgen tijdens het aankoopproces.

 

Website snelheid

Zoals eerder aangegeven is de snelheid van jouw website erg belangrijk. Niet alleen voor zoekmachine optimalisatie maar ook voor de bezoekers van jouw website. Duurt het laden te lang dan zijn ze zo weer weg.

Je kan ervan uitgaan hoe langer het laden van jouw website duurt hoe groter de kans dat de bezoekers jouw website weer verlaten. Elke milliseconde telt dus. Kan je ervoor zorgen dat jouw website sneller is, dan moet je het zeker niet laten.

Google Pagespeed is een belangrijke indicator voor de snelheid van jouw website. Althans in de ogen van Google. Ga er maar vanuit dat de snelheid een belangrijke rol speelt om bovenaan Google te komen, dan is een snelheids tool van Google een hele interessante en belangrijke indicator. Wie kan het namelijk beter beoordelen dan Google zelf.

Echter is het niet zo dat de snelheid van de website en de Pagespeed tool van Google exact overeenkomen. Google Pagespeed is dan ook vooral interessant voor zoekmachine optimalisatie.

Maar er zijn meer tools die je inzicht kunnen geven in de snelheid van je website. Zo heb je Pingdom tools, Uptrends en GT Metrix. Allemaal gratis tools die je inzicht kunnen geven over de snelheid van je website.

De adviezen die je hieruit verkrijgt kan je dan ook gaan toepassen. Nu is het lastig om alles toe te passen en de snelheid van je website moet ook geen obsessie worden. Het belangrijkste bij alles is om je af te vragen wat de meerwaarde is van snelheidsverlagende zaken.

Zeker wanneer je website dadelijk wat langer bestaat dan kan je goed zien hoeveel extra klikken of extra conversie en klanten een bepaald onderdeel van je website heeft opgeleverd. Is dat de vertraging van jouw website waard? Of levert een vertragend onderdeel helemaal geen extra conversies op? Dan is de keuze snel gemaakt. Weg met dat onderdeel.

Lees ook: Haal 100% score in Google Pagespeed Insights.

 

Beginnen met contentmanagement

Wanneer je voor het eerst een website opzet dan kan het zijn dat je kennis maakt met de term content. Content is een term die veelvuldig voorbij gaat komen voor jou als website eigenaar en dan ook nog eens in verschillende vormen.

Content is eigenlijk alles waarmee je communiceert. Dat kan tekst zijn maar ook video, infographics of andere vormen van afbeeldingen en zelfs geluid in de vorm van podcasts. Het is wat je communiceert naar jouw bezoekers en/of doelgroep. Dus de inhoud of informatie die je overbrengt.

Nu kom je waarschijnlijk termen tegen als content marketing, content strategie, content management en content governance. Allemaal doen ze net even wat anders maar bij elk staat content centraal.

Laten we ze even snel langslopen zodat je weet waar ik het over heb.

 

Content strategie

Het begint allemaal bij het opzetten van een content strategie. De zogeheten planfase. Hier wordt de strategie bepaald die je gaat voeren met jouw content. Hoe koppel je jouw bedrijfsdoelstellingen aan de content die je gaat maken om nieuwe klanten binnen te halen.

 

Content governance

Bij content governance gaat het om in het inrichten en optimaliseren van de content processen en organisatie. Welke criteria zijn er noodzakelijk om succesvol te zijn met content marketing. Daar gaat content governance om. Denk hierbij ook aan het vaststellen van de rolverdeling, het beleid en de werkwijze.

 

Content marketing

Content marketing is het inzetten van content voor het invullen van je marketingdoelstellingen. Bij content marketing gaat het dan ook om het plannen, maken, beheren en verspreiden van jouw content.

 

Contentmanagement

De laatste in dit rijtje is contentmanagement. Dit omvat eigenlijk alle drie de andere gebieden; content strategie, content governance en content marketing. Bij contentmanagement kijken we naar het gehele proces en proberen dit zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Verwar dit echter niet met een contentmanagementsysteem (CMS). Het contentmanagementsysteem is de achterkant van de website, de backoffice, waar je de content in kan plaatsen zodat deze op je website verschijnt. Een contentmanagementsysteem is dus software.

 

Jouw content strategie kan je al opzetten tijdens de bouw van jouw website

Goed, nu content duidelijk is is het tijd om te beginnen aan de content strategie. Voor de content strategie ga je dus de bedrijfsdoelstellingen of marketingdoelstellingen koppelen aan jouw contentplan. Hiervoor moet je de sweetspot raken tussen de behoefte van jouw doelgroep en het bereiken van jouw doelstellingen.

De reden dat je niet zomaar gaat beginnen met het schrijven van blogs wanneer je website live is is dat zonder contentstrategie je niet het optimale rendement gaat behalen. Veel werk, voor weinig omzet. En dan haken ondernemers al snel af. Een nieuwe website betekent hard werken en dus ook keuzes maken in hoe je je tijd besteed.

Als iets dan niet werkt, niet leidt tot nieuwe klanten of meer omzet, dan wordt er logischerwijs een keuze gemaakt voor dingen die wel werken.

Content is ontzettend belangrijk online. Niet voor niks bestaat de uitspraak content is king. Het is dus zeker iets waarmee je nieuwe klanten kan binnenhalen, en als je concurrent het kan waarom jij dan niet?

Met een contentstrategie ga je zien dat je wel succesvol gaat zijn met content marketing. Je blogs worden meer gelezen, je pagina’s komen hoger in Google en onder je berichten op Facebook worden meer reacties geplaatst waardoor je weer meer volgers krijgt.

De kans dat je concurrenten een contentstrategie hebben groter naarmate het grotere bedrijven zijn. De kleinere bedrijven weten vaak niet eens af van het bestaan van een contentstrategie. Wanneer jij een contentstrategie opzet dan heb jij alvast een streepje voor op de kleine concurrenten en bij online marketing is dat wat belangrijk is.

Wat doe jij meer of beter dan je concurrent?

Alles wat jij meer of beter doet brengt jouw hoger in Google, meer naar voren op social media, geeft jou meer leads en levert je meer conversies, klanten en omzet op. Net dat ene stapje extra doen.

Dus zet een contentstrategie op. Dit kan je al doen wanneer je website nog gebouwd wordt of zelfs nog voordat er aan de bouw begonnen wordt. Het valt ook wat samen met de menu-opbouw op jouw website dus je kan er al vroeg mee beginnen.

De 8 stappen die je doorloopt voor het opzetten van een contentstrategie:

  1. Welk doel wil je bereiken?
  2. Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf?
  3. Maak buyer persona’s
  4. Wat is de sweetspot voor jouw contentstrategie?
  5. Schrijf jouw merkverhaal
  6. Stel de onderwerpen vast die je gaat behandelen
  7. Bedenk de contentvormen die je wilt inzetten
  8. Welke marketingkanalen ga je inzetten?

Wil je meer weten? Lees dan hoe je een contentstrategie opzet in 8 simpele stappen.

 

Content governance meteen maar even opzetten

Wanneer je deze zaken op papier hebt staan dan is het zaak om je te gaan verdiepen in de volgende stap van contentmanagement. Wat heb je nodig om deze contentstrategie succesvol uit te voeren. Het content governance gedeelte.

Voor veel bedrijven die op starten is dit eigenlijk vrij simpel. Er is weinig budget dus zal je veel zelf moeten doen. Dat kan ervoor zorgen dat je eigenlijk niet zoveel tijd in content governance hoeft te steken.

Zet je het bedrijf of de website op samen met een groep mensen dan is het toch goed om hier even bij stil te staan. Zeker wat betreft de rolverdeling. Want wie gaat de content produceren. Zijn dit meerdere mensen uit de groep, wat aan te raden is overigens, of gaat één iemand zich hier op focussen?

Daarnaast is het belangrijk of degene die het schrijft zich alleen bezighoudt met het schrijven of ook het plaatsen van de content op de website en eventuele andere marketingkanalen? Je kan hier een rolverdeling in aanbrengen. Iemand is verantwoordelijk voor de content op de website, de ander voor de content op de social media kanalen en een derde voor het emailmarketing kanaal.

De manier van communiceren is ook belangrijk hierin. Straks wordt er een contentkalender opgemaakt. In welk systeem ga je deze maken? Kies je voor Trello of een andere methode om de voortgang van het proces te bewaken? En hoe weet de marketeer wanneer de content klaar is voor plaatsing?

Allemaal vragen die je dient te beantwoorden tijdens het content governance stuk. Hoe je het ook aanpakt, het moet een duidelijk proces zijn waar iedereen zich in kan vinden. Enthousiasme is een groot goed bij het ondernemen.

 

De buyer journey uittekenen

Nu heb je al heel wat informatie verzamelt en wordt jouw website gebouwd. De interne linkstructuur en het menu heb je al bedacht. Maar hoe gaan bezoekers zich bewegen binnen jouw website? En buiten jouw website?

De route die een persoon of bedrijf aflegt voordat zij klant bij jou worden is er een die jou veel kansen biedt. Door deze te kennen weet je ook heel goed op welk moment je welke informatie moet gaan aanbieden en wanneer niet. Hierdoor kan je relevant zijn op het juiste moment.

Daarom ga je deze uittekenen. Dit kan je gewoon op papier doen of je kan hierbij een online tool gebruiken als realtimeboard. Er zijn meerdere manieren om dit uit te tekenen en hoe dieper je hierbij gaat hoe beter.

Er komen namelijk steeds meer content ideeën en haakjes uit. Misschien zijn er zelfs elementen van de buyer journey die jouw concurrenten genegeerd hebben. Dan liggen daar kansen voor jou om je te onderscheiden.

De buyer journey gaat hand in hand met de fases van het aankoopproces. Hier koppel je vervolgens touchpoints aan en daar komen vragen en behoeftes bij kijken die de potentiële klant op dat moment ervaart. Zelfs de emoties worden in kaart gebracht. Zo kan je zien waar je welke content wilt aanbieden.

 

Conversie tools inrichten voor leadgeneratie

Na de oplevering van de website is een van de eerste dingen die je gaat doen is het inrichten van conversietools. Daarmee bedoel ik de manieren om klanten te werven of meer informatie te achterhalen van bezoekers.

Een van de grootste uitdagingen blijft om te achterhalen wie de bezoeker van jouw website is. Wanneer je dit weet ben je ook in staat om een proactieve houding aan te nemen richting deze potentiële klant in plaats van af te wachten totdat hij jouw website weer bezoekt in de hoop dat hij dan wel wat koopt.

Om je kansen te vergroten ga je verder dan het plaatsen van je telefoonnummer en een contactformulier. Je maakt conversie tools die je bezoekers helpen om betere beslissingen te nemen. Wat die beslissingen zijn is afhankelijk van jouw product of dienst.

Je wilt tools creëren die de bezoeker helpt om de antwoord op zijn vraag te vinden. Daarmee is de bereidheid om het in te vullen het grootst. Daarnaast wil je natuurlijk conversie stimuleren. Daarom vraag je in ruil voor het antwoord op de vraag die je biedt informatie die jou helpt om de bezoeker op een later moment te converteren tot klant.

Hiervoor kan je denken aan de volgende tools:

  • Quiz of wizard
  • Whitepaper
  • Webinar
  • Afspraakformulier
  • Bestelformulier
  • Gratis advies

 

Een quiz om leads te genereren

Afhankelijk welke producten of diensten je aanbiedt maak je een quiz waarbij de vragen van jouw doelgroep wordt beantwoord. Dit wordt vaak goed gewaardeerd door de bezoekers en leveren ook vaak geweldige resultaten op om leads te genereren.

Nu denk je wellicht, leads wat heb ik daaraan? Maar bedenk je goed dat leads je een emailadres opleveren wanneer je hierom vraagt. Dat betekent dat je hen in het vervolg een nieuwsbrief of gesegmenteerde email marketing campagne kan inrichten. Hier later meer over.

De quiz zijn niet meer dan een aantal vragen die je stelt om een goed beeld te krijgen van waar de bezoeker naar op zoek is. Zodra je dit weet dan geef je hem het antwoord op die vragen. Echter voordat je de antwoorden laat zien vraag je om de gewenste informatie. Denk bijvoorbeeld aan een emailadres, telefoonnummer en zijn of haar naam.

Op die manier kan je contact opnemen wanneer je wilt en de lead op de hoogte brengen van informatie die voor hen van belang is. Daarnaast zorg je ervoor dat deze informatie jou helpt om van de lead een klant te maken op termijn.

 

Een whitepaper om leads te genereren

Een zeer bekende manier om leads te genereren in B2B marketing is het inzetten van whitepapers of eBooks. Deze content documenten zitten boordevol waardevolle informatie. Die informatie is zo waardevol dat een bezoeker er geen moeite mee heeft om zijn contactgegevens achter te laten in ruil voor die informatie.

Regelmatig kom ik nog whitepapers tegen die informatie aanbieden die eigenlijk vrij verkrijgbaar is online. Dat is niet erg, maar beperkt het aantal leads dat je kan verwachten. Zorg daarom voor unieke content die de bezoeker helpt bij het oplossen van belangrijke vraagstukken.

Op die manier vergroot je de kans om veel leads te genereren.

 

Een webinar organiseren om leads te genereren

Het kost misschien wat meer tijd maar het resultaat mag er dan ook zijn. Organiseer een webinar om leads te genereren. Nu denk je wellicht, waarom moet ik hier nu al mee beginnen?

Je website staat pas net live en een webinar wordt vaak gezien als een fysiek evenement. Het vind plaats op een specifiek moment en je moet er op dat moment bij zijn, anders heb je het gemist. Dat kan kloppen, het is maar net hoe je het inricht.

Echter in deze fase is het wellicht verstandiger om te kiezen voor een duurzaam webinar. Wat je hierbij doet is een webinar opzetten die je voor langere tijd kan gebruiken. De content die je maakt is dus voor een langere periode waardevol voor jouw doelgroep.

Vervolgens maak je een formulier op je website waarbij mensen zich kunnen aanmelden voor dit webinar. Nu hoef je dit webinar dan niet keer op keer op te nemen maar je kan met simpele tools inzetten om je website te laten starten op het moment dat het voor de bezoeker uitkomt.

Zo kan je hem of haar de beleving geven dat meerdere mensen het webinar volgen op dat moment maar in feite kijkt hij dit webinar op dat moment alleen.

De kracht van een webinar zit hem ook in de interactie. Je kan ervoor kiezen om op het einde van het webinar vragen te beantwoorden. Hiervoor moet je dan wel op dat moment online zijn. Als dat lastig is kan je ervoor kiezen om de vragen via een chat afspraak te beantwoorden. Biedt de kijker op het einde van het webinar de mogelijkheid om een afspraak te maken.

 

Converteren via een afspraakformulier

Wanneer je een dienst aanbiedt waarbij mensen een afspraak moeten maken om je winkel te bezoeken dan kan een afspraakformulier helpen. Denk bijvoorbeeld aan een tandartspraktijk, kapsalon, schoonheidssalon of restaurant.

Middels een afspraakformulier help je de bezoeker om een afspraak bij jouw bedrijf te reserveren zonder dat ze hiervoor telefonisch contact moeten opnemen. Vaak denken ondernemers dat een telefoontje plegen geen belemmering is voor potentiële klanten. Toch zien we vaak nadat we het afspraakformulier geïnstalleerd hebben dat het aantal klanten groeit.

Mensen vandaag de dag zijn ongeduldig en zijn op zoek naar gemak. Het invullen van een afspraakformulier kan gebeuren op elk gewenst moment, ook wanneer je gesloten bent. Daarnaast hoef je niet te wachten totdat je aan de beurt bent en zo zijn er nog wel meer voordelen van een afspraakformulier.

Zorg er echter wel voor dat je met je afspraakformulier concreet bent. Hoe ingewikkelder je het maakt hoe groter de drempel voor bezoekers om het in te vullen.

 

Bestelformulier om conversies te stimuleren

Waar een afspraakformulier helpt om meer conversies binnen te halen wanneer je diensten aanbiedt kan een bestelformulier helpen bij andere vormen van dienstverlening. Denk hierbij aan werkzaamheden als marketing advies, webdesign of fotografie.

Deze personen kunnen dan middels een bestelformulier een product bestellen, eigenlijk net zoals bij een webshop. Echter krijgen ze hierbij geen product toegezonden maar wordt er contact opgenomen om een afspraak te maken voor het uitvoeren van de dienstverlening.

Wanneer je een webshop hebt dan heb je uiteraard een betaalmodule. Dat is eigenlijk hetzelfde als een bestelformulier alleen dan met die betaalmodule ingebouwd.

Bestellingen zijn natuurlijk een doel voor jouw webshop maar vergeet niet ook andere conversie middelen aan te bieden voor mensen die nog niet klaar zijn om te kopen. Met email marketing is de kans groot dat ze op een later moment alsnog klant worden. Email marketing is namelijk een van de beste converterende marketingkanalen die er bestaat.

 

Gratis advies om leads te genereren

Zeker binnen de zakelijke dienstverlening is dit een uitstekende manier om leads te genereren. Met het aanbieden van gratis advies dat concreet op de situatie van de bezoeker afgestemd is kan je de bezoeker echt helpen.

Dit is dus zeker waardevol voor de bezoeker en daarom kan je leads genereren.

Een whitepaper is generieke informatie die vooraf geschreven is. De quiz is een vooraf opgezet antwoord op vragen van de bezoeker. Je kan je voorstellen dat je met advies op maat veel concreter kan zijn voor de bezoeker.

Je kan hierbij denken aan het uitvoeren van een gratis SEO scan die bedrijven helpt om beter inzicht te krijgen in hun verbeterpunten voor zoekmachine optimalisatie. Voor antivirus software is dit een gratis virusscan bijvoorbeeld.

De investering die je doet in tijd om de scan uit te voeren is waardevol voor de bezoeker maar ook voor jou. Je weet namelijk meteen waarmee je het bedrijf kan helpen mochten jullie tot een samenwerking komen.

De kans dat je tot die samenwerking komt is ook groot. Er is immers al daadwerkelijk contact tussen het bedrijf en jou. Daarbij heb je al aangetoond dat je waarde kan toevoegen en daarmee wek je vertrouwen op.

 

Meet je website statistieken door Analytics in te stellen

Wanneer je een aantal conversie middelen hebt gemaakt dan is het tijd om Google Analytics in te stellen. Je wilt immers wel weten of er mensen op je website komen en wat ze daar doen. Met Google Analytics krijg je inzicht in deze informatie.

Maar Google Analytics is veel meer dan dit. Het laat je ook zien waar de bezoekers vandaan komen. En dan bedoel ik niet alleen uit welk land maar ook hoe ze jouw website hebben bereikt. Zijn ze via de zoekmachines gekomen, social media of hebben ze direct jouw website adres ingetoetst.

Nu je net begonnen bent met je website dan hoef je nog geen grote aantallen te verwachten maar dit is natuurlijk wel iets wat je in de toekomst gaat bereiken. Om aan de juiste knoppen te kunnen draaien heb je data nodig. Wat presteert goed en wat niet?

Daarom stel je Google Analytics in. Sommige CMS-pakketten bieden je beperkte website statistieken. Als je niet beter weet dan denk je er niet over na dat je meer informatie nodig hebt om tot betere resultaten te komen.

Analytics is een gratis website statistieken pakket dat je ontzettend veel informatie biedt. Ik adviseer dan ook iedereen om hier gebruik van te maken. Het is vrij eenvoudig te installeren en zoals gezegd volledig gratis.

 

Doelen instellen helpen je tot meer klanten

Een van de redenen waarom ik zo enthousiast ben over Google Analytics is de mogelijkheid om doelen in te stellen. Doelen moet je zien als conversies. Een bezoeker heeft iets op jouw website gedaan wat voor jou een doel is.

Denk hierbij aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, het kopen van een product of het online maken van een afspraak. Eigenlijk allerlei zaken uit de conversie tools die je op je website hebt gezet.

Hiermee kan je namelijk zien welke route de bezoeker heeft afgelegd voordat hij converteerde. Zo kan je zien welke buyer journey de bezoeker aflegt. En dit kan je optimaliseren voor meerdere bezoekers. Dit alles met als doel om meer klanten uit je website te halen.

 

Google Search Console voor SEO

Nu je Google Analytics op je website hebt draaien merk je wellicht dat je wel kan zien hoeveel bezoekers via Google op je website komen maar niet met welk zoekopdracht. Hier heeft Google een andere tool voor in het leven geroepen.

Google Search Console geeft je namelijk alle informatie die je wilt zien voor zoekmachine optimalisatie. Denk hierbij aan je gemiddelde positie op een zoekwoord, hoeveel klikken je krijgt op een specifiek zoekwoord of hoe vaak je vertoont bent in de zoekmachine resultaten.

Zeker wanneer bovenaan Google staan essentieel voor je is dan heb je Google Search Console nodig. Voor deze informatie zijn veel mensen bereid te bepalen maar Google biedt je deze informatie gewoon weer gratis aan. Evenals bij Google Analytics.

Twijfel er daarom niet aan en maak er gebruik van.

 

Het opbouwen van je email database

Een van de oudste online marketingkanalen is email marketing. Vergis je echter niet, dit is nog steeds een van de best renderende online marketingkanalen die er zijn. Het grote voordeel? Jij kan contact opnemen met de bezoeker wanneer je wilt.

Kortom, jij hebt controle over het moment dat je in contact komt met de bezoeker. Dat geeft je een voordeel tegenover andere online marketingkanalen. Zeker ook omdat wanneer de email geopend wordt er geen concurrentie is van andere berichten.

Wanneer je een nieuwe website start dan heb je nog geen email database. Dat betekent dan ook dat de email database vaak verwaarloosd wordt in het begin. Zonde want elke bezoeker op je website is een kans om toe te voegen aan je email database.

De reden waarom je hier al direct mee wilt beginnen is omdat je een relatie wilt opbouwen met je bezoekers en email marketing leent zich hier erg goed voor.

Begin daarom met het inrichten van je email database in een vroeg stadium. Je hoeft nog echt niet te beginnen met het versturen van emails en nieuwsbrieven vanaf het eerste moment. Echter met het verzamelen van emailadressen kan je niet vroeg genoeg beginnen.

Het plaatsen van een vakje waar mensen hun emailadres in kunnen invullen om zich aan te melden voor de nieuwsbrief zal je weinig aanmeldingen opleveren. Er zijn momenteel zoveel websites dat bij echte interesse de bezoeker vast al geabonneerd is bij je concurrent. Je moet jezelf dus onderscheiden.

Waarom moet een bezoeker zijn contactgegevens achterlaten? Welke waarde kan je hem bieden zodat hij bereid is om zijn contactgegevens achter te laten. Vaak zie je dat de eerder genoemde conversie middelen je meer emailadressen opleveren.

Kies er daarom voor om bij conversie tools ook altijd de mogelijkheid te bieden om je aan te melden voor de nieuwsbrief.

Nu draait het bij online marketing allemaal om relevantie. Hoe relevanter je bent hoe groter de kans op een conversie. Daarom is het aanmelden op een nieuwsbrief vaak niet concreet genoeg. Niet elke bezoeker zit namelijk te wachten op dezelfde informatie.

Zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt bij het maken van je buyer persona’s heeft elke buyer persona andere behoeftes. Dat betekent ook dat je deze buyer persona’s andere informatie wilt aanbieden. Met één nieuwsbrief kan je niet voldoen aan ieders wensen.

Kies er daarom voor om meer dan alleen het emailadres uit te vragen. Elke vraag die je stelt verhoogt natuurlijk wel de drempel voor iemand om zich aan te melden. Daarom is het verstandig om dit te doen in stapjes. Je kan ervoor kiezen om meer informatie uit te vragen op de bedankpagina na de aanmelding maar ook om dit te doen in de welkomstmail.

Zorg er in elk geval voor dat je duidelijk uitlegt waarom je meer informatie vraagt en doe dit op een manier zodat de bezoeker begrijpt dat het voor hem waardevol is om de informatie te verstrekken.

Zo stel je een gesegmenteerde email database op die wanneer je er klaar voor bent met gerichte emails van je emaillijst een omzetlijst kan maken.

 

Social Media kanalen inrichten

Evenals email marketing is social media een manier om een band op te bouwen met je doelgroep. Met social media heb je een kanaal waarop je een gesprek kan aangaan met je doelgroep. Jij kan content posten en je volgers kunnen daar weer op reageren. Uiteraard beantwoord jij eventuele vragen en voor je het weet begin je een band op te bouwen.

Wanneer je website net live gaat dan is het fijn om je social media kanalen alvast in te richten. Dit kan je ook al doen wanneer je website nog gebouwd wordt. Dat betekent het vastleggen van de juiste social media naam maar ook het inrichten van het kanaal via de gekozen huisstijl.

Het social media account moet namelijk herkenbaar zijn. Dit om ervoor te zorgen zodat je bezoekers weten dat ze het juiste social media account volgen.

Kies de voor jou interessante social media kanalen. Niet elk social media kanaal leent zich namelijk voor het bereiken van jouw doelgroep. Zo is Pinterest een social media kanaal dat zich vooral richt op beeld. Wanneer je diensten zich nauwelijks lenen voor visuele uitingen dan is Pinterest wellicht een social media kanaal dat je links kan laten liggen.

Denk in elk geval aan het bekijken van de volgende social media kanalen:

Pixels plaatsen om meer klanten te genereren

Het is nu bijna tijd om echt bezoekers naar je website te gaan trekken. Het laatste wat je nu nog wilt doen is het plaatsen van meetpixels op je website. De reden dat je dit wilt doen is om informatie te verzamelen over je bezoekers.

Met meetpixels van onder andere Facebook kan je goed meten wie je website bezoekt en dus interesse heeft in de producten, diensten en informatie die je aanbiedt op je website. Bij Google heet dit RLSA. RLSA staat voor Remarketing Lists for Search Ads.

Daarmee kan je ook een profiel opbouwen van de bezoekers van jouw website. Door dit goed in te richten kan je niet alleen zien wie jouw website bezoekt maar ook wie er wel converteert en wie niet.

De reden waarom je deze informatie wilt achterhalen is tweeledig. Je kan bezoekers remarketen en je kan lookalikes bereiken.

 

Remarketen om meer klanten binnen te halen

Bezoekers van jouw website zijn hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in de diensten en producten die jij aanbiedt. Dat betekent dat ze voldoen aan jouw buyer persona. Dat ze niks gekocht hebben of niet geconverteert zijn wil niet zeggen dat er geen interesse is.

Je wilt niet weten hoeveel mensen in een webshop producten in het winkelmandje plaatsen maar de website verlaten voordat ze daadwerkelijk een bestelling plaatsen. Er is dus zeker interesse om het product te kopen maar om de een of andere reden wordt het aankoopproces onderbroken.

Door deze mensen te remarketen halen webshops alsnog veel klanten en omzet binnen. Door het plaatsen van de Facebook pixel of gebruik te maken van RLSA van Google Ads kan je remarketing toepassen.

Dit is niet alleen interessant voor webshops maar ook voor websites. Mensen die interesse hebben in de informatie op jouw website zijn interessanter dan mensen waarvan je niet weet of ze interesse hebben in deze informatie.

Er zijn veel interessante trucs om meer uit je remarketing campagnes te halen.

De tweede reden waarom het plaatsen van pixels op je website van belang is is omdat het je bereik kan vergroten zonder dat je met hagel gaat schieten. Dit door gebruik te maken van lookalikes.

Het schieten met hagel is een bekende term binnen de media wereld. Het komt erop neer dat je niet gericht te werk gaat maar een zo breed mogelijk net uitgooit in de hoop de mensen te bereiken die voor jouw bedrijf interessant zijn. Hierdoor geef je vaak veel advertentiebudget uit aan mensen waarvan je vooraf al kon weten dat ze geen interesse hebben in jouw producten of diensten. Zonde natuurlijk.

Door gericht te werk te gaan verklein je heel erg het bereik van je advertenties. Hierdoor kan de doelgroep zo klein worden dat het aantal klanten dat je ermee binnenhaalt niet snel genoeg gaat. Daarom kan je met lookalikes jouw groei versnellen.

Lookalikes zijn Facebook of LinkedIn profielen die sterk vergelijkbare kenmerken en gedrag vertonen als de bezoekers van jouw website. Door dit te doen vergroot je nog steeds je bereik maar wel met mensen die gelijk gedrag vertonen als de mensen waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn in de informatie op jouw website.

Zeker met lookalikes kan je op het moment dat je al aardig wat bezoekers hebt geconverteerd tot klanten gericht nieuwe potentiële klanten aantrekken. Klanten zijn namelijk veel interessanter en concreter dan mensen die alleen jouw website hebben bezocht.

Hoe meer data je opbouwt, hoe gerichter je te werk kan gaan met lookalikes. Dit vergroot je return on investment en dat is natuurlijk waardevol. Daarom is het belangrijk om de pixels al vroeg op je website te plaatsen.

Daarbij kost het nauwelijks moeite en kan het je later ontzettend helpen bij het vergroten van jouw omzet.

 

Een zoekwoordenonderzoek geeft je ontzettend veel informatie

Nog voordat je daadwerkelijk kan gaan beginnen met het vullen van jouw website en het inzetten van marketingcampagnes om bezoekers aan te gaan trekken is het doen van een zoekwoordenonderzoek ontzettend waardevol.

Je hebt natuurlijk al heel wat data verzameld in je buyer persona onderzoek, het opstellen van de buyer journey en het uittekenen van jouw contentstrategie. Een zoekwoordenonderzoek gaat met deze data de diepte in.

Op welke zoekwoorden wordt er daadwerkelijk gezocht en welke wat minder of zelfs niet?

Hiervoor zijn de onderwerpen uit je contentstrategie een goed beginpunt maar ook de termen van jouw buyer persona’s en de behoeftes uit de buyer journey. Deze wil je verder analyseren en dat kan je doen met een zoekwoordenonderzoek.

Nu zijn zoekmachines steeds slimmer geworden en kunnen synoniemen nu ook herkent worden. Toch is het doen van een zoekwoordenonderzoek handig. Welke zoektermen zijn potentiële goudmijntjes en welk kan je beter op een later moment gaan oppakken?

Het draait niet alleen om zoekvolumes maar ook zeker om hoeveel concurrentie op een zoekwoord aanwezig is. Hoe moeilijk is het om op de eerste pagina van Google te komen? Dat moet je allemaal meenemen bij je zoekwoorden onderzoek. Deze kan je namelijk later gebruiken van bij je content marketing, SEO en SEA.

 

Het maken van de basispagina’s van je website

Op eigenlijk elke website kom je een aantal pagina’s tegen die iedereen heeft. Dit zijn bijvoorbeeld een “Over Ons” pagina, de homepage, een contactpagina, algemene voorwaarden en een privacy statement.

Deze pagina’s hebben allemaal hun eigen rol binnen jouw website. Hoe je deze invult is dan ook erg bepalend voor het succes van de pagina. Zo zie je vaak een “Over Ons” pagina waarbij er eigenlijk alleen maar verteld wordt wie ze zijn en wat ze doen. Dat kan maar je kan er veel meer uit halen als je het beter inricht.

De contactpagina kan vaak ook beter ingericht worden. Wat is het doel van de pagina? Juist, om contact op te nemen met jou. Dus zorg ervoor dat dit mogelijk is, leidt niet af en maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk.

De algemene voorwaarden en het privacy statement zijn van belang voor jouw website. Het is trouwens ook van belang voor zoekmachine optimalisatie maar daar later meer over. Hier kan je verder niet zoveel verkeerd aan doen. Zorg er echter wel voor dat alles klopt. Voor sommige websites is het daarnaast ook mogelijk om een disclaimer te plaatsen voor kinderen onder de 18 jaar. Zoek daarom uit wat geschikt is voor jouw website en pas dit toe.

De laatste pagina die ik kort behandel is de homepage. Je homepage moet de aandacht grijpen. Dat betekent dat meteen duidelijk moet zijn wat je voor de bezoeker kan betekenen, het moet duidelijk zijn wat je wilt dat de bezoeker doet op je homepage en het moet een fantastisch design hebben.

Het is namelijk het visitekaartje van jouw bedrijf. Misschien beter gezegd de etalage van jouw winkel. Het moet de bezoekers naar binnentrekken. Bewegen om een volgende stap te zetten binnen jouw website. Als het ware jouw website, evenals een winkel, binnen gaan. Zorg daarom dat direct in beeld is wat je wilt dat de bezoeker gaat doen op de homepage. Daarmee doel ik op een duidelijke call to action.

 

Beginnen met content marketing

Eerder hebben we het al gehad over contentmanagement en de stappen contentstrategie en content governance. Nu is het tijd voor content marketing. Je gaat nu de vruchten plukken van het opzetten van je contentstrategie.

Het laatste onderdeel voordat je gaat beginnen met het daadwerkelijk produceren van jouw content is het opstellen van een contentkalender. In het content governance gedeelte heb je bepaald in welk systeem je dit gaat doen. Daarnaast weet je vanuit jouw contentstrategie al over welke onderwerpen je gaat schrijven. Nu is de vraag alleen nog wat je gaat schrijven.

 

Contentkalender opstellen

Bij het bedenken van content waarover je gaat schrijven zijn er handige hulpmiddelen. Deze kunnen je voorzien van inspiratie om een onderwerp heen. Een van mijn favorieten is AnswerThePublic.

Hier vul je eenvoudig het onderwerp in waarover je wilt schrijven en zij geven je veelgestelde vragen over dit onderwerp aan. Zo heb je direct een lange lijst aan blogs of artikelen om te schrijven.

Neem ook zeker de uitkomsten van het zoekwoordenonderzoek mee om je content kalender op te stellen. Waar zit het laaghangend fruit? En waar zit het meeste rendement?

 

Content produceren

Voor het maken van content hoef je geen tekstschrijver, videograaf of designer te zijn. Vaak zien ondernemers nog veel beren op de weg om te beginnen met het maken van content. Iets waar professionele tekstschrijvers, videografen en designers op inspelen uiteraard.

Maar keer op keer blijkt maar weer dat bezoekers en potentiële klanten niet zitten te wachten op gelikte content. Video’s die worden opgenomen met een mobieltje doen het zelfs vaker beter dan professioneel gemaakte video’s. De reden? Het is echter.

Mensen zijn zich steeds bewuster van reclame en hebben er een afkeer tegen, vandaar ook de groei in adblockers bijvoorbeeld. Mensen zijn op zoek naar echte inhoud. Echte verhalen. Daarom dat content marketing en storytelling zo’n ontzettende groei doormaken.

Bij content marketing schrijf je namelijk geen gelikte verkoopverhalen. Je biedt toegevoegde waarde. Echte verhalen doen het bijvoorbeeld ontzettend goed. Hierbij staat het product dat je verkoopt niet centraal maar een waargebeurd verhaal waarbij jouw product toevallig de oplossing is.

Mensen willen geprikkeld worden, het moet herkenbaar of verbazingwekkend zijn en vooral entertainen of verrijken. Dus kennis delen is erg belangrijk maar ook het vermaken van de lezer. Een combinatie tussen beide is ideaal maar je kan je ook focussen op één van de twee. Dan krijg je verschillende soorten content die bezoekers of helpen een probleem op te lossen of vermaken om een saai moment te overbruggen.

Hoe dan ook, met content produceren moet je gewoon beginnen. Maak je vooral niet druk om spelling of grammatica. Ja, je let erop maar een -dt fout wordt je echt wel vergeven door de lezer als je voldoende waarde biedt op het gebied van entertainment of kennis.

Dus stel het niet uit en begin gewoon. Het mooie van het internet is dat je het ook altijd nog achteraf kan aanpassen of optimaliseren.

 

Hoger komen in Google met SEO

Wanneer je een nieuwe website start dan hebben de meeste ondernemers maar één doel; bovenaan staan in Google. Althans dat is vaak het antwoord dat ik krijg wanneer ik vraag wat hun doelen zijn.

Nu is er ontzettend veel fout met dat antwoord maar ik snap het uiteraard wel. Laat ik beginnen met het feit dat bovenaan Google staan slechts een middel is om een doel te bereiken. Het doel moet natuurlijk zijn dat je een bepaalde omzet of een bepaald aantal klanten nastreeft. Daar doen we het natuurlijk allemaal voor. Ik bedoel we zijn geen filantropische instellingen, althans de meeste van ons.

Daarnaast is bovenaan staan bij Google altijd mogelijk en vaak lukt het alle websites ook. De vraag is alleen op welk zoekwoord je bovenaan wilt staan. Op je bedrijfsnaam sta je waarschijnlijk gewoon bovenaan namelijk. En anders zeker in combinatie met je plaatsnaam.

Daarom zou een antwoord als bovenaan Google staan op ‘tandarts Rotterdam’ logischer zijn. Maar goed zoals gezegd is dit slechts een middel om bezoekers naar je website te trekken.

Dat SEO voor veel mensen een belangrijke marketingtechniek is is volkomen logisch. Het is een manier om duurzaam, gratis en relatief goed converterende nieuwe bezoekers aan te trekken. Google staat dan ook in 97% van de gevallen aan het begin van de buyer journey van een nieuwe klant.

Dus ja, SEO is belangrijk.

Het is echter wel moeilijker en moeilijker aan het worden om bovenaan Google te staan. Er zijn inmiddels ruim 200 ranking factoren waarop Google bepaald hoe hoog jouw pagina in de zoekmachine resultaten komt te staan. Deze zijn constant in ontwikkeling en dan zijn er ook nog aanpassingen in het algoritme van Google.

Het algoritme van Google moet je zien als de waarde die aan criteria wordt gehangen om te bepalen wat belangrijk is voor Google en waarop jouw pagina dus wordt beoordeeld.

Buiten deze ranking factoren is er ook ontzettend veel concurrentie. Er zijn inmiddels zo’n 60 miljard pagina’s op het internet. En jawel, al deze pagina’s willen bovenaan Google staan op verschillende zoekwoorden.

Veel concurrentie dus.

Wat ga je extra doen, beter doen of meer doen zodat jij die bovenste positie van Google te pakken kan krijgen?

Daarvoor zijn er allemaal SEO strategieën bedacht. De ene werkt beter dan de andere maar het hangt ook gewoon simpelweg af van wat jouw concurrentie doet. Zeker als startende ondernemer moet je je tijd goed indelen. Zorg daarom dat je tijd investeert in zaken die rendement opleveren.

Kies daarom voor een SEO strategie die bij jouw bedrijf past en waar jouw concurrenten steekjes laten vallen.

SEO is grotendeels onder te verdelen in 4 groepen.

  • Technische SEO
  • Off-page SEO
  • Onpage SEO
  • Lokale SEO

 

Technische SEO

Bij technische SEO haken de meeste ondernemers waarschijnlijk af. Die denken, technisch? Ik ken geen codes. Dat laat ik dan maar even zitten want dan moet ik weer een dure webbouwer inhuren.

Toch zijn er dingen die je zelf kan doen. Het is niet zo ingewikkeld als het klinkt allemaal.

Bij technische SEO kijken we naar de volgende punten:

  • Website snelheid
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Website structuur
  • Linkstructuur
  • Meta tags
  • Indexatie
  • Afbeeldingen optimaliseren
  • Foutmeldingen
  • Code
  • Schema

Nu kan je veel van deze zaken zelf al snel en eenvoudig gaan oppakken. Het grote voordeel van technische SEO is dat de meeste dingen die je doet impact hebben op je gehele website. Wanneer je de snelheid van je website optimaliseert dan zien al je pagina’s hier voordelen van. Dat betekent dan ook dat je op al die zoekwoorden een sprongetje kan gaan maken.

 

Off-page SEO

Met off-page SEO richt je je op alles wat invloed heeft op jouw positie in de zoekmachines wat niet plaatsvindt op jouw pagina of website. De reden waarom dit impact heeft is dat off-page SEO wat zegt over de betrouwbaarheid, autoriteit en populariteit van jouw website.

Hoe meer mensen over jouw website praten, naar jouw website linken of jouw website bewaren hoe belangrijker deze is in de ogen van Google. En Google zet graag de belangrijkste pagina’s bovenaan.

Je moet het eigenlijk zien als online mond-tot-mond reclame. Wanneer andere over jouw website praten of er heen verwijzen dan is dat goed voor jouw positie in Google.

Wat heeft impact op off-page SEO:

  • Linkbuilding
  • Brand Mentions
  • Social media marketing
  • Influencer marketing
  • Gastbloggen
  • Social bookmarking

Uiteindelijk is een link naar jouw website hierin het allersterkste maar ook een vermelding van jouw merknaam of website naam op een andere website heeft al impact op jouw positie in Google.

Zo is het eigenlijk ook bij mond-tot-mond reclame. Iemand kan je vertellen over een bedrijf maar als iemand jou het telefoonnummer of visitekaartje geeft dan zijn ze waarschijnlijk nog veel enthousiaster over dit bedrijf.

Off-page SEO is dus online mond-tot-mond reclame.

 

Onpage SEO

De naam zegt het eigenlijk al. Alles wat er op jouw pagina gebeurt dat kan helpen om een hogere positie in Google te verkrijgen. Google kijkt hier naar verschillende zaken die ervoor zorgen dat de bezoeker op jouw pagina het antwoord vindt op zijn vraag.

  • Content
  • Titels en headers
  • Welke zoekwoorden
  • Plaatsen van het keyword
  • Opmaak van de pagina

Bij onpage SEO kijkt Google eigenlijk naar twee dingen. Waar gaat deze pagina over en hoe ervaart de bezoeker deze pagina.

Om te bepalen waar de pagina over gaat bekijkt Google de titel, headers en content op de pagina. Welke zoekwoorden komen terug? Hoe vaak en op welke plaatsen? Dat voegt allemaal waarde toe in de bepaling op welke vraag deze pagina antwoord geeft.

Om te meten of Google’s verwachtingen kloppen kijkt Google ook naar het gedrag op de pagina als bezoekers hier komen. Blijven ze lang hangen of gaan ze direct weer weg? Als ze niet vinden wat ze zoeken met zoekopdracht X dan zal je pagina waarschijnlijk wat wegzakken uit de zoekresultaten. Je geeft namelijk geen antwoord op de vraag van de bezoeker.

 

Lokale SEO

Met lokale SEO, of beter gezegd lokale SEO marketing, richt je je op bezoekers die zich in bepaalde regio richten. Dat is interessant voor de lokale tandarts, kapper, schoonheidssalon en huisarts.

Je bent namelijk veel relevanter voor de bezoekers in jouw regio dan de grote corporates die wellicht tandenborstels, haarproducten, make-up of medicijnen willen verkopen. Daarom is het voor de bezoeker beter om regionale en lokale bedrijven bovenaan de zoekresultaten te vinden.

Hiervoor moet je een aantal zaken realiseren:

  • Scoor hoog op mobiele snelheid en gebruiksvriendelijkheid
  • Plaats adresgegevens op je website
  • Gebruik Schema zodat Google je locatie beter begrijpt
  • Maak een Google MyBusiness Account
  • Reviews verzamelen
  • Produceer lokale content
  • Lokale linkbuilding

Local SEO is dus erg interessant voor bedrijven die zich richten op een specifieke regio.

 

Waar begin je met SEO?

Het is waarschijnlijk allemaal wat overweldigend. Met SEO kan je namelijk ontzettend veel kanten op. Begin daarom stap voor stap. Neem eerst de tijd om te beginnen met het optimaliseren van jouw technische SEO. Wanneer je hier voor jouw gevoel grote stappen in hebt gezet is het tijd om de volgende stappen te zetten.

De pagina’s die je maakt op je website zijn noodzakelijk voor het verwerven van bezoekers. Deze onderwerp je uiteraard aan onpage SEO en daarnaast ga je als je al aardig wat content online hebt staan op zoek naar off-page SEO mogelijkheden.

Pak het daarom stap voor stap aan. Zoekmachine optimalisatie is een spel van de lange termijn. Het is helaas niet zo dat je een blog maakt, de SEO technieken toepast en bovenaan Google staat. Het is een marathon.

Een simpel voorbeeld hiervan is dat een van de ranking factoren is hoelang jouw website al bestaat. Is dit langer dan een jaar dan is de kans dat jouw website betrouwbaar is groter in de ogen van Google.

 

Snel je eerste klanten binnenhalen met SEA

Waar SEO een lange strategie is is SEA er een voor de korte termijn. Met SEO kan het maanden duren voordat je bovenaan Google staat op belangrijke zoekwoorden maar met SEA kan dit in slechts een uurtje geregeld worden.

Wanneer je een Google MyBusiness account aanmaakt ontvang je na het invullen van de verificatiecode dan ook een aanbod. Investeer € 40 euro in Google Ads en je ontvangt gratis een aanvullend bedrag van Google.

Hiermee kan je adverteren op onder andere het zoeknetwerk van Google. Het zoeknetwerk is Google zoals je het kent; de zoekmachine.

Met Google Ads kan je door het plaatsen van een bod op een zoekwoord ervoor zorgen dat je zichtbaar wordt in de zoekresultaten. De prijs die je betaald is echter niet het enige waar Google naar kijkt om te bepalen wie er bovenaan Google komt te staan. Er wordt ook gekeken naar de kwaliteit. Dat noemen we een kwaliteitsscore.

De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van 3 criteria:

  • Verwachte CTR
  • Relevantie van de advertentie
  • Ervaring op de landingspagina

Met deze 3 criteria wordt jouw kwaliteitsscore bepaald. Misschien zeggen al deze termen je niet direct iets maar je kan er meer over lezen in ons artikel over het verbeteren van jouw kwaliteitsscore.

Het gaat dus niet alleen om het bedrijf met het meeste geld maar ook om de kwaliteit die je biedt aan de gebruikers van Google. Dit helpt bij de klanttevredenheid over het gebruik van Google. Althans dat is de filosofie van Google.

Nu denk je wellicht dat adverteren bij Google erg duur is en ja door de jaren heen is het wat duurder geworden dan voorheen maar het is nog steeds heel erg betaalbaar. De kosten van Google Ads zijn namelijk gerelateerd aan de waarde die jij wilt betalen voor een bezoeker.

Je betaald immers niet voor de advertentie maar alleen voor een daadwerkelijke klik. Nu kan je heel erg veel geld spenderen aan Google Ads zonder dat het je een klant oplevert. Zorg er daarom voor dat je je voornamelijk richt op zoekwoorden die klanten opleveren.

Hiervoor is het belangrijk om jouw zoekwoorden te plaatsen in de fases van het aankoopproces. Dat betekent dat je bekijkt hoe bereidt ze zijn tot het doen van een aankoop.

Er zijn drie fases in het aankoopproces:

  • Awareness
  • Consideration
  • Decision

De laatste fase levert je de meeste klanten op. Als het goed is heb je hier ook al veel aandacht besteed bij het doen van het zoekwoordenonderzoek. Het zoekwoorden onderzoek is niet alleen handig voor content marketing en SEO maar juist ook voor SEA.

Sterker nog, de tool van Google, de zoekwoordplanner, is eigenlijk speciaal gemaakt ten behoeve van SEA. De andere twee marketingtechnieken maken hier slechts misbruik van.

Kies de juiste zoekwoorden, bepaal het juiste bod op het zoekwoord en meet het resultaat. Elke euro die je investeert moet namelijk te herleiden zijn naar een conversie. Zo kun je namelijk de return on investment berekenen (ROI). Juist bij het adverteren, ook met SEA, draait het allemaal om ROI. Helaas wordt dit echter nog vaak uit het oog verloren.

 

Social Media Marketing om je bereik te vergroten

Naast bovenaan Google staan is voor veel ondernemers social media een veel genoemd marketingkanaal waar ze wat mee willen. In een eerder stadium ben je al begonnen met het inrichten van je social media kanalen. Nu je content aan het produceren bent voor jouw website is het tijd om gebruik te gaan maken van je social media kanalen.

Dat betekent dat je de content die hebt gemaakt ook onder de aandacht gaat brengen op je social media kanalen. Vergis je echter niet, wil je dit goed doen dan kan je niet zomaar je content gaan delen op elk kanaal.

Elk social media kanaal heeft namelijk een andere manier van gebruik. De content die je gaat delen moet dan ook voor elk kanaal op een andere manier verpakt worden. In het opzetten van jouw contentstrategie heb je ook aandacht besteed aan de social media kanalen die je wilt gaan inzetten.

Daarnaast heb je ook gekeken naar welke vormen van content je wilt gaan delen. Video’s doen het namelijk erg goed op Facebook en LinkedIn bijvoorbeeld. Meer engagement, meer bereik, meer bezoekers, meer conversies en daarmee meer klanten en omzet.

Moet je dan alleen maar video’s gaan maken? Nee, het gaat erom dat je de content verpakt op een manier dat het goed gedeeld kan worden. Wat spreekt jouw volgers aan? Hoe zorg je ervoor dat je de content op een manier deelt zodat ze er ook echt op reageren? Dat zijn allemaal belangrijke zaken bij social media marketing.

Maar begin maar eerst eens met opvallen tussen alle berichten in de tijdlijn van jouw doelgroep. Dat is vaak al een uitdaging op zich. Pattern interrupts kunnen je hierbij helpen. En zo zijn er veel meer trucjes om goed gebruik te maken van social media marketing.

 

Social Media Adverteren zet je in om nieuwe bezoekers aan te trekken

Waar je bij social media marketing vooral in contact komt met mensen die jouw social media kanalen volgen kan je met social media adverteren juist mensen bereiken waar jij nog nieuw voor bent.

Wat social media adverteren zo’n mooi middel maakt om nieuwe klanten binnen te halen is de enorme mogelijkheden die het biedt. De targeting opties zijn ongekend. Daarmee bedoel ik dat je heel gericht de personen kan bereiken die voor jou relevant zijn.

Met social media adverteren voorkom je daarom dat je advertentiebudget uitgeeft aan mensen waarvan je vooraf al weet dat het geen klanten worden.

Toch kan social media adverteren je ook veel geld kosten zonder dat het echt wat oplevert. Het is evenals bij Google Ads, je moet toch even weten wat je aan het doen bent. Daarom is het klikken op ‘bericht promoten’ bij Facebook bijvoorbeeld een grote no-no.

Je maakt geen gebruik van de targeting mogelijkheden en dit gaat je wel wat views opleveren maar helaas geen tot weinig nieuwe klanten.

Zorg er daarom voor dat je niet zomaar wat doet.

 

Influencer Marketing, de nieuwe manier om jouw doelgroep te beïnvloeden

Nu we het toch over social media hebben dan kunnen we influencer marketing niet achterwege laten. Het is nog vrij nieuw maar toch kent iedereen het bijna. Er wordt dan ook ontzettend veel over gesproken in de media.

Op Netflix is er de documentaire FYRE: The Greatest Party That Never Happened. Als je wilt weten wat influencer marketing voor je kan doen dan moet je echt eens die documentaire bekijken. Het is niet alleen informatief maar ook zeer vermakelijke televisie.

Maar goed, door influencers in te zetten kan je niet alleen een groot bereik bereiken maar als het goed is voegen deze influencers ook echt wat toe. Ze hebben namelijk een band met hun volgers en zijn in de ogen van die volgers dan ook betrouwbaar.

Volgers denken namelijk de volger echt te kennen. Alsof er een soort van vriendschap is of dat de volgers echt tegen de influencers opkijken. Ze willen op die persoon lijken en zich zo gedragen. Dus wanneer een influencer jouw product gebruikt dan heeft dat impact op zijn volgers.

Echter zijn aan het inhuren van influencers wel kosten verbonden. Daarom is het ook iets wat je in kan zetten afhankelijk van jouw marketingbudget. Als beginnende website is deze mogelijkerwijs niet zo heel erg groot. Dan is het prima om deze over te slaan voor dit moment.

Google Ads en Social Media Adverteren kan je met een klein budget beter eerder inzetten. Dat heeft vooral te maken met de targeting mogelijkheden die je hierbij hebt. Google Ads zijn heel relevant om nieuwe klanten aan te trekken. Social Media Marketing kan goed werken omdat je heel gericht te werk kan gaan.

Het is echter wel zo dat de persoon op social media niet concreet op zoek was naar hetgeen je aanbiedt. Dit in tegenstelling tot Google Ads. Het hoeft dus niet altijd snel tot nieuwe klanten te leiden.

Met influencer marketing zijn de kosten een stuk groter en is het rendement een stuk minder goed stuurbaar.

 

Conversie optimalisatie

Waar je echter wel mee aan de slag kunt is conversie optimalisatie, of conversion rate optimization (CRO). Dat houdt in dat je op je website gaat testen en experimenteren. Wat converteert beter en wat converteert minder goed.

Het voordeel hiervan is dat je weet dat dat het je gaat leiden tot meer conversies.

Hiervoor moet je natuurlijk wel een basis hebben staan. Er moet al content online staan en er moeten bezoekers naar je website komen. Je hebt immers data nodig om te kunnen gaan testen.

Met conversie optimalisatie stel je hypotheses op die je gaat testen. A/B testen is hiervan een van de bekendste mogelijkheden. Met twee verschillende varianten ga je onderzoeken welke beter presteert. Maar zoals gezegd heb je hier wel bezoekers voor nodig.

Daarom ga je ook niet beginnen met conversie optimalisatie. Je moet een basis hebben staan om iets te kunnen optimaliseren.

Zoals gezegd gaat dit altijd leiden tot meer conversies. Dit is namelijk ook het doel van conversie optimalisatie.

De reden waarom conversie optimalisatie zo ontzettend goed kan werken is dat je hier niet alleen tijdelijk de vruchten van plukt maar op de lange termijn. Je investeert in jouw website om te zorgen dat meer bezoekers uiteindelijk gaan converteren. Dit terwijl je niet meer bezoekers naar je website toe trekt.

Dus stel je hebt inmiddels 10.000 bezoekers per maand en hiervan converteert 5%. Dan heb je maandelijks 500 klanten uit je website. Stel je maakt van dat conversiepercentage van 5% 6% dan heb je er zomaar 100 klanten per maand bij. Dus geen 500 klanten maar 600 klanten per maand. En dat elke maand weer.

En wat nu als je vervolgens een online marketingcampagne gaat opzetten waardoor je 2.000 bezoekers per maand extra naar je website gaat toetrekken. Dan heb je 12.000 bezoekers en daarvan converteert 6%. Dan heb je het ineens over 720 klanten. Echter wanneer je stopt met je marketingcampagne dan zak je weer terug naar 600 klanten.

Dit omdat de verbeteringen uit conversie optimalisatie niet stoppen. Daar heb je dus over langere termijn profijt van.

 

Email marketing zorgt voor extra omzet

Ik heb het eerder al gezegd, email marketing is het beste converterende marketingkanaal. Als dat niet zo is bij jou dan moet je hier echt mee aan de slag.

Als het goed is heb je nu wat bezoekers op je website. Hopelijk heb je hiervan al een aantal bezoekers kunnen converteren tot klant of tot abonnee op jouw nieuwsbrief of email marketing kanaal.

Met wat mensen in jouw emaildatabase kan je dan ook gaan beginnen met het opzetten van jouw email marketing. Daarbij heb je als het goed is meer informatie verzameld dan alleen het emailadres. Hierdoor kan je gaan segmenteren.

Met segmentatie maak je groepen die gelijke interesses hebben. Zo kan je hen voorzien van informatie die super relevant voor ze is. En relevantie is binnen elk online marketingkanaal essentieel om succesvol te zijn.

Het versturen van een algemene nieuwsbrief anno 2020 is eigenlijk not done. Er zijn nog ontzettend veel bedrijven die dit doen maar het rendement hierop is bijzonder klein. Je moet ook niet vergeten dat mensen dagelijks tientallen nieuwsbrieven ontvangen. Je moet wel natuurlijk opvallen en dat kan je voornamelijk doen door relevant te zijn.

Daarnaast kan je ook met email marketing heel erg goed testen door verschillende versies van je nieuwsbrieven te versturen. Hierdoor kan je voor toekomstige verzendingen tot betere resultaten komen.

 

Klaar voor het automatiseren van je marketing met Marketing Automation

Wanneer jouw website al langer online is dan is het tijd om zaken te gaan automatiseren. Dit hoeft niet eens zo heel veel te kosten dus wacht hier niet te lang mee. Het grote voordeel hiervan is dat het je als ondernemer veel kostbare tijd bespaart.

Je moet als ondernemer je tijd zorgvuldig indelen en daarbij kan het voorkomen dat er sommige marketingactiviteiten bij in schieten. Je kan namelijk altijd bezig blijven met online marketing.

Door zaken te automatiseren voorkom je dat je alleen nog maar bezig bent met online marketing.

Met marketing automation kan je dit realiseren. Zeker voor inbound marketing wordt marketing automation vaak ingezet. Marketing automation is namelijk software waarmee je toekomstig klantcontact kan inrichten.

Je stelt vooraf vastgestelde customer en buyer journeys op die op basis van bepaald gedrag van de potentiële klant getriggerd worden. Deze triggers moet je goed begrijpen en op de juiste wijze instellen.

Dit vraagt dan ook om een andere manier van denken dan bij traditionele marketing.

Naast B2B marketing is marketing automation ook zeer geschikt voor consumentenmarketing. Het gaat allemaal om het optimaliseren van het klantcontact. Op het juiste moment, de juiste boodschap aan de juiste persoon aanbieden.

Hierdoor vergroot je de relevantie en daarmee het conversiepercentage. Je geeft de bezoeker het gevoel dat je voor hem een unieke buyer journey hebt ingericht die uiterst relevant voor hem is.

Je snapt natuurlijk wel dat dit wel moet leiden tot een groei in omzet.

 

Chatbots maken je leven makkelijker

Een andere manier om tijd te besparen zijn chatbots. De vragen van jouw bezoekers kunnen worden behandeld door chatbots. Maar eigenlijk is dit niet het grootste voordeel. Het voordeel is dat zo ook vragen beantwoord kunnen worden op het moment dat jij met klanten bezig bent of gesloten bent.

De klant van nu is ongeduldig en die wil niet wachten. Die wil nu geholpen worden ook om 23:00. Met een chatbot is dat gewoon mogelijk en dat draagt bij aan de customer experience.

De beleving van jouw bedrijf wordt hierdoor beter en dat leidt weer tot meer tevreden klanten.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Online Marketing Scan?

Ja, ik wil vrijblijvend een gratis scan ontvangen van mijn website om meer klanten uit mijn website te halen.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This