Emailadressen verzamelen voor jouw restaurant marketing
Met email marketing kan je als restaurant ontzettend succesvol zijn. De vraag is alleen hoe je emailadressen verzameld. Dat kan voor restaurants vaak nog een uitdaging zijn. Daarom geef ik je 9 tips om emailadressen te verzamelen.
Waarom email marketing zo belangrijk is voor restaurants
Met social media kan je al snel een groot bereik creëren maar je bent hierin wel altijd afhankelijk van het bedrijf achter het social media kanaal. Zoals Facebook dat opeens besloot om het algoritme aan te passen. Ineens bereiken jouw berichten nog maar een fracte van jouw volgers. Dus hoe krijg je meer controle over de successen van jouw restaurant marketing?
Met email marketing heb je de volledige controle over wie je aanschrijft. Daarnaast is email marketing het best converterende online marketingkanaal dat er is. Dit betekent dus dat dit een enorm kans is om jouw omzet te vergroten.
Daarom 9 tips om meer emailadressen te verzamelen met jouw restaurant.
#1 Achterhaal van de bezoekers van jouw website de emailadressen
Op jouw website kan je een amuse gerecht weggeven in ruil voor het inschrijven op de emaillijst. De bedankpagina is natuurlijk meteen een pagina om de reservering te maken. Dan kan de gast direct gebruik maken van zijn zojuist gratis verworven amuse gerecht.
Dit levert je niet alleen het emailadres op maar vergroot ook het aantal reserveringen in jouw restaurant.
#2 Content marketing om emailadressen te verzamelen
Deel je jouw recepten via jouw website of emails? Dan kan je deze content bundelen tot een online receptenboek. Een zogeheten eBook. Deze kunnen bezoekers van jouw website downloaden in ruil voor hun contactgegevens. Hiermee kan je hen weer aanschrijven via email marketing om ze te verleiden tot een reservering.
#3 Van social media volger naar emailadres in jouw database
De volgers op jouw social media kanaal kan je verleiden om hun emailadres achter te laten. Hiervoor kan je het amuse gerecht aanbieden zoals voorgesteld in tip #1.
#4 Online reserveren
Op jouw website heb je hopelijk de mogelijkheid aangeboden om online een tafel te reserveren. Bij deze reservering vraag je ook het emailadres. Zorg er wel voor dat je hiervoor in lijn opereert met de AVG.
Leestip:
Content Marketing Voor Restaurants
#5 Je emailadres achterlaten op de website
Maak het de bezoekers zo makkelijk mogelijk om hun emailadres achter te laten. Biedt daarom de mogelijkheid voor het achterlaten van het emailadres aan op meerdere pagina’s op jouw website.
#6 Restaurantbezoekers laten hun emailadres graag achter
Wanneer gasten jouw restaurant bezoeken dan zijn ze meer dan bereid om hun emailadres achter te laten. Biedt ze die mogelijkheid dan ook. Een viskom bij de uitgang van het restaurant kan al wonderen doen. Of leg een kaartje bij de bon die je presenteert. In ruil voor het achterlaten van het emailadres maken ze kans om het bedrag van hun bonnetje terug te winnen.
De trekking is één keer per maand.
#7 Doe een Groupon actie
Een actie bij Groupon of SocialDeal is vaak nauwelijks winstverhogend. Je moet een geweldig aanbod doen en dat gaat ten kosten van jouw marge. Het doel is om de gasten na het eerste bezoek nogmaals in jouw restaurant te krijgen.
Ditzelfde geldt trouwens vaak voor andere acties zoals samenwerkingen met bijvoorbeeld de Telegraaf. Emailadressen zijn goud waard, zorg dat je ze bemachtigd.
#8 Een gratis gerecht op jouw verjaardag
Sommige restaurants bieden mensen die jarig zijn al een gratis gerecht aan. Vaak komen deze jarigen met z’n vieren en dus verdien je nog steeds aan deze gasten. Om het emailadres te bemachtigen kan je ervoor kiezen dat dit aanbod alleen geldig is wanneer men hun emailadres achterlaten.
Kortom, plaats op jouw website en social media kanalen het bericht dat wanneer je je emailadres achterlaat je een een week voor jouw verjaardag een coupon krijgt thuisgestuurd om een gratis gerecht te eten in jouw restaurant.
#9 Maak kans op prijzen
Ken je Spin to Win? Het is een rad van fortuin dat je op jouw website kan plaatsen. Met deze optie kunnen bezoekers van jouw website direct kans maken op een prijs. In ruil daarvoor vraag je alleen een emailadres uit.
De prijzen die je weggeeft kan je zelf bepalen. 10% korting, een gratis drankje of gratis voorgerecht. Dit stimuleert alleen maar het reserveren van een tafel in jouw restaurant en het is nog leuk ook. En in de tussentijd verzamel je ook nog eens ontzettend veel emailadressen.
Valkuilen voor meer emailadressen voor restaurant marketing
Voor mensen is het een drempel om hun emailadres achter te laten. Probeer daarom de drempel niet te hoog te maken. Hou je formulier voor inschrijving dus kort en vraag alleen de essentiële zaken. De woonplaats is bijvoorbeeld helemaal niet relevant.
Over de auteur
Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -