Facebook marketing voor schoonheidssalons

In dit succesverhaal van Facebook marketing voor schoonheidssalons lees je hoe een schoonheidssalon leads werft voor € 3 per lead. Deze leads leiden uiteindelijk tot nieuwe klanten voor jouw schoonheidssalon.

 

Waarom is Facebook marketing voor schoonheidssalons interessant?

Het voordeel van Facebook marketing is dat het het grootste social media platform is in Nederland. Dat betekent dat je een groot bereik hebt. Door de juiste doelgroep te selecteren voorkom je dat je de verkeerde mensen aanspreekt, mensen die sowieso jouw schoonheidssalon niet zullen bezoeken. De afstand is misschien te groot, ze zijn van het verkeerde geslacht of ze zijn te jong of te oud om hier aandacht aan te besteden. Dit zorgt ervoor dat je met Facebook marketing heel gericht kan adverteren en daardoor ook succesvol kan zijn met een kleine investering.

 

Val op met je Facebook marketing campagne

Om de aandacht van je doelgroep aan te spreken is het belangrijk dat je hen een aanbieding doet die hun interesse wekt. Dit kan een aanbieding zijn met grote korting, een gratis behandeling of een cadeau bij een behandeling. Je zal misschien denken dat dit zonde is van je winst maar uiteindelijk kan je pas geld verdienen als klanten je zaak binnenlopen. Het eerste doel is dus om nieuwe klanten in je schoonheidssalon te krijgen. Door de customer lifetime value goed in kaart te brengen weet je dat je uiteindelijk een x-bedrag aan omzet en winst aan deze klanten gaat verdienen.

 

Hoeveel verdien je aan nieuwe klanten?

Misschien ben je nog niet bekend met de marketing term customer lifetime value maar dit is een hele belangrijke. Met de customer lifetime value kan je zien wat je maximaal mag uitgeven om een nieuwe klant te werven. Je wilt namelijk niet meer betalen dan dat de klant je gaat opleveren, dan zou je immers verlies leiden. De customer lifetime value laat je namelijk zien hoeveel winst je schoonheidssalon maakt op een gemiddelde klant gedurende zijn leven. De formule ziet er als volgt uit.

Gemiddeld aantal afspraken per jaar x gemiddelde winst per afspraak x gemiddeld aantal jaar dat de klant in jouw schoonheidssalon over de vloer komt = Customer lifetime value.

 

Rendement uit Facebook marketing halen voor schoonheidssalon

Nu je bekend bent met customer lifetime value is zal je ook begrijpen dat je op je eerste afspraak niet de grootste winst hoeft te maken. Zodra een klant eenmaal een behandeling heeft afgenomen is het volgende doel om te zorgen dat dit een vaste klant wordt en de eerste stap is het maken van een vervolgafspraak. Daarnaast is upsellen in schoonheidssalons erg belangrijk. Een behandeling kost veel tijd. Een product verkopen gaat een stuk sneller. Probeer daarom ook je dienstenpakket richting je klant uit te breiden en elke klant met een product de deur uit te laten lopen. De waardeladder is hiervoor de juiste marketingterm. In onderstaand voorbeeld zie je hoe dit eruit kan zien.

 

De juiste Facebook marketing advertentie voor schoonheidssalons

Terug naar het succesverhaal van de schoonheidssalon. Die € 3 per lead, hoe pakte ze dit aan? Er werd in dit geval gekozen voor een kortingsvoucher op een wat duurder product. Voor deze aanbieding werden 2 advertenties gemaakt en via A/B testen bleek onderstaande advertentie de best renderende optie. Wat je ziet is dat ze met een before en after foto werken. Dat is zeer krachtig om het resultaat goed in beeld te brengen. Wat ze hier slim hebben gedaan is dat je moet reageren op de advertentie. Door elke reactie wordt je bericht zichtbaar voor meer mensen. Facebook ziet het aantal reacties namelijk als een bevestiging dat het een goede post is en daarom krijgt deze meer aandacht, bijvoorbeeld bij vrienden van de reageerder. Door ‘limited availability’ toe te voegen aan de tekst proberen ze ook een sense of urgency te creëren al denk ik dat dit beter had gekund.

 

Resultaat van Facebook marketing voor schoonheidssalons campagne

Het resultaat van de campagne was uiterst bemoedigend. Iedereen die reageerde op de advertentie kreeg vervolgens een bericht toegezonden waarin de coupon met hen werd gedeeld. Hierdoor worden alle reageerders gezien als leads want ze hebben immers een coupon ontvangen. Vanuit dat gesprek werd getracht om direct een afspraak te maken zoals je hieronder ziet. Lastige hierin is wel dat je geen verdere contactgegevens hebt dus je zou nog wat leads kwijt kunnen raken alvorens ze klant worden.

De cijfers:
Doelstelling: Page post engagement
Impressions: 1.871
Frequency: 1.74
Engagements: 50
Cost per engagement: € 0,76
Post comments: 15
Cost per comment: € 3,00
Totale kosten campagne: € 44,74
Relevantiescore: 8

 

Tevredenheid over Facebook marketing voor schoonheidssalons

De cijfers van Facebook marketing zeggen het een en ander over het resultaat van de campagne maar niet over het resultaat van de schoonheidssalon. Daarom is het belangrijk om terug te kijken naar de gemiddelde klant van de schoonheidssalon. Op die manier de customer lifetime value in kaart te brengen en vanuit daar te berekenen of de Facebook marketing campagne succesvol is geweest of niet. In dit geval levert een afspraak de schoonheidssalon gemiddeld € 70 op. Dit met een bezoekfrequentie van 1 keer per maand. Het enige dat helaas niet in kaart is gebracht is hoe lang een klant gemiddeld klant blijft bij de schoonheidssalon. De schoonheidssalon gaf op basis van deze cijfers aan dat ze tevreden waren met een cost per lead van € 15. Die is met € 3 per lead natuurlijk ruimschoots gehaald.

 

Wil jij ook succes met Facebook marketing voor schoonheidssalons?

Ik kan me voorstellen dat je enthousiast bent over bovenstaand voorbeeld. Jouw schoonheidssalon kan ook nieuwe klanten gebruiken en je wordt hierbij graag op weg geholpen. Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek om jouw mogelijkheden in Facebook marketing of andere vormen van schoonheidssalon marketing te bespreken.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This