Facebook marketing voor hotels

Met meer dan 2 miljard gebruikers is Facebook het grootste social media platform in de wereld. Daarmee is het kans voor veel bedrijven. Ook voor hotels. Facebook marketing is dé manier om met potentiële klanten in contact te komen. Hoe je dit als hotel aanpakt vertel ik je in deze blog.

Met Facebook marketing doel ik op het gratis gebruik van het social media kanaal. Het organische deel van je tijdlijn. Wil je liever meer succes met adverteren op Facebook dan vind je dat in onze blog Facebook adverteren voor hotels.

 

Waarom Facebook marketing interessant is voor hotels

Facebook is een social media kanaal. Het is een manier om je te laten zien. Social media kanalen onderscheiden zich van andere online marketing kanalen omdat het zich richt op communicatie met jouw doelgroep. Veel andere kanalen richten zich voornamelijk op het zenden van informatie.

Toch worden social media kanalen nog heel vaak onjuist ingezet. De focus ligt dan op het krijgen van meer bezoekers naar jouw website. Terwijl een gesprek aangaan je uiteindelijk veel meer oplevert op social media.

Facebook is het grootste social media platform in de wereld op dit moment. Binnen het platform kan je zowel met tekst, video als afbeeldingen een gesprek beginnen met jouw volgers. Bij sommige social media platformen ligt de focus op slechts een van deze contentvormen.

 

Wat plaats je als hotel op Facebook?

Juist die gesprekken beginnen op Facebook zijn waardevol omdat jouw bericht hierdoor vaker wordt weergegeven. Facebook marketing is namelijk erg veranderd de afgelopen jaren. Facebook laat jouw berichten helaas niet meer zien aan al jouw volgers maar slechts een klein percentage daarvan.

Facebook stuurt je als bedrijf hiermee steeds meer naar de optie om te adverteren. Wat ik overigens aanraad om te doen maar organische content op jouw Facebookpagina is erg belangrijk. Bovendien is het gratis.

Daarom 7 tips voor hotels als het gaat om Facebook marketing.

 

#1 Stel de juiste tekst in op jouw Facebookpagina

Het is een makkelijke aanpassing maar wel eentje die toegevoegde waarde heeft. De button op jouw Facebookpagina kan je zelf aanpassen. Pas de tekst aan naar bijvoorbeeld ‘nu boeken’ en laat de bezoeker vervolgens landen op een passende landingspagina. Dit betekent een pagina waar ze direct een hotelkamer kunnen boeken en dus niet de homepage bijvoorbeeld.

 

#2 Maak content die handig is voor jouw klanten

Dit kan uiteraard van alles zijn maar het moet waarde toevoegen voor jouw bezoekers en zich niet richten op de verkoop van jouw product. Dus geen content waarbij je zegt ‘boek nu jouw hotelkamer’.

Je kan hierbij denken aan de volgende content ideeën:

  • Lijstje met inpaktips
  • Tips om kinderen te vermaken tijdens een autorit of vliegreis
  • Een lijst met plekken waar je foto’s moet maken in de omgeving van jouw hotel
  • Tips hoe je de beste vakantiefoto’s kan maken
  • Hoe je een tekst vertaald met Google Translate door jouw camera te gebruiken

En zo zijn er nog ontzettend veel andere ideeën te bedenken om hotelgasten en reizigers in het algemeen te helpen om hun reis zo aangenaam mogelijk te maken. Het hoeft namelijk niet altijd over jouw hotel of directe omgeving te gaan. Soms is waardevolle content ook gewoon generiek.

 

#3 Winacties voor hotels

Mensen zijn gek op het winnen van prijzen. Op social media, en met name bij Facebook marketing, hebben we waarschijnlijk allemaal wel eens een winactie gezien. Ze zijn namelijk ontzettend populair.

Het doel van een winactie is om meer volgers te krijgen op jouw social media kanaal. Of in dit geval jouw Facebookpagina. Daarom beloon je mensen die jouw Facebook pagina leuk vinden en jouw Facebook bericht delen.

Aangezien jouw berichten nu niet meer aan alle volgers vertoont worden zie je dat winactie op Facebook wat afgenomen zijn. De waarde van volgers is gewoon een stuk minder geworden. Jouw bericht bereikt namelijk maar zo’n 8% van jouw volgers. Daarom is het op elk social media platform belangrijk om te proberen deze mensen te vertalen naar emailadressen voor jouw hotel. Met email marketing blijf je namelijk altijd zelf de keuzes maken wie je wel en niet bereikt.

 

#4 Maak een Facebook evenement aan

Op Facebook kan je evenementen aanmaken. Wanneer er binnen jouw hotel evenementen georganiseerd worden is het een goede manier om hier extra aandacht op te vestigen. Het laat tevens zien dat er in jouw hotel veel activiteiten worden georganiseerd. Dit brengt je weer top of mind.

 

#5 Review marketing voor hotel op Facebook

Facebook marketing draait niet alleen om het vertonen van content. Het gaat zoals gezegd ook om interactie. Een van de manieren om dit te doen is met review marketing. Stimuleer hotelgasten om een review te schrijven op jouw Facebookpagina.

Uiteraard reageer je op elke review. Zowel positieve als negatieve reviews.

 

#6 Stel vragen aan jouw doelgroep op Facebook

Het stellen van vragen op Facebook is een vorm van content die het erg goed doet in de online marketingwereld. Dit vergroot namelijk het aantal reacties. Het algoritme werkt zo dat ze jouw bericht aan meer volgers tonen naarmate er meer reacties op komen.

Maar wat voor vragen stel je dan? Enkele suggesties:

  • Vraag hulp bij het samenstellen van het ontbijtbuffet. Liever een croissant of een uitsmijter?
  • Welke manier van bed opmaken volgers het mooiste vinden?
  • Vergelijk twee hotelkamers en laat ze de prijs raden voor een hotelovernachting. Die van jou is uiteraard het goedkoopste.

Andere vormen van interactie stimuleren is uiteraard ook prima. Gebruik Facebook marketing waarvoor het gebruikt is en start gesprekken met jouw volgers.

 

#7 Chatten met klanten via Facebook marketing

Facebook messenger is een onderdeel van Facebook marketing dat we niet mogen vergeten. Social media draait immers om interactie. Chatten is een van de laagdrempeligste vormen hiervan.

Beantwoord daarom vragen op zeer korte termijn. Hoe sneller, hoe beter eigenlijk. Hiervoor kan je ook voorgeprogrammeerde chatberichten opstellen. Bijvoorbeeld voor meest gestelde vragen. Het werkt zoals chatbots en is heel eenvoudig op te zetten.

Het kan klanten direct een antwoord geven op hun vragen en daarmee het serviceniveau verhogen.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Gerelateerde berichten

Pin It on Pinterest

Share This