Instagram marketing voor hotels

Een van de populairste social media kanalen is Instagram. Het richt zich praktisch volledig op het visuele aspect van social media marketing. En dat is positief voor hotels. Afbeeldingen en video’s roepen namelijk gevoelens op, zeker op reisgebied. Instagram marketing is daarmee een waardevol kanaal voor hotels.

Hotel marketing kan vandaag de dag niet zonder een Instagram marketing plan.

 

Instagram hotel marketing

Ik ga in dit artikel niet in op alle functionaliteiten van Instagram en hoe je het moet gebruiken. Wat ik je wel ga vertellen zijn Instagram marketing strategieën speciaal voor hotels. Een ding wil ik wel benadrukken en dat is dat Instagram geen social media kanaal is voor het verkopen van hotelkamers. Het gaat om het inspireren en oproepen van de behoefte om een bepaalde plek te bezoeken.

Toch zijn er wel mogelijkheden om meer hotelreserveringen op korte termijn te realiseren.

 

#1 Hashtags zijn er om potentiële hotelgasten te identificeren

Elke Instagram gebruiker weet dat hashtags een sleutelrol spelen bij Instagram marketing. Je bericht wordt zo meer gevonden en dat levert je meer likes, reacties en volgers op. En meer volgers op Instagram is voor veel mensen erg belangrijk.

Voor jouw hotel zijn hashtags een kans om de juiste mensen aan te spreken.

Mensen die hashtags gebruiken van jouw stad, evenementen bij jou in de buurt of vertragingen op vliegvelden zijn potentiële kansen om een hotelreservering te bemachtigen.

Deze mensen zijn namelijk in jouw stad of gaan naar een evenement in de buurt van jouw hotel. De kans is aanwezig dat zij een nachtje willen blijven. Neem daarom rechtstreeks contact met deze mensen op en doe ze een leuke aanbieding.

 

#2 Instagram content voor hotels

De directe benadering richt zich op het vergroten van het aantal hotelboekingen. Toch is Instagram er ook om content te delen. Hoe groter het aantal volgers op Instagram, hoe groter de sociale bewijskracht dat je een prettig hotel runt.

Daarnaast kan je met deze content ook de behoefte creëren voor toekomstige bezoekers van jouw regio.

Deel daarom prachtige foto’s en video’s van belevenissen die andere mensen graag willen meemaken. Desnoods om een mooie selfie te schieten en te delen op Instagram. Ja, er zijn echt mensen die hun weekend plannen om de mooiste foto’s te posten op Instagram want dit levert ze meer volgers op.

Foto’s van bezienswaardigheden en activiteiten doen het goed. Zelfs foto’s van heerlijke gerechten geserveerd in jouw hotelrestaurant kunnen je veel likes opleveren. Maar belangrijker nog, het kan mensen het gevoel geven dat een bezoek aan jouw stad iets is wat ze niet willen missen. En oja, ze moeten ook nog ergens slapen. Jouw hotel?

 

#3 Content van het hotel zelf op Instagram

Ja, waardevolle content die niet over jouw hotel gaat doet het goed. Je ‘verkoopt’ de regio en maakt dat bezoek compleet met een overnachting in jouw hotel. Maar je wilt waarschijnlijk ook wel foto’s delen van jouw eigen hotel.

Dit kan, maar doe het niet te vaak. Het is zoals gezegd geen verkoopkanaal. Dus wanneer je een foto deelt van jouw hotel zorg er dan voor dat het een inspirerende foto is.

 

#4 User generated content op Instagram

In de meeste hotels is er een zee van ruimte. Waarom zou je hier geen gebruik van maken om hotelgasten de kans te bieden om een gave foto te maken die ze vervolgens delen op Instagram. Gratis reclame!

Richt daarom in bijvoorbeeld de lobby een photowall in waar bezoekers zichzelf op een leuke manier kunnen fotograferen. Het zou overigens wel mooi zijn wanneer je hier ruimte maakt om de naam van jouw hotel in terug te laten komen.

 

#5 Marketing Influencers voor hotels

En ja, marketing influencers zijn een grote kans voor hotels. Deze marketing influencers hebben namelijk vaak een enorm bereik en kunnen jouw hotel dus snel en vaak goedkoop onder de aandacht brengen van veel mensen.

Er zijn echter wel een paar kanttekeningen. Het aantal volgers op Instagram zegt wel iets, maar lang niet alles. Als hotel wil je onder de aandacht komen van de juiste doelgroep. Vraag de marketing influencers hoe hun doelgroep eruit ziet. Je wilt immers de juiste doelgroep bereiken om een zo groot mogelijke impact te maken. Daarvoor heb je immers een buyer persona opgesteld.

Maar wacht, er is meer. Kijk ook naar het aantal reacties die deze marketing influencers krijgen op hun posts. Je kan immers volgers gewoon online kopen voor een paar tientjes. Deze mensen reageren echter niet op hun foto’s en video’s.

En ja, je kan ook likes kopen op een specifieke foto. Check daarom meerdere foto’s om te zien hoeveel likes een influencers gemiddeld behaald op een post. Komt dit een beetje overeen met het aantal volgers dat ze hebben?

Als laatste nog, wees kritisch. Een hotel op de Malediven krijgt dagelijks een stuk of 5 berichten van marketing influencers. Allemaal met het aanbod dat zij willen posten in ruil voor een gratis verzorgde week in hun hotel. De waarde hiervan ligt vrij hoog en dat moet natuurlijk wel in evenwicht zijn. Met 2.000 volgers op Instagram staat dat totaal niet in verhouding.

 

#6 Doe mensen een concrete aanbieding

Wanneer je een afbeelding post op Instagram krijg je likes. Hier doe je waarschijnlijk niet veel mee, maar het geeft wel een goed gevoel. Een soort waardering voor jouw social media content. Maar je kan hier veel meer mee doen.

Deze mensen hebben een lichte vorm van interesse vertoont. Met deze mensen kan je vervolgens contact opnemen via een DM. Doe ze een leuke laagdrempelige aanbieding. Dit kan voor de lokale bevolking een gratis drankje zijn. Voor toeristen een gratis ontbijt bij een overnachting.

Maar je kan ook kiezen voor een wat minder directe aanpak en kiezen voor verwijzing naar een video op jouw hotelwebsite of een inschrijving op jouw nieuwsbrief vol met aanbiedingen. Met email marketing converteer je deze volgers hopelijk op een later moment.

 

#7 Beste hashtags voor hotelmarketing

Zoals gezegd zijn hashtags erg belangrijk op Instagram. Daarom deel ik graag de 7 populairste hashtags voor reizen met jou. Deze zijn interessant om meer interessante doelgroepen te bereiken.

Let er echter wel op dat deze maar een korte tijd effect hebben omdat deze zo populair zijn. Gebruik daarom ook longtail hashtags. Dit zijn hashtags die minder populair zijn maar wel relevanter. Jouw post blijft op deze hashtags langer bovenaan staan en dat levert je over een langere tijd meer zichtbaarheid op.

#travelgram
#thegoodlife
#travelfriendly
#wheretonext
#vacaymode
#traveltips

 

Conclusie

Instagram marketing voor hotels is een grote kans. Zorg dat je inspireert en behoefte creëert om jouw bestemming te bezoeken.

Hiervoor zet je influencer marketing in, deel je inspirerende belevingen in jouw directe omgeving en laat je prachtige hotel foto’s zien. Om dit onder de aandacht te brengen bij nieuwe volgers gebruik je populaire en longtail hashtags.

Stimuleer ook user generated content op Instagram door hiervoor mooie fotogelegenheden te creëren.

Als laatste kun je directe verkoop van hotelkamers stimuleren door mensen aan te spreken via een DM die hashtags gebruiken die aangeven dat ze bij jou in de buurt zijn. Maak hiervoor een mooie aanbieding die hen overhaalt om een nacht langer te blijven in jouw stad.

Doe de online marketing scan

Over de auteur

Deze blog is geschreven door de eigenaar van Marketing Outlaws. Hij is al ruim 15 jaar actief in de mediasector en kent de klappen van de zweep. Heeft ruim 100 websites opgezet en ondersteunt jaarlijkse vele klanten met advies over online marketing. Heeft diverse opleidingen en cursussen afgerond en certificaten behaald. Onder andere van Google en Nima. Het doel van elke online marketing inspanning is gericht op omzetgroei. Gamertag - Illegal Muffin -

Meer over de eigenaar

Doe de online marketing scan

Gratis Social Media Scan

Lukt het je maar niet om veel volgers te krijgen op social media? Of lukt het niet om meer omzet te genereren met social media? Doe dan de gratis social media scan. Binnen 24 uur weet je wat je fout doet.

Pin It on Pinterest

Share This